Re: Senaste version 2024.45
Postat: 05 jan 2025 18:24
Det låter ju korkat att minska synlig vi för att kunna varna "innan man ser". Är det därför man inte kan se dragkroken med HW4?Jaegaern skrev: ↑05 jan 2025 15:09På vår M3 från 22 fungerade "rear traffic alert" riktigt uselt. Så jag tänkte att någon skeppat mjukvaran lite för hastigt. Men efter jag testade det på vår MY från 24 så fungerade det riktigt bra. Jag såg en röd kant säkert 1-2 sekunder innan jag fick upp personen som gick bakom, på skärmen. Jag antar att den enda skillnaden som spelar roll är den ökade vidvinkeln, så kameran ser mer än man själv gör i bildskärmen (har jag läst?) och då kan den ju se, samt flagga, innan jag själv ser. Och raka motsatsen på HW3 som ser "samma", vad jag vet.
Vad tror ni, är detta en feature som fungerar bra på HW4, samt kanske senare på HW3 efter lite justeringar? Drar någon samma slutsats?
Jag tror det blir svårt för oss att dra nytta av en hyfsat förvrängd bild om de valt att trycka in 190graders vy på en liten fyrkantig bild.jonasl skrev: ↑05 jan 2025 19:37Det låter ju korkat att minska synlig vi för att kunna varna "innan man ser". Är det därför man inte kan se dragkroken med HW4?Jaegaern skrev: ↑05 jan 2025 15:09På vår M3 från 22 fungerade "rear traffic alert" riktigt uselt. Så jag tänkte att någon skeppat mjukvaran lite för hastigt. Men efter jag testade det på vår MY från 24 så fungerade det riktigt bra. Jag såg en röd kant säkert 1-2 sekunder innan jag fick upp personen som gick bakom, på skärmen. Jag antar att den enda skillnaden som spelar roll är den ökade vidvinkeln, så kameran ser mer än man själv gör i bildskärmen (har jag läst?) och då kan den ju se, samt flagga, innan jag själv ser. Och raka motsatsen på HW3 som ser "samma", vad jag vet.
Vad tror ni, är detta en feature som fungerar bra på HW4, samt kanske senare på HW3 efter lite justeringar? Drar någon samma slutsats?
Är det någon som har testat om den faktiskt varnar innan något syns i kamerorna? Gäller detta i så fall enbart hw4?Jaegaern skrev: ↑06 jan 2025 07:41Jag tror det blir svårt för oss att dra nytta av en hyfsat förvrängd bild om de valt att trycka in 190graders vy på en liten fyrkantig bild.jonasl skrev: ↑05 jan 2025 19:37Det låter ju korkat att minska synlig vi för att kunna varna "innan man ser". Är det därför man inte kan se dragkroken med HW4?Jaegaern skrev: ↑05 jan 2025 15:09På vår M3 från 22 fungerade "rear traffic alert" riktigt uselt. Så jag tänkte att någon skeppat mjukvaran lite för hastigt. Men efter jag testade det på vår MY från 24 så fungerade det riktigt bra. Jag såg en röd kant säkert 1-2 sekunder innan jag fick upp personen som gick bakom, på skärmen. Jag antar att den enda skillnaden som spelar roll är den ökade vidvinkeln, så kameran ser mer än man själv gör i bildskärmen (har jag läst?) och då kan den ju se, samt flagga, innan jag själv ser. Och raka motsatsen på HW3 som ser "samma", vad jag vet.
Vad tror ni, är detta en feature som fungerar bra på HW4, samt kanske senare på HW3 efter lite justeringar? Drar någon samma slutsats?
Det är väl snarare så att vi numera får nytta av den bredare kameran, utan att behöva se allt på skärmen.
Ja det var ju det jag skrev. På HW4 varnar den innan jag ser något. På HW3 varnar den efter jag ser något.mussla skrev: ↑06 jan 2025 12:22Är det någon som har testat om den faktiskt varnar innan något syns i kamerorna? Gäller detta i så fall enbart hw4?Jaegaern skrev: ↑06 jan 2025 07:41Jag tror det blir svårt för oss att dra nytta av en hyfsat förvrängd bild om de valt att trycka in 190graders vy på en liten fyrkantig bild.jonasl skrev: ↑05 jan 2025 19:37Det låter ju korkat att minska synlig vi för att kunna varna "innan man ser". Är det därför man inte kan se dragkroken med HW4?Jaegaern skrev: ↑05 jan 2025 15:09På vår M3 från 22 fungerade "rear traffic alert" riktigt uselt. Så jag tänkte att någon skeppat mjukvaran lite för hastigt. Men efter jag testade det på vår MY från 24 så fungerade det riktigt bra. Jag såg en röd kant säkert 1-2 sekunder innan jag fick upp personen som gick bakom, på skärmen. Jag antar att den enda skillnaden som spelar roll är den ökade vidvinkeln, så kameran ser mer än man själv gör i bildskärmen (har jag läst?) och då kan den ju se, samt flagga, innan jag själv ser. Och raka motsatsen på HW3 som ser "samma", vad jag vet.
Vad tror ni, är detta en feature som fungerar bra på HW4, samt kanske senare på HW3 efter lite justeringar? Drar någon samma slutsats?
Det är väl snarare så att vi numera får nytta av den bredare kameran, utan att behöva se allt på skärmen.
Aha. Missade att du faktiskt hade testat. Tack!Jaegaern skrev: ↑06 jan 2025 18:35Ja det var ju det jag skrev. På HW4 varnar den innan jag ser något. På HW3 varnar den efter jag ser något.mussla skrev: ↑06 jan 2025 12:22Är det någon som har testat om den faktiskt varnar innan något syns i kamerorna? Gäller detta i så fall enbart hw4?Jaegaern skrev: ↑06 jan 2025 07:41Jag tror det blir svårt för oss att dra nytta av en hyfsat förvrängd bild om de valt att trycka in 190graders vy på en liten fyrkantig bild.jonasl skrev: ↑05 jan 2025 19:37Det låter ju korkat att minska synlig vi för att kunna varna "innan man ser". Är det därför man inte kan se dragkroken med HW4?Jaegaern skrev: ↑05 jan 2025 15:09På vår M3 från 22 fungerade "rear traffic alert" riktigt uselt. Så jag tänkte att någon skeppat mjukvaran lite för hastigt. Men efter jag testade det på vår MY från 24 så fungerade det riktigt bra. Jag såg en röd kant säkert 1-2 sekunder innan jag fick upp personen som gick bakom, på skärmen. Jag antar att den enda skillnaden som spelar roll är den ökade vidvinkeln, så kameran ser mer än man själv gör i bildskärmen (har jag läst?) och då kan den ju se, samt flagga, innan jag själv ser. Och raka motsatsen på HW3 som ser "samma", vad jag vet.
Vad tror ni, är detta en feature som fungerar bra på HW4, samt kanske senare på HW3 efter lite justeringar? Drar någon samma slutsats?
Det är väl snarare så att vi numera får nytta av den bredare kameran, utan att behöva se allt på skärmen.
Inte på bilar med HW4. På MY/M3 med HW3 ser man utan problem.
Ingen fara!mussla skrev: ↑06 jan 2025 20:35Aha. Missade att du faktiskt hade testat. Tack!Jaegaern skrev: ↑06 jan 2025 18:35Ja det var ju det jag skrev. På HW4 varnar den innan jag ser något. På HW3 varnar den efter jag ser något.mussla skrev: ↑06 jan 2025 12:22Är det någon som har testat om den faktiskt varnar innan något syns i kamerorna? Gäller detta i så fall enbart hw4?
Jaså, då är det något annat som spökar för mig på HW3 isåfall. Kul att det fungerar bra för dig.Ilduce77 skrev: ↑07 jan 2025 17:20Jag har en häck bakom bilen, på vänster sida, och backar över en trottoar när jag kör ut från utfarten och ut på vägen. Flera gånger har bilen varnat innan jag ser något i kamerorna.
Det gäller både gående på trottoaren och bilar som kommer på vägen.
Så den varnar innan man ser det i kameran.
MYP 22, så HW3 väl?
Jag har också en MYP -22 och kan bekräfta att den varnar innan man ser objekt i kameran.Jaegaern skrev: ↑08 jan 2025 11:16Jaså, då är det något annat som spökar för mig på HW3 isåfall. Kul att det fungerar bra för dig.Ilduce77 skrev: ↑07 jan 2025 17:20Jag har en häck bakom bilen, på vänster sida, och backar över en trottoar när jag kör ut från utfarten och ut på vägen. Flera gånger har bilen varnat innan jag ser något i kamerorna.
Det gäller både gående på trottoaren och bilar som kommer på vägen.
Så den varnar innan man ser det i kameran.
MYP 22, så HW3 väl?
Så har det alltid varit för mig när jag kört med farthållaren.repulsiv skrev: ↑14 jan 2025 16:10Jag fick 2024.45.32.1 för ett par dagar sen, men idag var första gången jag körde med den.
Nu saktar inte bilen ner när man kör farthållare och vägens hanstighetsbegränsning sänks.
Alltså, jag kör på 70-väg och det blir 50, bilen fattar detta och ändrar skylten uppe till höger till 50, men har fortfarande låst farten på 70.
Först trodde jag det var nån glitch, men det blir så varje gång.
Är det bara jag som fick den buggen ?
Eller är det nån inställning som var automagiskt på innan jag måste flippa ?
Den sänker bra farten om autopilot är påslagen alltså bilen styr också. Det gör min i alla fall.repulsiv skrev: ↑14 jan 2025 16:10Jag fick 2024.45.32.1 för ett par dagar sen, men idag var första gången jag körde med den.
Nu saktar inte bilen ner när man kör farthållare och vägens hanstighetsbegränsning sänks.
Alltså, jag kör på 70-väg och det blir 50, bilen fattar detta och ändrar skylten uppe till höger till 50, men har fortfarande låst farten på 70.
Först trodde jag det var nån glitch, men det blir så varje gång.
Är det bara jag som fick den buggen ?
Eller är det nån inställning som var automagiskt på innan jag måste flippa ?
Ja det får man hoppas. När den lät bli att slå på helljuset så snöade det ymnigt och var becksvart. I ärlighetens namn så var det gränsfall om helljus eller halvljus var bäst. Jag bestämde mig till slut för att helljus var bättre och fick som sagt aktivera det manuellt.
Den uppdaterade bara gatewayen på min bil, så jag antar att de hittade något säkerhetshål de ville täppa igenmussla skrev:Ja det får man hoppas. När den lät bli att slå på helljuset så snöade det ymnigt och var becksvart. I ärlighetens namn så var det gränsfall om helljus eller halvljus var bäst. Jag bestämde mig till slut för att helljus var bättre och fick som sagt aktivera det manuellt.
Jag fick precis 45.32.1 och installerar den nu. Får se om problemet med helljusautomatiken i snö sker igen.