E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Påfyllningen på Model S sitter trångt till mot vindrutan vid huvgångjärnen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf test

Inlägg av Jerker »

Kan man få drag till den?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: E-Golf test

Inlägg av _TonyV »

mati skrev:
Swede1 skrev:
Vad kostar bilen?
395000kr i grundutförande.
Har du lämnat in bilen ännu? Hör för dig om hur mycket den kunde egentligen kosta.
Bygger man en ny på nätet med lite tillval ( ej läder / metallic) kostar den 426 000:-
Så klart det finns prutmån, hur mycket, kanske inte samma som på en fossil VW..

Lantmännen ger: VW e-Golf 5 % rabatt, 4 100 kr bonus
Då: 426 000 - 5% - 4 100 - 60 000 (bonus/malus) = 340 600:-
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

Kulingen skrev:
Leo skrev:
Och ställbart, mjukt mittarmstöd med mugghållare som funkar att använda samtidigt, skidlucka i ryggstödet bak, klimatanläggning som håller jämn temperatur, elframruta, dörrfickor, 70cm kortare att fickparkera, 4 nivåer av rekuperation och dessutom frirullningsläge, möjlighet till takräcke utan att man behöver köpa till något glastak, mer än 150 ställen att serva på i Sverige, enkelt att fylla på spolarvätska från 5L dunk, motorhuv som man kan slänga igen utan att vara rädd för bucklor, fjärrstyrning av värme med 3 tidsprogram och mängder av inställningsmöjligheter, sist men inte minst antagligen självstängande tanklucka om man kör tillräckligt fort!

Missförstå mig rätt, jag älskar både vår e-Golf OCH vår Model S men de är bra på olika saker!

Sen finns det säkert liknande listor för ALLA bilar om man jämför detaljer :D
”enkelt att fylla på spolarvätska från 5L dunk?”
Är det svårt att göra det med Teslan?
Jag köper 5 lit på maxi i nån påse med pip funkar perfekt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Simon skrev:
Götene har ju motorväg. Hur funkar golfen om du trycker plattan i mattan en stund?
Det är bra drag i den upp till svensk motorvägshastighet. Sen blir den lite slöare. Maxfart är 150.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

_TonyV skrev:
mati skrev:
Swede1 skrev:
Vad kostar bilen?
395000kr i grundutförande.
Har du lämnat in bilen ännu? Hör för dig om hur mycket den kunde egentligen kosta.
Bygger man en ny på nätet med lite tillval ( ej läder / metallic) kostar den 426 000:-
Så klart det finns prutmån, hur mycket, kanske inte samma som på en fossil VW..

Lantmännen ger: VW e-Golf 5 % rabatt, 4 100 kr bonus
Då: 426 000 - 5% - 4 100 - 60 000 (bonus/malus) = 340 600:-
Vi byggde ihop en som vi skulle kunna tänka oss att köpa och den landar på 426000kr. Förmånsvärdet hamnar runt 2500kr. Men eftersom väntetiden är så otroligt lång skulle säljaren undersöka om det fanns möjlighet att få in en annan bil som någon annan bilhandlare har beställt som lagerbil. Dessa bilar var något mindre utrustade och därmed lite billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: E-Golf test

Inlägg av Toja »

Men 426.000
Varför inte köpa en mycket ballare bil för bara lite till ?
DVS Model 3
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Toja skrev:
Men 426.000
Varför inte köpa en mycket ballare bil för bara lite till ?
DVS Model 3
För det första finns inte Model 3 att köpa ännu. För det andra är den knappast ballare, bara mer hypad. Den har längre räckvidd, men där slutar redan fördelarna i mina ögon. Och räckvidden i Golfen är fullt tillräcklig för våra behov. Vi behöver inte mer i vår andrabil.
Model 3 är ganska avskalad och spartanskt utrustad jämfört med Golfen. Man får en mycket sämre utrustad bil för betydligt mer pengar tycker jag. Den kommer huvudsakligen vara utrustad med en massa barnsjukdomar, och varje åtgärd innebär en dagsutflykt (minst) till Göteborg. Den har ingen vettig baklucka. I Golfen får man faktiskt in våra hundar om man fäller ner baksätet, i Model 3 är det uteslutet. Dessutom är det bra att ha en bil i garaget som man kan lita på ifall Teslan krånglar. En till Tesla finns inte på tapeten.
Det är uppenbarligen fler som resonerar likadant med tanke hur bra e-Golfen verkar säljas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: E-Golf test

Inlägg av _TonyV »

Toja skrev:
Men 426.000
Varför inte köpa en mycket ballare bil för bara lite till ?
DVS Model 3
Läs vad mati skriver.
- Golfen kan beställas idag.
- Det VW bygger och utrustar bilen med fungerar, från leverans
- Jag tror den inte har barnsjukdommar som Zoe / Ioniq

Med det sagt så ligger jag ochså kvar med bokad M3 plats ännu.
För hypen är såå mkt större, men kör ut denna lease av Leaf sen får se.
Så allt beror på ens egna situation, förhoppningar och förväntningar.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Jag har också en Model 3 bokad, men jag tänker i dagsläget inte beställa en. Jag ser bokningen mer som ett sätt att hålla Tesla lite under armarna samtidigt som det sätter press på alla andra biltillverkare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Jag kan fortfarande inte svälja priset alltså. Såg på Facebook att de erbjöd privatleasing från 6500kr/månad :shock: Det är 3000kr/månad mer än för gamla Leafen... Det har jag extremt svårt att motivera, för lite mindre plastig inredning och dörrar som säger klonk istället för scratcham.
Jaja, nu vet vi inte vad nya Leafen kommer kosta och om de kommer erbjuda privatleasing alls. Men det vi sett från USA och Norge så ska priserna ligga kvar eller tom bli lägre.
Vi vet inte heller var priset på Model 3 hamnar. Men det är ju troligt att det kommer bli ungefär samma som för e-Golfen. För mig väger då fördelarna med Model 3 över helt klart. För det första är det en klass större bil med allt det innebär. Den kommer att få dragkrok, om man litar på Elon Musk. Men kanske framför allt det är en bil som trevlig att titta på... en bil man kan längta efter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Nja, leasingavgiften är troligen utan avdragen miljöbilspremie. Dessutom kräver de ingen kontantinsats. Och sen beror det ju också på restvärtet som sätts. Att jämföra leasingkostnadena per månad ger en något skev bild. Jag fick ett pris på runt 8000kr/månad och blev helt chockad. Det är ju nästan lika mycket som Teslan, sa jag. Jo, men då betalade jag en kvarts miljon i kontantinsats på Teslan och restvärdet är satt på 50%. För Golfen var kontantinsatsen 0kr och restvärdet 30%, samt att miljöbilspremien inte var inräknad alls. Ändrar man dessa parametrar så hamnar man på en betydligt vettigare månadskostnad. Logiskt, bilen kostar ju bara drygt en tredjedel av Teslan. Samma med Leafen. Hur mycket mer kostar Golfen i inköp? Den är väl inte dubbelt så dyr som Leaf? Leasingkostnaden kan ju inte vara dubbelt så hög.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

6500kr/månad ska enligt inlägget vara inklusive miljöpremie. Det blir ju så automatiskt när det är privatleasing eftersom du inte är den som står för kapitalrisken.

Nu är det så klart lite äpplen och päron. Du tittar på förmånsbil genom företaget och jag privatfinansiering. Nissan ger ju bra rabatter på privatleasingen eller har gjort hittills i alla fall. Det gör visserligen Renault också så de hamnar i samma läge. Även Hyundai och BMW är väl billigare än VW om man privatleasar känns det som.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Nissan Leaf ligger markant under E-Golf i privatleasingkostnad. Avsevärt större skillnad än köpepris. Återförsäljarna till Leaf har något återköpsavtal med Nissan som VW saknar. Vår Leaf har en Norsk manual så jag utgår från att den åker till Norge när Leasing perioden är slut.
För vår fullutrustade Leaf Tekna betalar vi ca 4900 kr/månad för 1500 mil per år. Vi tar ingen restvärderisk utan lämnar bara tillbaka bilen.
Per telefon fick vi en kostnad på ca 7500 kr/mån för den E-golf vi "byggt".

E-Golf får man nog finansiera på annat sätt än privat leasing även om återförsäljaren får laborera lite med de leasing parametrar de har innan vi vet säkert.

Leafen är som en gokart, trevlig i stan, går bra även vid landsvägskörning dock då med markant kortare räckvidd och har aldrig varit inne för garantiåtgärder de 1.5 år vi kört nu. Säkerhetsfunktioner , fåfängan med utseende och med en mängd funktioner som är beskrivna i denna tråd gör att vi släppt Leafen helt vid val av nästa 2:a bil till förmån för E-Golfen. E-golfen är en säkrare bil, man lever bara en gång.

Vår X är har vi nu åkt 65 mil enkel väg en 3:e gång på 9 månader för garantiåtgärder. Håller med Mati att Tesla nog får bugga av modell 3 eller starta service längre norrut innan vi hakar på den. Vi har garantiåtgärder kvar som just nu saknar lösning så det torde blir ett antal resor till. Har inte lagt någon sympatiorder på Model 3 men håller med tänket och slår kanske till. Blir kanske leverans när det är dags att byta till vår 3:e "2:a elbil".
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Utseendet är ju en sak... Leaf är inte vacker på något sätt, inte alls. Men den nya Leafen ser ju betydligt bättre ut och då faller det argumentet emot Golf. Bägge kommer då vara halvfulla bilar som man inte direkt står och beundrar. Absolut inte värt 3500kr/månad.
Men smaken är ju som baken...

Räckvidden kommer ju bli jämförbar mellan nya Leafen och Golfen. Ca 35kWh i batteriet.

Förmodligen kommer man få leverans av en Leaf innan Golfen.

Krocksäkerhet... svårt att bedöma, tycker jag. Vet inte hur VW är med det... förmodligen fuskar de på testet. Hade det varit Volvo eller Mercedes emot Nissan hade jag tagit det som argument.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Mycket riktigt. Jag tänker företagsleasa bilen, vilket av någon anledning är billigare än privatleasing (bortsett från de uppenbara skattefördelarna såklart). Om man dessutom sätter restvärdet så lågt det bara går så kan man kanske köpa ut bilen efter tre år. Eller så tar man en då förhoppningsvis avbuggad Model 3, som du säger. Eller en Model Y. Eller något annat. Svårt att sia om framtiden.
Jag får säga en annan sak som inte är helt irrelevant i sammanhanget. Vi har en längre tid sneglat på diverse elbilar och försökt få tag i demobilar som man kan provköra. Det var rent sagt ett helvete. Säljarna visade verkligen att de inte var intresserade. Vissa återkom aldrig, andra visade tydligt att de tyckte vi var dumma i huvudet. "Vi har ingen bil, hej då" kan sammanfatta våra erfarenheter. Ioniq fick vi provköra, men minsann inte längre än 20 minuter. Och detta trots att vi var de enda som var där. Zoe var en katastrof, ingen brydde sig. Nissan svarar knappt i telefon osv.
VW-säljaren i Lidköping var den första och enda som verkligen visade intresse. Han hade ingen bil tillgänglig han heller. Men han tog hem en. En som vi får prova i fyra dagar. Jättelänge alltså. Han var den första som dessutom verkar förstå att elbilar är framtiden. "Hybrider är inget att ha" sa han. Det är kanske bara en skitsak, men jag tycker att bemötandet är viktigt. Minst lika viktigt som att bilen inte krånglar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Absolut rätt säljare är jätteviktigt! Synd att så få inom bilbranschen förstår det, gäller oavsett fossil eller elbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf test

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Utseendet är ju en sak... Bägge kommer då vara halvfulla bilar som man inte direkt står och beundrar. Absolut inte värt 3500kr/månad.
Men smaken är ju som baken...
:mrgreen: håller med, halvfulla får inga brudar, bättre med nyktra ;)
Ahaaa, du kanske menade halvfulla med packning... Ja det är inte lika snyggt det heller :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Utseendet är ju en sak... Bägge kommer då vara halvfulla bilar som man inte direkt står och beundrar. Absolut inte värt 3500kr/månad.
Men smaken är ju som baken...
:mrgreen: håller med, halvfulla får inga brudar, bättre med nyktra ;)
Ahaaa, du kanske menade halvfulla med packning... Ja det är inte lika snyggt det heller :lol:
Jag älskar autokorrekt i kombination med dålig korrektur! ...not :(
Verdi

Re: E-Golf test

Inlägg av Verdi »

En Golf har i regel mycket bra andrahandsvärde också. Tror det även gäller e-Golf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Nu har vi varit och kört lite till, 9 mil ren landsvägskörning och en kort bit på motorvägen. Vi gjorde av med ca 1/3 av batteriet, 1,4kWh/mil i förbrukning. 13 grader och duggregn.
Jag blir alltmer förtjust i e-Golfen. Den är väldigt behaglig, man sitter mycket bra, man ser bra runtom och den går så tyst. Inget vinande motorljud som i Teslan, bara ett dovt däckljud som inte stör. Inte så mycket vägljud heller. I sånt här väder med våta vägar brukar man höra ett irriterande skvätt-ljud från däcken i Teslan, något som min förra Tesla inte gjorde. Det hörs inget sånt i Golfen. Skönt.
Den har riktigt bra prestanda faktiskt. I stadstrafik kör man ifrån de flesta, men även på landsväg och motorväg känns den pigg. Ingen Tesla-prestanda såklart, långt ifrån, men det är ingenting jag efterfrågar direkt.
Adaptiva farthållaren är som sagt underbar och filassistenten är precis lagom hjälpsam. Den styr i princip själv men kräver lagom mycket uppmärksamhet från föraren så att man kan koppla av men inte för mycket. Den tjatar kanske lite väl ofta att man ska hålla i ratten, trots att man faktiskt gör det. Men den är väldigt diskret och styr bilen när föraren inte gör det. Vill man ta över så gör man det och det går mjukt som smör. Smooth as silk. Haha.
Bilen verkar kunna läsa skyltar också. Det är inte bara GPS-data som i Teslan. Däremot så anpassar den inte hastigheten själv. Vilket kanske inte är en nackdel. Det är iofs bra att Teslan gör det, men implementeringen är ju i sin nuvarande form inte särskilt bra.
Hela Golfen känns väldigt genomtänkt, inte så konstigt kanske med tanke på att det är sjunde generation Golf. Man förstår varför den är så otroligt populär i Tyskland, fast då som dieselbil såklart. :?
Nu börjar man upptäcka de små detaljerna som man inte har sett i början. T.ex. make-up speglarna i solskydden som tänder en fräck LED-lampa i taket när man skjuter spegelskyddet åt sidan. Lite coolt.
Handskfacket har ett litet reglage som jag pillade på utan att veta vad det var. Och plötsligt blåste det kalluft. Häftigt, ett kylt handskfack. Inte alls dumt på sommaren när man inte har med sig kylväskan.
Lite retro-känsla fick jag när sambon upptäckte cigarrettändaren. Det är säkert 30 år sedan jag hade en sådan i en bil. :lol:
Stora skärmen är rörelsekänslig. Hur häftigt som helst. Så fort man närmar sig med handen poppar en knapprad upp och i navigatorn blir t.ex. ikonerna större. Viftar man lite höger eller vänster så bläddrar man i menyn. Utan att peka. Det känns mycket naturligt och jag vet redan nu att jag kommer vifta med handen i Teslan för att sedan undra varför det inte händer nånting.
Ikväll ska vi testa lite mörkerkörning. Jag vet inte om den här bilen har dynamiskt helljus eller "bara" automatiskt helljus. Båda finns som tillval. Vi får se.
Tråkigt att vi får lämna tilkbaka Golfen imorgon. Det känns ganska så givet att det blir en e-Golf som kommer att ersätta Mazdan. Synd att man får vänta så länge bara.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: E-Golf test

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Stora skärmen är rörelsekänslig. Hur häftigt som helst.
Är det "Svenska" Neonode i Vw också? Vet att Volvo kör med det.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Nu har vi varit och kört lite till, 9 mil ren landsvägskörning och en kort bit på motorvägen. Vi gjorde av med ca 1/3 av batteriet, 1,4kWh/mil i förbrukning. 13 grader och duggregn.
Jag blir alltmer förtjust i e-Golfen. Den är väldigt behaglig, man sitter mycket bra, man ser bra runtom och den går så tyst. Inget vinande motorljud som i Teslan, bara ett dovt däckljud som inte stör. Inte så mycket vägljud heller. I sånt här väder med våta vägar brukar man höra ett irriterande skvätt-ljud från däcken i Teslan, något som min förra Tesla inte gjorde. Det hörs inget sånt i Golfen. Skönt.
Den har riktigt bra prestanda faktiskt. I stadstrafik kör man ifrån de flesta, men även på landsväg och motorväg känns den pigg. Ingen Tesla-prestanda såklart, långt ifrån, men det är ingenting jag efterfrågar direkt.
Adaptiva farthållaren är som sagt underbar och filassistenten är precis lagom hjälpsam. Den styr i princip själv men kräver lagom mycket uppmärksamhet från föraren så att man kan koppla av men inte för mycket. Den tjatar kanske lite väl ofta att man ska hålla i ratten, trots att man faktiskt gör det. Men den är väldigt diskret och styr bilen när föraren inte gör det. Vill man ta över så gör man det och det går mjukt som smör. Smooth as silk. Haha.
Bilen verkar kunna läsa skyltar också. Det är inte bara GPS-data som i Teslan. Däremot så anpassar den inte hastigheten själv. Vilket kanske inte är en nackdel. Det är iofs bra att Teslan gör det, men implementeringen är ju i sin nuvarande form inte särskilt bra.
Hela Golfen känns väldigt genomtänkt, inte så konstigt kanske med tanke på att det är sjunde generation Golf. Man förstår varför den är så otroligt populär i Tyskland, fast då som dieselbil såklart. :?
Nu börjar man upptäcka de små detaljerna som man inte har sett i början. T.ex. make-up speglarna i solskydden som tänder en fräck LED-lampa i taket när man skjuter spegelskyddet åt sidan. Lite coolt.
Handskfacket har ett litet reglage som jag pillade på utan att veta vad det var. Och plötsligt blåste det kalluft. Häftigt, ett kylt handskfack. Inte alls dumt på sommaren när man inte har med sig kylväskan.
Lite retro-känsla fick jag när sambon upptäckte cigarrettändaren. Det är säkert 30 år sedan jag hade en sådan i en bil. :lol:
Stora skärmen är rörelsekänslig. Hur häftigt som helst. Så fort man närmar sig med handen poppar en knapprad upp och i navigatorn blir t.ex. ikonerna större. Viftar man lite höger eller vänster så bläddrar man i menyn. Utan att peka. Det känns mycket naturligt och jag vet redan nu att jag kommer vifta med handen i Teslan för att sedan undra varför det inte händer nånting.
Ikväll ska vi testa lite mörkerkörning. Jag vet inte om den här bilen har dynamiskt helljus eller "bara" automatiskt helljus. Båda finns som tillval. Vi får se.
Tråkigt att vi får lämna tilkbaka Golfen imorgon. Det känns ganska så givet att det blir en e-Golf som kommer att ersätta Mazdan. Synd att man får vänta så länge bara.
Efter att ha kört VW i fem år har jag hyfsad koll på deras grejor. Det mest som skrivs ovan trodde jag folk hade koll på Bild

Den adaptiva farthållaren är ok i motorväg, men filassistenten ger jag inte mycket för. Dels fungerar den bara i låga hastigheter, Traffic Jam Assist, och dels är den ganska ryckig. I kökörning rycker den, bromsar, startar osv. Om man stått still i mer än tre sekunder måste man manuellt starta igång bilen genom att trycka på gasen. När man kör i en rondell försöker farthållaren alltid gasa maximalt så fort den tappar den följande bilen. Att stanna efter ett framförvarande fordon fungerar bra om det bromsar, men den är helt värdelös på att detektera stillastående fordon, den klar det upp till ca 30km/h vs Tesla AP1 ca 70km/h. De spelar helt enkelt i olika divisioner.

Kvaliteten är naturligtvis mycket bättre överlag i en VW än i en Tesla. Dock skulle jag aldrig tänka mig att byta tillbaka!

E-golf är helt klart nr2 på elbilsmarknaden idag, men steget till Teslan är rejält!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Okej vi kanske ska provköra den också då... även om man inte ska provköra sånt som är dyrare än vad man kan tänka sig att betala.
Sen var det leveranstiden, jag måste ha ersättaren i februari.

Edit: nä förresten jag skulle ju aldrig köpa en Vuskwagen ju.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Vad menar du med låga hastigheter? Jag körde 120 på motorvägen och då fungerare både filassistenten och farthållaren klockrent. Och hela vägen från Götene till Mariestad på E20 skötte den sig exemplariskt. Är inte trafik jam assist nånting annat? Igår körde jag i lite tätare trafik med bilar som korsade vägen och allt möjligt som störde trafikflödet, även kökörning, men även det gick jättebra. Jag tycker inte heller att farthållaren är ryckig. Tvärtom, jag tycker att den är otroligt len och fin. Bättre än i vår Mazda och oceaner bättre än i Teslan. De spelar i olika divisioner, men till fördel för Golfen. Nu jämför jag visserligen med min AP2. Vi har nog olika infallsvinklar skulle jag tro. Om vi köper en e-Golf är jag säker på att jag kommer att ta Golfen isf Teslan för vardagskörning.
Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att ersätta Teslan med en e-Golf. Dock är den lite för klen i bagaget för att vara vår endabil. Och så är ju räckvidden nästan den dubbla i Teslan. Även om jag tror att 25 mil egentligen räcker för våra behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar