Pontus skrev: ↑12 jun 2024 09:18
roffe_s skrev: ↑12 jun 2024 07:59
Fosilfri2035 skrev: ↑12 jun 2024 07:28
roffe_s skrev: ↑11 jun 2024 23:45
Magnus71 skrev: ↑11 jun 2024 23:37
Min kommentar är inte det minsta konstig utan syftar bara på att belysa IF Metalls ansvar i frågan när du precis skrev "Det är inte de fackligas syn utan lagstiftningen som inte säkerställer reel frivillighet att välja att inte teckna kollektivavtal du borde vara mot."
Lagen är redan tydlig. KA är frivilligt. MEN fackförening har då laglig rätt (ej ett skallkrav) att vidta åtgärder (strejk) för att få till stånd ett KA.
I slutändan alltså ett aktivt frivilligt val av facket att ta till åtgärd om strejk vid avsaknad av KA.
Jag håller med dig om att svenska modellen bygger på samarbete, och att det skall vårdas därefter.
Rätt i sak, men för tydlighetens skull gör ju även Tesla ett aktivt val att inte teckna avtal.
TM särbehandlas inte negativt, fredsplikten är en viktig del i kollektivavtalen parterna emellan.
Som vi konstaterat många gånger i tråden - parterna i denna strejk förhåller sig generellt inom det lagutrymme som reglerar arbetsmarknaden i Sverige.
Absolut är det så, yttrandefriheten ger mig rätt att säga vad jag tänker och tycker men helt ärligt så finns det saker som är direkt olämpliga att säga i olika sammanhang.
Bara för att det är lagligt så behöver man inte dra det hela vägen, ibland kanske man kan använda sunt förnuft och därför undvika konsekvenser som kanske var helt onödiga (hydro som ett exempel).
Jag tänker inte sälja sex bara för att det är lagligt..
Mmm, men det finns grader i helvetet och kopplingen mellan att lagenligt gå ut i strejk för att försöka få motparten att sätta sig vid förhandlingsbordet och prostitution är, i alla fall i mina blå ögon, relativt långsökt…
Men TM har ju satt sig vid förhandlingsbordet och sagt nej till det som IFM erbjudit och det är ju först efter det som IFM valt strejk. Här verkar ju många tycka att sätta sig vid förhandlingsbordet och att IFM ska få som dom vill är samma sak. Jag anser att det inte är så.
Kan inte en förhandling resultera i att en part tackar nej till det som den andra erbjuder???
När så skett I detta fallet försöker IFM tvinga den andra parten, som skett så många gånger förut, att med hot skriva på ändå. Återigen låter detta som att det ens skulle vara lagligt I någon annan del av samhället och speciellt i den omfattningen att man får förstöra livet för andra medborgare i samhället? Det är en stor anledning till varför jag är emot det som händer nu.
Jag tror dessutom att när lagarna stiftades så litade man på att parterna på arbetsmarknaden skulle använda sunt förnuft, vilket nu IFM vissat att man inte skulle gjort. När ena parten får hybris så kan man inte lita på att de använder sunt förnuft.
Jag tror Du har skrivit ungefär detta i ca 300 av trådens sidor nu så jag tror Din personliga uppfattning har gått fram vid detta laget
Egentligen kan allt Du argumenterar för även speglas på Tesla Motor Sweden, har Du reflekterat över det? Personligen tror jag strejkutbrottet hade sitt ursprung i att TMS samtalade via företrädare som visade sig sakna mandat i kombination med att IF Metall överskattade lojaliteten hos sin dåvarande medlemskader.
När strejkutbrottet väl var ett faktum eskalerar det som vi nu vet snabbt och nu har vi, fortfarande enligt min personliga uppfattning, två tjurskalliga tungviktare med massiva pannben i var sin ringhörna på den nationella arenan som pucklar på varandra så snart klockan ringer.
Hur länge detta kan fortsätta står skrivet i stjärnorna. Men att vi talar svart mot vitt eller ont mot gott här är nog en tämligen naiv uppfattning, TMS kan fortsätta vägra kollektivavtal och IFM kan fortsätta med sina konfliktåtgärder länge än.
För TMS blir det högre, dock kalkylerbara, kostnader i form av reducerade säljsiffror och mer komplicerade affärsrelationer med kunderna, för medlemmarna i IFM högre kostnader i form av utlägg för ersättningar till strejkande, strejkvakter och omkostnader.
Så krass är nog situationen. Mina 2p