Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Solcellskollen

Inlägg av thebishop »

mati skrev: 11 feb 2023 16:15
Knappt 35kWh idag. Och då var det inte ens supersoligt. Lite växlande dis och lite moln. Nu börjar det bli roligt igen. Synd att elen var billig idag. :)
Också imponerad! Max ca 25kwh på en fin dag (har ungefär samma kwp som du) - har 2/3 i bra sydöstläge och resten delat öster/väster.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 12 feb 2023 10:04
mati skrev: 12 feb 2023 09:02
På ett tak som lätt kan bli 70-80 grader varmt på sommarn minskar effektiviteten däremot dramatiskt.
Det är väl ventileringen det hänger på? Och det är panelerna som blir varma eftersom det är de som utsätts för solen. Mitt tak är i princip helt täckt med paneler och inga mellanrum, så taket i sig blir ju inte varmt. Men en ventilering sker ju eftersom det är öppet längst ned och längst upp så det lär vara en rätt bra fart på luften mellan tak och paneler.
Ja, någon form av skorstenseffekt blir det. Men panelerna blir jättevarma ändå. Och i mitt fall sticker den svarta plåten ut nedanför panelerna med ungefär en halvmeter. Jag har testat att spruta vatten på panelerna en gång. Och trots att jag såklart bara lyckades med ett fåtal paneler åt gången blev det en rejäl skjuts på effekten på flera kilowatt. Den varade dock inte mer än några sekunder eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 12 feb 2023 17:18
Jerker skrev: 12 feb 2023 10:04
mati skrev: 12 feb 2023 09:02
På ett tak som lätt kan bli 70-80 grader varmt på sommarn minskar effektiviteten däremot dramatiskt.
Det är väl ventileringen det hänger på? Och det är panelerna som blir varma eftersom det är de som utsätts för solen. Mitt tak är i princip helt täckt med paneler och inga mellanrum, så taket i sig blir ju inte varmt. Men en ventilering sker ju eftersom det är öppet längst ned och längst upp så det lär vara en rätt bra fart på luften mellan tak och paneler.
Ja, någon form av skorstenseffekt blir det. Men panelerna blir jättevarma ändå. Och i mitt fall sticker den svarta plåten ut nedanför panelerna med ungefär en halvmeter. Jag har testat att spruta vatten på panelerna en gång. Och trots att jag såklart bara lyckades med ett fåtal paneler åt gången blev det en rejäl skjuts på effekten på flera kilowatt. Den varade dock inte mer än några sekunder eller så.
Finns det några jämförelser gjorda på temperatur på paneler mellan takmonterade och markmonterade? På markmonterade blir det väl också rätt varmt om det inte blåser ordentligt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Tolv dagar har gått av februari och redan lika stor produktion som under hela januari! :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 12 feb 2023 18:30
Tolv dagar har gått av februari och redan lika stor produktion som under hela januari! :)
Jag körde om januari igår redan. 168kWh hittills. I januari blev det 135kWh vilket är ganska dåligt.
Tyvärr spår långstidsprognosen mulet väder hela tiden. Det verkar som att februari också blir en dålig månad. Vi får hoppas på mars till oktober. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 12 feb 2023 21:51
Jerker skrev: 12 feb 2023 18:30
Tolv dagar har gått av februari och redan lika stor produktion som under hela januari! :)
Jag körde om januari igår redan. 168kWh hittills. I januari blev det 135kWh vilket är ganska dåligt.
Tyvärr spår långstidsprognosen mulet väder hela tiden. Det verkar som att februari också blir en dålig månad. Vi får hoppas på mars till oktober. :D
Jag räknar mars-oktober, övrigt är en bonus.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 13 feb 2023 04:50
mati skrev: 12 feb 2023 21:51
Jerker skrev: 12 feb 2023 18:30
Tolv dagar har gått av februari och redan lika stor produktion som under hela januari! :)
Jag körde om januari igår redan. 168kWh hittills. I januari blev det 135kWh vilket är ganska dåligt.
Tyvärr spår långstidsprognosen mulet väder hela tiden. Det verkar som att februari också blir en dålig månad. Vi får hoppas på mars till oktober. :D
Jag räknar mars-oktober, övrigt är en bonus.
Lite mer än bara bonus är det, tycker jag. Jag brukar ändå få ihop omkring 1000kWh november till februari. Det är inte försumbart och motsvarar ungefär en månads förbrukning. Naturligtvis får man i juni samma mängd på 10 dagar, jämfört med det är det naturligtvis ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Ska bli intressant att se vad vår anlägg toppar på i sommar. Taket lutar 27°, så redan där är det en avvikelse från det optimala, och det ligger helt i söder, vilket då minskar effekten varma sommardagar. Vi har en växelriktare på 10 kW på en anläggning på 11,8 kWp, och den lär aldrig nå upp till sitt teoretiska maxvärde.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 13 feb 2023 07:24
Dafro skrev: 13 feb 2023 04:50
mati skrev: 12 feb 2023 21:51
Jerker skrev: 12 feb 2023 18:30
Tolv dagar har gått av februari och redan lika stor produktion som under hela januari! :)
Jag körde om januari igår redan. 168kWh hittills. I januari blev det 135kWh vilket är ganska dåligt.
Tyvärr spår långstidsprognosen mulet väder hela tiden. Det verkar som att februari också blir en dålig månad. Vi får hoppas på mars till oktober. :D
Jag räknar mars-oktober, övrigt är en bonus.
Lite mer än bara bonus är det, tycker jag. Jag brukar ändå få ihop omkring 1000kWh november till februari. Det är inte försumbart och motsvarar ungefär en månads förbrukning. Naturligtvis får man i juni samma mängd på 10 dagar, jämfört med det är det naturligtvis ingenting.
Kommer väl upp i max 3-400 här men efter uppgradering kommer jag nog ev upp i det, men du måste ha bra med soldagar där du bor.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 13 feb 2023 09:15
Kommer väl upp i max 3-400 här men efter uppgradering kommer jag nog ev upp i det, men du måste ha bra med soldagar där du bor.
Nja, det vet jag inte om vi har så mycket sol här. Jag tycker det är mest gråmulet.
Jag brukar få såhär:
November 150-250kWh
December 40-55kWh
Januari 130-210kWh
Februari 480-580kWh

Det är uppenbart att februari står för största delen i den perioden, och det är inte så konstigt med tanke på det jag skrev tidigare, att solen står nästan lika högt som i oktober. December är per definition en skitmånad. Den kan vi ta bort från almanackan.
Variationerna i januari och februari beror såklart främst på snön på taket. Jag brukar försöka sopa bort den om det inte är orimliga mängder. Oftast är det ju ingen snö alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Hej! Nörden här!

Nu när jag börjar kunna sammanställa olika data från elbolagen så ser jag nåt märkligt som jag inte förstår.
Som jag har förstått det så börjar anläggningen inte mata ut el på nätet förrän produktionen överstiger förbrukningen, och det man matar ut är det man säljer. Under den timme som man får registrerat att man sålt el, då borde man ju inte samtidigt kunna bli debiterad för köpt el, eller?

Men t.ex. mellan kl 12 och 13 den 2/2 så sålde jag 4,2 kWh och samtidigt förbrukade jag 0,25 kWh. Hur är det möjligt? Är det så att under den här timmen var det vissa dippar i produktionen så att det inte matades ut nåt på nätet varje enskild minut (eller sekund)? Är alltså upplösningen på mätningen av in- och utgående el mycket högre än timvis?

När jag tittar på min förbrukning under de här dryga 2 månaderna så är det bara några enstaka timmar som förbrukningen är 0, trots att jag säljer el under många fler timmar.

Men det faktiska spotpriset på elen är väl ändå samma under en hel timme? Spottimpriset är väl inte en sammanvägning som det blir om man tittar på spotpriset under en dag?

Tillägg: Det var inte bara den timmen som jag både köpte och sålde el. Det såg ut så här den 2/2:
10-11 köpt 0,31 sålt 0,1
11-12 köpt 0,19 sålt 3,6
12-13 köpt 0,25 sålt 4,2
13-14 köpt 0,37 sålt 3,6
14-15 köpt 1,46 sålt 1,7
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Enkelt. Du producerade visserligen ett överskott, men inte hela tiden. Det kanske kom ett moln i vägen eller nåt. Så fort du köper minsta lilla mängd el så betalar du för den. Även om du resten av tiden har ett överskott. Timdebitering betyder ju inte att man tar snittet mellan in- och utmatad el. Man tar alltid båda delar var för sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 14 feb 2023 09:24
Enkelt. Du producerade visserligen ett överskott, men inte hela tiden. Det kanske kom ett moln i vägen eller nåt. Så fort du köper minsta lilla mängd el så betalar du för den. Även om du resten av tiden har ett överskott. Timdebitering betyder ju inte att man tar snittet mellan in- och utmatad el. Man tar alltid båda delar var för sig.
Ja, då var det som jag anade. Har bara inte tänkt den tanken förut. Man lär så länge man lever! (Eller "så länge man har elever" -> "så länge man har el-ever" - - - Jaja, väldigt torr pappahumor :? )
Användarvisningsbild
Oreo
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 jan 2023 18:32

Re: Solcellskollen

Inlägg av Oreo »

Jerker skrev: 14 feb 2023 09:46
mati skrev: 14 feb 2023 09:24
Enkelt. Du producerade visserligen ett överskott, men inte hela tiden. Det kanske kom ett moln i vägen eller nåt. Så fort du köper minsta lilla mängd el så betalar du för den. Även om du resten av tiden har ett överskott. Timdebitering betyder ju inte att man tar snittet mellan in- och utmatad el. Man tar alltid båda delar var för sig.
Ja, då var det som jag anade. Har bara inte tänkt den tanken förut. Man lär så länge man lever! (Eller "så länge man har elever" -> "så länge man har el-ever" - - - Jaja, väldigt torr pappahumor :? )
Finns en funktion/knapp på elmätaren där man kan stega stega sig fram och se olika värden. Har sett att man ibland matar ut ström/ampere på L1 och tex L3 men samtidigt matar in ström från elnätet på L2 när värmepumpen jobbar hårt i kombination mer molnigt väder. Tolkar det som att den producerade strömmen har ett överskott på fas L1 och L3 men att man samtidigt köper in på fas L2. Gissar att växelriktaren inte känner av belastningen per fas utan fördelar ut samma mängd ström över alla tre faser.
MYLR 2023 - Berlin byggd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Oreo skrev: 14 feb 2023 14:56
Jerker skrev: 14 feb 2023 09:46
mati skrev: 14 feb 2023 09:24
Enkelt. Du producerade visserligen ett överskott, men inte hela tiden. Det kanske kom ett moln i vägen eller nåt. Så fort du köper minsta lilla mängd el så betalar du för den. Även om du resten av tiden har ett överskott. Timdebitering betyder ju inte att man tar snittet mellan in- och utmatad el. Man tar alltid båda delar var för sig.
Ja, då var det som jag anade. Har bara inte tänkt den tanken förut. Man lär så länge man lever! (Eller "så länge man har elever" -> "så länge man har el-ever" - - - Jaja, väldigt torr pappahumor :? )
Finns en funktion/knapp på elmätaren där man kan stega stega sig fram och se olika värden. Har sett att man ibland matar ut ström/ampere på L1 och tex L3 men samtidigt matar in ström från elnätet på L2 när värmepumpen jobbar hårt i kombination mer molnigt väder. Tolkar det som att den producerade strömmen har ett överskott på fas L1 och L3 men att man samtidigt köper in på fas L2. Gissar att växelriktaren inte känner av belastningen per fas utan fördelar ut samma mängd ström över alla tre faser.
Aha! Ja, det är en trolig förklaring.
Mycket att lära sig!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Det här är så vackert att man blir tårögd. Och nytt produktionsrekord med god marginal. Tyvärr en byggnad långt bort som skuggar nu när solen står så lågt.

Nu väntar mest mulna dagar resten av månaden.
2023-02-14.JPG
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Solcellskollen

Inlägg av thebishop »

Snyggt! Landade själv på 30 idag, rekord för i år också!
92B3CB83-D4E9-4842-847F-866F0FE6926F.png
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellskollen

Inlägg av CrazyGang »

Riktigt bra även i Jämtland.

Hade ingen produktion alls förra februari p.g.a. snö på taket. Nu är det helt rent och fick ett ganska fint tryck, 4,2 kW som mest.

9,27 kWp, 6kW växelriktare. Söderläge+östläge.
B1C2C561-248C-4BFB-99D8-0FE4C2BEB8EE.png
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 14 feb 2023 16:39
Det här är så vackert att man blir tårögd. Och nytt produktionsrekord med god marginal. Tyvärr en byggnad långt bort som skuggar nu när solen står så lågt.

Nu väntar mest mulna dagar resten av månaden.
Va? Själv kom jag inte över 6kWh idag. Det var ju gråmulet och mörkt hela dagen. Hur kan du ha så mycket? Hade ni soligt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oreo
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 jan 2023 18:32

Re: Solcellskollen

Inlägg av Oreo »

Soligt idag, men inte helt molnfritt. Blev högsta produktionen hittills, 32,2 kWh (12,865 kWp). 19 paneler syd-ost och 12 syd-väst

Puckel på kurvan på em. tror beror på skuggning när solen står lågt, blir intressant att se hur kurvan ser ut längre fram i vår.
produktion.jpg
MYLR 2023 - Berlin byggd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev: 14 feb 2023 16:39
Det här är så vackert att man blir tårögd. Och nytt produktionsrekord med god marginal. Tyvärr en byggnad långt bort som skuggar nu när solen står så lågt.

Nu väntar mest mulna dagar resten av månaden.
Va? Själv kom jag inte över 6kWh idag. Det var ju gråmulet och mörkt hela dagen. Hur kan du ha så mycket? Hade ni soligt?
Ja, det var klart hela dagen! Lite oväntat eftersom det för ett par dagar sedan var prognosen mulet i 10 dagar men nu ser det ut att bli hyfsat även i helgen. Dock mulet övriga dagar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev: 14 feb 2023 20:54
mati skrev:
Jerker skrev: 14 feb 2023 16:39
Det här är så vackert att man blir tårögd. Och nytt produktionsrekord med god marginal. Tyvärr en byggnad långt bort som skuggar nu när solen står så lågt.

Nu väntar mest mulna dagar resten av månaden.
Va? Själv kom jag inte över 6kWh idag. Det var ju gråmulet och mörkt hela dagen. Hur kan du ha så mycket? Hade ni soligt?
Ja, det var klart hela dagen! Lite oväntat eftersom för ett par dagar sedan var prognosen mulet i 10 dagar men nu ser det ut att bli hyfsat även i helgen. Dock mulet övriga dagar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

45 kWh lite drygt idag. Det är ungefär det man kan förvänta sig som bäst just nu. Mer än hela december och betydligt mer än vad jag förbrukar per dag. Som sagt, i mitten på februari händer det saker. Synd att elen var så billig idag. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Nytt årsbästa här också med 38,6. Hade kunnat gå över 40, men det kom lite moln på eftermiddagen.

Lite som julafton varje dag!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Det ser ut som att det kan bli lite bättre solchanser framöver, kallare med soligare nästa vecka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar