Sida 1 av 1

Vattenfalls laddpris

Postat: 26 jan 2015 22:35
av Perand
Är det någon mer som fått info hem i brevlådan från Vattenfall, att de nu ska ta betalt vid sina laddstolpar i Stockholm. Inte så mycket att säga om i och för sig - vem vill ge bort drivmedel gratis? Men la ni märke till priset?
3 kr per minut!
Jag har stått vid laddstolpen vid Zinkensdamm på Söder några gånger. I gynnsamma fall får jag 9 - 10 mil/timme, vilket skulle innebära cirka 18 kr/mil för laddning av en Tesla vid Vattenfalls stolpar, om jag har räknat rätt...
Då ska man veta att Vattenfall uttrycker sig så här på sin hemsida:
"Till en början kommer du att ladda gratis vid stationerna som nu invigts vid Zinkensdamm, vid Gärdet och i Solna. Kostnaden för att ladda kommer senare att prissättas så att den blir lägre än att köra på bensin eller diesel."
För att den ekvationen ska gå hem, ska man ha en petroleumbil som drar mer än 1,5 liter milen, vilket är få förunnat idag.
Är det nå´n som kan förklara för mig som orutinerad elbilsförare hur detta hänger ihop?

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 26 jan 2015 22:49
av bylund
Jag fick det också, och reagerade på att man skulle kunna ladda 80 % på en halvtimme. Och det skulle ju kanske gå om de nu hade 100 kW-CHAdeMO (när väl Tesla släpper sin adapter), men nu verkar det ju bara vara 50 kW. Jag antar att vi fick det för att vi är registrerade elbilsägare, även om de inte har skrivit ut adresskällan, men att deras egentliga målgrupp är ägare av bilar med kortare räckvidd, som faktiskt måste toppa upp lite för att komma hem/vidare. 3 kr/min skulle kanske vara intressant någonstans i obygden om man är på väg någonstans, men knappast i Stockholm/Uppsala som detta gäller.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 27 jan 2015 09:26
av Bod
Har också fått brevet. Jag har använt deras laddstolpe på Sandhamnsgatan på Gärdet i Sthlm och aldrig fått mer än 11kW per timme, ger ca 5-6 mils räckvidd. Vi har inte dubbelladdare. Om vi skulle ladda 1 timme skulle det kosta oss 180:-, dvs det skulle kosta oss mer än 30:- milen att använda deras stolpar. Tänker e-posta till dem och fråga lite över deras prissättning.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 27 jan 2015 12:04
av Svenssons
.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 27 jan 2015 21:00
av LarsL
Ja,någon vill ju sno åt sig de 20-30 000kr/år som jag skulle spara på eldrift. Tur att Tesla har SC.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 27 jan 2015 21:50
av Pontus
Tur är väl att det blir lite svårare att stänga ute nya konkurrenter som vill sätta upp laddstolpar så småning om då el är lite mer lätt tillgängligt än bensin och vätgas. Så i framtiden lär de inte kunna hålla sådana priser. Men jag är också nyfiken på vad de själva säger angående priset så rapportera gärna när någon vet.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 27 jan 2015 22:14
av Perand
Jag hade ett mycket intressant samtal med kundtjänst på Vattenfall idag.
Joni på Kundtjänst hade en mycket trevlig attityd; försökte inte förklara bort något, utan lyssnade faktiskt.
- 3 kr per minut ger en milkostnad på 18 kr för mig med en Tesla, sa jag. Lång ifrån ert löfte på hemsidan om lägre pris än att tanka en petroleumbil.
- Jaså, blir det verkligen så dyrt för dig? svarade Joni.
- Och att ta betalt per minut är inte optimalt, sa jag. Vore smartare att ta betalt för den energi jag laddar in i min bil.
Det tyckte Joni lät som en bra synpunkt och undrade om någon från Vattenfall fick återkomma till mig...
Slutsatsen än så länge är väl att Vattenfall inte riktigt utrett frågan om betalning vid sina laddstolpar. (För att uttrycka sig försiktigt)
Tekniskt verkar det möjligt för en Tesla att få 22Kw ur stolpen.
Undrar vad en Nissan Leaf kan få ut eller en Outlander.
Jag tror att Vattenfall är känsligt just nu för sin image. Vilket innebär att de är mottagliga för en opinion.
Så maila eller ring gärna till deras kundtjänst 020 820000 och sätt lite tryck.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 28 jan 2015 09:27
av Bod
E-postat om att jag tycker om deras laddstolpar och inte har något emot att betala för laddning, men att jag tycker de bör se över sin prismodell.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 28 jan 2015 14:18
av elulf
Jag tror att de måste ha nån form av tidsbaserad avgift. Annars kan ju folk sätta på slöladdning och använda platsen till långtidsparkering. Nåt i stil med 30 kr/timme + 1kr/kWh skulle kanske vara vettigt.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 28 jan 2015 19:09
av Segelflygaren
elulf skrev:
Jag tror att de måste ha nån form av tidsbaserad avgift. Annars kan ju folk sätta på slöladdning och använda platsen till långtidsparkering. Nåt i stil med 30 kr/timme + 1kr/kWh skulle kanske vara vettigt.
När jag laddade vid Zinkensdamm, så uppfattade jag det som att man skulle betala parkeringsavgift. Det stod i alla fall inte någonstans att det inte var avgift på laddplatserna.

Om så är fallet så räcker det att man tar betalt för förbrukad el.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 29 jan 2015 13:36
av Fredriksv
Pratade igår med en mycket trevlig kvinna på Vasakronan(tror jag) hon berättade att dom var tvungna att ta betalt per minut och inte per kWh då det skulle räknas som elhandel, med hantering av elskatter osv. 3 kr per minut var deras pris. Dom var tvungna att ta så mycket för att ha en chans att få investeringen återbetald.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 29 jan 2015 14:44
av Svenssons
.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 29 jan 2015 16:49
av Pontus
Mailade och fick följande svar:

"Snabbladdning är en tjänst och inte en renodlad elprodukt. Vi har kostnader för utveckling, uppbyggnad och drift samt underhåll av laddstationerna.

Prisnivån bygger på investeringskostnader och med målet att priset ska vara konkurrenskraftigt jämfört med andra fordonsbränslen. Kostnaden för att köra en elbil med en kombination av normalladdning och snabbladdning är prisvärt jämfört med andra fordonsbränslen. "

Kanske inte så mycket till svar men nu vet de att det varje fall är en till som reagerat.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 29 jan 2015 17:12
av bylund
Jag avser också att skriva till dem. Lite hål i huvudet att jämföra med andra drivmedel. Jag väljer ju inte mellan Vattenfalls snabbladdare och E85 från OKQ8, jag väljer mellan att ladda där och att ladda någon annanstans.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 29 jan 2015 17:36
av leiflodde
Jag tycker priset är lite pinsamt men beror väl på att det vill få igen pengarna för investeringarna men för de priset kan ju alla husägare extraknäckande genom att sälja ström till halvapriset jämfört med Vatenfall och blir ändå en bra affär.

Sen kan det var ett problem om alla bilar laddar sakta och då blir det aldrig ledigt så någon form av kostnad för ström och samt en maxtid.

Exempelvis på Sturups flygplats finns 4 platser för elbilar och där betalar ett dygnspris oavsett om man behöver strömmen eller ej och de 3 ggr jag i år tänkt ladda har det varit upptaget och tur då att strömmen räckte hem.

Kanske ett slags dubbelsystem där man har 1 stolpe och 2 parkeringsplatser så att efter en viss tid kan nästa ladda?

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 02 feb 2015 19:53
av bylund
Jag skrev:
Hej,

Jag fick brev från er angående snabbladdare, och jag har några funderingar.

Det står att man laddar en elbil på upp till 80 % på c:a 30 minuter. Coolt tänkte jag, äntligen någon som erbjuder laddare med hög effekt. Dock kan jag inte på er hemsida se att en enda av laddarna har mer än 50 kW. Under perfekta förhållanden kommer jag då inte upp i 80 % på ens en timme (50 kW i en timme till ett batteri på 85 kWh är knappt 60 %). Jag hade hoppats på åtminstone 100 kW-laddare som KIA har.

Sedan kommer nog priset avskräcka annat än nödladdning för att ta sig till destinationen. Att jämföra med priset på andra drivmedel fungerar inte, jag väljer inte mellan E85 och era laddstationer, jag väljer mellan olika laddalternativ och då de är många där ni har valt att placera ut era stationer så tror jag inte att utnyttjandegraden kommer att bli särskilt hög.
Vattenfall skrev:
Vi vill med den informationen framförallt framförhålla skillnaden med en snabbladdning genom våra snabbladdningsstationer gentemot en laddning i hemmet under normala förhållanden. Det är problematiskt att garantera laddtid pga. olika bilmodeller. Vid goda förhållanden kan 80% uppnås på ca 30mi och det är just den möjligheten vi vill belysa.


Gällande prissättningen så är det en viktig fråga precis som du säger. Vårt mål är att vid ett senare skede prissätta tjänsten så att kostnaden blir lägre än både bensin och diesel. Detta går att läsa mer om här: http://www.vattenfall.se/sv/e-mobility-nyheter.htm


Tack för dina synpunkter. Just nu inkommer det många frågor kring just våra snabbladdningsstationer och det är jättebra att vi har möjligheten att få höra era åsikter.
Så mest så att de upprepar sina ståndpunkter. De har inte svarat på hur ett litet batteri kan ses som "goda förhållanden"

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 02 feb 2015 23:28
av Perand
Fick idag ett meddelande att Vattenfall skjuter upp kravet på betalning i "några dagar" p g à strul med laddkortet. Eller håller de på att tänka om? En Carl-Oscar har skickat mig två mail idag och försökt förklara deras ståndpunkt - föga övertygande, men positivt att företaget vill kommunicera.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 03 feb 2015 04:04
av Svenssons
.

Re: Vattenfalls laddpris

Postat: 03 feb 2015 14:22
av Hammar
Man kan undra hur de tänker. Det borde ju vara intressant för dem att skaffa sig erfarenheter av folks betalningsvilja vid olika prissättningar.
De vet ju redan hur mycket laddplatserna används när det är gratis att använda dem.
Om man måste skaffa sig speciella kort, så kommer ju användningen att sjunka av bara den anledningen.
Säg att de skulle ta den symbolisk summan av 20kr/timme under ett par månader. Då skulle folk vänja sig vid att betala för tjänsten, och de skulle få ett hum om folks betalningsvilja.