Sida 40 av 61

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 feb 2023 23:03
av Piggelin
VilkenElbilBlirDet skrev: 17 feb 2023 22:45
30 mil i 120kmh/0-gradigt/19 grader i kupén låter ju ruggigt bra.
Tesla Björn fick väl typ 45 mil när det var 20 plus.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 feb 2023 23:11
av flipmac
Piggelin skrev: 17 feb 2023 23:03
VilkenElbilBlirDet skrev: 17 feb 2023 22:45
30 mil i 120kmh/0-gradigt/19 grader i kupén låter ju ruggigt bra.
Tesla Björn fick väl typ 45 mil när det var 20 plus.
Mio, men han körde inte 120km/h på motorväg då…

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 06:41
av Jaqob
Har läst större delen av tråden nu, men blir inte klok på den faktiska skillnaden i räckvidd mellan RWD och LR. Någon som redan har erfarenhet från båda? Om RWD kommer 30 mil i motorvägsfart, hur långt hade LR kommit?

540 är ju ett väldigt trevligt pris, men om skillnaden i räckvidd i praktiken är markant får man kanske titta lite mer noga i portmonnän…

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 07:13
av CrazyGang
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 08:50
av Piggelin
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 08:53
av Donk
Jaqob skrev:
Har läst större delen av tråden nu, men blir inte klok på den faktiska skillnaden i räckvidd mellan RWD och LR. Någon som redan har erfarenhet från båda? Om RWD kommer 30 mil i motorvägsfart, hur långt hade LR kommit?

540 är ju ett väldigt trevligt pris, men om skillnaden i räckvidd i praktiken är markant får man kanske titta lite mer noga i portmonnän…
Har en MYP med 19” så den borde vara jämförbar med en LR. Åker Sthlm-Skåne några gånger per år och laddar alltid första gången i Jönköping, det är 33 mil. Sist jag åkte var det strax över nollan och blött på vägen, då hade jag knappt 2 mil kvar i batteriet. På sommaren mer (fast då med 21”). Följer skyltad hastighet med ca +5.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 09:03
av Lerumsexpressen
Jaqob skrev: 18 feb 2023 06:41
Har läst större delen av tråden nu, men blir inte klok på den faktiska skillnaden i räckvidd mellan RWD och LR. Någon som redan har erfarenhet från båda? Om RWD kommer 30 mil i motorvägsfart, hur långt hade LR kommit?

540 är ju ett väldigt trevligt pris, men om skillnaden i räckvidd i praktiken är markant får man kanske titta lite mer noga i portmonnän…
Vad är ditt behov?
Jag bytte från M3 LR med ca 610 km till MY RWD med ca 440 km och det har funkat kanon. Som några smarta här inne säger så har LFP batterier några uppsidor och några nersidor. Min personlighet uppskattar uppsidorna mer än nersidorna men alla är vi olika.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 09:33
av maik
Piggelin skrev:
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Jag tror inte man ska ladda till 100% i onödan även med LFP. Tesla rekommenderar att man gör det en gång i veckan men det beror på att det då blir enklare att uppskatta räckvidden för bilen. Jag kommer i alla fall bara ladda till 100 på långresor.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 09:41
av Jaqob
Lerumsexpressen skrev: 18 feb 2023 09:03
Vad är ditt behov?
Jag bytte från M3 LR med ca 610 km till MY RWD med ca 440 km och det har funkat kanon. Som några smarta här inne säger så har LFP batterier några uppsidor och några nersidor. Min personlighet uppskattar uppsidorna mer än nersidorna men alla är vi olika.
Vårt behov är till absolut största del motorvägspendling, runt 15 mil ToR, utan möjlighet att ladda på jobbet. Södra Sverige, så väglaget är oftast bra, och det är väldigt sällan kallare än -10. Resor längre än 20 mil görs några få gånger per år. Så tror nog RWD är rätt.

Alternativet är egentligen främst ID4 4Motion, då det skulle vara möjligt att ha den (men inte tesla) som tjänstebil.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 09:51
av Liqwid78
maik skrev: 18 feb 2023 09:33
Piggelin skrev:
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Jag tror inte man ska ladda till 100% i onödan även med LFP. Tesla rekommenderar att man gör det en gång i veckan men det beror på att det då blir enklare att uppskatta räckvidden för bilen. Jag kommer i alla fall bara ladda till 100 på långresor.
Det har jag läst men på forum. Är det något som Tesla har gått ut med eller vad andra tycker?
Jag skulle vilja se någon livslängstest på LFP batterier som laddas till 100% enligt manualen och andra alternativ

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 09:53
av Piggelin
maik skrev: 18 feb 2023 09:33
Piggelin skrev:
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Jag tror inte man ska ladda till 100% i onödan även med LFP. Tesla rekommenderar att man gör det en gång i veckan men det beror på att det då blir enklare att uppskatta räckvidden för bilen. Jag kommer i alla fall bara ladda till 100 på långresor.

Du har fel. Detta är Teslas rekommendation.

"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."

Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 10:13
av maik
Piggelin skrev:
maik skrev: 18 feb 2023 09:33
Piggelin skrev:
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Jag tror inte man ska ladda till 100% i onödan även med LFP. Tesla rekommenderar att man gör det en gång i veckan men det beror på att det då blir enklare att uppskatta räckvidden för bilen. Jag kommer i alla fall bara ladda till 100 på långresor.

Du har fel. Detta är Teslas rekommendation.

"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."
Vad har jag fel om? Jag sa ordagrant att Tesla rekommenderar att man laddar batteriet 1 gång i veckan till 100%. Läs ordentligt istället. Tesla anger inte varför man ska göra det. Du antar bara det är för att batteriet klarar av det men den verkliga anledningen är för att bilen lättare ska beräkna räckvidden då energi densiteten i batteriet är lägre än andra batterityper och därmed är det svårt att få en korrekt räckvidds beräkning om man inte gör det. Är du med nu?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 11:29
av VilkenElbilBlirDet
Lite av ett sidospår.. om man ska ladda till 100% runt en gång i veckan, levereras RWD med 100%?

Dom har väl fraktats i typ 8 veckor utan att laddas till 100% annars.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 11:41
av HenrikC
Om Tesla skriver att man ska sätta Charge limit till "100% even for daily use" kan jag inte se någon annan tolkning än att de rekommenderar att man laddar till 100% varje gång man laddar.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 11:43
av Piggelin
"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 11:45
av Piggelin
HenrikC skrev: 18 feb 2023 11:41
Om Tesla skriver att man ska sätta Charge limit till "100% even for daily use" kan jag inte se någon annan tolkning än att de rekommenderar att man laddar till 100% varje gång man laddar.
Exakt. Det är precis så de menar...

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 11:51
av Sillsaparill
HenrikC skrev: 18 feb 2023 11:41
Om Tesla skriver att man ska sätta Charge limit till "100% even for daily use" kan jag inte se någon annan tolkning än att de rekommenderar att man laddar till 100% varje gång man laddar.
Jag läser det också så, sedan kanske inte alla i praktiken laddar varje dag.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 11:55
av maik
Att ha charge limit på 100 är inte samma som att ladda till 100 dagligen. Därav texten angående att ladda till 100 minst en gång i veckan i stycket efter.

Åter igen Teslas rek beror inte på LFP batteriet klarar av det utan för att lättare beräkna räckvidd. Särskilt om du laddar till 100 dagligen.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 12:01
av jimhalpert

”If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."
Jag tolkar texten ordagrant som:
  • Oavsett hur ofta du åker bilen, även dagligen, så bör du ladda bilen och det gör inget om du laddar fullt. Även om du har batteri nog för att klara morgondagen så är detta att föredra framför ingen laddning alls.
  • Ladda bilen till 100% minst en gång i veckan
Det låter som att bilen mår bättre av att laddas ofta och fullt, jmf med att inte laddas alls eller enbart lite grann.

Sen kanske det finns annan information om LFP utöver meningen ovan, men det tar inte jag hänsyn till i detta inlägg. Kan det vara så att Teslas rekommendation är mer pragmatisk än 100% korrekt? Det vore ganska rimligt ändå.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 12:18
av TiborBlomhall
Mycket tråkig ton på inläggen, fick städa upp massa personpåhopp.

Skärpning!

Det går att beskriva olika tolkningar, olika åsikter utan att skriva nedvärderande om andra.

/Moderatorn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 12:58
av Fredrik j
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 13:15
av FStaake
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 12:58
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Inte en LR.
Max släpvagnsvikt vid B-behörighet är 881kg.

Medan det är 1052kg för en RWD

1000kg är en vanlig totalvikt på hyrsläp.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 13:51
av Fredrik j
FStaake skrev: 18 feb 2023 13:15
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 12:58
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Inte en LR.
Max släpvagnsvikt vid B-behörighet är 881kg.

Medan det är 1052kg för en RWD

1000kg är en vanlig totalvikt på hyrsläp.
Här är en LR som med totalvikt på 2370 får dra drygt 1100 på b-kort.
https://www.wayke.se/objekt/6a54ecf1-d0 ... or-automat

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 14:00
av mikebike
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 13:51
FStaake skrev: 18 feb 2023 13:15
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 12:58
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Inte en LR.
Max släpvagnsvikt vid B-behörighet är 881kg.

Medan det är 1052kg för en RWD

1000kg är en vanlig totalvikt på hyrsläp.
Här är en LR som med totalvikt på 2370 får dra drygt 1100 på b-kort.
https://www.wayke.se/objekt/6a54ecf1-d0 ... or-automat
Äldre bilar får lasta mindre och dra mer. Jag föredrar det motsatta.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 feb 2023 14:26
av FStaake
mikebike skrev: 18 feb 2023 14:00
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 13:51
FStaake skrev: 18 feb 2023 13:15
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 12:58
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Inte en LR.
Max släpvagnsvikt vid B-behörighet är 881kg.

Medan det är 1052kg för en RWD

1000kg är en vanlig totalvikt på hyrsläp.
Här är en LR som med totalvikt på 2370 får dra drygt 1100 på b-kort.
https://www.wayke.se/objekt/6a54ecf1-d0 ... or-automat
Äldre bilar får lasta mindre och dra mer. Jag föredrar det motsatta.
Håller med.
Att få dra tyngre släp går att lösa med högre behörighet på körkortet, B96 eller BE.
Låg lastvikt går inte o göra något åt.

Den på wayke får lasta 35kg om man är 5 pers á70kg i bilen.