Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.
Hur menar du då?
Förklara gärna hur IF metall påverkar så att det går dåligt för bilmarknaden överlag.
Du menar ju att det är tack vare IF Metall som det går dåligt för Tesla, när det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Gissar på att IF Metall vill ta på sig äran för det också.
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.
Hur menar du då?
Förklara gärna hur IF metall påverkar så att det går dåligt för bilmarknaden överlag.
Du menar ju att det är tack vare IF Metall som det går dåligt för Tesla, när det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Gissar på att IF Metall vill ta på sig äran för det också.
Det har jag aldrig skrivit, däremot hade tm sålt fler tjänstebilar utan konflikten. Se tidigare i tråden.
Du däremot skrev att vi har IF metall att tacka för att det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Jag bad dig förklara vilket du inte gjorde utan kom med ytterligare ett grundlöst påstående.
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.
Vad roligt för tm, kom gärna med källa på ditt påstående.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.
Hur menar du då?
Förklara gärna hur IF metall påverkar så att det går dåligt för bilmarknaden överlag.
Du menar ju att det är tack vare IF Metall som det går dåligt för Tesla, när det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Gissar på att IF Metall vill ta på sig äran för det också.
Det har jag aldrig skrivit, däremot hade tm sålt fler tjänstebilar utan konflikten. Se tidigare i tråden.
Du däremot skrev att vi har IF metall att tacka för att det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Jag bad dig förklara vilket du inte gjorde utan kom med ytterligare ett grundlöst påstående.
Klart de har sålt mindre tjänstebilar, men i det stora hela är det en piss i Mississippi. Vilket redan tagits upp i tråden.
Får den känslan när jag läser dina och andra "fack-människors" kommentarer att ni gärna vill tro att det är så.
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
5% sänkning sparar dig ca 65 tkr på 5 år. Stämmer det som andra skriver att andra bilmärken har större rabatter på bil runt 600 tkr så är inte TM by far den mest aggressiva.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.
Vad roligt för tm, kom gärna med källa på ditt påstående.
Jag backar lite här, men detta var sant för ett par år sedan. Nu har Tesla redan sänkt priset väldigt mycket, sedan dess. Läste något om 22% under förra året och de har väl sänkt även i år, mycket på grund av de höga räntorna.
Dock har de mycket högre marginal på sina bilar, än konkurrenterna. Teslas vinst per bil, är tydligen 8 ggr högre än Toyotas t.ex.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.
Vad roligt för tm, kom gärna med källa på ditt påstående.
Jag backar lite här, men detta var sant för ett par år sedan. Nu har Tesla redan sänkt priset väldigt mycket, sedan dess. Läste något om 22% under förra året och de har väl sänkt även i år, mycket på grund av de höga räntorna.
Dock har de mycket högre marginal på sina bilar, än konkurrenterna. Teslas vinst per bil, är tydligen 8 ggr högre än Toyotas t.ex.
22% låter hyfsat rimligt,VCC hade 13% i slutet på 2023 på elbilar i liknande fabriker.
Vccs marginaler lär nog öka ngt med ex30 och de nya elbilsplattformarna.
Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.
Hur menar du då?
Förklara gärna hur IF metall påverkar så att det går dåligt för bilmarknaden överlag.
Du menar ju att det är tack vare IF Metall som det går dåligt för Tesla, när det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Gissar på att IF Metall vill ta på sig äran för det också.
Det har jag aldrig skrivit, däremot hade tm sålt fler tjänstebilar utan konflikten. Se tidigare i tråden.
Du däremot skrev att vi har IF metall att tacka för att det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Jag bad dig förklara vilket du inte gjorde utan kom med ytterligare ett grundlöst påstående.
Klart de har sålt mindre tjänstebilar, men i det stora hela är det en piss i Mississippi. Vilket redan tagits upp i tråden.
Får den känslan när jag läser dina och andra "fack-människors" kommentarer att ni gärna vill tro att det är så.
Tror inte direkt jag är representativ för fack-människor.
Men kan man inte inse att konflikten är negativ för tm så tror jag verklighetsuppfattningen är begränsad.
För tesla i det läget de är nu är varje såld bil viktig.
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.
Vad roligt för tm, kom gärna med källa på ditt påstående.
Jag backar lite här, men detta var sant för ett par år sedan. Nu har Tesla redan sänkt priset väldigt mycket, sedan dess. Läste något om 22% under förra året och de har väl sänkt även i år, mycket på grund av de höga räntorna.
Dock har de mycket högre marginal på sina bilar, än konkurrenterna. Teslas vinst per bil, är tydligen 8 ggr högre än Toyotas t.ex.
22% låter hyfsat rimligt,VCC hade 13% i slutet på 2023 på elbilar i liknande fabriker.
Vccs marginaler lär nog öka ngt med ex30 och de nya elbilsplattformarna.
Nu är ovanstående inte på något sätt inflationsjusterat eller hänsyn taget till valutor etc. men poängen är att det kan vara lite vanskligt att bara jämföra priserna under ett kortare tidsspann. https://skills.ai/tesla-car-prices-analysis/
Vad gäller EX30 tillverkas den för närvarande i Kina men produktionen kommer flytta till Belgien nästa år. Antagligen till viss del kopplat till kommande tullar på kinesiska elbilar. Det är nog rimligt att anta att det sänker marginalerna om än då inte lika mycket som tullarna skulle ha gjort.
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
5% sänkning sparar dig ca 65 tkr på 5 år. Stämmer det som andra skriver att andra bilmärken har större rabatter på bil runt 600 tkr så är inte TM by far den mest aggressiva.
Jag vet ingen annan som sänkt priserna mer än tm och några kinesmärken på bilar i den klassen.
Däremot har ju konjukturen justerat felaktiga prisbilder med ursprung i pandemin. Det gäller ju både nya och beg bilar oavsett bränsle.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
5% sänkning sparar dig ca 65 tkr på 5 år. Stämmer det som andra skriver att andra bilmärken har större rabatter på bil runt 600 tkr så är inte TM by far den mest aggressiva.
Jag vet ingen annan som sänkt priserna mer än tm och några kinesmärken på bilar i den klassen.
Däremot har ju konjukturen justerat felaktiga prisbilder med ursprung i pandemin. Det gäller ju både nya och beg bilar oavsett bränsle.
Att tro att TMs minskade försäljning av bilar beror på att 20-talet socialister spikar altan istället för att jobba är att grovt överskatt IF Metalls makt och ett bevis på hybris.
Redan innan konflikten var det många stora bolag som inte tillät tesla som tjänstebil, har flera bekanta som frågat om råd för sin första elbil och när de skulle välja så finns inte tesla med som alternativ.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
5% sänkning sparar dig ca 65 tkr på 5 år. Stämmer det som andra skriver att andra bilmärken har större rabatter på bil runt 600 tkr så är inte TM by far den mest aggressiva.
Jag vet ingen annan som sänkt priserna mer än tm och några kinesmärken på bilar i den klassen.
Däremot har ju konjukturen justerat felaktiga prisbilder med ursprung i pandemin. Det gäller ju både nya och beg bilar oavsett bränsle.
Att tro att TMs minskade försäljning av bilar beror på att 20-talet socialister spikar altan istället för att jobba är att grovt överskatt IF Metalls makt och ett bevis på hybris.
Redan innan konflikten var det många stora bolag som inte tillät tesla som tjänstebil, har flera bekanta som frågat om råd för sin första elbil och när de skulle välja så finns inte tesla med som alternativ.
Och de företag som tidigare hade teslor i det valbara sortimentet, tidigare här i tråden så källhänvisadess det till telia, ABB och skanska.
Klart att dessa småkunder inte påverkar tms försäljning.
Mer än lovligt naivt att tro att en minskad kundgrupp inte påverkar försäljningen.
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.
Även om debatten känns het kan vi väl låta bli att bara hitta på orimliga saker, snälla!
För er som frågade om strejkvakter bland Tesla.
Olof är uppenbart en av de få som används i smutskastningen mot Tesla (också långt gånget aktiv i IF Metall som tidigare har påvisats).
Borde framgå hur länge han varit involverad fackligt.
Det är verkligen ett hån att det inte behöver strejka.
Undra hur han räknade ut förlusten på 20k.
Och varför används bara Olof, är han den enda strejkande? Och det andra som inte har tid att närvara på 1 möte i månaden, patetiskt.
Olof är media tränad från metall, och han kanske gav svar nu i denna artikel att det är inte 1600kr i tjänstepension som strejken handlar om som vi konstaterat innan. Fackets egna vilja om att ha ett avtal, inte medlemmarnas. För då hade man stått där och strejkat!!!!
Jag hade också funderingen på hans uträkning men är ganska övertygad om att han har fått hjälp av fackets ekonomer inför artikeln.
Överlag känns det ganska intressant att det endast är han som syns k medierna.
I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.
Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Om detta stämmer så har ju Tesla faktiskt ökat sina marknadsandelar vilket sådana fall innebär att Metalls arbete faktiskt har gynnat Tesla.
Säljer du bättre än branschindex så tar du marknadsandelar.
Så oavsett om de har minskat sin försäljning eller inte så är ju det faktiskt en vinst i sig.
I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.
Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Om detta stämmer så har ju Tesla faktiskt ökat sina marknadsandelar vilket sådana fall innebär att Metalls arbete faktiskt har gynnat Tesla.
Säljer du bättre än branschindex så tar du marknadsandelar.
Så oavsett om de har minskat sin försäljning eller inte så är ju det faktiskt en vinst i sig.
Intressant vinkel. Vi kan jämföra perioden 2023 november - 2024 maj (perioden konflikten har pågått) mot samma period ett år tidigare:
2023 november - 2024 maj utgjorde Teslas bilar 16,3% av alla nyregistrerade elbilar, mot 13,5% motsvarande period året innan.
Om vi jämför mot hela bilmarknaden, alla nyregistrerade bilar utgjorde Teslas bilar 5,3% under konflikten mot 5,1% samma period året innan.
Tittar vi på hela fordonsflottan utgjorde Teslas bilar 0,83% av Sveriges fordonsflotta maj 2024 mot 0,57% maj 2023.
Så Tesla har faktiskt ökat sina marknadsandelar betydligt under konflikten.
Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Tesla och några kineser?
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Kom gärna med källor på räntor under 1%
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Vad har jag som aldrig lånar till bilköp för nytta av 0% ränta?
För er som frågade om strejkvakter bland Tesla.
Olof är uppenbart en av de få som används i smutskastningen mot Tesla (också långt gånget aktiv i IF Metall som tidigare har påvisats).
Borde framgå hur länge han varit involverad fackligt.
Det är verkligen ett hån att det inte behöver strejka.
Undra hur han räknade ut förlusten på 20k.
Och varför används bara Olof, är han den enda strejkande? Och det andra som inte har tid att närvara på 1 möte i månaden, patetiskt.
Olof är media tränad från metall, och han kanske gav svar nu i denna artikel att det är inte 1600kr i tjänstepension som strejken handlar om som vi konstaterat innan. Fackets egna vilja om att ha ett avtal, inte medlemmarnas. För då hade man stått där och strejkat!!!!
Jag hade också funderingen på hans uträkning men är ganska övertygad om att han har fått hjälp av fackets ekonomer inför artikeln.
Överlag känns det ganska intressant att det endast är han som syns k medierna.
Jag gissar att han menar att tex arbetstidsförkortningen i kollektivavtalet är värt 20000 om året och utgår från att om Tesla hade kollektivavtal så hade han fått både de nuvarande förmånerna + de från kollektivavtalet
Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Tesla och några kineser?
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Kom gärna med källor på räntor under 1%
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Vad har jag som aldrig lånar till bilköp för nytta av 0% ränta?
Du kan låna pengar till låg ränta och placera till högre avkastning och tjäna pengar så klart!
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Kom gärna med källor på räntor under 1%
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Vad har jag som aldrig lånar till bilköp för nytta av 0% ränta?
Du kan låna pengar till låg ränta och placera till högre avkastning och tjäna pengar så klart!
Det är klart att jag kan men jag vill inte. Allt jag har är mitt och inte bankens. Jag kanske förlorar pengar men brir mig inte.
I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.
Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Om detta stämmer så har ju Tesla faktiskt ökat sina marknadsandelar vilket sådana fall innebär att Metalls arbete faktiskt har gynnat Tesla.
Säljer du bättre än branschindex så tar du marknadsandelar.
Så oavsett om de har minskat sin försäljning eller inte så är ju det faktiskt en vinst i sig.
Intressant vinkel. Vi kan jämföra perioden 2023 november - 2024 maj (perioden konflikten har pågått) mot samma period ett år tidigare:
2023 november - 2024 maj utgjorde Teslas bilar 16,3% av alla nyregistrerade elbilar, mot 13,5% motsvarande period året innan.
Om vi jämför mot hela bilmarknaden, alla nyregistrerade bilar utgjorde Teslas bilar 5,3% under konflikten mot 5,1% samma period året innan.
Tittar vi på hela fordonsflottan utgjorde Teslas bilar 0,83% av Sveriges fordonsflotta maj 2024 mot 0,57% maj 2023.
Så Tesla har faktiskt betydligt ökat sina marknadsandelar under konflikten.
Man vet ju inte hur mycket dom hade sålt i en parallell verklighet utan konflikten.
Jag har både hört människor som säger sig köpa bilar för att stötta tesla i kampen mot kollektivavtal och andra som avstår tesla när man ligger i konflikt.
Det första gruppen mest på nätet medans grupp nummer två har varit bekanta med lite halvtaskig insyn i vad som händer. T.ex. var det tydligen den allmänna åsikten i fikarummet på vårdcentralen där sambon jobbar. Att man inte skulle köpa tesla för att dom behandlar sina anställda dåligt.
Jag tror tesla skulle vinna mycket på att ställa upp på den stående inbjudan som säkert finns från media.
Strejken har inte drabbat Tesla nämnvärt. Åker förbi Huddinges utlämningsdepå ibland och där är det bussiness as usual. Däremot är det de som behöver hjälp av verkstad som drabbas, finns bilar som stått på Werksta i Sätra i mer än 9 månad i väntan på reperation. Får själv vänta till augusti för mina skador på bilen.
Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Tesla och några kineser?
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Kom gärna med källor på räntor under 1%
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Vad har jag som aldrig lånar till bilköp för nytta av 0% ränta?
Du slipper kapitalbindningen i bilen och frigör resurser.
Jag hade också funderingen på hans uträkning men är ganska övertygad om att han har fått hjälp av fackets ekonomer inför artikeln.
Överlag känns det ganska intressant att det endast är han som syns k medierna.
Mest intressant att de väljer att lyfta fram någon som lider av latmask hela tiden också, kan inte vara bra för hans framtida karriär att öppet säga att han trivs med att dra omkring på dagarna och uppenbarligen inte gillar sitt arbete. Som någon som tvingats vara hemma pga sjukskrivning efter operationer kan jag inte förstå hur någon frivilligt skulle avstå helt från att arbeta, höll på och bli galen rätt snabbt när jag var tvingad till det…