Värmning av batteri?
Postat: 06 okt 2017 21:52
Hur fungerar temperaturen i batteriet vid olika temperaturer ute?
Värmer / kylen bilen batteriet vid behov?
Värmer / kylen bilen batteriet vid behov?
Hur förvärmer man batteriet då?Jensa skrev:När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Man har laddaren inkoppladKulingen skrev:Hur förvärmer man batteriet då?Jensa skrev:När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Kompl. Tars inlägg: Man har laddaren inkoppladKulingen skrev:Hur förvärmer man batteriet då?
Förvärmer bilen från appen, kupén och batteriet värms. Men effektivast att laddningen har varit igång ett tag när du ska åka. Då slipper batteriet ödsla så mycket energi till att värma sig själv i början av resan.Kulingen skrev:Hur förvärmer man batteriet då?Jensa skrev:När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Man kan hoppas någon på Tesla Motors läser detta och reder upp hur det fungerar och man sköter detta på bästa sätt.Gustafsson skrev:Asså batteriets temperatur.. finns det något sätt att se om och när batteriet faktiskt värmts upp? Jag tycker min bil ägnar de första 2-3 milen åt detta ( tror jag, vet bara att den drar en massa ström då när den är kall) även om jag förvärmer via appen 1/2 timme innan avresa. Blir ingen stor skillnad jämfört när jag glömmer bort det. Förbrukningen vintertid kan gå upp extremt mycket de första milen ändå. Finns nån källa till bättre vetande här ?
Var sitter det gula sträcket?mati skrev:Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Som pilen antyder.Kulingen skrev:Var sitter det gula sträcket?mati skrev:Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Tackar, får kolla nästa gång jag sätter mig i bilen (en kall dag)mati skrev:Som pilen antyder.Kulingen skrev:Var sitter det gula sträcket?mati skrev:Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Ja om du bedömmer att din kompletteande laddning kommer ta 2 timmar så ser du då till att batteriet blir lite extra varmt inför start pga din sent inställda laddningstid.Kulingen skrev:Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Vad skulle man göra utan denna sidaPoloPrinsen skrev:Ja om du bedömmer att din kompletteande laddning kommer ta 2 timmar så ser du då till att batteriet blir lite extra varmt inför start pga din sent inställda laddningstid.Kulingen skrev:Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Mvh PP
Ok , vißte inte att det är sååå bra drag i Teslas eget kupevärmarsystem, då bör min ide inte vara så intressant att använda. Så tack för bra svar!Gustafsson skrev:Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
Jo det borde kunna funka så men gör det uppenbarligen inte (än iaf)... I varma Californien tänker man inte så mkt på hurPoloPrinsen skrev:Ok , vißte inte att det är sååå bra drag i Teslas eget kupevärmarsystem, då bör min ide inte vara så intressant att använda. Så tack för bra svar!Gustafsson skrev:Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
När vi ändå.är inne på värmning hit o dit, har inte teslas batterivärmningssystem (vätskebaserat) någon form av doppvärmare inbyggt för värmningen vintertid... borde inte då motorbromsen inte helt inaktiveras vid kallt batteri utan man (borde väl?) använda motorbromsen för elgenerering och utnyttja samma el till att värma doppvärmaren i batteriets värmesystem så att batteriet blir varmt fortare och från "fri" motorbromsalstrad energi.
Mvh PP
Så här års sätter jag ner schemalagd laddning något och sätter på via telefon före avfärd ihop med kupévärmen. Så får det bli som det blir med batteriet. Strömmen räcker ändå alltid till och värmen stiger.hanty skrev:Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
Att det är för att skydda batteriet är väl känt men jag syftade på möjligheten att nyttja regen till att värma batteriethanty skrev:Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.