Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in. En del hamnar i lång väntan på saker de egentligen inte vill ha. Det handlar om att planera och utnyttja tillfällen som uppstår.
En favorit är att skapa sin egen kö. (den kommer växa och sedan blir det två kör som ställs mot varandra). man kan också dela upp köer så de går mot speciella platser. (ex vid toa)
Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?
Skulle kunna vara en Pappa Rudolf-scen från Sunes Jul.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 08 nov 2021 15:39
av Klintan
thebishop skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in.
Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?
Ohyfsat och ohygieniskt att ta om med en smutsig tallrik. Självklart tar man ny tallrik för varje omgång. Eller?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 08 nov 2021 17:02
av thebishop
Klintan skrev:
thebishop skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in.
Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?
Ohyfsat och ohygieniskt att ta om med en smutsig tallrik. Självklart tar man ny tallrik för varje omgång. Eller?
Jag menade givetvis att han tog någon annans begagnade tallrik för att slippa köa även första gången…
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 08 nov 2021 17:04
av Klintan
thebishop skrev:
Klintan skrev:
thebishop skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in.
Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?
Ohyfsat och ohygieniskt att ta om med en smutsig tallrik. Självklart tar man ny tallrik för varje omgång. Eller?
Jag menade givetvis att han tog någon annans begagnade tallrik för att slippa köa även första gången…
Ja, det är ju ett ännu värre etikettsbrott
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 08 nov 2021 17:41
av Mickep
Man börjar med efterrättsbordet givetvis. (eller varmrätten när alla andra köar på kallrätten). Sedan sätter man sig och äter lite. Då har man redan väntat och sedan är det fritt fram att gå till det man vill ha. (det går att byta tallrik, men inte ohygieniskt att fortsätta äta där man redan ätit)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 08 nov 2021 17:59
av RagWal
Mickep skrev:
Man börjar med efterrättsbordet givetvis. (eller varmrätten när alla andra köar på kallrätten). Sedan sätter man sig och äter lite. Då har man redan väntat och sedan är det fritt fram att gå till det man vill ha. (det går att byta tallrik, men inte ohygieniskt att fortsätta äta där man redan ätit)
Allt för god etikett och stämning...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 08 nov 2021 18:36
av p1457
Hittar man på egna regler så blir de ju lätta att följa
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 08 nov 2021 18:38
av martinot
p1457 skrev:
Hittar man på egna regler så blir de ju lätta att följa
Framtiden för SuC?
(Ledsen att jag lämnar den heta diskussionen om julbordsbufféerna och svingar till baka lite mer on-topic.)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 09 nov 2021 00:05
av Zalman3
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 09 nov 2021 00:10
av Credde
Zalman3 skrev:
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Om priset t.ex är hälften av vad Ionity tar tror jag klart det blir intressant, går ju hyfsat snabbt att ladda med 150 kW ändå.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 09 nov 2021 01:05
av Maw
Zalman3 skrev:
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
En Polestar 2 borde konsekvent kunna ladda med 145-155 kW på Tesla SuC V3 upp till ca 40% soc, det duger för mig tills vidare
Borde inte en Taycan komma upp i 150 kW under förutsättning att man gjort 150 kW-tillvalet? Utan det tillvalet blir det väl 50 kW...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 09 nov 2021 08:44
av Bjelke
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Om priset t.ex är hälften av vad Ionity tar tror jag klart det blir intressant, går ju hyfsat snabbt att ladda med 150 kW ändå.
Speciellt om alternativet Ionity är fullt belagd och kryddat med några trasiga stolpar osv, då kan
nog en SuC vara trevligt att glida in på…
Men visst, OM tesla inte kan skicka på 800V framöver så är det ju lite surt för en Taycan och liknande såklart, vi
får väl se vart det landar…
Idag har dom allra flesta stor nytta av SuC iaf, och kan väl ladda på sin maximala effekt i princip.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 09 nov 2021 08:59
av OfarligTesla
Bjelke skrev:
Speciellt om alternativet Ionity är fullt belagd och kryddat med några trasiga stolpar osv, då kan
nog en SuC vara trevligt att glida in på…
Men visst, OM tesla inte kan skicka på 800V framöver så är det ju lite surt för en Taycan och liknande såklart, vi
får väl se vart det landar…
Idag har dom allra flesta stor nytta av SuC iaf, och kan väl ladda på sin maximala effekt i princip.
Skulle vara intressant att se hur mycket av långa laddtider på resor för andra bilar beror på dåligt med laddplatser faktiskt. Försökte sälja in elbil till en kompis som gillar Volvo och letar ny bil men en titt på laddtiderna i ABRP för Polestar 2 dödade det argumentet direkt. Fick svaret att det enda som fungerade på elsidan var Tesla och det var inte intressant, men frågan är ju hur stor effekten blir med många fler stationer så man kan ladda oftare.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 11:04
av Robertrimmevik
Zalman3 skrev:
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet. Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 11:14
av R_Edvinsson
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Skulle vara intressant att specificera hur många och var de laddare som är tillgängliga idag står…dvs laddare som ens kan maxa laddningen på MEB med dagens 125kW.
Vilka finns det förutom Ionity och CK?
Alltså om vi bortser från specad effekt som vi alla vet att den inte stämmer.
Så en öppning av Teslas nätverk är garanterat välkommet även för 800v bilarna även om de ”bara” får 150kW.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 11:55
av borgward
Fastned i Nederländerna höjer priser med 0,1 eur per kwh.
Det har ju spekulerats om prispress från Tesla... men nu går det åt andra hållet.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 12:02
av Mickep
Inget konstigt. Elpriset har skjutit i höjden. I Frankrike är det dubblerat, så mycket att industrier stänger ned, då det blir för dyrt. (var på nyheterna förra veckan)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 12:34
av DanneLKPG
Robertrimmevik skrev:
Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet. Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
Så är det. ID.4/Enyaq har ungefär samma laddhastighet som MIC Model Y även om topphastigheten är lägre.
Det som kan skilja är att Model Y har batteriförvämning till sin fördel på vintern.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 12:43
av martinot
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Jo, för icke-teslaägare så förstår jag absolut att 'ven en halvdan SuC-upplevelse är bättre än vad ni har idag.
Robertrimmevik skrev:
Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet.
Jo, laddkurvan är viktig, men en rak laddkurva är inte alltid effektivast eller mest eftersträvansvärt.
Det finns stora fördelar med att många batterikemier tillåter att man kan ladda upp 70% av SoC på endast 30% av den totala laddtiden.
Detta oavsett om vi talar om mobiltelefoner eller elbilar.
Robertrimmevik skrev:
Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
Tesla har redan löst detta. Fungerar oftast helt utmärkt med navigatorn, som kan integrera mot data från både bilen och laddstationerna.
Det är just detta problem som Tesla löst genom att vara vertikalt integrerade, och ha total kontroll av hela kedjan som leder till en enkel användarupplevelse.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 12:59
av borgward
Mickep skrev:
Inget konstigt. Elpriset har skjutit i höjden. I Frankrike är det dubblerat, så mycket att industrier stänger ned, då det blir för dyrt. (var på nyheterna förra veckan)
Fast undrar om själva elen är deras stora kostnadspost. Hade gissat att det är investeringarna.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 20:43
av Dexter
Hoppas denna elbilsföraren får en bättre upplevelse på SuC när det öppnas upp för andra.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 22:50
av martinot
Kan bli problem med korta kablar för Taycan:
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 10 nov 2021 23:58
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Jo, för icke-teslaägare så förstår jag absolut att 'ven en halvdan SuC-upplevelse är bättre än vad ni har idag.
Robertrimmevik skrev:
Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet.
Jo, laddkurvan är viktig, men en rak laddkurva är inte alltid effektivast eller mest eftersträvansvärt.
Det finns stora fördelar med att många batterikemier tillåter att man kan ladda upp 70% av SoC på endast 30% av den totala laddtiden.
Detta oavsett om vi talar om mobiltelefoner eller elbilar.
Robertrimmevik skrev:
Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
Tesla har redan löst detta. Fungerar oftast helt utmärkt med navigatorn, som kan integrera mot data från både bilen och laddstationerna.
Det är just detta problem som Tesla löst genom att vara vertikalt integrerade, och ha total kontroll av hela kedjan som leder till en enkel användarupplevelse.
Tesla kan väll inte beräkna hur många bilar som är på väg till en specifik laddare och hur mycket kö den kommer att ha när du kommer dit?
Än en gång lycka till att tajma hög laddhastighet med ledig laddare under högtryck. Du glömmer bort att Tesla kanske också öppnar upp. Ska de då också ha koll på varenda elbil ute på sträckan och vad de har för nivå i batteriet och när de förväntas stanna och ladda?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 11 nov 2021 00:08
av martinot
Robertrimmevik skrev:
Tesla kan väll inte beräkna hur många bilar som är på väg till en specifik laddare och hur mycket kö den kommer att ha när du kommer dit?
Än en gång lycka till att tajma hög laddhastighet med ledig laddare under högtryck. Du glömmer bort att Tesla kanske också öppnar upp. Ska de då också ha koll på varenda elbil ute på sträckan och vad de har för nivå i batteriet och när de förväntas stanna och ladda?
Testa en Tesla på resa. Det har fungerat utmärkt för mig och oss i familjen. Aldrig upplevt någon kö. Laddat snabbt och effektivt. Jag förstår att det kan låta som magi för andra elbilsägare, men det är så det fungerar att ha Tesla på resa i dag. Det bara fungerar. Enkelt och snabbt.
Självklart så kommer Tesla få sämre kontroll och sämre tillgång till dataunderlag och statistik när andra bilar börjar ladda på SuC. Då kommer ju en del av denna fina integrationen och optimeringen att riskera fungera sämre. Det är absolut en högst verklig risk som jag delar med dig.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 11 nov 2021 07:33
av MWall
Robertrimmevik skrev:
Tesla kan väll inte beräkna hur många bilar som är på väg till en specifik laddare och hur mycket kö den kommer att ha när du kommer dit?
Än en gång lycka till att tajma hög laddhastighet med ledig laddare under högtryck. Du glömmer bort att Tesla kanske också öppnar upp. Ska de då också ha koll på varenda elbil ute på sträckan och vad de har för nivå i batteriet och när de förväntas stanna och ladda?
De vet var bilarna är någonstans, vilket håll de åker, vilken SOC de har... Klart de inte kan VETA på bilnivå men nog har de ett ganska bra underlag för att avgöra vilka laddare som riskerar bli högt belastade inom den närmaste halvtimmen-timmen iaf.