Sida 1 av 2

Värmning av batteri?

Postat: 06 okt 2017 21:52
av Kulingen
Hur fungerar temperaturen i batteriet vid olika temperaturer ute?
Värmer / kylen bilen batteriet vid behov?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 06 okt 2017 22:39
av Legato
Svar ja. Ingen aning om vilket intervall den håller batteritemperaturen inom dock.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 06 okt 2017 22:44
av Jensa
När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!

Re: Värmning av batteri?

Postat: 06 okt 2017 22:55
av bylund
Problemet vid låga temperaturer är att kylarvätskan i batteriet kan frysa, så därför ska man inte låta den stå en längre tid oinkopplad under -30°C.
Tidigare har jag för mig att man riskerade garantin om man lämnade bilen i under -30°C i mer än ett dygn, men att det skrivningen är borttagen nu.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 07 okt 2017 04:55
av Kulingen
Jensa skrev:
När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Hur förvärmer man batteriet då?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 07 okt 2017 07:17
av Tars
Kulingen skrev:
Jensa skrev:
När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Hur förvärmer man batteriet då?
Man har laddaren inkopplad

Re: Värmning av batteri?

Postat: 07 okt 2017 08:53
av Plutric
Kulingen skrev:
Hur förvärmer man batteriet då?
Kompl. Tars inlägg: Man har laddaren inkopplad

1) Tänk klassik motorvärmare = ladda batteriet. Extra effekt värm kupén också. Se till att du har luft/höjd så du kan ladda på det sista en bit innan resan.
Tänkvärt är också: Låg laddning (10A) utomhus värmer dåligt om det är "riktigt" kallt (allt relativt syftar på syd sve. :D ) därmed tar längre tid att ladda också (eftersom all energi går till värma batteriet innan den kan ladda på mer).

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 11:22
av Jensa
Kulingen skrev:
Jensa skrev:
När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Hur förvärmer man batteriet då?
Förvärmer bilen från appen, kupén och batteriet värms. Men effektivast att laddningen har varit igång ett tag när du ska åka. Då slipper batteriet ödsla så mycket energi till att värma sig själv i början av resan.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 11:49
av Gustafsson
Asså batteriets temperatur.. finns det något sätt att se om och när batteriet faktiskt värmts upp? Jag tycker min bil ägnar de första 2-3 milen åt detta ( tror jag, vet bara att den drar en massa ström då när den är kall) även om jag förvärmer via appen 1/2 timme innan avresa. Blir ingen stor skillnad jämfört när jag glömmer bort det. Förbrukningen vintertid kan gå upp extremt mycket de första milen ändå. Finns nån källa till bättre vetande här ?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 11:52
av Kulingen
Gustafsson skrev:
Asså batteriets temperatur.. finns det något sätt att se om och när batteriet faktiskt värmts upp? Jag tycker min bil ägnar de första 2-3 milen åt detta ( tror jag, vet bara att den drar en massa ström då när den är kall) även om jag förvärmer via appen 1/2 timme innan avresa. Blir ingen stor skillnad jämfört när jag glömmer bort det. Förbrukningen vintertid kan gå upp extremt mycket de första milen ändå. Finns nån källa till bättre vetande här ?
Man kan hoppas någon på Tesla Motors läser detta och reder upp hur det fungerar och man sköter detta på bästa sätt.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 11:55
av mati
Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 12:05
av Kulingen
mati skrev:
Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Var sitter det gula sträcket?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 12:17
av mati
Kulingen skrev:
mati skrev:
Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Var sitter det gula sträcket?
Som pilen antyder.
Untitled.jpg

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 12:21
av Kulingen
mati skrev:
Kulingen skrev:
mati skrev:
Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Var sitter det gula sträcket?
Som pilen antyder.
Untitled.jpg
Tackar, får kolla nästa gång jag sätter mig i bilen (en kall dag)

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 12:55
av PoloPrinsen
Om man bara har tillgång till sk motorvärmare (220V,6A), kan man då ha nytta av att använda 2 motorvärmaruttag? Det första till vanliga laddsladden och det andra kopplat/draget som om man hade en vanlig bil med enbart kupevärmaruttag och därmed värmer kupen separat.
Mvh PP

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 12:58
av Kulingen
Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 13:04
av PoloPrinsen
Kulingen skrev:
Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Ja om du bedömmer att din kompletteande laddning kommer ta 2 timmar så ser du då till att batteriet blir lite extra varmt inför start pga din sent inställda laddningstid.
Mvh PP

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 13:08
av Kulingen
PoloPrinsen skrev:
Kulingen skrev:
Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Ja om du bedömmer att din kompletteande laddning kommer ta 2 timmar så ser du då till att batteriet blir lite extra varmt inför start pga din sent inställda laddningstid.
Mvh PP
Vad skulle man göra utan denna sida 8-)

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 13:08
av Gustafsson
Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 13:30
av PoloPrinsen
Gustafsson skrev:
Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
Ok , vißte inte att det är sååå bra drag i Teslas eget kupevärmarsystem, då bör min ide inte vara så intressant att använda. Så tack för bra svar!

När vi ändå.är inne på värmning hit o dit, har inte teslas batterivärmningssystem (vätskebaserat) någon form av doppvärmare inbyggt för värmningen vintertid... borde inte då motorbromsen inte helt inaktiveras vid kallt batteri utan man (borde väl?) använda motorbromsen för elgenerering och utnyttja samma el till att värma doppvärmaren i batteriets värmesystem så att batteriet blir varmt fortare och från "fri" motorbromsalstrad energi.
Mvh PP

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 14:03
av Bjelke
PoloPrinsen skrev:
Gustafsson skrev:
Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
Ok , vißte inte att det är sååå bra drag i Teslas eget kupevärmarsystem, då bör min ide inte vara så intressant att använda. Så tack för bra svar!

När vi ändå.är inne på värmning hit o dit, har inte teslas batterivärmningssystem (vätskebaserat) någon form av doppvärmare inbyggt för värmningen vintertid... borde inte då motorbromsen inte helt inaktiveras vid kallt batteri utan man (borde väl?) använda motorbromsen för elgenerering och utnyttja samma el till att värma doppvärmaren i batteriets värmesystem så att batteriet blir varmt fortare och från "fri" motorbromsalstrad energi.
Mvh PP
Jo det borde kunna funka så men gör det uppenbarligen inte (än iaf)... I varma Californien tänker man inte så mkt på hur
det ska funka i kyla :(
I princip borde motorbromsen kunna gå på flera kW oavsett temp i batteriet.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 15:10
av hanty
Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 15:28
av Gustafsson
Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 17:33
av Foluke
hanty skrev:
Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
Så här års sätter jag ner schemalagd laddning något och sätter på via telefon före avfärd ihop med kupévärmen. Så får det bli som det blir med batteriet. Strömmen räcker ändå alltid till och värmen stiger.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 17:46
av Bjelke
hanty skrev:
Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
Att det är för att skydda batteriet är väl känt men jag syftade på möjligheten att nyttja regen till att värma batteriet
och kupén istället för att bara frirulla och därmed ta av batteriets energi i "onödan" sas...
Att få batteriet varmt snabbt är bra ur många perspektiv.