E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

VW har väl aldrig hävdat att deras bilar är självkörande? Inte än i alla fall. Det kan man verkligen inte beskylla dem för. Däremot så tror jag att den dagen de säger att bilarna är självkörande så är de det. Men de kommer inte att släppa funktionen innan det verkligen fungerar. De skulle få så mycket kritik annars att de inte vågar nåt annat.
Sen finns det de som hävdar att de bygger bilar som är "nästan" autonoma. Till den grad att man till och med vågar ta betalt för det. Bara lite mjukvara som fattas, men i princip så... det är ju bara en fråga hur ettorna och nollorna placeras i minnet. Hur svårt kan det va? Om två veckor funkar det. Det står ju på Twitter, och då är det sant.
Jag tror alla förstår vart jag vill komma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Fast det blir en väldigt konstig jämförelse och det är det jag opponerar mig mot. Du beskriver VWs Lane Assist och jämför den med AP, trots att det är helt olika system. För oss som har en fungerande version av AP så är den milsvida gånger bättre, klarar fler situationer och med större tillförlitlighet. Dessutom är det en beta-version. Att du inte uppskattar, vill ha den så eller inte vill bedöma den så är självklart helt ok, men det rimmar lite illa när du ställer dem mot varandra. Ungefär som att jag skulle säga att min cykel har lägre elförbrukning än en elbil och därmed är mycket bättre. Ja, för att ta mig till stan på fem minuter så är den mycket bättre, men som transportmedel för mig och min familj är den i det närmaste oanvändbar.
Har du ens läst vad jag har skrivit ovan? Jag har försökt att förklara varför jag anser att lane assist fungerar bättre för mina behov än vad AP gör. Det är knappast så stor skillnad som mellan elcykel och elbil. Kanske elcykel och elmoppe, och då väljer jag elcykeln för att jag vill trampa lite själv. Prisskillnaden däremot är som mellan elcykel och elbil och det rimmar dåligt tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

2016 hade Tesla en fullvuxen och väl fungerande AP1. Bara ett halvår senare hade de en dreglande bebis som inte kunde stå på egna ben. Ytterligare ett halvår senare har bebisen lärt sig att inte kissa på sig. Saker förändras extremt snabbt.
VW lär under de månaderna/åren inte ha sovit. De har naturligtvis jobbat stenhårt och vidareutvecklat sitt system, utan att börja om från början som Tesla gjorde. Dessutom har VW i motsats till Tesla inte tappat drösvis med duktiga utvecklare, inte vad jag har hört i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Tack Mati för din testrapport .
Mycket mer givande än E-Golf artikeln i senaste numret av "elbilen".
Många av de E-golf funktioner i den bil du provat är garanterat bättre än andra elbilar i samma prisklass och jämfört med din Tesla referens. Just jämförelsen med din Tesla har kanske vi Teslaägare läggare att förstå och värdera de olika prisklasserna bilarna ligger i.

Nu verkar det ta nästan ett halvår innan jag kan jämföra E-Golf med vår AP1. Som Tesla ägare har jag full förståelse för din beskrivning att olika biltillverkare har olika filosofi hur färdiga produkterna är när de släpps. Men med Teslas kontinuerliga uppdateringar så kan det väl accepteras.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Ja, vi nuvarande Teslaägare är mycket förlåtande. Vi är entusiaster som uppskattar det som är bra till den grad att vi överser lite väl mycket med det som krånglar.

Men det som nyss var nästan rätt blir fel när jag lite sent lyssnar på dagens Tesla podd.
Har inte läst in mej på nya Leaf, självkörande funktioner mm. Lyssna själva på dagens podd.
Jag jämför E-golf med min 30 kWh Leaf, så fel det blir så fort. ;)

Väljer nog denna gång något som är provkört och finns, det kommer alltid något annat som kanske är bättre sen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Håller med. Vi är mycket förlåtande. Men jag har varit betydligt mer förlåtande med min första Model S som var en tidig 2014 än med min nuvarande som är en sen 2016. Alldeles för lite har hänt under tiden. Nya bilen känns i många punkter sämre än den gamla och det svider faktiskt ganska rejält. Det är inget som direkt går sönder oftare eller så, men bilen känns sämre ihopsatt, den skamlar, den låter mer, och man upplever den som "billigare" trots att den var dyrare. Man är inte hur förlåtande hur länge som helst.
Jag är inte så säker att 400.000 Model 3 beställare är lika förlåtande när de inser att deras efterlängtade drömbil kanske inte riktigt lever upp till de skyhöga förväntningarna. Jag hoppas jag har fel, men risken finns där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Håller med. Vi är mycket förlåtande. Men jag har varit betydligt mer förlåtande med min första Model S som var en tidig 2014 än med min nuvarande som är en sen 2016. Alldeles för lite har hänt under tiden. Nya bilen känns i många punkter sämre än den gamla och det svider faktiskt ganska rejält. Det är inget som direkt går sönder oftare eller så, men bilen känns sämre ihopsatt, den skamlar, den låter mer, och man upplever den som "billigare" trots att den var dyrare. Man är inte hur förlåtande hur länge som helst.
Jag är inte så säker att 400.000 Model 3 beställare är lika förlåtande när de inser att deras efterlängtade drömbil kanske inte riktigt lever upp till de skyhöga förväntningarna. Jag hoppas jag har fel, men risken finns där.
Jag tror och hoppas att du har fel. Många av de som köper Model 3 är nog förstagångselbilsköpare, och jag tror att enbart det faktum att de kommer upptäcka att det faktiskt fungerar utmärkt att köra på el, och dessutom är roligt enkelt och bekvämt, är nog för att även de kommer vara överdrivet förlåtande. Se bara på en sådan som mig, jag sitter allt som oftast på ett Teslaforum och skriver om hur oerhört nöjd jag är med min Renault Zoe, trots att den har det lilla batteriet och egentligen inte är en särskilt imponerande bil på något som helst sätt.

Men enbart det faktum att jag numera kan köra mina drygt 2500 mil om året utan att tanka en droppe fossilbränsle, och det dessutom funkar så vansinnigt mycket smidigare än vad jag någonsin kunde drömma om, har resulterat i en ”aha”-upplevelse som är svår att släppa och gör en väldigt förlåtande mot bilens eventuella brister. Jag tror det gäller de flesta som tar steget över till el, oavsett vilken bil de köper.

Så de som kommer vara minst förlåtande mot Model 3 är nog de som kört elbil tidigare, men de lär inte höras i bruset av alla nya ”fanboys” som kommer bli resultatet av att att några hundra tusen tar steget från fossildrivet till Model 3. Många av dem kommer dessutom ha lagt ner mer pengar än vad de normalt gör på en bil, och då är det mänskligt att rättfärdiga det för sig själv genom att förminska bilens brister och överdriva dess förtjänster. Ingen vill erkänna för sig själv eller andra att man gjort en dålig affär.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Du har nog rätt. Hoppas jag. Så är det säkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: E-Golf test

Inlägg av +46 »

nek0 skrev:
Jag har svårt acceptera att betala extra för något som jag inte kommer att ha nytta av.
Jag byter bil efter 10 000 mil och med Teslas uppdaterings tempo skulle jag aldrig få bilen färdig
Säljer man något och påstår något då tycker jag att det skall stämma.
Tycker att ni Tesla ägare accepterar alldeles för mycket.
Jag har inte provkört en e-golf så därför har jag inga kommentarer om hur bra eller dålig den är. Det enda jag vet att jag blev totalt grundlurad när jag köpte en ny miljödeklarerad VW år 2011.
Att du uttalar dig om Teslas teknikutveckling utan att ens ha provkört en Tesla tycker jag är lite av att sätta sig på höga hästar.
Men upplysningsvis så betalar du bara för det du köper. Teslas AP är ett tillval som kan väljas bort men som också, kan aktiveras senare för den som vill vänta på att tekniken är mer fulländad.
Mati kunde ha valt att köpa en ny Tesla utan aktiverad AP men valde att leasa en lager/demobil som redan hade AP aktiverad.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Kollar man på Facebook på olika märkesgrupper för olika elbilar. Alla är så där löjligt nyförälskade oavsett om det är Zoe, Ioniq, Tesla eller laddhybrider som Passat GTE, Kia Optima osv.

Så med lite EL ibilen så blir man tydligen väldigt lycklig bilägare oavsett märke eller modell! :D

Så det kommer nog finnas mååååånga lyckliga Model 3 ägare alldeles oavsett hur bra den är jämfört med andra.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Vid varje service uppdateras bilarna .
Bug fixes eller nya funktioner?

Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Vid varje service uppdateras bilarna .
Bug fixes eller nya funktioner?

Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Kan tillägga att jag avsagt mig "uppdateringen" VW vill göra på torsdag när bilen ska in på reparation.
Jag är inte i behov av att bilen blir ännu slöare och tar ännu mer diesel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Det enda uppdateringar jag hört talas om för VW är för att återställa fusk. Har inte hört att någon fått ny layout eller nya funktioner.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: E-Golf test

Inlägg av +46 »

Fick min fuskdiesel uppdaterad när den var inne på service. Nu förbränner den ännu mer diesel och sexans växel kan man lika gärna plugga igen. Totalt orkeslös!
Installerat 13,2 kWp solceller
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

Alltså här gnäller vi om fel på Teslorna, men vi ska nog inte öppna locket till all frustration över dieselbilarna vi köpt som skulle va så bra och man nu bara vill bli av med om Tesla bara levererade M3 nån gång
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: E-Golf test

Inlägg av Limbster »

Nicke Nyfiken skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Vid varje service uppdateras bilarna .
Bug fixes eller nya funktioner?

Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Kan tillägga att jag avsagt mig "uppdateringen" VW vill göra på torsdag när bilen ska in på reparation.
Jag är inte i behov av att bilen blir ännu slöare och tar ännu mer diesel.
Dom kommer att göra det oavsett vad du säger eller vill. Vill du inte ha uppdateringen som lämna aldrig in bilen till VW.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Limbster skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Vid varje service uppdateras bilarna .
Bug fixes eller nya funktioner?

Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Kan tillägga att jag avsagt mig "uppdateringen" VW vill göra på torsdag när bilen ska in på reparation.
Jag är inte i behov av att bilen blir ännu slöare och tar ännu mer diesel.
Dom kommer att göra det oavsett vad du säger eller vill. Vill du inte ha uppdateringen som lämna aldrig in bilen till VW.
Nä då, inte längre. De har bytt taktik efter en massa kritik och hot om stämningar från folk som fått sina bilar uppdaterade mot sin vilja. Nu säger VW att det är helt upp till ägaren att avgöra om man vill eller inte. Och även om man inte vill ha det gjort nu så kan man alltid få det gjort senare utan kostnad.
Model Y P
Model S P
Model S P
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av iAkita »

Nicke Nyfiken skrev:
Nä då, inte längre. De har bytt taktik efter en massa kritik och hot om stämningar från folk som fått sina bilar uppdaterade mot sin vilja. Nu säger VW att det är helt upp till ägaren att avgöra om man vill eller inte. Och även om man inte vill ha det gjort nu så kan man alltid få det gjort senare utan kostnad.
Och det blundar politiker och myndigheter för? Suck, det är sorgligt att se hur billigt VW kommer undan i Europa jämfört med USA på grund av fega politiker och tjänstemän. Inte ens konsumenterna straffar dem, vilket nästan är ännu sorgligare. Skiter folk verkligen i miljön till den grad att de inte bryr sig om ett företag fuskat och skräpar ner? Även om e-golf verkar vara en bra bil utifrån Matis rapporter skulle jag personligen aldrig komma på tanken att köpa en VW än på många år.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

iAkita skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nä då, inte längre. De har bytt taktik efter en massa kritik och hot om stämningar från folk som fått sina bilar uppdaterade mot sin vilja. Nu säger VW att det är helt upp till ägaren att avgöra om man vill eller inte. Och även om man inte vill ha det gjort nu så kan man alltid få det gjort senare utan kostnad.
Och det blundar politiker och myndigheter för? Suck, det är sorgligt att se hur billigt VW kommer undan i Europa jämfört med USA på grund av fega politiker och tjänstemän. Inte ens konsumenterna straffar dem, vilket nästan är ännu sorgligare. Skiter folk verkligen i miljön till den grad att de inte bryr sig om ett företag fuskat och skräpar ner? Även om e-golf verkar vara en bra bil utifrån Matis rapporter skulle jag personligen aldrig komma på tanken att köpa en VW än på många år.
Håller fullständigt med dig. VW står inte högt i kurs hos mig.
Har dock svårt att förstå hur ökad dieselförbrukning kan vara bra för miljön.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Håller fullständigt med dig. VW står inte högt i kurs hos mig.
Har dock svårt att förstå hur ökad dieselförbrukning kan vara bra för miljön.
Utsläppskraven gäller bara NOx. För att få ner dem måste förbrukningen öka. Det är kruxet med diesel. Man väljer bort låg förbrukning och låga CO2-utsläpp och får lägre NOx-värden istället. Naturligtvis är det vansinne, men det går inte att lösa på ett annat sätt om man inte vill bygga om hela bilen. Det är därför man inte ska köra fossilbil. De är dåliga för miljön, vad man än gör.

Angående OTA-uppdateringar så kan jag tycka att det var väldigt roligt i början. Plötsligt fick man Spotify, superkul, de som hade AP1-hårdvara fick plötsligt en "självkörande" bil. Fantastiskt. Men senaste året har uppdateringarna mestadels handlat om buggfixar. För buggar som har kommit med en tidigare uppdatering som också innehöll buggfixar. Jag överdriver naturligtvis lite nu, men om jag summerar de uppdateringarna som verkligen har tillfört någonting nytt så hade jag lika gärna kunnat vänta med att få dem vid nästa verkstadsbesök (vilket ändå var fallet ett antal gånger, alla kom inte OTA). Det är ju bra att man kan uppdatera bilen på distans, fast det är inte bara Tesla som kan det. Frågan är vad man gör med den möjljgheten. Om man har bra mjukvara från början, som dessutom innehåller alla funktioner som kunden har betalat för, finns det inte riktigt samma nödvändighet att behöva kunna uppdatera bilarna när som helst på distans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Det är konstigt att folk bara kan fokusera på en sak i taget. För bara 5 årsedan var utsläpp likamed CO2.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är konstigt att folk bara kan fokusera på en sak i taget. För bara 5 årsedan var utsläpp likamed CO2.
Det är väl precis det VW har räknat med när de fuskade. Folk ser bara förbrukningen, och ju lägre förbrukning desto mindre CO2. Bra. NOx utsläppen känner man med näsan men de känns inte i plånboken. Alltså skiter man i det. I Europa är dessutom bilskatten kopplad till enbart CO2-utsläppen. Ännu bättre, håller man nere dem så är bilen miljöbilsklassad och alla är nöjda. Bortsett från den lilla detaljen att det faktiskt finns gränsvärden för NOx även i Europa. Bara att ingen har brytt sig av någon anledning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: E-Golf test

Inlägg av Niklas Z »

Det här med NOx och diesel visar vilket kort minne vi människor har, som kollektiv betraktat. Kring 1980 var utsläppen av NOx välkända och problemen med dem var välkända och diskuterades ofta i massmedia. I och med införande av katalysator på bensinbilar i slutet av 1980-talet sjönk utsläppen avsevärt, men motsvarande lösning fungerar inte alls lika bra på diesel. På den tiden var dieselbilarna få, så man bekymrade sig inte om det. Man vara allmänt medveten om att dieselns utsläpp var skadliga. Något decennium senare var problemet med NOx "glömt" och tillverkarna kunde gå över till att utmåla dieseln som ett miljöalternativ, på grund av cirka 25-30 % lägre förbrukning. Att det skedde till priset av partikelutsläpp och NOx-utsläpp talade man tyst om.
Visst är det positivt med lägre CO2-utsläpp, men skillnaden mot en bensinbil är i detta avseende inte överväldigande. Slutsats: det verkar helt hopplöst att göra miljöbilar som går på fossilt bränsle, vilket knappast kommer som någon överraskning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Det bästa är när folk blandar ihop partikelutsläpp och NOx. Ordet NOx-partiklar har förekommit i många sammanhang. Vad är en NOx-partikel för nånting kan man undra?
Det som gör saken ännu mer förvirrande är att man faktiskt använder partikelfiltret i dieselbilar indirekt för att få ner NOx:arna. Men det begriper varken motorjournalisterna som skiver om det eller vanligt folk som läser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar