Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

BMW chefen tycker att Tesla inte är premium:

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-c ... premiumbil

Två saker tycker jag är intressant med artikeln, att BMW chefen hävdar att de har bättre driftsäkerhet än Tesla. Jag fick åka in till verkstaden för diverse EGR-relaterade problem och återkallelser tre gånger med min förra X3:a. BMW skötte det snyggt och fixade allt snabbt och utan knot, men hur bra kvalitet är det? Fick också installera ett avrinningskydd för spolarvätska, som annars kunde rinna ner på kabelstammen och förstöra den så att den måste bytas till en dryg kostnad. Sedan har vi ju alla problem med N47-motorn där kamkedjorna gått av. På mina föräldrars BMW 523i så la en insprutare av när bilen bara var några månader gammal, så den gick på 5 cylindrar. Missförstå mig rätt jag gillar BMW, det är mycket fina bilar med fina chassin och den upplevda kvaliteten är mycket bra. Men de har definitivt haft sina problem med driftkvalitét, i vissa fall på grund av dålig design.
Sedan hävdar han att Tesla säljer mycket för att de sänkt priserna. De har väl snarare höjt priserna på sistone, eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
BMW chefen tycker att Tesla inte är premium:

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-c ... premiumbil

Två saker tycker jag är intressant med artikeln, att BMW chefen hävdar att de har bättre driftsäkerhet än Tesla. Jag fick åka in till verkstaden för diverse EGR-relaterade problem och återkallelser tre gånger med min förra X3:a. BMW skötte det snyggt och fixade allt snabbt och utan knot, men hur bra kvalitet är det? Fick också installera ett avrinningskydd för spolarvätska, som annars kunde rinna ner på kabelstammen och förstöra den så att den måste bytas till en dryg kostnad. Sedan har vi ju alla problem med N47-motorn där kamkedjorna gått av. På mina föräldrars BMW 523i så la en insprutare av när bilen bara var några månader gammal, så den gick på 5 cylindrar. Missförstå mig rätt jag gillar BMW, det är mycket fina bilar med fina chassin och den upplevda kvaliteten är mycket bra. Men de har definitivt haft sina problem med driftkvalitét, i vissa fall på grund av dålig design.
Sedan hävdar han att Tesla säljer mycket för att de sänkt priserna. De har väl snarare höjt priserna på sistone, eller har jag missat något?

Kan man ju tycka. Men hur premium är det att häcka i Ionity-köerna eller ha inprogrammerad sävlighet i gasresponsen?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Bensinen är inte så dyr som vissa tror :)
https://www.expressen.se/debatt/bensine ... lt-dyr-nu/
+1
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Med tanke på att han är professor i nationalekonomi så tycker man ju att han borde ha tagit antal körda mil i beaktning om man nu ska blanda in förbrukning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

dd88 skrev:
Med tanke på att han är professor i nationalekonomi så tycker man ju att han borde ha tagit antal körda mil i beaktning om man nu ska blanda in förbrukning.
Det gör han. Han skriver att vi kör ungefär lika många mil då som nu.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Är det inte så att det fortfarande beräknas utifrån vad biltillverkarna uppger och inte vad bilarna faktiskt förbrukar? Jag hade en Opel Kadett City som drog 0,8 l/mil, vilket var bra då. Jag nu inte kött någon bil som på riktigt kommer under 0,5l/mil. Egentligen strunt samma om den har 50 eller 500 hk… jag kommer ju samma sträcka ändå.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Niklas Z skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på att han är professor i nationalekonomi så tycker man ju att han borde ha tagit antal körda mil i beaktning om man nu ska blanda in förbrukning.
Det gör han. Han skriver att vi kör ungefär lika många mil då som nu.
Missade jag helt. Men stämmer det verkligen? Senaste 20 åren så har det skett en väsentlig ökning, så att man körde lika mycket för närmare 50 år sen låter konstigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

dd88 skrev:
Niklas Z skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på att han är professor i nationalekonomi så tycker man ju att han borde ha tagit antal körda mil i beaktning om man nu ska blanda in förbrukning.
Det gör han. Han skriver att vi kör ungefär lika många mil då som nu.
Missade jag helt. Men stämmer det verkligen? Senaste 20 åren så har det skett en väsentlig ökning, så att man körde lika mycket för närmare 50 år sen låter konstigt.
Min Volvo 244 låg på 1,5 l/mil Seaten jag kör nu ligger på 0,9l/10mil. Sedan kör jag ca 20000mil mindre idag än för 5 år sedan. Nej bensinen är inte dyr.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

dd88 skrev:
Niklas Z skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på att han är professor i nationalekonomi så tycker man ju att han borde ha tagit antal körda mil i beaktning om man nu ska blanda in förbrukning.
Det gör han. Han skriver att vi kör ungefär lika många mil då som nu.
Missade jag helt. Men stämmer det verkligen? Senaste 20 åren så har det skett en väsentlig ökning, så att man körde lika mycket för närmare 50 år sen låter konstigt.
Jag har inga relevanta data, men Magnus har i alla fall i någon mån beaktat den variabeln.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Det verkar inte ha skett någon väsentlig ökning de senaste 20 åren:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... ina-bilar/
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Länken funkar inte.
8CD7557D-A0CE-438A-B730-1399BB9DB7F4.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Som synes i diagrammet är ökningen i totalt antal mil mycket liten. Under samma tid har befolkningen ökat på likartat sätt, vilket gör att det knappast är någon ökning per person.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

dd88 skrev:
Länken funkar inte.
Den funkar när jag klickar på den, men man måste skrolla ner en bit.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Nu drabbas Tesla också av komponentsbrist.

https://electrek.co/2021/11/12/new-tesl ... shortages/
En del Model 3 och Model Y har levererats utan USB portar och dessa ska eftermonteras (kommer samtidigt som dragkroken någon torsdag).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Electric Cars Could Fully Recharge In Under 5 Minutes with New Charging Station Cable Design.

Today, chargers are limited in how quickly they can charge an EV’s battery due to the danger of overheating. To charge an EV faster, a higher current needs to travel through the charging cable. The higher the current, the greater amount of heat that must be removed to keep the charging cable operational. The cooling systems that chargers currently use remove only so much heat.

Using an alternative cooling method, Purdue researchers designed a charging cable that can deliver a current 4.6 times that of the fastest available EV chargers on the market today by removing up to 24.22 kilowatts of heat. The project was funded by a research and development alliance between Ford Motor Co. and Purdue.
https://cleantechnica.com/2021/11/13/el ... le-design/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Niklas Z skrev:
Som synes i diagrammet är ökningen i totalt antal mil mycket liten. Under samma tid har befolkningen ökat på likartat sätt, vilket gör att det knappast är någon ökning per person.
20% ökning i antal mil är ju knappast liten, och betydligt större än befolkningsökningen. Sen är dessa siffror när man jämför 2000 mot 2020, han har ju 70-talet som exempel. Hade verkligen velat se hans siffror.

Men det är klart, vill man styrka sin tes så går det ju alltid avrunda och påstå att ”det är typ samma” när siffrorna inte visar rätt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

dd88 skrev:
Niklas Z skrev:
Som synes i diagrammet är ökningen i totalt antal mil mycket liten. Under samma tid har befolkningen ökat på likartat sätt, vilket gör att det knappast är någon ökning per person.
20% ökning i antal mil är ju knappast liten, och betydligt större än befolkningsökningen. Sen är dessa siffror när man jämför 2000 mot 2020, han har ju 70-talet som exempel. Hade verkligen velat se hans siffror.

Men det är klart, vill man styrka sin tes så går det ju alltid avrunda och påstå att ”det är typ samma” när siffrorna inte visar rätt.
Folkökningen har varit ungefär 15 % under tidsperioden, så det är inte stor skillnad. Men det var du som tog upp de senaste 20 åren, det var därför den länkade statistiken var intressant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Medveten om att jag tog upp de senaste 20 åren då det inte går hitta någon tillförlitlig data på hur det såg ut under 70-talet.

Återigen, räknar man med ”inte så stor skillnad” hela tiden så är det klart att man kan få alla siffror att tala för sin sak.

Jag kanske förväntar mig för mycket av en insändare i en kvällsblaska men jag hade varit intresserad av att se hur han kom fram till sin slutsats. Personligen så får han gärna ha rätt, men då med rätt belägg för det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

dd88 skrev:
Medveten om att jag tog upp de senaste 20 åren då det inte går hitta någon tillförlitlig data på hur det såg ut under 70-talet.

Återigen, räknar man med ”inte så stor skillnad” hela tiden så är det klart att man kan få alla siffror att tala för sin sak.

Jag kanske förväntar mig för mycket av en insändare i en kvällsblaska men jag hade varit intresserad av att se hur han kom fram till sin slutsats. Personligen så får han gärna ha rätt, men då med rätt belägg för det.
Vad menar du med tala för sin sak?
Jag skulle överdriva om jag säger att jag känner Magnus, men jag har träffat honom i samband med ett par seminarier och har läst en del av hans alster. Normalt sett publicerar han sig inte kvällsblaskor, utan i vetenskapliga sammanhang. Han är ingen vanlig insändarskribent. Just den här frågan är dock en allmän diskussion och då får man vända sig till forum som läses av en bredare allmänhet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Ja vi får väl anta att han har rätt, förhoppningsvis så kommer det väl en liten rapport eller ett blogginlägg som visar hur han kommit fram till resultatet.

Gillar dock inte att man underskattar motståndet och därigenom sänker nivån i debatten, kommer man med ett påstående så ska man ha belägg för det, oavsett forum.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

dd88 skrev:
Gillar dock inte att man underskattar motståndet och därigenom sänker nivån i debatten, kommer man med ett påstående så ska man ha belägg för det, oavsett forum.
I princip håller jag med om det, men i den allmänna debatten är det ofta svårt att få utrymme för allt sådant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Hitta nedanstående i dagens tidning och ganska kul teknik :) artikeln är låst men lite mer info på länk nummer två.

https://www.sydsvenskan.se/2021-11-15/l ... a-pa-bygge

https://peab.se/hallbarhet/miljo/innova ... r-byggfel/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Biden pratar om att "U.S. will overtake China in EVs".
Önsketänkande säger jag.


Biden, visiting GM in Detroit, says U.S. will overtake China in EVs

The infrastructure bill signed this week will "turn that around in a big, big way," the president said at the grand opening of GM's electric Hummer plant in Detroit.
https://www.autonews.com/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5566
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Lite om rivian
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


$12,500 EV tax credit included in now-passed ‘Build Back Better’ plan.
https://www.teslarati.com/electric-vehi ... er-passed/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar