Tror inte att det blir särskilt många Tesla-leveranser just i april ändå. Det är verkligen bara några enstaka bilar som förregistrerats senaste tiden som inte hann sättas i trafik i mars. Blir säkert bra i juni dock. Desto mer påtagligt förändring är det nog för laddhybrider som ju fick sänkt supermiljöbilspremie per idag.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 apr 2021 05:44
av Zalman3
Låter som Tesla gjort ett bra Q1 i Europa.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 apr 2021 09:33
av Fredrik j
vigge50 skrev:
Kanske inte så konstigt om de andra tillverkarna väntar in april tack vare att kunderna vill ha högre bonus. Känns som att vi får vänta tills vi har siffrorna för juni innan vi kan dra några som helst slutsatser om hur årets marknad för elbilar är i Sverige.
Ser att VW registrerat 265 bilar direkt så fort det blev april.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 apr 2021 14:59
av Tellus
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Kanske inte så konstigt om de andra tillverkarna väntar in april tack vare att kunderna vill ha högre bonus. Känns som att vi får vänta tills vi har siffrorna för juni innan vi kan dra några som helst slutsatser om hur årets marknad för elbilar är i Sverige.
Ser att VW registrerat 265 bilar direkt så fort det blev april.
Füskwagen
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 apr 2021 15:14
av HenricL
Q1
184800 levererade. 180338 tillverkade.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 apr 2021 16:28
av lakke
HenricL skrev:
Q1
184800 levererade. 180338 tillverkade.
Rekord
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 apr 2021 16:35
av Maw
Tellus skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Kanske inte så konstigt om de andra tillverkarna väntar in april tack vare att kunderna vill ha högre bonus. Känns som att vi får vänta tills vi har siffrorna för juni innan vi kan dra några som helst slutsatser om hur årets marknad för elbilar är i Sverige.
Ser att VW registrerat 265 bilar direkt så fort det blev april.
Füskwagen
Hur är det fusk?
Det är väl dessutom på kundernas begäran får man förmoda.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 apr 2021 16:39
av joel80
Maw skrev:
Hur är det fusk?
Det är väl dessutom på kundernas begäran får man förmoda.
Håller med. Jag skulle absolut inte velat ha leverans sista veckorna i mars om jag torskat 10k på det.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 apr 2021 16:44
av thnis
joel80 skrev:
Maw skrev:
Hur är det fusk?
Det är väl dessutom på kundernas begäran får man förmoda.
Håller med. Jag skulle absolut inte velat ha leverans sista veckorna i mars om jag torskat 10k på det.
Håller helt med jag med. Inget som är specifikt för VW.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 14:16
av 12man
hur försäljningen utvecklats i tyskland, EUs största enskilda marknad?
från kba.de
darunter därav
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 14:49
av joel80
12man skrev:
hur försäljningen utvecklats i tyskland, EUs största enskilda marknad?
tyq119.jpg
tyq120.jpg
tyq121.jpg
från kba.de
darunter därav
Så var femte bil som säljs i Tyskland är nu laddbar! Imponerande ökning från 2.6% 2018!
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 15:34
av dd88
Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 17:36
av Fredrik j
dd88 skrev:
Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Pluginhybrider räknas som laddbara bilar.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 17:42
av Jerker
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Pluginhybrider räknas som laddbara bilar.
Det finns definitivt en poäng i att skilja på laddbara bilar och bilar som tvunget måste laddas. Och anledningen till det är just att laddhybrider bara är förtäckta fossiler.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 18:03
av 12man
Från tibors artikel 70.000 elbilar sverige
Av alla nyregistrerade bilar under årets första kvartal var 5.4% rena elbilar – plus 27.5% laddhybrider.
Då är ju 9,9% resp bara 11,9% ganska bra, svenskar mer benägna att köpa laddhybrider? bilförmåns påverkan?
Norrmännen har större urval på elbilar, tyskarna? kan vara patrioter och köpa inhemska?
Vad skiljer i systemen mer?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 19:07
av MWall
12man skrev:
Från tibors artikel 70.000 elbilar sverige
Av alla nyregistrerade bilar under årets första kvartal var 5.4% rena elbilar – plus 27.5% laddhybrider.
Då är ju 9,9% resp bara 11,9% ganska bra, svenskar mer benägna att köpa laddhybrider? bilförmåns påverkan?
Norrmännen har större urval på elbilar, tyskarna? kan vara patrioter och köpa inhemska?
Vad skiljer i systemen mer?
De har väl ganska extrema subventioner i Tyskland nu? 100 euro i månaden för en ID.3 typ?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 22:37
av joel80
dd88 skrev:
Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Nej jag räknade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)
Många som haft en laddhybrid går sen på ren elbil, jag är en av dem och jag är övertygad om att vi är fler här inne som gjort samma resa.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 apr 2021 23:13
av Fredrik j
joel80 skrev:
dd88 skrev:
Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Nej jag ränkade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)
Många som haft en laddhybrid går sen på ren elbil, jag är en av dem och jag är övertygad om att vi är fler här inne som gjort samma resa.
Precis. Alternativt till en laddhybrid är ännu en diesel. När laddhybriden sen ska bytas blir det till en elbil. Tror jag.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 10 apr 2021 06:30
av nek0
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
dd88 skrev:
Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Nej jag ränkade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)
Många som haft en laddhybrid går sen på ren elbil, jag är en av dem och jag är övertygad om att vi är fler här inne som gjort samma resa.
Precis. Alternativt till en laddhybrid är ännu en diesel. När laddhybriden sen ska bytas blir det till en elbil. Tror jag.
Tror inte att diesel är alternativ för laddhybrid idag.
När jag köpte min sista diesel för 3,5 år sedan trodde jag att den skulle bli min sista avgasbil. Tyvärr blev det inte som jag önskade. Biltillverkarna gör allt för att fördröja omställningen .
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 10 apr 2021 10:47
av dd88
joel80 skrev:
dd88 skrev:
Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Nej jag räknade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)
Många som haft en laddhybrid går sen på ren elbil, jag är en av dem och jag är övertygad om att vi är fler här inne som gjort samma resa.
Jag kan hålla med om att det säkert är ett bekvämt steg innan man tar klivet till elbil, men som jag skrev så innebär det även en fördröjning i omställningen.
Sen är behovet av infrastruktur inte i paritet med vad en ren elbil kräver, så även där ser man idag ett motstånd till att byta ut den utrustning man investerat i för att kunna ladda hybrider.
Var och varannan bilmodell finns som hybrid, fler och fler hybridmil kommer gå på el allt eftersom tekniken utvecklas, men majoriteten av milen kommer troligtvis alltid vara fossila.
Då är det i mina ögon skevt att räkna in hybriden i den statistiken som något positivt.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 10 apr 2021 10:51
av joel80
dd88 skrev:
joel80 skrev:
dd88 skrev:
Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Nej jag räknade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)
Många som haft en laddhybrid går sen på ren elbil, jag är en av dem och jag är övertygad om att vi är fler här inne som gjort samma resa.
Jag kan hålla med om att det säkert är ett bekvämt steg innan man tar klivet till elbil, men som jag skrev så innebär det även en fördröjning i omställningen.
Sen är behovet av infrastruktur inte i paritet med vad en ren elbil kräver, så även där ser man idag ett motstånd till att byta ut den utrustning man investerat i för att kunna ladda hybrider.
Var och varannan bilmodell finns som hybrid, fler och fler hybridmil kommer gå på el allt eftersom tekniken utvecklas, men majoriteten av milen kommer troligtvis alltid vara fossila.
Då är det i mina ögon skevt att räkna in hybriden i den statistiken.
För hemmaladdning klarar den absoluta majoriteten sig med samma slags laddare som hybrider använder. Och många skaffar ju ändå laddare som klarar mer än 1-fas 16A.
När jag körde hybrid letade jag alltid laddare samt laddade hemma varje natt. De som har möjlighet att ladda hemma skulle jag vilja påstå kör större delen på el.
Och räknar man laddbara bilar ska de vara med i statistiken. Sen är det intressant att kolla på mängden rena elbilar också.
Vanliga hybrider räknas inte in i det utan endast laddhybrider.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 10 apr 2021 23:19
av Fredrik j
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Kanske inte så konstigt om de andra tillverkarna väntar in april tack vare att kunderna vill ha högre bonus. Känns som att vi får vänta tills vi har siffrorna för juni innan vi kan dra några som helst slutsatser om hur årets marknad för elbilar är i Sverige.
Ser att VW registrerat 265 bilar direkt så fort det blev april.
Nu har vw registrerat 713 elbilar sedan 1april...
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 27 apr 2021 18:48
av vigge50
När vi kollar på hela Europa så borde inte Sveriges väntan på april ha så stor betydelse och då var ingen i närheten av Model 3, kan det vara att många väntar på ID4 och att ID3 redan tappar försäljning?