Sida 1 av 1

2.8 sekunder?

Postat: 28 jan 2015 08:21
av SR-71-BlackBird

Re: 2.8 sekunder?

Postat: 28 jan 2015 08:25
av pegs
Helt galet :-)

Väntar bara på nästa rykte. "Tillbehöret Flight Mode med komponenter från SpaceX."

Re: 2.8 sekunder?

Postat: 30 jan 2015 00:06
av Daoops
Antar att ni sett Elons tweet vid det här laget, rör sig mer om 0,1 sek.
...så här långt :)

Re: 2.8 sekunder?

Postat: 30 jan 2015 08:16
av Wahll
Finns det någon som kan förklara hur en "algoritm i invertern" kan öka acc?

Betyder det att strömmen är strypt vid full acc. eller är koden dåligt skriven? eller vad?

Re: 2.8 sekunder?

Postat: 30 jan 2015 08:25
av Delta
Wahll skrev:
Finns det någon som kan förklara hur en "algoritm i invertern" kan öka acc?

Betyder det att strömmen är strypt vid full acc. eller är koden dåligt skriven? eller vad?
Det är inte så lätt som det låter. Kolla här på an "vanlig" frekvensomriktare till 3-fasmotor i industrimiljö. I fordonsmiljö är det säkert betydligt mera komplicerad än en autotuning. http://www.palatek.com/manuals/f7_progr ... manual.pdf

Re: 2.8 sekunder?

Postat: 30 jan 2015 08:34
av TiborBlomhall
Jag har själv hållit på och skrivit mjukvara som styrde elmotorer (på 90-talet).
Motorn skulle matas med sinusvågor som genererades av en PLA som styrde effekttransistorer som matade motorn med ström.
Man kunde laborera med vågornas amplitud, form och frekvens.
För stor amplitud och effekttransistorerna blev överhettade och brann till slut upp.
Sinusvågen kunde göras "klenare" och "tjockare" (tänk spetsiga eller runda tjocka toppar på sinusvågen) för att klämma ur mer effekt från samma amplitud.
Frekvensen fick inte skena iväg för snabbt för då kunde det inträffa att motorn inte hängde med utan började "slira".

Så man kunde laborera en hel del i mjukvaran utan att behöva ändra i drivkretsarna och motorn.
Utan riktiga testriggar blev det en hel del try-and-error innan vi fick till det med motorn till skrivaren vi höll på att utveckla. Den skulle snabbt och precist röra skrivhuvudet över pappret, med högsta möjliga acceleration och fart, utan att slira eller skada drivkretsarna. (I stort sett EXAKT det Tesla håller på med nu :D ) Vi var nöjda när vi fick till "tillräckligt" bra - men med ordentliga mät- och analysmetoder skulle vi kunnat plocka ut ännu bättre accelerationsvärden ur den där motorn. (Fast då skulle inte skrivhuvudets nålar ha hängt med i farten, med det är en annan historia.)

Det Tesla har gjort är att ha fiddlat med parametrarna. Enligt Elons mejl att dömma har de justerat sinuskurvan så den blev lite "tjockare". De har säkert tillgång till alla tänkbara hjälpmedel (mmm höghastighetskamera kunde vi bara drömma om) så de kan klämma ut absoluta toppeffekten ur motorn utan att drivkretsarna tar skada.

Elmotorer är relativt okänsliga för överbelastning, de luktar bara lite ozon men blir bra igen bara de kan kyla ner sig. Det är drivkretsarna man ska vara rädd om. De kan snabbt bli överhettade och ta skada av det.

Ni såg väl dagens http://teslaclubsweden.se/annu-snabbare-tesla/

Re: 2.8 sekunder?

Postat: 30 jan 2015 08:37
av Kalle
Pluss att de måste ta hänsyn till vad antispinnen säger ochså

2.8 sekunder?

Postat: 30 jan 2015 09:05
av micha
Sen får vi inte glömma drivaxlar och knutar som inte tål hur mycket belastning som helst från start.

Re: 2.8 sekunder?

Postat: 30 jan 2015 09:24
av SpaceAce
Inte bar P85D får grädje av snabbare acceleration - det gäller även oss med gamla slöa P85:or, men inte lika mycket :D (