Sida 1 av 1
Isfria rutor
Postat: 07 okt 2017 21:52
av Kulingen
Nu börjar enligt mig den delen av året jag skulle kunna emigrera för att slippa.
Frågan är hur länge innan avfärd och med vilken temperatur avfrostar ni isade rutor med och vilken utetemperatur var det.
Så....
1. Utetemperatur
2. Värme i bil
3. Hur lång tid
4. Resultat
Re: Isfria rutor
Postat: 07 okt 2017 22:50
av Jensa
Har en regel att absulut inte använda isskrapa och slipper repor pga det! Går fort att isa av rutorna. Säg 10 min vid -10. Temp brukar jag ha på 20 grader.
Nu kommer ju bästa årstiden

fram med skidorna

Re: Isfria rutor
Postat: 07 okt 2017 23:24
av Zoidberg
Jag krämar på värmen 30min innan avfärd.
Hällre att jag tar el från hushållet till att värma upp batterierna än att bilen fortfarande är kall när jag kör iväg.
Tveksam om den hinner värma batteripack på 10min.
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 04:53
av Kulingen
Tackar, hoppas på mera funderingar och svar på detta
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 08:22
av Feddan
Jag brukar starta värmen 20 min innan avfärd. Bilens temperatur satt till 21.5. Men det är sällan det blir -10 här. Det brukar hålla sig mellan 0 och -10.
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 08:30
av mati
Att förvärma kupén går jättefort. 10 minuter som skrevs tidigare brukar räcka gott. Batteriet däremot blir inte varmt alls efter så kort tid. Jag brukar tima laddningen så att den är precis klar när jag ska åka. Då är batteriet fortfarande varmt från laddningen. Annars kör man utan regen de första kilometrarna eller milen och det är läskigt när bilen plötsligt frirullar istället för att bromsa.
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 08:54
av Kulingen
mati skrev:Att förvärma kupén går jättefort. 10 minuter som skrevs tidigare brukar räcka gott. Batteriet däremot blir inte varmt alls efter så kort tid. Jag brukar tima laddningen så att den är precis klar när jag ska åka. Då är batteriet fortfarande varmt från laddningen. Annars kör man utan regen de första kilometrarna eller milen och det är läskigt när bilen plötsligt frirullar istället för att bromsa.
- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessa
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 09:01
av mati
Kulingen skrev:
- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessa
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Isen försvinner fort. Fast jag bor ju i tropiska Skaraborg, det är sällan mycket is på rutorna här.
Ja, när batteriet är kallt har man ingen eller nästan ingen regenerering. Ju kallare desto mindre. Glömmer man förvärma så räcker det med ett fåtal minusgrader för att bilen bilen inte tillåter regen. Det ökar successivt i takt med att man kör. Men i början är det läskigt eftersom bilen beter sig i princip som en fossilbil.
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 09:09
av Kulingen
mati skrev:Kulingen skrev:
- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessa
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Isen försvinner fort. Fast jag bor ju i tropiska Skaraborg, det är sällan mycket is på rutorna här.
Ja, när batteriet är kallt har man ingen eller nästan ingen regenerering. Ju kallare desto mindre. Glömmer man förvärma så räcker det med ett fåtal minusgrader för att bilen bilen inte tillåter regen. Det ökar successivt i takt med att man kör. Men i början är det läskigt eftersom bilen beter sig i princip som en fossilbil.
Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus detta

Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 09:14
av mati
Kulingen skrev:
Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus detta

Absolut. Det är därför många tycker det är retligt att Tesla bara stödjer manuell start av förvärmning från appen. Timer för förvärmning finns i de flesta elbilarna, förutom Tesla.
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 09:19
av Kulingen
mati skrev:Kulingen skrev:
Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus detta

Absolut. Det är därför många tycker det är retligt att Tesla bara stödjer manuell start av förvärmning från appen. Timer för förvärmning finns i de flesta elbilarna, förutom Tesla.
Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 09:29
av Challe76a
Jag emigrerade. Kör kyla i bilen istället

Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 09:35
av Kulingen
Challe76a skrev:Jag emigrerade. Kör kyla i bilen istället

Lucky You, vill också.....
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 11:19
av mati
Kulingen skrev:
Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.
Du menar smart preconditioning? Har jag aldrig fått att fungera. Till och med Elon har nämnt någon gång att det fungerar dåligt. Förutsättning för att få det att fungera öht är att du åker iväg exakt samma tid varje dag.
Re: Isfria rutor
Postat: 08 okt 2017 11:28
av Kulingen
mati skrev:Kulingen skrev:
Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.
Du menar smart preconditioning? Har jag aldrig fått att fungera. Till och med Elon har nämnt någon gång att det fungerar dåligt. Förutsättning för att få det att fungera öht är att du åker iväg exakt samma tid varje dag.
Jag jobbar skift (7 veckors schema) skulle vilja se Teslan lära sig det

Re: Isfria rutor
Postat: 11 okt 2017 12:04
av Bjelke
Är det någon som sett om man kan koppla in värmeslingorna nertill på rutan även om man har en bil som inte har det stödet (dvs inte cold package)?
Jag bytte vindruta nyligen och nu ser jag att det finns slingor nertill på den, funderade på om man kan koppla in dom lite fult på egen hand (via egen brytare antagligen isf)

Re: Isfria rutor
Postat: 11 okt 2017 12:44
av Feddan
Bjelke skrev:Är det någon som sett om man kan koppla in värmeslingorna nertill på rutan även om man har en bil som inte har det stödet (dvs inte cold package)?
Jag bytte vindruta nyligen och nu ser jag att det finns slingor nertill på den, funderade på om man kan koppla in dom lite fult på egen hand (via egen brytare antagligen isf)

Några veckor senare...:
