Sida 1 av 2
Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 03 okt 2017 19:42
av Lars P
Hej
Nu har jag sökt men hittar inte det jag söker.
Jag avser att köpa en ny eller demobil S 75D 2017.
Jag äger mitt företag och kan alltså ta den som förmånsbil eller vad det nu heter. Jag har aldrig i mitt liv haft något att göra med tjänstebilar så jag är helt nollställd på detta.
Jag är egentligen allergisk mot att "hyra" saker. Jag vill äga allt jag kan. Men när jag läser om finansiering så pushar alla för att ta den på någon typ av leasing.
När jag leker lite i designestudion på Teslas hemsida och bygger den bil jag vill ha så säger den såhär.
11221kr / mån
20.000km/år
36mån leasing ränta från 0,25%
412.406kr + moms i restvärde
Fråga 1
Det står längst ner att de 40.000kr i supermiljöbilspremie inte är medräknat. Är det nått jag får utbetalat från staten? Eller hur får jag dom?
Fråga 2
20.000km/år är det längsta jag kan välja, jag kör lätt 30.000, det måste ju påverka restvärdet?
Fråga 3
Innebär 412.406kr + moms i restvärde att jag får köpa loss bilen för exakt den summan efter 3år eller lämna tillbaka den?
Fråga 4
Hur står sig ovanstående mot att bara betala 1.010.000 (-40.000) som bilen faktiskt kostar Inkl moms.
Såhär tänker jag (rätta mig gärna)
11221 x 36 = 403956
Restvärde = 412406
Totalt : 816.362 + moms = 1.020.452 (Då har jag inte tagit med räntan i det)
Tack på förhand
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 03 okt 2017 19:48
av bylund
1. 40 000 kr får du utbetalat i efterhand, från Transportstyrelsen.
3. Det skiljer på operationell och finansiell leasing. Operationell leasing är i princip att du hyr bilen en längre tid, och återlämnar den sedan.
Finansiell leasing är i princip ett lån med bilen som säkerhet. Vid finansiell leasing är restvärdet egentligen restskuld, d v s hur mycket du är skyldig leasingbolaget när leasingen upphör.
4. Är ditt företag momspliktigt har leasing fördelen att du kan dra av halva momsen. Det kan du inte i vanlig verksamhet om du köper bilen direkt.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 03 okt 2017 19:51
av kangru
Danni kommer snart att ge ett mer utförligt svar om jag inte gissar fel men vinsten kommer ifrån ett par olika steg:
1) Du får dra halva momsen när du tar leasing, därför blir det inte riktigt lika som du räknar.
2) Din kostnad privat blir troligen lägre vid leasing och förmånsbilskostnader än att du köper för skattade pengar privat
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 03 okt 2017 19:51
av Bjelke
Den största anledningen till att leasa (tycker jag iaf) är att du får dra av halva momsen på leasingavgiften

Sedan är det ju trevligt att slippa ligga ute med alla pengar cash direkt och kanske investera i något som ger
avkastning istället (om räntan ligger så lågt som nu iaf)...
Supermiljöbilspremien hanteras lite olika men på ett eller annat sätt så kommer den sig tillgodo, i mitt fall kom
pengarna till leasingbolaget som då sänkte månadsavgiften motsvarande dom 40 tusen fördelat på mina 36 månader (typ).
Man ska kunna välja högre miltal och då med lägre restvärde istället...
Bästa bilköpet ever blir det iaf

Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 03 okt 2017 20:03
av Lars P
Halva momsen på leasingavgiften verkar vara det jag missat.
Kan nån räkna på det med hjälp av ovanstående siffror?
Påverkar det den verkliga kostnaden som i mitt exempel blev 1.020.000?
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 03 okt 2017 20:22
av Jensa
Det är helt rätt att du vid leasing kommer att få ett mycket förmånligare ägande. Vid finansiell leasing genom ditt bolag så är det i princip som ett lån för ditt bolag. Fördelen är som sagts tidigare att om du bedriver momspliktig verksamhet så har du rätt att dra halva momsen på leasingavgiften. Det om du kör minst 100 mil i den momspliktiga verksamheten.
Din konfig. som du efterfrågar ger en extrautrustning på 112000 kr och blir då ett förmånsvärde på 6500 kr/mån. La in dina siffror i min kalkyl så får du se vad det gör för dig privat. Restvärde 51 %.
https://www.dropbox.com/s/xc2mkmi8g9uwc ... .xlsm?dl=0
Privat kostnad: 6.700 kr (förmånsvärde + el 200 kr)
Bolagets kostnad: 5.896 kr
Om du skulle tagit ut bolagets kostnad (5.896 kr) som lön istället skulle det privat bli: 2.961 kr efter arbetsgivaravg. och löneskatt 34 %.
Vilket ger en privat kostnad på: 6700 + 2961 = 9.661 kr
Skulle du köpa bilen privat (utan lån):
Värdeminskning 36 mån
1.020.452 - 520 430 = 500.022
Försäkring: 3 x 8.000 = 24.000
Service: 3 x 4.000 = 12.000
Elkostnad 36 x 200 = 7.200
Total kostnad: 543.222 / 36 mån = 15.089 kr
Slutligen: Leasing genom ditt bolag ger dig en privat kostnad på 9.661 kr/mån (inklusive utebliven lön) och privatägd 15.089 kr/mån!
Väljer du mindre extrautrustning gör det mycket på förmånsvärdet och du får en lägre kostnad.
Svar fråga 3: Ja, bolaget kan köpa loss bilen inkl. moms för restvärdet om du har en finansiell leasing, eller leasa vidare från aktuellt restvärde. Vill du privat köpa loss bilen så är det marknadsvärdet som gäller. Vid operationell lämnar du tillbaka bilen.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 03 okt 2017 20:37
av Verdi
Han kan ju köpa den på firman också. Slipper betala ränta men kan ej dra halva momsen. Det är helt enkelt mindre förmånligt. Särskilt med så låga räntor vi har nu.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 03 okt 2017 20:39
av AGCF
Lars P skrev:Halva momsen på leasingavgiften verkar vara det jag missat.
Kan nån räkna på det med hjälp av ovanstående siffror?
Påverkar det den verkliga kostnaden som i mitt exempel blev 1.020.000?
Det har säkert kommit till för att volvo och saab skulle kunna sälja en massa tjänstebilar. Att man får dra halva momsen finns ju ingen vettig anledning till egentligen. Det väger med lätthet upp för räntan på 0,25%.
Dessutom, om du leasar blir inte bilen momssmittad och betingar därför ett högre andrahandsvärde eftersom den kan leasas igen efter tre år. Med tanke på att förmånsvärdet är helt ok kan säkert någon tänka sig att köpa bilen för att leasa den tre år till.
Supermiljlbilspremien kan hanteras som en del av första förhöjd leasingavgift enligt Tesla.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 09:25
av Verdi
AGCF skrev:Lars P skrev:Halva momsen på leasingavgiften verkar vara det jag missat.
Kan nån räkna på det med hjälp av ovanstående siffror?
Påverkar det den verkliga kostnaden som i mitt exempel blev 1.020.000?
Det har säkert kommit till för att volvo och saab skulle kunna sälja en massa tjänstebilar. Att man får dra halva momsen finns ju ingen vettig anledning till egentligen. Det väger med lätthet upp för räntan på 0,25%.
Dessutom, om du leasar blir inte bilen momssmittad och betingar därför ett högre andrahandsvärde eftersom den kan leasas igen efter tre år. Med tanke på att förmånsvärdet är helt ok kan säkert någon tänka sig att köpa bilen för att leasa den tre år till.
Supermiljlbilspremien kan hanteras som en del av första förhöjd leasingavgift enligt Tesla.
Det är tvärtom. Köper jag nåt annat som jag behöver till firman så får jag dra HELA momsen. Och om jag KÖPER en bil får jag inte dra nån moms alls. Bara om jag leasar. Jag tycker det är jättekonstigt.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 10:26
av Feddan
Verdi skrev:AGCF skrev:Lars P skrev:Halva momsen på leasingavgiften verkar vara det jag missat.
Kan nån räkna på det med hjälp av ovanstående siffror?
Påverkar det den verkliga kostnaden som i mitt exempel blev 1.020.000?
Det har säkert kommit till för att volvo och saab skulle kunna sälja en massa tjänstebilar. Att man får dra halva momsen finns ju ingen vettig anledning till egentligen. Det väger med lätthet upp för räntan på 0,25%.
Dessutom, om du leasar blir inte bilen momssmittad och betingar därför ett högre andrahandsvärde eftersom den kan leasas igen efter tre år. Med tanke på att förmånsvärdet är helt ok kan säkert någon tänka sig att köpa bilen för att leasa den tre år till.
Supermiljlbilspremien kan hanteras som en del av första förhöjd leasingavgift enligt Tesla.
Det är tvärtom. Köper jag nåt annat som jag behöver till firman så får jag dra HELA momsen. Och om jag KÖPER en bil får jag inte dra nån moms alls. Bara om jag leasar. Jag tycker det är jättekonstigt.
Det finns vissa undantag då du får dra hela momsen. Om du:
- har uthyrningsverksamhet och ska hyra ut bilen
har bilhandel och ska sälja bilen vidare
behöver den i ditt arbete med persontransporter enligt taxitrafiklagen (gäller ej motorcykel)
behöver den i ditt arbete med körkortsutbildningar
behöver den i ditt arbete för transport av avlidna.
Så preppa bilen för att köra likkistor så är det lugnt att dra hela momsen

Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 11:12
av bylund
Så om man taxiregistrerar bilen och tar taxikort kan man dra hela momsen och dessutom köra i bussfil på många ställen. Det finns väl inga krav på att faktiskt plocka upp passagerare?

Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 11:16
av Verdi
bylund skrev:Så om man taxiregistrerar bilen och tar taxikort kan man dra hela momsen och dessutom köra i bussfil på många ställen. Det finns väl inga krav på att faktiskt plocka upp passagerare?

Du måste ha taxiverksamhet inskrivet i bolagsbeskrivningen och jag tror man får nåt slags omsättnings/vinstkrav på sig. Tyvärr. Tror det är enklare att registrera bilfirma. Men då får man inte köra i bussfilen förstås.

Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 11:29
av Bjelke
Och taxibilar betalar man väl ingen förmånsskatt för heller?

Fast det kanske bara gäller om den är modifierad med en massa extrautrustning, det kanske inte alla taxin har?
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 13:16
av Smutt
Bjelke skrev:Och taxibilar betalar man väl ingen förmånsskatt för heller?

Fast det kanske bara gäller om den är modifierad med en massa extrautrustning, det kanske inte alla taxin har?
Dom åker också på förmånsvärde som vi andra.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 13:27
av Remuz
Smutt skrev:Bjelke skrev:Och taxibilar betalar man väl ingen förmånsskatt för heller?

Fast det kanske bara gäller om den är modifierad med en massa extrautrustning, det kanske inte alla taxin har?
Dom åker också på förmånsvärde som vi andra.
Om dom använder bilen privat ja. Den enda taxi jag känner kör dygnet runt på 4 gubbar så den används aldrig privat, ingen av dom betalar heller förmån.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 13:29
av Xmag
Vad gäller om man kör för Uber då? Verkar i alla fall vara mindre krav på bilen i form av skyltar och taxameter... Men om det fanns något lagligt och bra "kryhål" så skulle det användas av många och därefter täppas till relativt fort. Vet att folk tidigare tog bort baksätena i bilen och registrerade dem som lastbilar. Tror inte det går nu.
Tycker för övrigt att det är lustigt att två positiva ord som "förmån" och "värde" blir så negativt när man kombinerar dem...
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 13:38
av Kraftverksdoktorn
Titta också på effekten av räntefördelning om det är enskild firma. Med 1Mkr mer i eget kaptial så får man ta ut 62700:- (2017) mer som inkomst av kapital (=30% skatt). Det är ju bra för dom flesta.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 04 okt 2017 15:02
av mgorgis
Jensa skrev:Svar fråga 3: Ja, bolaget kan köpa loss bilen inkl. moms för restvärdet om du har en finansiell leasing, eller leasa vidare från aktuellt restvärde. Vill du privat köpa loss bilen så är det marknadsvärdet som gäller. Vid operationell lämnar du tillbaka bilen.
Om restvärdet är, säg 500k inkl. moms och man får inte dra av momsen på det så om bolaget köper loss den för 500k (utan skatt och arbetsgivaravgifter) och säljer vidare till privat person (sig själv eller någon annan) för marknadsvärdet (anta att marknadsvärdet är just 500k) så betalar man väl ingen utgående moms eftersom man har inte dragit av moms när man köpte loss den?
Och om marknadsvärdet är säg 600k så gör man en vinst vid försäljning på 100k så måste man betala moms och vinstskatt? man slipper ju skatta för förmånsvärdet om man äger den privat efter leasingperiodens slut.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 05 okt 2017 17:47
av Bitman
Lars P skrev:...
Fråga 2
20.000km/år är det längsta jag kan välja, jag kör lätt 30.000, det måste ju påverka restvärdet?
...
Om finansbolaget har inte flera steg, kommer de att dra av 1.28kr/km över avtalet från restvärdet, alltså 10.000km*3år*1.28kr = 38.400kr (exkl moms) (om det funkar samma som privatleasing).
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 06 okt 2017 10:38
av improwise
Lite nyfiken på hur många som kör operationell leasing jämfört med den klassiska finansiella? Och hur många av er jobbar då inte på "storföretag"?
Garanterar Tesla fortfarande restvärdet? Känner mig lite tveksam på om det blir ett rejält prisras på Tesla om några år när konkurrensen lär vara klart tuffare än den är idag.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 06 okt 2017 10:43
av Feddan
improwise skrev:Lite nyfiken på hur många som kör operationell leasing jämfört med den klassiska finansiella? Och hur många av er jobbar då inte på "storföretag"?
Garanterar Tesla fortfarande restvärdet? Känner mig lite tveksam på om det blir ett rejält prisras på Tesla om några år när konkurrensen lär vara klart tuffare än den är idag.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Jag kör finansiell leasing. Jag hade som plan när jag började lease:a bilen att jag skulle köpa ut den efter leasingperioden var slut. Jag jobbar ensam i mitt egna företag.
Vad jag vet så har Tesla tagit bort restvärdesgarantin, för de tycker att nu är det inte längre osäkert vad bilen kommer vara värd efter 3 år, man vet att restvärdet är (än så länge) stabilt.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 06 okt 2017 10:44
av Verdi
Feddan skrev:improwise skrev:Lite nyfiken på hur många som kör operationell leasing jämfört med den klassiska finansiella? Och hur många av er jobbar då inte på "storföretag"?
Garanterar Tesla fortfarande restvärdet? Känner mig lite tveksam på om det blir ett rejält prisras på Tesla om några år när konkurrensen lär vara klart tuffare än den är idag.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Jag kör finansiell leasing. Jag hade som plan när jag började lease:a bilen att jag skulle köpa ut den efter leasingperioden var slut. Jag jobbar ensam i mitt egna företag.
Vad jag vet så har Tesla tagit bort restvärdesgarantin, för de tycker att nu är det inte längre osäkert vad bilen kommer vara värd efter 3 år, man vet att restvärdet är (än så länge) stabilt.
Restvärdesgarantin är återinförd och restvärdet är i högsta grad osäkert. Kolla bara på hur mycket de sänkt priserna på de begagnade nu sen i somras.
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 06 okt 2017 10:49
av Feddan
Verdi skrev:Feddan skrev:improwise skrev:Lite nyfiken på hur många som kör operationell leasing jämfört med den klassiska finansiella? Och hur många av er jobbar då inte på "storföretag"?
Garanterar Tesla fortfarande restvärdet? Känner mig lite tveksam på om det blir ett rejält prisras på Tesla om några år när konkurrensen lär vara klart tuffare än den är idag.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Jag kör finansiell leasing. Jag hade som plan när jag började lease:a bilen att jag skulle köpa ut den efter leasingperioden var slut. Jag jobbar ensam i mitt egna företag.
Vad jag vet så har Tesla tagit bort restvärdesgarantin, för de tycker att nu är det inte längre osäkert vad bilen kommer vara värd efter 3 år, man vet att restvärdet är (än så länge) stabilt.
Restvärdesgarantin är återinförd och restvärdet är i högsta grad osäkert. Kolla bara på hur mycket de sänkt priserna på de begagnade nu sen i somras.
Jaså, är den återinförd? Den 12:e december 2016 rapporterade Tibor att den tagits bort:
http://teslaclubsweden.se/tva-miljoner-kronor/
"Nån vecka innan prishöjningen har Tesla Motors även i all tysthet slutat med sin restvärdesgaranti. Förut garanterade de minst 50% restvärde på sina bilar efter 3 år. Med sådana garantier var det lätt för leasingbolagen att ta fram generösa leasingplan med låga månadsavgifter. Enligt Tesla Motors kommer dock deras samarbetspartner DNB fortsätta med samma leasingupplägg som förut, med uppskattad restvärde till och med högre än gamla restvärdesgarantin, och de operationella leasingbolagens månadskostnad påverkas inte då de styrs av andra avtal och parametrar."
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 06 okt 2017 11:00
av Verdi
Re: Finansiera bilen, vad blir bäst för mig.
Postat: 06 okt 2017 11:15
av Jensa
Med tanke på att Tesla erbjuder återköpsgaranti så är det helt klart mest fördelaktigt att leasa den genom finansiell leasing. Då har du en garanti i botten, ungefär som vid operationell leasing men har ändå möjligheten att sälja bilen för ett högre värde när som helst. Detta kan ge en bra slant tillbaka den dag du säljer bilen, om inte så har du garantin i botten.
