Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Solcellskollen

Inlägg av DrDR »

spacecoin skrev:
Jag har gått och väntat på att min nätägare Vattenfall ska få tummen ur och komma och byta mätaren. Det har gått 6-7 veckor sedan min installatör klar-anmälde.
Kan man ringa och jaga på Vattenfall själv i ärendet eller behöver man ta det via installatören?
Oj, borde va 1-2 veckor. Jag ringde och tjatade på Eon som är min nätägare och de kom efter 10 dagar. Så ring Vattenfall och kräv att de kommer omgående. Sen ringer du varje dag tills de kommer.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av TeslaManne »

spacecoin skrev:
Jag har gått och väntat på att min nätägare Vattenfall ska få tummen ur och komma och byta mätaren. Det har gått 6-7 veckor sedan min installatör klar-anmälde.
Kan man ringa och jaga på Vattenfall själv i ärendet eller behöver man ta det via installatören?
Ring deras kundcenter o begär dag o tid för mätarfixen.. även jag fick jaga på mitt bolag.. ej vattenfall i mitt fall.. känns som det är låg prioritet från vattenfalls sida.. en gång i tiden var det så att dom skulle komma inom 10 dagar men numera verkar det vara mer fritt.. men ring o tjata.. det är tyvärr bästa tipset.. bästa tiden är framför oss men var dag räknas ju nu.. kan absolut förstå din irritation över situationen, man har gjort en stor investering samtidigt som man inte kan slå igång den..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av TeslaManne »

Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
TeslaManne skrev:
Vad har du för beräknad/förväntad effekt över ett år med dina 37kw solpaneler?

Med Vänlig Hälsning Manne
Du har min respekt, imponerande anläggning för en enskild person.

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Solcellskollen

Inlägg av Henkens »

Japp. Så är det ju :D
TeslaManne skrev:
Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
TeslaManne skrev:
Vad har du för beräknad/förväntad effekt över ett år med dina 37kw solpaneler?

Med Vänlig Hälsning Manne
Du har min respekt, imponerande anläggning för en enskild person.

Med Vänlig Hälsning Magnus
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Vad fan är det som händer?
6116 kr överskott i augusti. Snittpriset för såld el låg över 3,10kr/kWh. Mer än dubbelt smycket som i juni.
Rekordförsäljning kallas det väl. Inte att jag klagar över min respektabla buffert på numera över 14000kr. Men alltså allvarligt. Stackars folk som måste betala dessa priser just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Vad fan är det som händer?
6116 kr överskott i augusti. Snittpriset för såld el låg över 3,10kr/kWh. Mer än dubbelt smycket som i juni.
Rekordförsäljning kallas det väl. Inte att jag klagar över min respektabla buffert på numera över 14000kr. Men alltså allvarligt. Stackars folk som måste betala dessa priser just nu.
Känner samma sak.. Har liknande summa sparad nu men de känns fel, vet hur hårt detta slår mot alla som inte har solceller och lite mindre pengar i plånboken..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Solcellskollen

Inlägg av pefreli »

Ja, fakturorna som ska ut i slutet på september kommer inte vara nådiga.

Det blir intressant att se hur vinnande block kommer designa stödet. Men det lär behövas retroaktivt och redan från 1 september.

Ni med solceller som (precis som elbolagen) får oväntade och höga övervinster får kanske betala tillbaka till oss andra?

Men det gör ni väl med ett leende på läpparna? :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

pefreli skrev:
Ja, fakturorna som ska ut i slutet på september kommer inte vara nådiga.

Det blir intressant att se hur vinnande block kommer designa stödet. Men det lär behövas retroaktivt och redan från 1 september.

Ni med solceller som (precis som elbolagen) får oväntade och höga övervinster får kanske betala tillbaka till oss andra?

Men det gör ni väl med ett leende på läpparna? :lol:
Självklart, bara det inte blir ett så korkat stöd som senast som premierade stor förbrukning, fast september månad går jag nog inte plus, men ligger plus än så länge.

Fast dom är ju inte avskrivna än så då blir det ju ingen vinst…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jag kommer nog inte gå back förrän i november, det är då jag brukar börja ta från bufferten.
Jag har också funderat på det där med stödet till oss solelproducenter. Vi behöver ju knappast nåt stöd för höga elräkningar. Samtidigt är det ju ingen vinst heller som Dafro påpekar. I bästa fall är det ingen skillnad mot tidigare, när elen fortfarande var billig. Jag fick i stort sett aldrig nån elräkning, bortsett från kanske i slutet på vintern. Men resten av året levde jag på solcellernas överskott som de har producerat på sommarn. Nu är det förhoppningsvis fortfarande samma sak. Bara att prisnivån har ökat. Intäkterna är mycket högre, men elen jag köper är ju också mycket dyrare. Nästan ett nollsummespel, bortsett från de få fakturorna jag faktiskt behöver betala i slutet på vintern, de kommer såklart bli mycket dyrare än tidigare. (Jag förutsätter nu att elen inte blir astronomiskt dyr på vintern, då faller hela kalkylen).
Skillnaden är att avskrivningstiden för solcellerna har minskat. Men det är ju ingen vinst som hamnar på mitt konto heller.
Så nej, betala tillbaka nånting vore ju konstigt. Jag har ju skaffat solceller för att slippa betala för elen och för att höga elpriser inte ska påverka mig så mycket. Det är precis det som händer nu. Skulle jag nu behöva betala tillbaka nånting så hade jag ju lika gärna kunnat låta bli att skaffa solceller.
Men nåt stöd räknar jag naturligtvis inte med, det vore ju ännu konstigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solcellskollen

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Vad fan är det som händer?
6116 kr överskott i augusti. Snittpriset för såld el låg över 3,10kr/kWh. Mer än dubbelt smycket som i juni.
Rekordförsäljning kallas det väl. Inte att jag klagar över min respektabla buffert på numera över 14000kr. Men alltså allvarligt. Stackars folk som måste betala dessa priser just nu.
Känner samma sak.. Har liknande summa sparad nu men de känns fel, vet hur hårt detta slår mot alla som inte har solceller och lite mindre pengar i plånboken..
Rikedomararna överförs nu till oss som har solceller, elbil,vindkraftverk mm och lever energisnålt. Det är ju så det kapitalistiska systemet är uppbyggt att dom kompetenta skall ta över.

Har inte så hög inkomst från jobbet men har aldrig haft bättre ekonomi än just nu. Börsen och fastigheter går nu också ner i pris så det är just det jag köper mer av i detta tillfälle samt förnyelsebar energiproduktion och lagring av el.

MVH
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Jag kommer nog inte gå back förrän i november, det är då jag brukar börja ta från bufferten.
Jag har också funderat på det där med stödet till oss solelproducenter. Vi behöver ju knappast nåt stöd för höga elräkningar. Samtidigt är det ju ingen vinst heller som Dafro påpekar. I bästa fall är det ingen skillnad mot tidigare, när elen fortfarande var billig. Jag fick i stort sett aldrig nån elräkning, bortsett från kanske i slutet på vintern. Men resten av året levde jag på solcellernas överskott som de har producerat på sommarn. Nu är det förhoppningsvis fortfarande samma sak. Bara att prisnivån har ökat. Intäkterna är mycket högre, men elen jag köper är ju också mycket dyrare. Nästan ett nollsummespel, bortsett från de få fakturorna jag faktiskt behöver betala i slutet på vintern, de kommer såklart bli mycket dyrare än tidigare. (Jag förutsätter nu att elen inte blir astronomiskt dyr på vintern, då faller hela kalkylen).
Skillnaden är att avskrivningstiden för solcellerna har minskat. Men det är ju ingen vinst som hamnar på mitt konto heller.
Så nej, betala tillbaka nånting vore ju konstigt. Jag har ju skaffat solceller för att slippa betala för elen och för att höga elpriser inte ska påverka mig så mycket. Det är precis det som händer nu. Skulle jag nu behöva betala tillbaka nånting så hade jag ju lika gärna kunnat låta bli att skaffa solceller.
Men nåt stöd räknar jag naturligtvis inte med, det vore ju ännu konstigare.
Fast varför ska du inte ha stöd, du har ju sett till att vara energisnål eller ska man delvis självförsörjande vilket borde premieras. Vore ju väldigt korkat med ett högkostnadsskydd som Maggan säger. Jag i min naiva värld hoppas på ett helikopterbidrag som alla får, bara olika stora belopp beroende på vilken zon man bor i. Öven dom som bor i lägenhet för dom bor ju energisnålt. Men nu får jag väl mothugg och nog med ot i denna tråden. Så nu lite ot :D

Min senaste elräkning var i mars på 89 kr och sedan 0 till och med augusti fast jag har ju såklart betalt överföring för det jag köpt och i Augusti så var det sålt 769 kWh för 2300 och köpt 795 för 1096 plus överföring såklart. Nu i september så ligger jag nu på ca plus minus noll och har inte mer än 3000 kr undanlagt så inte lika bra som dig men jag har bara 9.8 kW installerat men nästa år med 17 till så blir det bättre. Jag siktar istället på att inte sätta på värmen innan oktober, nu har jag 21 inne när det är 10 grader ute så nu är jag ganska nöjd med att jag byggde lågenergihus och min FTX börjar nog faktiskt spara pengar. Alla sovrum har fortfarande öppna fönster för att det är för varmt inne.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Ja, i år är första gången någonsin att jag inte har behövt stödvärma huset. Andra år har jag alltid någon gång under sensommarn behövt sätta på värmepumpen eller eldat i braskaminen eftersom det hade blivit för svalt i huset. Så har det inte varit i år. Trots att vi är redan i mitten på september. Det måste på något vis vara varmare ute, eller så blåser det mindre i år.
Min elförbrukning i augusti var faktiskt lägre än i juni och juli, och än så länge är den lika låg. Belysning spelar ju ingen roll längre i sammanhanget.
En tydlig skillnad mot förra året är att både min uppmätta elförbrukning (dvs köpt el) men framförallt elproduktion (dvs såld el) har ökat markant i år. Tidigare har jag alltid försökt att använda så mycket egenproducerad el som möjligt. Det syns ju inte på elräkningen sen. Nu har jag istället försökt att optimera min elanvändning utifrån spotpriset. Jag har alltså köpt mer el än tidigare, dvs när den var billig på natten, men samtidigt har jag sålt betydligt mer på dagen. En positiv omständighet är att i år är ett ganska gynnsamt år för solcellerna. Inte bara att man får bra betalt, produktionen är också högre än ifjol.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

I morse var det första gången sedan slutet av april som jag tände den gamla gjutjärnspisen i köket.
Finns det något mysigare än att känna doften av björkved och uppleva värmen som sprids i huset? Räknar med att dra igång det stora värmesystemet tidigast i mitten av oktober. Fram till dess räcker det med en brasa i kakelugnen då och då och en morgonbrasa i köksspisen.
Blir intressant att se om det blir någon skillnad i energiförbrukning efter att jag har bytt ut alla gamla vitvaror mot nya. Förbrukar 1 200 - 1 400 kWh i hushållsel per månad vilket är på tok för högt jämfört med vad Energimyndighetens uppskattningar (cirka 400 kWh)
Installerat 13,2 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

+46 skrev:
I morse var det första gången sedan slutet av april som jag tände den gamla gjutjärnspisen i köket.
Finns det något mysigare än att känna doften av björkved och uppleva värmen som sprids i huset? Räknar med att dra igång det stora värmesystemet tidigast i mitten av oktober. Fram till dess räcker det med en brasa i kakelugnen då och då och en morgonbrasa i köksspisen.
Blir intressant att se om det blir någon skillnad i energiförbrukning efter att jag har bytt ut alla gamla vitvaror mot nya. Förbrukar 1 200 - 1 400 kWh i hushållsel per månad vilket är på tok för högt jämfört med vad Energimyndighetens uppskattningar (cirka 400 kWh)
400 kWh, då har man inga barn antar jag. Ligger väl på ca 1000 nu på sommaren, dock 2 elbilar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Nu börjar det sakta med säkert hända saker igen. Idag har mina solceller toppat på 6kW. Allt är inte helt nattsvart längre. Efter månader av grå tristess börjar man se ljusglimtar. 8-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Solcellskollen

Inlägg av frippe »

4,2kW toppade vi idag, så ja lite ljusglimtar finns allt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

6,8kWh blev det. Kanske inte så konstigt att det är bäst hittills i år, men urdåligt totalt sett. Förra året fick jag nästan 3 gånger så mycket den 14 januari. På något sätt har solcellerna nästan inte levererat nånting alls sen i november. Måste vara den mörkaste vintern någonsin. Har aldrig varit med om så lite produktion utan att det ens ligger snö. Är solen också i energisparläge?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 16 jan 2023 15:43
6,8kWh blev det. Kanske inte så konstigt att det är bäst hittills i år, men urdåligt totalt sett. Förra året fick jag nästan 3 gånger så mycket den 14 januari. På något sätt har solcellerna nästan inte levererat nånting alls sen i november. Måste vara den mörkaste vintern någonsin. Har aldrig varit med om så lite produktion utan att det ens ligger snö. Är solen också i energisparläge?
Jo det har varit väldigt mörkt men försmått var det först i slutet av januari jag fick mer är 10 kWh. Min Max effekt idag var 1.8 kW men fick 5.1 kwh, jag hr inte så mycket i söder och bara 9.8 kwp.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Solcellskollen

Inlägg av thebishop »

Lyckades få ut 9.6kwh idag peak på 3.5kw.

Har dock byggt ut nu till ca 18kwp.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Solcellskollen

Inlägg av dfa »

En fråga som kanske redan besvarats, men har någon gjort någon kalkyl vad kostnaden blir per kWh med egna solceller?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

dfa skrev: 16 jan 2023 17:36
En fråga som kanske redan besvarats, men har någon gjort någon kalkyl vad kostnaden blir per kWh med egna solceller?
Allt är gratis i vår värld med rosa moln, nä skämt och sidor, hur menar du? Installationskostnader delat med totalt antal producerat så länge som panelerna håller?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

dfa skrev: 16 jan 2023 17:36
En fråga som kanske redan besvarats, men har någon gjort någon kalkyl vad kostnaden blir per kWh med egna solceller?
Hittills 0 kr i elräkning sedan april. Fortfarande 12000 kronor kvar att förbruka innan solcellerna återigen producerar ett stabilt överskott. Detta brukar hända i mars/april. Priset per kWh blir förhoppningsvis noll i år, om inte elpriset skenar totalt. Detta mycket tack vare rekordpriset i augusti då jag fick en elräkning på minus 6000 kr. Den betalar nog både december- och januariräkningen. Och så har jag snålat så in i bänken denna vintern.
Förra vintern såg det värre ut. Då fick jag en ganska saftig elräkning från och med december eftersom elen var billig sommarn 2021 men dyr på hösten/vintern. Solcellerna var nästan till ingen nytta alls då.
Det enkla svaret är alltså att det inte finns ett enkelt svar på din fråga. Det beror helt på spotpriset under sommarmånaderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 16 jan 2023 20:45
dfa skrev: 16 jan 2023 17:36
En fråga som kanske redan besvarats, men har någon gjort någon kalkyl vad kostnaden blir per kWh med egna solceller?
Hittills 0 kr i elräkning sedan april. Fortfarande 12000 kronor kvar att förbruka innan solcellerna återigen producerar ett stabilt överskott. Detta brukar hända i mars/april. Priset per kWh blir förhoppningsvis noll i år, om inte elpriset skenar totalt. Detta mycket tack vare rekordpriset i augusti då jag fick en elräkning på minus 6000 kr. Den betalar nog både december- och januariräkningen. Och så har jag snålat så in i bänken denna vintern.
Förra vintern såg det värre ut. Då fick jag en ganska saftig elräkning från och med december eftersom elen var billig sommarn 2021 men dyr på hösten/vintern. Solcellerna var nästan till ingen nytta alls då.
Det enkla svaret är alltså att det inte finns ett enkelt svar på din fråga. Det beror helt på spotpriset under sommarmånaderna.
Med tillägget att det även beror på hur mycket paneler man har, när jag uppgraderat till 26 kWp så blir öven jag på plus men dom har ju kostat ca 320 kkr att installera, icke att förringa.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 16 jan 2023 20:56
Med tillägget att det även beror på hur mycket paneler man har, när jag uppgraderat till 26 kWp så blir öven jag på plus men dom har ju kostat ca 320 kkr att installera, icke att förringa.
Helt rätt. Jag har förträngt vad mina solceller har kostat. Jag fick i alla fall 25% tillbaka från staten. Det var mao inte riktigt så dyrt. Men med dagens elpriser så betalar de sig snabbare oavsett. Jag hade tur att jag installerade panelerna innan det blev poppis med solceller och innan priserna drog iväg. Det var med god marginal det bästa ekonomiska beslutet jag har tagit i mitt liv. Helt oavsiktligt. Jag köpte dem av nördiga skäl. Inte för att det var lönsamt. Jag brukar i vanliga fall vara extremt oskicklig när det kommer till ekonomi. Denna gången hade jag tur som det ser ut just nu. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Solcellskollen

Inlägg av DrDR »

dfa skrev: 16 jan 2023 17:36
En fråga som kanske redan besvarats, men har någon gjort någon kalkyl vad kostnaden blir per kWh med egna solceller?
Gissar att du menar produktionskostnaden? Dvs livscykelkostnad dividerat på antal producerade kWh? För min anläggning ca 40-50 öre per kWh beroende på vilken livslängd man räknar på, kalkylränta etc.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Skriv svar