Sida 1 av 1

Bra blogpost om Vinterkörning med Model S

Postat: 28 jan 2015 20:29
av Petter
Mycket och bra sammanfattad vinter-info här, och en del som iaf inte jag hade koll på!
Kan nog döda en del "jag tro att det funkar så här"-diskussioner.... :)

http://www.teslamotorsclub.com/entry.ph ... er-Driving


T.ex. intressant om Range mode:
Range mode reduces the amount of power used by the heaters. This is most useful if you're heading out on a long road trip and your car is cold soaked.

Once the car is fully warmed up Range Mode doesn't really do anything - the power required to maintain battery and cabin temperature is modest. In fact if you preheat the car before you leave Range Mode doesn't do much of anything.

Unfortunately Range Mode also operates when you're preheating the car. As we'll see below, preheating while plugged in prior to a long road trip will significantly improve your range. You want the battery pack and cabin nice and toasty. Unfortunately Range Mode gets in the way! It reduces heater power even though you're plugged in. The result is less preheat and more range consumed!

Therefore my recommendation is that Range Mode normally be turned OFF. Use it if you have to start driving a cold-soaked car - in that situation it might just save your bacon. All all other times turn it off; otherwise you'll do what I do and forget it's on. Then you'll slap your forehead when you jump in your car and discover it's not as well preheated as you expected!

Re: Bra blogpost om Vinterkörning med Model S

Postat: 28 jan 2015 21:12
av ironjack
Lysande! Det var flera saker jag inte hade en aning om, eller missuppfattat. Ska genast gå och stänga av Range Mode inför långresan imorgon.

Re: Bra blogpost om Vinterkörning med Model S

Postat: 28 jan 2015 22:04
av pegs
Suveränt. En länk att spara... :shock:

Re: Bra blogpost om Vinterkörning med Model S

Postat: 29 jan 2015 00:23
av elulf
Det där om range mode kan inte stämma fullt ut, inte när det är riktigt kallt iaf. Som jag skrev i en annan tråd åkte vi till Sälen via SC i Gävle när det var -20 grader ute. Under laddningen i Gävle förvärmde jag kupén till 25 grader och när vi åkte drog jag ner det till 19. Efter ett par mil när jag insåg att det skulle bli lite tajt att komma fram slog jag på range mode. Efter ett tag blev det rejält kallt i bilen, alla fönster utom vindrutan isade igen. Jag slog av range mode vid två kortare perioder när jag ville ha sikt åt sidorna, ganska omgående blev det varmare i bilen och isen på sidorutorna smälte. Det är helt klart så att när det är rejält kallt räcker inte energin som värmaren får vid range mode till att upprätthålla behaglig temperatur.

Men det var ju intressant att få veta att energitillförseln stryps även när bilen laddar. Det var ju ett ganska idiotiskt beteende. Det borde de kunna fixa med en mjukvaru-uppdatering.

Re: Bra blogpost om Vinterkörning med Model S

Postat: 29 jan 2015 23:07
av hybris
Också kul att se att de tycker de Europeiska vinterdäcken är skräp... pirelli... :-)

Re: Bra blogpost om Vinterkörning med Model S

Postat: 30 jan 2015 12:48
av Dan
hybris skrev:
Också kul att se att de tycker de Europeiska vinterdäcken är skräp... pirelli... :-)
Trodde vi hade konstaterat att det beror på vilket väglag du kör. Med tanke på hur det ser ut på bilderna i blogposten så är det ju en självklarhet att dubbat är att föredra. För egen del har jag denna vinter bara varit ute i snöväder en enda gång och 99% av mina körda kilometer har varit på barmark/blöt vägbana där temperaturen legat ett par grader över nollsträcket. Är hur nöjd som helst med mina Europeiska vinterdäck. Därmed inte sagt att jag skulle ge mig upp i fjällen med dom, däremot ner i Europa där jag inte får köra med dubbat...