[quote="vigge50"]Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.
Enligt detta dokumentet från EPA så är Tesla Model S long range batteri på 350A och 230V vilket ger det en kapacitet på 80,5 kWh. Det har tidigare rapporterats om att batteriet har 4466 celler vilket ger en kapacitet på 18,03 Wh/cell. Totala volymen för cellen är 1,05^2*pi*7=24,25 cm^2.
https://insideevs.com/tesla-model-3-get ... ry-258-hp/
Om vi däremot kollar på 100 kWh batteriet för Model S och Model X så vet vi att det har 102,4 kWh(OBS, vet ej med säkerhet att det räknas exakt samma som EPA) och 8256 celler. Detta ger en kapacitet per batteri på 12,4 Wh. Den totala volymen är 0,9^2*pi*6,5=16,54 cm^2.
http://skie.net/skynet/projects/tesla/v ... ttery+Pack
2170: 18,03/24,25=0,74 Wh/cm2
18650: 12,40/16,54=0,75 Wh/cm2
Visst, cellerna är 8% högre så om man kan få mer plats på höjden så skulle man kanske få in ett 110 kWh batteri men mer än så går nog inte utan nya battericeller.[/
Vad jag förståt måste bilarna göras om för att få in nya storleken på cellen tror drag till S kommer med den typningen alltså bara till nya S när det är klart kan man börja ha det på dom Dyrare M3