E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Nu har vi tagit en liten mörkerrunda. Helljuset är inte riktigt på samma nivå som t ex i vår Mazda som har helt galet bra ljus. VW är ju inte direkt känt för världens bästa helljus. Men samtidigt är det såklart bättre än i Teslan, vilket å andra sidan inte är svårt att åstadkomma. Vi körde omkring på små krokiga 70-vägar, lamporna svänger med vägen, dynamiskt kurvljus alltså. Finemang. Helljuset ska också vara dynamiskt, men pga bristande trafik gick det inte att se. Eftersom det gick rätt saka till, max 70km/h stannade förbrukningen runt 1kWh/mil. Otroligt att de har lyckats att göra bilen så effektiv.
Enda nackdelen är att vi inte får behålla den. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Vad menar du med låga hastigheter? Jag körde 120 på motorvägen och då fungerare både filassistenten och farthållaren klockrent. Och hela vägen från Götene till Mariestad på E20 skötte den sig exemplariskt. Är inte trafik jam assist nånting annat? Igår körde jag i lite tätare trafik med bilar som korsade vägen och allt möjligt som störde trafikflödet, även kökörning, men även det gick jättebra. Jag tycker inte heller att farthållaren är ryckig. Tvärtom, jag tycker att den är otroligt len och fin. Bättre än i vår Mazda och oceaner bättre än i Teslan. De spelar i olika divisioner, men till fördel för Golfen. Nu jämför jag visserligen med min AP2. Vi har nog olika infallsvinklar skulle jag tro. Om vi köper en e-Golf är jag säker på att jag kommer att ta Golfen isf Teslan för vardagskörning.
Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att ersätta Teslan med en e-Golf. Dock är den lite för klen i bagaget för att vara vår endabil. Och så är ju räckvidden nästan den dubbla i Teslan. Även om jag tror att 25 mil egentligen räcker för våra behov.
Jag har AP2 så det är den jag jämför med. Anledningen att jag gav data för AP1 är för att jag har den datan.

Det finns ingen självstyrande funktion på VW annat än Traffic Jam Assist. Lane Assist är ljusår från Teslas AP2. Och för att förtydliga till Teslas fördel. Du får nog glömma bort din trasiga implemetantion av AP2.

Min infallsvinkel är mestadels professionell. På en skala över total funktionalitet för AP1 och VWs autonoma funktioner är VW en 6 och Tesla en 9 på en tiogradig skala. Det är INTE min bedömning utan en vetenskaplig bedömning.

VW system är dessutom fyllt av buggar. Den värsta: Om systemet som stannar bilen om du inte rör ratten en gång löst ut, kommer den nästa gång istället för att stanna bilen köra av vägen.

Detekteringen av andra bilar är i nivå med vad Tesla hade när de implementerade AP. Man hoppas attAudis senaste självkörande, lever 3, lever upp till förväntningar, men hittills fungerar det bara upp till 60km/h.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Nu har vi tagit en liten mörkerrunda. Helljuset är inte riktigt på samma nivå som t ex i vår Mazda som har helt galet bra ljus. VW är ju inte direkt känt för världens bästa helljus. Men samtidigt är det såklart bättre än i Teslan, vilket å andra sidan inte är svårt att åstadkomma. Vi körde omkring på små krokiga 70-vägar, lamporna svänger med vägen, dynamiskt kurvljus alltså. Finemang. Helljuset ska också vara dynamiskt, men pga bristande trafik gick det inte att se. Eftersom det gick rätt saka till, max 70km/h stannade förbrukningen runt 1kWh/mil. Otroligt att de har lyckats att göra bilen så effektiv.
Enda nackdelen är att vi inte får behålla den. :cry:
Har man full DLA är VWs system riktigt bra. speciellt när den dynamiskt bländar av för enstaka ljuspunkter, bilar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Har man full DLA är VWs system riktigt bra. speciellt när den dynamiskt bländar av för enstaka ljuspunkter, bilar.
Jag hade gärna testat det, men det kom inga bilar vid rätt tillfälle. Lite synd. Men vi skulle ändå inte lägga pengar på denna funktion, jag tror den kostade 2500kr extra. Lite onödigt ändå. Är man van vid fotogenlamporna i en Tesla så är man nästan nöjd med vad som helst. Det får vi tacka EU för. Eller så kan man fråga sig varför de inte sätter in strålkastarspolning i bilarna. Då hade lamporna fått vara bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

strålkastarna och CarPlay är nog det enda jag saknar från Passaten. Tur man inte kör så mycket landsväg i mörker.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Landsväg i mörker är det vi kör typ hela vinterhalvåret. Och små krokiga vägar genom skogen med älgar och elände. Det är därför det är så sjukt jobbigt med Teslas trötta lyktor som dessutom inte följer rattutslaget. Synd att man inte kan montera extraljus på ett vettigt sätt. Jag tycker faktiskt att facelift-lamporna är ännu sämre än de gamla xenonlysen. De ger så konstigt spretigt ljus, ingen jämn ljusbild liksom. Jag brukar sätta på helljus tillsammans med dimmljus. Det blir mycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: E-Golf test

Inlägg av Simon »

mati skrev:
Jag brukar sätta på helljus tillsammans med dimmljus. Det blir nästan okej.
FIFY
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

Jag kör mest motorväg vilket gör att det blir mest halvljus, klart det sämsta med hela bilen. Min lösning är att alltid åka bakom en annan bil med bättre lysen och se med hjälp av dom
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Simon skrev:
mati skrev:
Jag brukar sätta på helljus tillsammans med dimmljus. Det blir nästan okej.
FIFY
Det är väl helt i sin ordning i samband med helljus, så länge man inte kör dimmljus + halvljus. Eller kanske inte. Vet ej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: E-Golf test

Inlägg av ochso »

mati skrev:
Simon skrev:
mati skrev:
Jag brukar sätta på helljus tillsammans med dimmljus. Det blir nästan okej.
FIFY
Det är väl helt i sin ordning i samband med helljus, så länge man inte kör dimmljus + halvljus. Eller kanske inte. Vet ej.
Hehe, tror att FIFY i sammanhanget står för "fixed it for you", notera att "det blir mycket bättre" helt plötsligt ersattes med "det blir nästan okey"... :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

:lol: Ja, det såg jag. Frågan är om "nästan okej" var relaterat till ljusbilden med dimmljus eller till den ur lagens synvikel lite tveksamma kombinationen helljus+dimmljus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: E-Golf test

Inlägg av Simon »

Jag själv frångår lagens bokstav på denna punkt i skogarna där jag bor. För att ha en chans att se djuren i tid vill jag få ut varenda foton som går att få, samt belysning även på dikena framför mig.
Men när man är uppvuxen i diverse volvobilar alltid försedda med fjärrljus så känns ju teslan mer som någon sorts mysbelysning oavsett vad man gör.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
VW Lane Assist

Precis så var det. Funkade bra tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Min infallsvinkel är mestadels professionell. På en skala över total funktionalitet för AP1 och VWs autonoma funktioner är VW en 6 och Tesla en 9 på en tiogradig skala. Det är INTE min bedömning utan en vetenskaplig bedömning.

VW system är dessutom fyllt av buggar. ...
Aha, då är det ju bra att Teslas AP är buggfri och väl testad. Som all mjukvara som Tesla producerar. :lol:
Jag kan som sagt bara jämföra med min Tesla för jag har bara den att utgå ifrån. Och då tycker jag att VWs system känns tryggare och är behagligare att använda. Det är min professionella syn på saken. Att Tesla tar tio gånger så mycket betalt för AP2 gör inte saken bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Nä att Tesla tar 54000kr för Autopilot även på Model 3 känns bara fel i det här samanhanget.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av iAkita »

oscfor skrev:
Min infallsvinkel är mestadels professionell. På en skala över total funktionalitet för AP1 och VWs autonoma funktioner är VW en 6 och Tesla en 9 på en tiogradig skala. Det är INTE min bedömning utan en vetenskaplig bedömning.
Kan du inte ange källa eller länka till den vetenskapliga bedömningen som du lutar dig mot ovan? Det hade varit intressant att läsa.
oscfor skrev:
Efter att ha kört VW i fem år har jag hyfsad koll på deras grejor. Det mest som skrivs ovan trodde jag folk hade koll på
Är det alltså så att du kör en fem år gammal VW och utgår från att det inte skett någon utveckling under de fem åren? Eller missförstår jag?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Är ganska stor skillnad på de "bästa" systemen hos VW idag jämfört med hur de var för 5år sen.

Ta fotgängarvarning. Finns tom på Polo som lanseras i dagarna. Där Tesla bytte radar 21/8 för 1 månad sen till Continental som ska klara det så att de först nu får det som jag förstått det.

VW införde Park Assist (parkera själv utan att hålla i ratten) i Touran 2005 ungefär. Lane Assist och adaptiv farhållare kom 2009 i bland annat CC. E-up har haft City Emergency Brake" (Bromsa för stillastående bilar i stadstrafik) sen starten 2011. Fotgängarkrockskydd kom 2014 i Passat osv. Sen har det självklart kommit nya/förfinade generationer av dessa genom åren också. Man är dock dålig på att "lyfta fram" det eftersom "namnet" har varit samma genom pren.

Däremot har det inte kommit samtidigt i alla bilar utan man har fört in det i "nya" bilmodeller (ny hårdvara) allt eftersom. Där Tesla kan uppdatera mjukvaran så att det kommer till äldre bilar (med rätt hårdvara vill säga)

Sen att man programmerat systemen mer "defensivt/försiktigt" gör ofta lite skillnad. Dvs man måste ta i ratten oftare, vissa hastighetsintervall osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Off topic eller relevant?
Beställer man en E-Golf med preliminär leverans i maj. Väntar man med registreringen till 1 Juli är man berättigad till 10.000 mer i miljöpremie om jag fattar det rätt.
Har i denna fråga inte hört att man gör som med elcyklar att den gäller retroaktivt från ca nu.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Tror du får 20000kr mer i premie då förslaget är höjt till 60000 för rena elbilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Jag kan försöka att göra en högst subjektiv beskrivning varför jag anser att VWs system är bättre än Teslas AP.
Båda är assistanssystem som ska hjälpa föraren att hålla bilen på vägen. Teslas AP förespeglar dock att vara nånting annat. Man slår på den och bilen tar aktivt över ratten med ett pling. Man kan släppa ratten för korta stunder och bilen kör till synes helt själv. Även om man med intellektet förstår att man aldrig får lita på systemet så tenderar hjärnan ändå till att slappna av. Åtminstone min hjärna gör så. När AP gör tokigheter (vilket den förr eller senare gör) måste man snabbt och med relativt mycket kraft begära kontrollen tillbaka. Och bilen släpper ratten med ytterligare ett pling. Detta resulterar inte sällan i att hela bilen rycker till ganska kraftigt. Eventuella passagerare i bilen kan uppleva detta som högst obehagligt och osäkert. Just på landsvägar kan det bli så jobbigt att man struntar i att använda AP, åtminstone när man har folk i bilen. På motorvägen fungerar det bättre och är därför mindre problematiskt.
VWs lane assist förespeglar inte att vara nånting mer än bara en assistent. Den är hela tiden aktiv, men den tar inte över på samma påtagliga sätt som AP gör. Den utövar bara en svag kraft på ratten som går att övervinna utan minsta lilla ansträngning. Skulle bilen få för sig några dumheter så behöver föraren bara inte gå med på det. Helt odramatiskt. Ingen märker nånting, bilen släpper styret utan större motstånd och allting är lungt. Föraren kan slappna av men aldrig till den grad att det blir farligt.
I dagsläget är inte AP tillräckligt bra för att den ska gå att använda på ett säkert sätt på annat än motorvägar. Detta gör att jag i princip inte använder den alls, förutom för att testa den. Jag kör nämligen aldrig på motorvägar. VWs lane assist går att använda även på landsvägar, trots att den förmodligen styr sämre än vad AP gör. Det är därför den är mycket mer användbar för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: E-Golf test

Inlägg av Viper »

Mycket intressant läsning, tack Mati.

E-Golf känns som största konkurrenten till M3 just nu. En vanlig bil (som funkar) helt enkelt ... och som råkar gå på el. Det är ju det folk vill ha tror jag iallafall. Det enda Tesla har är laddnätverket. Men hur länge till?

Dieselskandalen är i praktiken redan glömd ... tror ingen i min närhet överhuvudtaget brytt sig egentligen, folk fortsätter att köpa VAG-bilar ändå. Som redan sagts, det är cyniskt ... "alla har fuskat" är nog den gängse inställningen.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Sista dagen med e-Golfen. Trots skitvädret gjorde vi en utflykt till Hjo, 13 mil t o r, snittförbrukning blev 1,4kWh/mil. Landsvägskörning, på 80 och 90-vägar, samt 2 mil på motorväg.
Vad ska man säga mer? Golfen rullade på och gjorde det den är gjord för. Inga konstigheter, en angenäm resa i en tyst bil med fina stolar. Provat även CCS-laddaren i Skövde när man ändå var där. Vi hade inte behövt ladda, men jag ville ändå prova. Jag kollade ärligt talat inte hur fort det gick. Vi började ladda vid 38%, tog en kort promenad och när vi kom tillbaka var den laddad till 79%. Funkar alltså. Mer ville jag inte veta. Förutom att det inte kostade nånting hittade vi en 20-kronors sedel bredvid laddaren. Snacka om att det är billigt att köra elbil. Kanske ett tecken? :lol:
På hemvägen tänkte jag utmana bilen genom att ta grusvägen genom skogen. Den är i fruktansvärt bedrövligt skick, hål efter hål och tvättbräda och sånt. Jag brukar i största möjliga mån undvika den vägen i vanliga fall eftersom Teslan skramlar och vibrerar så att man tror att den går sönder, vilket den kanske till och med gör om man kör för fort. Ingen aning. Jag vågar helt enkelt inte.
Golfen är mycket mjukare i fjädringen och svalde grusvägen utan minsta lilla knarr. Vägen kändes inte alls lika dålig längre. Det är tydligt att Teslan trivs allra bäst på motorvägen på långfärd, medan Golfen är mer en allround-bil.
Nu ska vi åka till Lidköping och kasta nyckeln i brevlådan hos VW-handlaren. Imorgon får sambon ta sin bensinbil till jobbet. Hon kommer sakna Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

iAkita skrev:
oscfor skrev:
Min infallsvinkel är mestadels professionell. På en skala över total funktionalitet för AP1 och VWs autonoma funktioner är VW en 6 och Tesla en 9 på en tiogradig skala. Det är INTE min bedömning utan en vetenskaplig bedömning.
Kan du inte ange källa eller länka till den vetenskapliga bedömningen som du lutar dig mot ovan? Det hade varit intressant att läsa.
oscfor skrev:
Efter att ha kört VW i fem år har jag hyfsad koll på deras grejor. Det mest som skrivs ovan trodde jag folk hade koll på
Är det alltså så att du kör en fem år gammal VW och utgår från att det inte skett någon utveckling under de fem åren? Eller missförstår jag?
Tyvärr kan jag inte dela med mig av den rapporten. Den är gjord hos en kund.


Nej, och jag ljög. Jag har faktiskt kört VW i 7 år. Den ena från 2010, den andra från 2016. Så ja, det var senast möjliga teknik från VW avseende ”självkörande bil.”
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

Leo skrev:
Är ganska stor skillnad på de "bästa" systemen hos VW idag jämfört med hur de var för 5år sen.

Ta fotgängarvarning. Finns tom på Polo som lanseras i dagarna. Där Tesla bytte radar 21/8 för 1 månad sen till Continental som ska klara det så att de först nu får det som jag förstått det.

VW införde Park Assist (parkera själv utan att hålla i ratten) i Touran 2005 ungefär. Lane Assist och adaptiv farhållare kom 2009 i bland annat CC. E-up har haft City Emergency Brake" (Bromsa för stillastående bilar i stadstrafik) sen starten 2011. Fotgängarkrockskydd kom 2014 i Passat osv. Sen har det självklart kommit nya/förfinade generationer av dessa genom åren också. Man är dock dålig på att "lyfta fram" det eftersom "namnet" har varit samma genom pren.

Däremot har det inte kommit samtidigt i alla bilar utan man har fört in det i "nya" bilmodeller (ny hårdvara) allt eftersom. Där Tesla kan uppdatera mjukvaran så att det kommer till äldre bilar (med rätt hårdvara vill säga)

Sen att man programmerat systemen mer "defensivt/försiktigt" gör ofta lite skillnad. Dvs man måste ta i ratten oftare, vissa hastighetsintervall osv.
JAg har aldrig sagt att det var en 5 år gamla VW. Det var en från årsmodell 2016 (och en från 2017...).

Och när jag är inte på det. VWs parkeringsassistansen är totalt bättre än Teslans, även om Teslans är MYCKET bekvämare då den parkerar automatiskt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
oscfor skrev:
Min infallsvinkel är mestadels professionell. På en skala över total funktionalitet för AP1 och VWs autonoma funktioner är VW en 6 och Tesla en 9 på en tiogradig skala. Det är INTE min bedömning utan en vetenskaplig bedömning.

VW system är dessutom fyllt av buggar. ...
Aha, då är det ju bra att Teslas AP är buggfri och väl testad. Som all mjukvara som Tesla producerar. :lol:
Jag kan som sagt bara jämföra med min Tesla för jag har bara den att utgå ifrån. Och då tycker jag att VWs system känns tryggare och är behagligare att använda. Det är min professionella syn på saken. Att Tesla tar tio gånger så mycket betalt för AP2 gör inte saken bättre.
Fast det blir en väldigt konstig jämförelse och det är det jag opponerar mig mot. Du beskriver VWs Lane Assist och jämför den med AP, trots att det är helt olika system. För oss som har en fungerande version av AP så är den milsvida gånger bättre, klarar fler situationer och med större tillförlitlighet. Dessutom är det en beta-version. Att du inte uppskattar, vill ha den så eller inte vill bedöma den så är självklart helt ok, men det rimmar lite illa när du ställer dem mot varandra. Ungefär som att jag skulle säga att min cykel har lägre elförbrukning än en elbil och därmed är mycket bättre. Ja, för att ta mig till stan på fem minuter så är den mycket bättre, men som transportmedel för mig och min familj är den i det närmaste oanvändbar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar