E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

E-Golf test

Inlägg av mati »

Vi har idag fått låna nya e-Golf som vi har fått lov att behålla och testa i hela fyra dagar. Jag tänkte skriva och berätta lite här under tiden.
Bilen har ett batteri på 35,8kWh. Inte jättestort, men det ska iaf räcka för vardagsbruk. Vi körde bara omkring lite idag (sambon körde) och då hamnade hon på en snittförbrukning på 1,5kWh/mil. Det skulle alltså räcka för 23 mil. Det var allt från stadstrafik och landsväg upp till 100km/tim. 10 grader ute. Ganska okej tycker jag. Teslan fick följa efter och drog på samma sträcka ca 1,9kWh/mil, fast jag körde lite lungnare än vad hon gjorde i Golfen. ;)
Golfen känns ganska välbyggd, alla dörrar sitter på rätt ställe, inga glipor eller så. Betydligt högre kvalitetskänsla än i Zoe eller Ioniq. Den är pigg, tyst och inte konstig på något vis. Den är helt klart en het kandidat att bli vår nästa bil så att vi kan bli fossilbilsfria.
Jag har bara hunnit leka lite med alla inställningar, inte kunnat testa så mycket. Det jag har sett är att det går att ställa in max laddnivå och även max strömstyrka. Tyvärr laddar den bara enfas vilket är en klar nackdel. Men min Tesla Wall Connector matar på och det verkar funka bra.
Bilen har automatisk parkeringshjälp, adaptiv farthållare med filassistent (blir spännade att se hur den fungerar mot Teslas AP2), nån gest-styrnings-grej för pekskärmen som jag inte har fått att fungera än, automatiskt helljus, kurvljus, wifi hotspot osv. Ganska komplett vad jag kan se.
I morgon och till helgen ska vi köra lite längre sträckor och då kan jag testa lite mer och ta några bilder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Har den regnsensor? ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Har den regnsensor? ;)
Ähm, ja. Som typ alla bilar. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Har den regnsensor? ;)
Ähm, ja. Som typ alla bilar. Typ.
Jo jag vet. Jag kunde inte låta bli att fråga eftersom du skrivit många spaltmeter på sistone om just avsaknaden av regnsensor på AP2-bilarna ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Jo jag vet. Jag kunde inte låta bli att fråga eftersom du skrivit många spaltmeter på sistone om just avsaknaden av regnsensor på AP2-bilarna ;)
Jo, det är en regnig höst. Och jag kommer inte sluta tjata om det förrän bilen har fått en regnsensor eller jag har bytt bort den. Vilket som inträffar först.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: E-Golf test

Inlägg av Ampera »

Har den självstängande laddlucka?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Ampera skrev:
Har den självstängande laddlucka?
Haha, nej. Den har en vanlig tanklucka som jag först inte lyckades öppa. Jag letade efter en knapp nånstans. Men den öppnas alltså bara med ett tryck, helt mekaniskt. Den är dessutom extremt stor och sticker ut skitmycket. När man tankar en fossilbil är det ju inte nåt större problem, men en elbil som står och laddar i många timmar borde ha en lite mer diskret lucka tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av iAkita »

Ska bli spännande att höra mer om den! Tycker det är konstigt att det inte snackas mer om den uppdaterade e-Golfen faktiskt. Nästan 36 kWh användbart i batteriet, och jag skulle gissa i princip garanterad räckvidd över 20 mil även vintertid och delvis motorvägsfart. Det är en ganska rejäl förbättring mot första generationens elbilar från Nissan, Renault, BMW, VW, med flera. Trots det har både Ionic (med kortare räckvidd och försenade leveranser) och nya Leaf och Zoe (med endast 5 kWh större batteri) fått väldigt mycket mer uppmärksamhet. Undrar varför? I Norge är den ju redan på väg att bli en stor succé.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Ampera skrev:
Har den självstängande laddlucka?
Haha, nej. Den har en vanlig tanklucka som jag först inte lyckades öppa.
Golfen är inget alternativ för dstr, alltså. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Ampera skrev:
Har den självstängande laddlucka?
Haha, nej. Den har en vanlig tanklucka som jag först inte lyckades öppa.
Golfen är inget alternativ för dstr, alltså. :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Ja, det kan man undra. E-golf är nån slags underdog som ingen pratar om. Den har kanske fått en tråkstämpel, eller så har det att göra med VW:s totalkvaddade trovärdighet när det gäller miljöfrågor. Jag vet inte. Faktum är att det är en jättefin bil som helt klart konkurrerar med Leaf2, Ampera-e m fl. Och VW-handlaren var den första som verkligen har visat intresse och som har ansträngt sig att få fram en bil för oss at testa. Alla andra (Nissan, Renault, Hyundai) fick man i princip jaga, och så satt de och gömde sig nånstans med huvudet i sanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Den nya har 2-fas som den kan ladda med =7,4kW ungefär. (19mils versionen hade dock 1-fas.)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E-Golf test

Inlägg av Swede1 »

Vad kostar bilen?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hur ligger nya Golfen prismässigt i jämförelse med Nissan, Renault och Hyundai?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Den nya har 2-fas som den kan ladda med =7,4kW ungefär. (19mils versionen hade dock 1-fas.)
Jaså? Coolt. Det visste jag inte. Det står inte riktigt nånstans.
Swede1 skrev:
Vad kostar bilen?
395000kr i grundutförande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: E-Golf test

Inlägg av Ampera »

Säker på att det är 2-fas 16A och inte 1-fas 32A? Det ger samma kW men poppar säkringarna hemma för en fas enda gången men har nytta av detta är stan. Är det 2-fas så är det klart bättre, men då kunde lika gärna satt i 3-fas!
Och sedan kunde de tagit Keisel batteri på 55kwh!
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Den klarar både 2-fas 16A och 1-fas 32A men den prioriterar 2-fas om den är matad på flera faser ;)

Finns i princip inget behov av starkare laddare för de flesta då batteriet inte är större än det är. Klarar ladda fullt på dryga 5 timmar. Så man kan sänka strömmen och köra på lägre och den hinner ändå ladda fullt på natten.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Räknade på en bil.
Lade till bra ljud, ledbelysning, backkamera och de flesta säkerhetsfunktioner jag kunde hitta utan att ha full koll än. Standard kulör och klädsel.
Förar-assistanspaket, Pluspaket och stöldlarm var tre större poster.
455 000 där grundpriset var 399 900.

Ett alternativ som 2:a bil är en begagnad av första typen men jag tror det bara finns ca 200 registrerade så utbudet är litet.
Följer testen med intresse.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Monark 1954: Min nuvarande e-Golf finns till salu under säljtrådar om du är intresserad.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: E-Golf test

Inlägg av bylund »

Leo skrev:
Den klarar både 2-fas 16A och 1-fas 32A men den prioriterar 2-fas om den är matad på flera faser ;)

Finns i princip inget behov av starkare laddare för de flesta då batteriet inte är större än det är. Klarar ladda fullt på dryga 5 timmar. Så man kan sänka strömmen och köra på lägre och den hinner ändå ladda fullt på natten.
Bara via typ 2-kabel då, eller får man med en UMC som går att koppla in i 16 A trefas, även om den bara utnyttjar två av dem?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Medföljande std-kabel (typ UMC) är en schucko 10A 1-fas som även går att ställa ner till 6A.

Sen får man även med en typ2-typ2 kabel som klarar upp till 20A 3-fas. Vill du kunna ansluts till specifikt 32A 1-fas (tex i Norge?) behövs dock en grövre som klarar det. Tex Teslas 3-fas 32A typ2-typ2.

Sen ingår det gratis en 3-fas 16A Wallbox (Keba?) inklusive montering via Clever i köpet sen i somras. Om man beställer en ny. Tror det är skrivet att det gäller året ut i alla fall.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: E-Golf test

Inlägg av Torkel »

Nicke Nyfiken skrev:
Hur ligger nya Golfen prismässigt i jämförelse med Nissan, Renault och Hyundai?
Från-priser:
Renault 325
Nissan 337
Hyundai 372
Golf 400

En ungefärligt jämnspeccad Golf med Hyundai och Nissan för 414.000:-. Men då får du 6-8 kWh större batteri än dem.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E-Golf test

Inlägg av Swede1 »

En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.

150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Vi ska ha den som förmånsbil på firman i så fall. Och jämfört med vår 2 år gamla privatägda Mazda CX3 tjänar vi nästan en tusenlapp i månaden med e-Golfen. Och så slipper man åka till macken. Och man förpestar inte luften. En ganska bra deal.
Men visst är den dyr. Det går inte att komma ifrån. Men en Tesla är ännu dyrare. Så vad ska man säga liksom. Elbilar är dyra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

400000 för en bil av ett så skadat märke som Volkswagen och 40000 i miljöbilspremie

Eller vänta på M3 samma pris 60000kr miljöbilspremie och högre restvärde
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar