Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Solcellskollen

Inlägg av frippe »

50kwh idag trots lite småmoln som drog förbi. 297kwh för februari så långt, så dagens värde var årets högsta.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Nu säger prognosen en hel dag utan moln, så jag hoppas på nytt årsbästa. Redan nu kl. 8 är effekten 1,75 kW. 260 kWh hittills i februari och 414 kWh i år.

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 19 feb 2023 08:11
Nu säger prognosen en hel dag utan moln, så jag hoppas på nytt årsbästa. Redan nu kl. 8 är effekten 1,75 kW.
Jag ligger på 3kW, mina solceller pekar ju till största del österut. Här ska det vara sol fram till lunchtid, men då har jag redan fått min del.
3,5 kW nu, 30 sekunder senare. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solcellskollen

Inlägg av nek0 »

Gårdagen var bra påriktigt.
52,8kWh producerat och bilen och huset drog 38kWh
Screenshot_20230219_083720_mySolarEdge.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Nytt rekord idag och vi kravlade oss precis över det lika meningslösa som jämna talet 40! :mrgreen:
Screenshot_2023-02-19-17-57-54-92_81922fc742ed931ad7de97e3169fc6f0.jpg
Användarvisningsbild
Oreo
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 jan 2023 18:32

Re: Solcellskollen

Inlägg av Oreo »

Det är stora variationer. Igår 6,8 kWh och idag 38,9 kWh.
chart.jpeg
MYLR 2023 - Berlin byggd
niklas12
Inlägg: 2540
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Solcellskollen

Inlägg av niklas12 »

Vilket elbolag ger bäst betalt för elen från solcellerna ?
Göteborgs energi gav spotpriset +5 öre men om man har överproduktion får man spotpriset -2,9öre , oklart om det gäller endast överproduktionen eller på allt dock.


Vad händer om jag producerar mer el än vad jag konsumerar under ett år?
Då ändras din ersättning från oss till Spotpris minus 2,9 öre/kWh under kommande år.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

niklas12 skrev: 21 feb 2023 19:57
Vilket elbolag ger bäst betalt för elen från solcellerna ?
Göteborgs energi gav spotpriset +5 öre men om man har överproduktion får man spotpriset -2,9öre , oklart om det gäller endast överproduktionen eller på allt dock.


Vad händer om jag producerar mer el än vad jag konsumerar under ett år?
Då ändras din ersättning från oss till Spotpris minus 2,9 öre/kWh under kommande år.
Deras svar pekar ju på att det gäller allt så då ska man ju inte ha dom om man överproducerar eller ligger i närheten. Men visst 600 på 20 000 kWh är väl inte så farligt men onödigt. Om det bara var för det som var över så vore det väl ok men förstår inte varför dock,
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Solcellskollen

Inlägg av frippe »

niklas12 skrev: 21 feb 2023 19:57
Vilket elbolag ger bäst betalt för elen från solcellerna ?
Göteborgs energi gav spotpriset +5 öre men om man har överproduktion får man spotpriset -2,9öre , oklart om det gäller endast överproduktionen eller på allt dock.


Vad händer om jag producerar mer el än vad jag konsumerar under ett år?
Då ändras din ersättning från oss till Spotpris minus 2,9 öre/kWh under kommande år.
Men om det ändras kommande år är det väl bara att byta elbolag?
Model Y LR.
Model S70D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Solcellskollen

Inlägg av Maw »

Nytt rekord idag! Har dock bara haft igång anläggningen sen den 1:a februari :)
Jag har redan kommit upp i den beräknade produktionen för februari med en vecka kvar. Har februari i år varit onormalt bra?
Screenshot_20230221_202141_mySolarEdge.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Maw skrev: 21 feb 2023 20:26
Har februari i år varit onormalt bra?
Nej, en ganska normal februari skulle jag vilja påstå. Åtminstone för oss. Kanske något sämre än förra året, men inget som sticker ut. Februari brukar vara en månad med ganska lite variation från år till år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2540
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Solcellskollen

Inlägg av niklas12 »

Dafro skrev: 21 feb 2023 20:18
niklas12 skrev: 21 feb 2023 19:57
Vilket elbolag ger bäst betalt för elen från solcellerna ?
Göteborgs energi gav spotpriset +5 öre men om man har överproduktion får man spotpriset -2,9öre , oklart om det gäller endast överproduktionen eller på allt dock.


Vad händer om jag producerar mer el än vad jag konsumerar under ett år?
Då ändras din ersättning från oss till Spotpris minus 2,9 öre/kWh under kommande år.
Deras svar pekar ju på att det gäller allt så då ska man ju inte ha dom om man överproducerar eller ligger i närheten. Men visst 600 på 20 000 kWh är väl inte så farligt men onödigt. Om det bara var för det som var över så vore det väl ok men förstår inte varför dock,
Hur får du det till 600?
Ersättningen sänks med 5+2,9öre =7,9öre vilket blir 1580kr på 20.000kwh

Vad finns det för alternativ som ger bättre betalt?
Finns det några elbolag utan avdrag vid överproduktion ?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

niklas12 skrev: 22 feb 2023 07:39
Dafro skrev: 21 feb 2023 20:18
niklas12 skrev: 21 feb 2023 19:57
Vilket elbolag ger bäst betalt för elen från solcellerna ?
Göteborgs energi gav spotpriset +5 öre men om man har överproduktion får man spotpriset -2,9öre , oklart om det gäller endast överproduktionen eller på allt dock.


Vad händer om jag producerar mer el än vad jag konsumerar under ett år?
Då ändras din ersättning från oss till Spotpris minus 2,9 öre/kWh under kommande år.
Deras svar pekar ju på att det gäller allt så då ska man ju inte ha dom om man överproducerar eller ligger i närheten. Men visst 600 på 20 000 kWh är väl inte så farligt men onödigt. Om det bara var för det som var över så vore det väl ok men förstår inte varför dock,
Hur får du det till 600?
Ersättningen sänks med 5+2,9öre =7,9öre vilket blir 1580kr på 20.000kwh

Vad finns det för alternativ som ger bättre betalt?
Finns det några elbolag utan avdrag vid överproduktion ?
My bad, tog bara bort de 3 örena. Missa de 5, men får man dom alltid eller bara första året undrar jag, brukar sällan få extra för alltid.

Tibber gör inget avdrag vid överproduktion vad jag vet men inga 5 öre extra heller vid normal produktion.
27,8 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2540
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Solcellskollen

Inlägg av niklas12 »

Göteborgs energi ger Alltid spotpriset +5 öre utan tidsbegränsning
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

niklas12 skrev: 22 feb 2023 09:21
Göteborgs energi ger Alltid spotpriset +5 öre utan tidsbegränsning
Ok, det var bra, men vi får väl se hur länge. Jag kommer överproducera så inget för mig tyvärr.
27,8 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2540
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Solcellskollen

Inlägg av niklas12 »

Dafro skrev: 22 feb 2023 10:24
niklas12 skrev: 22 feb 2023 09:21
Göteborgs energi ger Alltid spotpriset +5 öre utan tidsbegränsning
Ok, det var bra, men vi får väl se hur länge. Jag kommer överproducera så inget för mig tyvärr.
Ok vilka elbolag ger bättre betalt för överproduktion ?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

niklas12 skrev: 22 feb 2023 14:55
Dafro skrev: 22 feb 2023 10:24
niklas12 skrev: 22 feb 2023 09:21
Göteborgs energi ger Alltid spotpriset +5 öre utan tidsbegränsning
Ok, det var bra, men vi får väl se hur länge. Jag kommer överproducera så inget för mig tyvärr.
Ok vilka elbolag ger bättre betalt för överproduktion ?
Har inte kollat men spot som Tibber ger är ju iallafall mer ön spot -3 öre.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Jag har en anläggning på 11,8 kWp. Leverantören tyckte att det räckte med en växelriktare på 10 kW. Men frågan är hur det kommer att bli under sommaren. Redan nu är effekten uppe och nosar på 10 kW mitt på dagen. Så jag antar att panelerna utan vidare kommer att ligga på peak under en del av dagen. Kommer då växelriktaren att slå i taket och bara leverera 10 kW eller har den en marginal att arbeta med? Jag vet att säljaren mumlade nåt om att den klarar mer än den är specad för, men annars känns det ju sådär att ha betalat för effekt som man inte kan utnyttja.
Användarvisningsbild
gish
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 feb 2023 20:55
Referralkod: ts.la/erik531122

Re: Solcellskollen

Inlägg av gish »

Jerker skrev: 06 mar 2023 15:17
Jag har en anläggning på 11,8 kWp. Leverantören tyckte att det räckte med en växelriktare på 10 kW. Men frågan är hur det kommer att bli under sommaren. Redan nu är effekten uppe och nosar på 10 kW mitt på dagen. Så jag antar att panelerna utan vidare kommer att ligga på peak under en del av dagen. Kommer då växelriktaren att slå i taket och bara leverera 10 kW eller har den en marginal att arbeta med? Jag vet att säljaren mumlade nåt om att den klarar mer än den är specad för, men annars känns det ju sådär att ha betalat för effekt som man inte kan utnyttja.
Det jag fick höra, från firman som levererade våra paneler, är att en lågt dimensionerad växelriktare går igång på lägre solstrålning. Ju högre maxeffekt, desto mer solinstråning krävs för att växelriktaren ska skicka in ström i huset. Därför underdimensionerar man växelriktaren, eftersom man oftare har lite instrålning, än så mycket än att den når sin peak.
MYLR 2023 vit/vit, beställd 26/1, hämtad 20/3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

gish skrev: 06 mar 2023 15:48
Det jag fick höra, från firman som levererade våra paneler, är att en lågt dimensionerad växelriktare går igång på lägre solstrålning. Ju högre maxeffekt, desto mer solinstråning krävs för att växelriktaren ska skicka in ström i huset. Därför underdimensionerar man växelriktaren, eftersom man oftare har lite instrålning, än så mycket än att den når sin peak.
Så är det, dessutom är en större växelriktare troligen dyrare. Det är inte värt det. Min är på 17kW medan anläggningen är på 19,4kWp. Det roliga är att växelriktaren kan mer än så. Jag har sett att den har varit uppe i 18,3kW för en kortare period. Men jag har aldrig sett att den klipper effekten. Om den gör det så märks det inte och det är i så fall mycket kortvarigt, dvs det spelar ingen som helst roll för totalen.

Man får inte glömma att det är kallt just nu. Solcellerna är effektivare och effekten är relativt hög trots att solen inte står så högt än. Min anläggning toppar redan i april. I juni/juli kan det faktiskt vara sämre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

OK, tack för svar!

Jag tycker att det här forumet är fantastiskt! Jag är med i några FB-grupper för solcellsägare och ställer frågor där också, men det är här som man snabbast får svar och dessutom är de oftare mer initierade än i FB-grupperna! :D

Jag har nu äntligen fått adminrättigheter till min växelriktare och jag kan konstatera att den info jag efterfrågade, alltså vad anläggningen producerar timme för timme, kan jag nu läsa av på hemsidan. Så jag behöver inte köpa nån dyr utrustning för att läsa av det. Med lite dagligt (eller när jag hinner med det) arbete så kan jag alltså nu mata mitt excelark med alla de data jag behöver för att räkna på avskrivningstakten på anläggningen:

* Jag hämtar spotpriser från Nordpool.
* Från Vattenfall hämtar jag min förbrukning på timnivå.
* Från Skellefteåkraft hämtar jag uppgifter om hur många kWh jag sålt per timme.
* Från växelriktaren hämtar jag vad anläggningen producerar per timme.

Uppdraget utfört! 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 06 mar 2023 16:12
OK, tack för svar!

Jag tycker att det här forumet är fantastiskt! Jag är med i några FB-grupper för solcellsägare och ställer frågor där också, men det är här som man snabbast får svar och dessutom är de oftare mer initierade än i FB-grupperna! :D
Det kan ju hänga ihop med att de som hänger på FB kanske har ett liv och inte alltid tid att svara på frågor. Det är ju här på TCS alla klokskaper finns samlade. Varför frågar du på FB? Vad är det för dumheter? ;-)

(Trots att jag inte har FB själv så kan jag faktiskt intyga att en del kan bli minst lika beroende av FB också. Sambons FB-konto har blivit hackat häromdagen och hon är inte sig lik sedan dess. Ungefär samma beteende som när snuset tar slut. Lite smått skrämmande.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 06 mar 2023 16:32
Jerker skrev: 06 mar 2023 16:12
OK, tack för svar!

Jag tycker att det här forumet är fantastiskt! Jag är med i några FB-grupper för solcellsägare och ställer frågor där också, men det är här som man snabbast får svar och dessutom är de oftare mer initierade än i FB-grupperna! :D
Det kan ju hänga ihop med att de som hänger på FB kanske har ett liv och inte alltid tid att svara på frågor. Det är ju här på TCS alla klokskaper finns samlade. Varför frågar du på FB? Vad är det för dumheter? ;-)

(Trots att jag inte har FB själv så kan jag faktiskt intyga att en del kan bli minst lika beroende av FB också. Sambons FB-konto har blivit hackat häromdagen och hon är inte sig lik sedan dess. Ungefär samma beteende som när snuset tar slut. Lite smått skrämmande.)
Ajaj! Allvarligt läge!

Det värsta är när nån hackar och börjar skriva till ens vänner på FB och fråga efter deras telefonnummer. Sen lyckas de ofta hitta nån naiv stackars jävel som låter sig luras tro att ens FB-kompis behöver låna pengar osv. En bekant råkade ut för detta och en av hennes gamla, avlägsna bekanta, blev av med flera hundra tusen på det sättet. Efter det lämnade min bekant FB helt och hållet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

När jag nu har tagit en dag i högen och matat in alla data så ser jag att det är en differens mellan alla dessa data (förbrukning/produktion/försäljning). Jag antar att det är nån intern förlust som orsakar till detta?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 06 mar 2023 16:57
Ajaj! Allvarligt läge!

Det värsta är när nån hackar och börjar skriva till ens vänner på FB och fråga efter deras telefonnummer.
Jajamän. Hon lämnade glatt ifrån sig telefonnummer och återställningskod. Och när hon senare märkte att det inte var en kompis hon chattade med var det alldeles för sent. Hon lyckades aldrig återta kontrollen över kontot. Jag får inte säga nånting. Hon lyssnar mer på vad andra säger, jag kan ju inte det där med data eftersom jag inte har FB.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar