Sida 1 av 2

Raffenaderi preem lysekil

Postat: 21 sep 2017 23:00
av mickeisol
Detta förtjänar en egen tråd tycker jag,
om det går åt ungefär 0,7 liter olja att producera i liter bensin/diesel
då drar ju en fossilbil som drar ungefär 0,5liter/mil motsvarande 8,5 kwh
det vore ju intressant ifall någon klok person kunde kolla upp detta (ytterligare spikar i fossilkistan).


Från https://preem.se/globalassets/om-preem/ ... l-2015.pdf
Tabell 8 sidan 15
Fossilenergi 6414 GWh
Elenergi 524GWh
Värmeexport 53GWh
Netto 6893 GWh
Dvs 7,347kWh/liter. Med gasen 7,090

Riktigt jävla illa

Snälla någon säg att jag räknat/tänkt fel...
Edit Oops glömde gasen 34000m3(vid vilket tryck specas den?)

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 08:22
av DSV
Länken verkar inte blivit rätt

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 09:18
av Bjelke
DSV skrev:
Länken verkar inte blivit rätt
Som allt annat som har med olja att göra :lol:

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 09:31
av AGCF
11 miljoner ton råolja total genomstömning (sid 17) är ca 12 miljarder liter olja. 6 893 000 000 kWh / 11 000 000 000 liter = 0,62 kWh / liter råolja

https://preem.se/globalassets/om-preem/ ... l-2015.pdf

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 09:40
av AGCF
Den volymuppgift som fanns var anläggningens lagringskapacitet.

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 09:53
av zyax
Spännande att räkna på är det, tyvärr får det vänta till en annan dag, men bara att se att de använder 6TWh energi per år att raffinera i Lysekil är ju spännande, om man översätter till el så är det 5% av Sveriges totalförbrukning.

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 10:18
av Niklas Z
6 TWh skulle räcka till två miljoner elbilar om man utgår från 1500 mil per år och 2 kWh/mil.

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 11:12
av fth
Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !

Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar... :o

Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?

/fth

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 11:14
av EnTraktor
Nu vill jag absolut inte försvara oljebranschen, men jag tror att en stor del av oljeraffinaderiernas energi kommer från förbränningen av olja och inte tillförd el, även om det krävs en hel del el oxå.

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 11:17
av zyax
fth skrev:
Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !

Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar... :o

Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?

/fth
Det har ofta pekats på följande informativa YouTube-klipp: men det finns ju inga exakta siffror från det klippet på vad det innebär för svenska raffinanderier etc. Att Preem presenterar sina siffror som vi bara kan läsa av och förfäras över är ju underbart. Intressant är väl att se hur mycket av svensk transportsektor använder av den i Sverige raffinerade fossilsoppan (importerar vi eller exporterar vi raffinerad sådan?).

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 11:19
av vigge50
fth skrev:
Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !

Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar... :o

Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?

/fth
Oj, skulle du kunna länka?

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 11:20
av AGCF
Men volymen som raffineras räcker till 9 miljoner bilar som drar 0,8 l mil och kör 1500 mil per år. Raffinaderiet exporterar bränsle. Och som sagt används nästan bara egna oljan som bränsle för att värma processen och den kan inte rakt av översättas till el i bilens batteri eftersom oljeförbränning till värme är effektivt men oljeförbränning till elproduktion inte är det. Kanske kan den driva 500 000 bilar och värmt en mellanstor stad om den eldats i ett oljekraftverk?

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 11:25
av fth
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... -GfwbjvAyQ

Se ovan för dokumentet om industrins energianvändning, sida 15 nämner just raffinaderiernas totalförbrukning. En del av energin levereras "tillbaka" i form av fjärrvärme, men det är en bråkdel av användningen.

/fth

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 11:26
av zyax
AGCF skrev:
Men volymen som raffineras räcker till 9 miljoner bilar som drar 0,8 l mil och kör 1500 mil per år. Raffinaderiet exporterar bränsle. Och som sagt används nästan bara egna oljan som bränsle för att värma processen och den kan inte rakt av översättas till el i bilens batteri eftersom oljeförbränning till värme är effektivt men oljeförbränning till elproduktion inte är det. Kanske kan den driva 500 000 bilar och värmt en mellanstor stad om den eldats i ett oljekraftverk?
Det är klart att den kan jämföras ändå, men som du beskriver ska man veta hur det fungerar och ta det i beaktande. Svensk stålindustri är den enskilt största energianvändaren i Sverige för övrigt, men den slår alltså bara raffinanderierna med lite mindre än dubbla:
Energi är en av de viktigaste råvarorna för järn- och stålindustrin, som räknas till energiintensiv industri. Energianvändning, inklusive processkol, var 2015 cirka 20 TWh. Det motsvarar cirka 14 procent av energianvändning för svensk industri.

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 13:40
av fth
Det här kan man ju snöa in på helt :-)

Från dokumentet om Lysekil kan man utläsa att råoljan huvudsakligen kommer med tankers från Ryssland.

Den transporten drar förstås en hel del ytterligare energi, jag roade mig med att räkna på det, och resultatet blev transporten står för ytterligare c:a 600GWh per år :shock:

Bara den energiförbrukningen motsvarar ju 200k elbilar (2kWh/mil, 1500mil/år).

/fth

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 13:48
av vigge50
fth skrev:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... -GfwbjvAyQ

Se ovan för dokumentet om industrins energianvändning, sida 15 nämner just raffinaderiernas totalförbrukning. En del av energin levereras "tillbaka" i form av fjärrvärme, men det är en bråkdel av användningen.

/fth
Okej, trodde det var el som kan användas direkt till elbilar. Enligt dokumentet så är det 7% från el, alltså 791 GWh vilket förvisso ändå kan driva en hel del bilar.

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 13:52
av Simon
Så om alla Sveriges bilar blev elbilar så skulle elanvändningen öka, men inte så mycket som man först kan tro, iom att vi kan stänga av strömmen till våra då nedlagda oljeraffinaderier.

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 13:59
av Kulingen
Simon skrev:
Så om alla Sveriges bilar blev elbilar så skulle elanvändningen öka, men inte så mycket som man först kan tro, iom att vi kan stänga av strömmen till våra då nedlagda oljeraffinaderier.
Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.

Exempel om en bil dra 1 liter milen så går det åt 0,6 liter olja att framställa denna liter bensin. Alltså går det åt 1.6 liter mil man kör istället

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 14:02
av rmokvist
fth skrev:
Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !

Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar... :o

Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?

/fth
Skulle vilja ställa en annan fråga, har den besvarats? Med tanke på att det från båda håll (för/emot elbilar) så borde ju rimligtvis hela processen med olja->bensin/diesel tas med i beräkningen, för just den enskilda bil man jämför med då. Eller har man från båda håll kommit fram till att det är så liten del att det inte behöver tas med eller har det bakats in med något annat? Ofta utgår man ju från att elbil/bensin bil "kostar" lika mycket att tillverka och sedan slänger man på hela batteriets och elens ursprung (samt givetvis bensinen till bensinbilen) och sedan har man olika sätt att få ihop slutsumman.

Någon som råkar känna till någon beräkning som tagit med denna processen också?

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 14:13
av vigge50
rmokvist skrev:
fth skrev:
Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !

Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar... :o

Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?

/fth
Skulle vilja ställa en annan fråga, har den besvarats? Med tanke på att det från båda håll (för/emot elbilar) så borde ju rimligtvis hela processen med olja->bensin/diesel tas med i beräkningen, för just den enskilda bil man jämför med då. Eller har man från båda håll kommit fram till att det är så liten del att det inte behöver tas med eller har det bakats in med något annat? Ofta utgår man ju från att elbil/bensin bil "kostar" lika mycket att tillverka och sedan slänger man på hela batteriets och elens ursprung (samt givetvis bensinen till bensinbilen) och sedan har man olika sätt att få ihop slutsumman.

Någon som råkar känna till någon beräkning som tagit med denna processen också?
Här har en undersökning som har gjort en livscykelanalys på Mercedes B-klass, både som bensin och elbil och med europeisk elmix så är utsläppen 24% lägre och med vattenkraft 64% lägre.

http://www.greencarcongress.com/2014/12 ... class.html

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 14:18
av fth
Kulingen skrev:
Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.
Enligt Lysekils-dokumentet använder dom 524GWh "riktig" el, dvs från svenska elnätet, utöver 6414GWh "bränsleåtgång"

Dvs c:a 175000 "Tesla-år" enligt tidigare definition.

/fth

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 14:20
av fth
vigge50 skrev:
Okej, trodde det var el som kan användas direkt till elbilar. Enligt dokumentet så är det 7% från el, alltså 791 GWh vilket förvisso ändå kan driva en hel del bilar.
Den siffran kan för övrigt inte stämma, bara Lysekil använder som sagt enligt egen utsaga 524GWh "riktig" el per år, då skulle resten av raffinaderierna tillsammans bara använda 267GWh.

/fth

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 14:26
av Kulingen
fth skrev:
Kulingen skrev:
Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.
Enligt Lysekils-dokumentet använder dom 524GWh "riktig" el, dvs från svenska elnätet, utöver 6414GWh "bränsleåtgång"

Dvs c:a 175000 "Tesla-år" enligt tidigare definition.

/fth
Fosilbilar ForeverAndEver :shock:

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 14:40
av fth
Fler roliga beräkningar: om man använde råoljan i ett elverk direkt (dvs istället för att transportera, konvertera till bensin, transportera igen, och sedan förbränna den i ICE-bilar), så skulle Lysekils årsproduktion räcka till drygt 14 miljoner "Tesla-år". Då skulle man också spara 600GWh i tanker-transport samt 524GWh "riktig" el enligt tidigare diskussion, samt transport från Lysekil till förbrukare.

/fth

Re: Raffenaderi preem lysekil

Postat: 22 sep 2017 14:54
av zyax
fth skrev:
Fler roliga beräkningar: om man använde råoljan i ett elverk direkt (dvs istället för att transportera, konvertera till bensin, transportera igen, och sedan förbränna den i ICE-bilar), så skulle Lysekils årsproduktion räcka till drygt 14 miljoner "Tesla-år". Då skulle man också spara 600GWh i tanker-transport samt 524GWh "riktig" el enligt tidigare diskussion, samt transport från Lysekil till förbrukare.

/fth
Har ingen exakt siffra nu men importen av olja eller raffinerad sådan för transportsektorn i Sverige totalt över ett år ligger på någonstans mellan 20 och 40 miljarder kronor. Någon får gärna länka detta också i så fall. Sverige går en ljus framtid till mötes om vi inom 20 år ska omfördela dessa pengar inom landet istället för att de ska försvinna till Ryssland...