Solcellskollen
Moderator: Redaktion
Re: Solcellskollen
Bäst är väl att göra sig mindre beroende av el vid en kris?
Att kunna sköta värme och matlagning med hjälp av ved ger ju oslagbart oberoende.
Att kunna sköta värme och matlagning med hjälp av ved ger ju oslagbart oberoende.
Re: Solcellskollen
Just det. Värme är inget bekymmer. Men någon vedspis har jag tyvärr inte. Vår granne har en. Det får väl duga i värsta fall. Men jag kommer nog skaffa ett gäng gasoltuber. Det var total brist på gasol i höstas, det är lika bra att bunkra lite. Det skadar ju inte.Fredrik j skrev:Bäst är väl att göra sig mindre beroende av el vid en kris?
Att kunna sköta värme och matlagning med hjälp av ved ger ju oslagbart oberoende.
Det är milt sagt skrämmande att man plötsligt tvingas gå igenom alla möjliga katastrofscenarion i huvudet. Hittills har det alltid bara varit teoretiska antaganden, lite på halvskoj liksom, men plötsligt har det blivit betydligt mer påtagligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
Vi har både fungerande vedspis i köket samt vedeldad bastu. Vi har även badtunna i plast där man kan lagra 2kubik vatten. Vedspisen satt i huset när vi köpte så det var förra ägaren som satte in. Han sa sig vara lite besviken att han inte fick uppleva något längre strömavbrott under dom 24år dom bodde här.mati skrev:Just det. Värme är inget bekymmer. Men någon vedspis har jag tyvärr inte. Vår granne har en. Det får väl duga i värsta fall. Men jag kommer nog skaffa ett gäng gasoltuber. Det var total brist på gasol i höstas, det är lika bra att bunkra lite. Det skadar ju inte.Fredrik j skrev:Bäst är väl att göra sig mindre beroende av el vid en kris?
Att kunna sköta värme och matlagning med hjälp av ved ger ju oslagbart oberoende.
Det är milt sagt skrämmande att man plötsligt tvingas gå igenom alla möjliga katastrofscenarion i huvudet. Hittills har det alltid bara varit teoretiska antaganden, lite på halvskoj liksom, men plötsligt har det blivit betydligt mer påtagligt.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Solcellskollen
Strömavbrott kan ju ha en mängd orsaker. Förra vintern gick strömmen rätt ofta här hos oss, en gång var den borta nästan i ett dygn. Då hade ett träd ramlat över en luftledning mitt i skogen där det var väldigt otillgängligt. Först märkte de inte ens att det hade hänt. På morgonen ringde jag elnätsägaren och de hade ingen aning. Ytterst konstigt att ingen annan hade hört av sig och ännu konstigare att de inte har någon form av övervakning. Sen fick de åka och leta efter felet, och när de väl hade hittat det så var det tydligen ett jäkla jobb att få det fixat.
De andra gångerna vet jag inte varför det blev avbrott, men de var inte heller så långvariga, några timmar bara. I år har det hittills inte varit ett enda avbrott. Nu när man har en bil med V2L funkar plötsligt elnätet som det ska. Typiskt.
För några år sedan gick en transformator sönder. Då var strömmen inte helt borta men den var supersvajig. Lamporna flackrade och säkringarna gick lite random. Det märkte de inte heller och jag fick ringa. Tack och lov var det ingenting i huset som tog stryk av detta.
Vi klarar oss rätt bra utan el. Vatten finns i brunnen, i värsta fall får man väl ta upp det med en hink. Värma huset kan man göra med ved. Belysning sköter vi med en massa batteridrivna lampor. De fungerar i alla fall nåt dygn. Sen får man ta stearinljus. Skulle elen vara borta riktigt långvarigt, dvs varken frys eller kyl går att använda, så har vi en jordkällare.
Men visst hade det varit tryggare med ett batteri och möjligheten till ö-drift.
De andra gångerna vet jag inte varför det blev avbrott, men de var inte heller så långvariga, några timmar bara. I år har det hittills inte varit ett enda avbrott. Nu när man har en bil med V2L funkar plötsligt elnätet som det ska. Typiskt.
För några år sedan gick en transformator sönder. Då var strömmen inte helt borta men den var supersvajig. Lamporna flackrade och säkringarna gick lite random. Det märkte de inte heller och jag fick ringa. Tack och lov var det ingenting i huset som tog stryk av detta.
Vi klarar oss rätt bra utan el. Vatten finns i brunnen, i värsta fall får man väl ta upp det med en hink. Värma huset kan man göra med ved. Belysning sköter vi med en massa batteridrivna lampor. De fungerar i alla fall nåt dygn. Sen får man ta stearinljus. Skulle elen vara borta riktigt långvarigt, dvs varken frys eller kyl går att använda, så har vi en jordkällare.
Men visst hade det varit tryggare med ett batteri och möjligheten till ö-drift.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
I de flesta andra länder så är det där huvudorsaken till att ha ett batteri, skulle säga att om man har luftledning hängandes till ett hus på landet och där det ofta är förekommande med strömavbrott så hade jag nog kunnat ge ganska mycket för ett system med växelriktare och batteri som klarar att köra fritt från nätet några timmar.mati skrev:Strömavbrott kan ju ha en mängd orsaker. Förra vintern gick strömmen rätt ofta här hos oss, en gång var den borta nästan i ett dygn. Då hade ett träd ramlat över en luftledning mitt i skogen där det var väldigt otillgängligt. Först märkte de inte ens att det hade hänt. På morgonen ringde jag elnätsägaren och de hade ingen aning. Ytterst konstigt att ingen annan hade hört av sig och ännu konstigare att de inte har någon form av övervakning. Sen fick de åka och leta efter felet, och när de väl hade hittat det så var det tydligen ett jäkla jobb att få det fixat.
De andra gångerna vet jag inte varför det blev avbrott, men de var inte heller så långvariga, några timmar bara. I år har det hittills inte varit ett enda avbrott. Nu när man har en bil med V2L funkar plötsligt elnätet som det ska. Typiskt.
För några år sedan gick en transformator sönder. Då var strömmen inte helt borta men den var supersvajig. Lamporna flackrade och säkringarna gick lite random. Det märkte de inte heller och jag fick ringa. Tack och lov var det ingenting i huset som tog stryk av detta.
Vi klarar oss rätt bra utan el. Vatten finns i brunnen, i värsta fall får man väl ta upp det med en hink. Värma huset kan man göra med ved. Belysning sköter vi med en massa batteridrivna lampor. De fungerar i alla fall nåt dygn. Sen får man ta stearinljus. Skulle elen vara borta riktigt långvarigt, dvs varken frys eller kyl går att använda, så har vi en jordkällare.
Men visst hade det varit tryggare med ett batteri och möjligheten till ö-drift.
Apropå något helt annat; alla som är ute och diskuterar solceller med nära, kära, kollegor och andra känningar och som får mothugg att vi producerar el när vi inte behöver den kan sätta in en stöt idag. Den typen av belackare ska veta att vi underhåller kärnkraften på sommaren, och på våren när det är kallt och soligt, blåser det sällan varför solceller fyller ett behov som är stort. Den här dagen lär ge oss solcellsägare mer pengar än den soligaste dagen på sommaren pga elpriset. (elbrist är det inte just nu, men sjuka elpriser)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Solcellskollen
Känns nästan som att det skulle kunna funka med ett pyttelitet batteri för ö-drift och då kunna ladda bilenmati skrev:Strömavbrott kan ju ha en mängd orsaker. Förra vintern gick strömmen rätt ofta här hos oss, en gång var den borta nästan i ett dygn. Då hade ett träd ramlat över en luftledning mitt i skogen där det var väldigt otillgängligt. Först märkte de inte ens att det hade hänt. På morgonen ringde jag elnätsägaren och de hade ingen aning. Ytterst konstigt att ingen annan hade hört av sig och ännu konstigare att de inte har någon form av övervakning. Sen fick de åka och leta efter felet, och när de väl hade hittat det så var det tydligen ett jäkla jobb att få det fixat.
De andra gångerna vet jag inte varför det blev avbrott, men de var inte heller så långvariga, några timmar bara. I år har det hittills inte varit ett enda avbrott. Nu när man har en bil med V2L funkar plötsligt elnätet som det ska. Typiskt.
För några år sedan gick en transformator sönder. Då var strömmen inte helt borta men den var supersvajig. Lamporna flackrade och säkringarna gick lite random. Det märkte de inte heller och jag fick ringa. Tack och lov var det ingenting i huset som tog stryk av detta.
Vi klarar oss rätt bra utan el. Vatten finns i brunnen, i värsta fall får man väl ta upp det med en hink. Värma huset kan man göra med ved. Belysning sköter vi med en massa batteridrivna lampor. De fungerar i alla fall nåt dygn. Sen får man ta stearinljus. Skulle elen vara borta riktigt långvarigt, dvs varken frys eller kyl går att använda, så har vi en jordkällare.
Men visst hade det varit tryggare med ett batteri och möjligheten till ö-drift.
på dagen och sedan driva en hög med prylar från bilen resten av dygnet typ…
Finns det annars ingen fulknep för att köra panelerna för att ladda bilen åtminstone? (Utan att betala dyrt
för ö-drift tänker jag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Solcellskollen
Jag upplever inte alls något stort motstånd mot solceller. Det är långt ifrån så polariserande som vindkraftverk och det behövs ju inga tillstånd alls för att sätta upp paneler på sitt tak så någon debatt behöver man ju inte involvera sig i.zyax skrev:Apropå något helt annat; alla som är ute och diskuterar solceller med nära, kära, kollegor och andra känningar och som får mothugg att vi producerar el när vi inte behöver den kan sätta in en stöt idag. Den typen av belackare ska veta att vi underhåller kärnkraften på sommaren, och på våren när det är kallt och soligt, blåser det sällan varför solceller fyller ett behov som är stort. Den här dagen lär ge oss solcellsägare mer pengar än den soligaste dagen på sommaren pga elpriset. (elbrist är det inte just nu, men sjuka elpriser)
Dom allra flesta jag umgås med ser det bara på dom rent ekonomiska aspekterna.
Om man inte är så teknikintresserad behöver kalkylen gå ihop inom rimlig tid. Rent logiskt borde ju dessutom rent energibesparande åtgärder ha prioritet men det är ju olika.
Re: Solcellskollen
Ja, det är ju därför jag egentligen vill ha ett batteri. Jag har inte för avsikt att tjäna pengar på det. Jag hade varit nöjd om det hade gått upp plus minus noll. Men i dagsläget är ett batteri uppenbarligen fortfarande så otroligt dyrt att det är omöjligt att ens komma i närheten av ett nollsummespel. Jag kan inte lägga närmare 150k på ett batteri. Hade det handlat om säg 50k så hade jag nog inte tvekat. Men så som priserna ser ut just nu är det inte realistiskt.zyax skrev:I de flesta andra länder så är det där huvudorsaken till att ha ett batteri, skulle säga att om man har luftledning hängandes till ett hus på landet och där det ofta är förekommande med strömavbrott så hade jag nog kunnat ge ganska mycket för ett system med växelriktare och batteri som klarar att köra fritt från nätet några timmar.
Ja, det finns väl en anledning till att elen kostade närmare 5,50kr/kWh fram till för en timme sedan och 5,04kr just nu. Det måste ju vara brist på nåt sätt. Samtidigt som solen skiner från alla hörn och kanter. Det är nu man är glad att man har solceller.zyax skrev:Apropå något helt annat; alla som är ute och diskuterar solceller med nära, kära, kollegor och andra känningar och som får mothugg att vi producerar el när vi inte behöver den kan sätta in en stöt idag. Den typen av belackare ska veta att vi underhåller kärnkraften på sommaren, och på våren när det är kallt och soligt, blåser det sällan varför solceller fyller ett behov som är stort. Den här dagen lär ge oss solcellsägare mer pengar än den soligaste dagen på sommaren pga elpriset. (elbrist är det inte just nu, men sjuka elpriser)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
Det är inte lika hårt motstånd som mot vindkraft förstås, men motstånd möter man hela tiden om att solceller är kass i Sverige, det ger el vid fel tid och kan inte bidra något. Det finns massor av tak där ute som är väl lämpade för en avskrivningstid en bra bit under 10 år, men där det inte blir något pga att man inte tror att det löser vare sig det ekonomiska eller Sverige behov. Jag förstår det estetiska argumentet och det ekonomiska argumentet om man har kassa vinklar, annars förstår jag inte varför man är emot.Fredrik j skrev:Jag upplever inte alls något stort motstånd mot solceller. Det är långt ifrån så polariserande som vindkraftverk och det behövs ju inga tillstånd alls för att sätta upp paneler på sitt tak så någon debatt behöver man ju inte involvera sig i.zyax skrev:Apropå något helt annat; alla som är ute och diskuterar solceller med nära, kära, kollegor och andra känningar och som får mothugg att vi producerar el när vi inte behöver den kan sätta in en stöt idag. Den typen av belackare ska veta att vi underhåller kärnkraften på sommaren, och på våren när det är kallt och soligt, blåser det sällan varför solceller fyller ett behov som är stort. Den här dagen lär ge oss solcellsägare mer pengar än den soligaste dagen på sommaren pga elpriset. (elbrist är det inte just nu, men sjuka elpriser)
Dom allra flesta jag umgås med ser det bara på dom rent ekonomiska aspekterna.
Om man inte är så teknikintresserad behöver kalkylen gå ihop inom rimlig tid. Rent logiskt borde ju dessutom rent energibesparande åtgärder ha prioritet men det är ju olika.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Solcellskollen
Undrar samma sak. Ser ju lovande på pappret i allafall.Nect skrev:Såg på FB att solcellen.nu har bra pris på en anläggning inkl. Batteri.
Något som köpt och fått monterat av dem? Är det bra grejer och bra installerat?
129 900:- fast pris för paneler, inverter och 13 kWh batteri.
Har ett stort garage som jag börjar fundera på att sätta solceller på. Dock inte optimalt väderstreck (öst och väst)
//benke
Re: Solcellskollen
Det är inget problem med öst-väst. Det har jag också. I praktiken blir skillnaden jämfört med direkt söderläge väldigt liten. Huvuddelen av panelerna har jag lagt på öst-sidan. För det första så är det kallare på morgonen/förmiddagen än på eftermiddagen/kvällen. Och solceller gillar inte värme. För det andra så brukar det komma stackmoln på eftermiddagen medan klarblå himmel har man på sommarn oftast på förmiddagen.benke_berguv skrev:Undrar samma sak. Ser ju lovande på pappret i allafall.Nect skrev:Såg på FB att solcellen.nu har bra pris på en anläggning inkl. Batteri.
Något som köpt och fått monterat av dem? Är det bra grejer och bra installerat?
129 900:- fast pris för paneler, inverter och 13 kWh batteri.
Har ett stort garage som jag börjar fundera på att sätta solceller på. Dock inte optimalt väderstreck (öst och väst)
//benke
Fördelen är också att man smetar ut produktionen lite mer över dagen när man har panelerna i öst-väst läge. Den högsta toppen blir mindre hög, dvs man klarar sig kanske med en mindre huvudsäkring. Samtidigt som man kan nyttja en större del av den egna elen själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
Och, för det tredje (fjärde?), har elpriset de senaste åren ofta haft en topp på morgonen eller kvällen och en svacka precis när solen står i söder, så det gör inte så jättemycket att man tappar produktion mitt på dagen. Jag har i sydvästläge så jag har ingen meningsfull produktion före kl 10.00 vilket hade varit bra att ha en dag som idag.mati skrev:Det är inget problem med öst-väst. Det har jag också. I praktiken blir skillnaden jämfört med direkt söderläge väldigt liten. Huvuddelen av panelerna har jag lagt på öst-sidan. För det första så är det kallare på morgonen/förmiddagen än på eftermiddagen/kvällen. Och solceller gillar inte värme. För det andra så brukar det komma stackmoln på eftermiddagen medan klarblå himmel har man på sommarn oftast på förmiddagen.benke_berguv skrev:Undrar samma sak. Ser ju lovande på pappret i allafall.Nect skrev:Såg på FB att solcellen.nu har bra pris på en anläggning inkl. Batteri.
Något som köpt och fått monterat av dem? Är det bra grejer och bra installerat?
129 900:- fast pris för paneler, inverter och 13 kWh batteri.
Har ett stort garage som jag börjar fundera på att sätta solceller på. Dock inte optimalt väderstreck (öst och väst)
//benke
Fördelen är också att man smetar ut produktionen lite mer över dagen när man har panelerna i öst-väst läge. Den högsta toppen blir mindre hög, dvs man klarar sig kanske med en mindre huvudsäkring. Samtidigt som man kan nyttja en större del av den egna elen själv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Solcellskollen
Halåååå Mati! Jag väntar ff på svar här…
(Gissar att min fråga är helt korkad men om det blir solceller här snart så är jag såklart
intresserad av om det går att åtminstone ladda bilen på dagen även vid strömavbrott men utan
att lägga en massa pengar på ö-drift-utrustning)
(Gissar att min fråga är helt korkad men om det blir solceller här snart så är jag såklart
intresserad av om det går att åtminstone ladda bilen på dagen även vid strömavbrott men utan
att lägga en massa pengar på ö-drift-utrustning)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Solcellskollen
Alla anläggningar jag tittat på kräver nätanslutning för att fungera. Annars är det ö-drift som gäller.Bjelke skrev:Halåååå Mati! Jag väntar ff på svar här…
(Gissar att min fråga är helt korkad men om det blir solceller här snart så är jag såklart
intresserad av om det går att åtminstone ladda bilen på dagen även vid strömavbrott men utan
att lägga en massa pengar på ö-drift-utrustning)
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Solcellskollen
Svar nej. Du behöver åtminstone ett batteri och en växelriktare som förespeglar för solcellernas växelriktare att det finns el på "utsidan". Sen behöver du dessutom någon form av brytare som kapar inkommande el under tiden som det är strömavbrott. Med andra ord, utrustning för ö-drift krävs tyvärr.Bjelke skrev:Halåååå Mati! Jag väntar ff på svar här…
(Gissar att min fråga är helt korkad men om det blir solceller här snart så är jag såklart
intresserad av om det går att åtminstone ladda bilen på dagen även vid strömavbrott men utan
att lägga en massa pengar på ö-drift-utrustning)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Solcellskollen
Fronius gen 24 växelriktare kan leverera 1fas och 3kw utan batteri om solen skiner. Dock på ett separat uttag och inte till husets elnät. Vill man driva huset krävs batteri och frånskiljning från elnätet.mati skrev:Svar nej. Du behöver åtminstone ett batteri och en växelriktare som förespeglar för solcellernas växelriktare att det finns el på "utsidan". Sen behöver du dessutom någon form av brytare som kapar inkommande el under tiden som det är strömavbrott. Med andra ord, utrustning för ö-drift krävs tyvärr.Bjelke skrev:Halåååå Mati! Jag väntar ff på svar här…
(Gissar att min fråga är helt korkad men om det blir solceller här snart så är jag såklart
intresserad av om det går att åtminstone ladda bilen på dagen även vid strömavbrott men utan
att lägga en massa pengar på ö-drift-utrustning)
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Solcellskollen
Kan den verkligen det utan nätdrift? Jag har en sådan och installatören menade att ödrift var ett krav för att kunna köra vid strömavbrott.Syncronauten skrev:Fronius gen 24 växelriktare kan leverera 1fas och 3kw utan batteri om solen skiner. Dock på ett separat uttag och inte till husets elnät. Vill man driva huset krävs batteri och frånskiljning från elnätet.mati skrev:Svar nej. Du behöver åtminstone ett batteri och en växelriktare som förespeglar för solcellernas växelriktare att det finns el på "utsidan". Sen behöver du dessutom någon form av brytare som kapar inkommande el under tiden som det är strömavbrott. Med andra ord, utrustning för ö-drift krävs tyvärr.Bjelke skrev:Halåååå Mati! Jag väntar ff på svar här…
(Gissar att min fråga är helt korkad men om det blir solceller här snart så är jag såklart
intresserad av om det går att åtminstone ladda bilen på dagen även vid strömavbrott men utan
att lägga en massa pengar på ö-drift-utrustning)
Gen24 verkar f.ö ha stressats fram. Mycket funktionalitet som fanns i tidigare generation har inte hunnits ta fram till Gen24.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Solcellskollen
Så rent hypotetiskt skulle man vid kris kunna skruva loss huvudsäkringarna på kåken så den blir frånkopplad elnätet och genom att koppla en sån där 12V-220V växelriktare till bilens cigarettändaruttag få igång solcellernas växelriktare? Eller behövs det trefas?mati skrev:Du behöver åtminstone ett batteri och en växelriktare som förespeglar för solcellernas växelriktare att det finns el på "utsidan". Sen behöver du dessutom någon form av brytare som kapar inkommande el under tiden som det är strömavbrott.
https://biltema.se/bil---mc/elsystem/ko ... 2000030753
Re: Solcellskollen
Jag har funderat i samma banor. Men det behövs nog trefas. Det är det ena. Sen är ju frågan vad som händer med överskottet som solcellerna producerar. I vanliga fall matas det ju ut i elnätet, men i det här fallet så mosar man ju en massa kilowatt baklänges in i den där stackars växelriktaren. Det blir nog inte så bra.TiborBlomhall skrev:Så rent hypotetiskt skulle man vid kris kunna skruva loss huvudsäkringarna på kåken så den blir frånkopplad elnätet och genom att koppla en sån där 12V-220V växelriktare till bilens cigarettändaruttag få igång solcellernas växelriktare? Eller behövs det trefas?mati skrev:Du behöver åtminstone ett batteri och en växelriktare som förespeglar för solcellernas växelriktare att det finns el på "utsidan". Sen behöver du dessutom någon form av brytare som kapar inkommande el under tiden som det är strömavbrott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
Ha ha, den där lösningen har jag också funderat på. Dock tror jag inte det funkar eftersom våra växelriktare är inställda med ganska snäva toleranser på frekvens och spänning,
Så mest troligt kopplar växelriktaren ur sig efter bara 0,2-0,5 sekunder när spänningen eller frekvensen sticker.SS-EN 50438 skrev:Överspänning 60s 230 V +6%
Överspänning 0,2s 230 V +15%
Underspänning 60s 230 V -10%
Underspänning 0,2s 230 V -15%
Överfrekvens 0,5s 51 Hz
Underfrekvens 0,5s 47 Hz
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Solcellskollen
Det sista var en intressant fråga. Vad händer med överblivna kilowatten?mati skrev:Jag har funderat i samma banor. Men det behövs nog trefas. Det är det ena. Sen är ju frågan vad som händer med överskottet som solcellerna producerar. I vanliga fall matas det ju ut i elnätet, men i det här fallet så mosar man ju en massa kilowatt baklänges in i den där stackars växelriktaren. Det blir nog inte så bra.TiborBlomhall skrev:Så rent hypotetiskt skulle man vid kris kunna skruva loss huvudsäkringarna på kåken så den blir frånkopplad elnätet och genom att koppla en sån där 12V-220V växelriktare till bilens cigarettändaruttag få igång solcellernas växelriktare? Eller behövs det trefas?mati skrev:Du behöver åtminstone ett batteri och en växelriktare som förespeglar för solcellernas växelriktare att det finns el på "utsidan". Sen behöver du dessutom någon form av brytare som kapar inkommande el under tiden som det är strömavbrott.
Vi har precis förra veckan installerat en anläggning och i väntan på att nätbolaget skulle komma och byta mätare, spärrade installatören den från att skicka ut på nätet, så den producerar strax under det som huset gör av med.
Smart så länge vi väntar på mätarbyte tänkte jag.
Model Y LR.
Model S70D
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Solcellskollen
Man kan sätta upp ett separat väggutag som matas direkt från växelriktaren, kallas PV point.CrazyGang skrev:Kan den verkligen det utan nätdrift? Jag har en sådan och installatören menade att ödrift var ett krav för att kunna köra vid strömavbrott.Syncronauten skrev:Fronius gen 24 växelriktare kan leverera 1fas och 3kw utan batteri om solen skiner. Dock på ett separat uttag och inte till husets elnät. Vill man driva huset krävs batteri och frånskiljning från elnätet.mati skrev:Svar nej. Du behöver åtminstone ett batteri och en växelriktare som förespeglar för solcellernas växelriktare att det finns el på "utsidan". Sen behöver du dessutom någon form av brytare som kapar inkommande el under tiden som det är strömavbrott. Med andra ord, utrustning för ö-drift krävs tyvärr.Bjelke skrev:Halåååå Mati! Jag väntar ff på svar här…
(Gissar att min fråga är helt korkad men om det blir solceller här snart så är jag såklart
intresserad av om det går att åtminstone ladda bilen på dagen även vid strömavbrott men utan
att lägga en massa pengar på ö-drift-utrustning)
Gen24 verkar f.ö ha stressats fram. Mycket funktionalitet som fanns i tidigare generation har inte hunnits ta fram till Gen24.
Vad är det som inte finns med jämfört med tidigare växelriktare?
Tänkte installera en gen 24 på nästa anläggning och har fronius symo idag.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Solcellskollen
Såg att PV-point ingår som standard. Grymt! Då hade min installatör fel. Däremot kräver det tydligen smartmätare ändå så då är full ödrift bara 5000kr till.
Saknar i dagsläget möjlighet att styra lastbalansering baserat på faslast. Men det kan vara min smartmeter som är fel konfigurerad. Även tidsstyrning av batteriladdning/urladdning, spotprisuppkoppling och effektbegränsning för laddning/utladdning av batteriet är sådant jag inte lyckats hitta.
Appgränssnittet för installation/konfigurering är rätt kasst och buggigt.
Saknar i dagsläget möjlighet att styra lastbalansering baserat på faslast. Men det kan vara min smartmeter som är fel konfigurerad. Även tidsstyrning av batteriladdning/urladdning, spotprisuppkoppling och effektbegränsning för laddning/utladdning av batteriet är sådant jag inte lyckats hitta.
Appgränssnittet för installation/konfigurering är rätt kasst och buggigt.
Senast redigerad av CrazyGang, redigerad totalt 1 gånger.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Solcellskollen
Det blir inga överblivna watt alls, växelriktaren följer växelströmmens spänning upp och ned med 50Hz, och om det finns likspänning i inputten att tillgå så öppnar den sina halvledare och börjar tappa av likström från solpanelssträngen, och mata in den i växelströmmen. Då "jäktar den på" frekvensen i ledningen. Är det då inget som "håller emot" så händer det endera att frekvensen drar iväg över inställda gränsen eller att spänningen drar iväg över sin inställda gräns, och då stryper den strömmen från solpanelerna igen. Eventuellt kopplar från helt, om spänning eller frekvens hamnar utanför det tillåtna.frippe skrev:Det sista var en intressant fråga. Vad händer med överblivna kilowatten?mati skrev:Jag har funderat i samma banor. Men det behövs nog trefas. Det är det ena. Sen är ju frågan vad som händer med överskottet som solcellerna producerar. I vanliga fall matas det ju ut i elnätet, men i det här fallet så mosar man ju en massa kilowatt baklänges in i den där stackars växelriktaren. Det blir nog inte så bra.TiborBlomhall skrev:Så rent hypotetiskt skulle man vid kris kunna skruva loss huvudsäkringarna på kåken så den blir frånkopplad elnätet och genom att koppla en sån där 12V-220V växelriktare till bilens cigarettändaruttag få igång solcellernas växelriktare? Eller behövs det trefas?mati skrev:Du behöver åtminstone ett batteri och en växelriktare som förespeglar för solcellernas växelriktare att det finns el på "utsidan". Sen behöver du dessutom någon form av brytare som kapar inkommande el under tiden som det är strömavbrott.
Vi har precis förra veckan installerat en anläggning och i väntan på att nätbolaget skulle komma och byta mätare, spärrade installatören den från att skicka ut på nätet, så den producerar strax under det som huset gör av med.
Smart så länge vi väntar på mätarbyte tänkte jag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Solcellskollen
Om man har batteri kan man då ha en generator som producerar el och säljer på nätet. Diesel är ju tokbillig nu så det borde kunna bli en dubbling av pengarna om man kan göra el och värme av den på morgonen när elen kostar 10kr/kWh.mati skrev:Mig veterligen ja. Om inget annat så är det ju svårt att bevisa att elen du säljer inte kommer från dina solceller.foolip skrev:Får man verkligen ladda batteri från nätet och sälja tillbaka?