Rullmotstånd på däcken? (vinterdäck)
Postat: 27 sep 2017 11:17
Läste detta test: http://www.mhf.se/client/files//mf/2016 ... 3%A4ck.pdf
Där hade de testat förbrukningen i jämn fart på 80 km/h.
bränsleförbrukning
DUBBDÄCK
JÄMN KÖRNING 80 KM/H, L/MIL
Nokian Hakkapeliitta R2 0,65
Hankook Winter I*cept 0,65
Goodyear UltraGrip Ice 2 0,67
Pirelli Ice Zero FR 0,67
Michelin X-Ice 3 0,68
Continental ContiVikingContact 6 0,68
Nankang Ice Activa 0,68
Bridgestone Blizzak WS80 0,69
Nokian Hakkapeliitta 8 0,70
Pirelli Ice Zero 0,70
Continental IceContact 2 0,71
Hankook Winter I*pike 0,71
Goodyear UltraGrip Ice Arctic 0,72
Bridgestone Blizzak Spike 01 0,72
Goodride Frost Extreme SW606 0,72
Michelin X-Ice North 3 0,74
Om man då jämför Hakka R2 med Hakka 8 så ökar förbrukningen med 7,7% om man väljer dubbat. Det är rätt mycket på en fossilbil men på en energisnål elbil måste det ju vara en enorm skillnad? Är det nån som har några erfarenheter räckviddsmässigt?
Där hade de testat förbrukningen i jämn fart på 80 km/h.
bränsleförbrukning

JÄMN KÖRNING 80 KM/H, L/MIL
Nokian Hakkapeliitta R2 0,65
Hankook Winter I*cept 0,65
Goodyear UltraGrip Ice 2 0,67
Pirelli Ice Zero FR 0,67
Michelin X-Ice 3 0,68
Continental ContiVikingContact 6 0,68
Nankang Ice Activa 0,68
Bridgestone Blizzak WS80 0,69








Om man då jämför Hakka R2 med Hakka 8 så ökar förbrukningen med 7,7% om man väljer dubbat. Det är rätt mycket på en fossilbil men på en energisnål elbil måste det ju vara en enorm skillnad? Är det nån som har några erfarenheter räckviddsmässigt?