Jerker skrev:Jag har följt den här bilens utveckling under flera år och jag tycker nog ändå att det är ett seriöst projekt. Det har drivits av från början tre unga människor, två ingenjörer och en designer, som först byggde om en gammal bil till elbil hemma i den enes föräldrars garage. Med den fick de stor uppmärksamhet och i ett nätforum kommunicerade de med intresserade för att få veta vad en tänkt marknad ville ha ut av bilen. En insamling av kapital gjordes och det ledde fram till nästa prototyp som byggdes i två exemplar på chassit till BMW i3. Företaget har därefter växt successivt, mer pengar har i omgångar samlats in och fler och fler nyckelpersoner med erfarenhet från bilindustrin har knutits till företaget. Avtal har tecknats med underleverantörer och till slut med NEVS att tillverka bilen. Det vi nu ser är två exemplar av den tredje generationens prototyp. Nästa generation, som är tänkt att tillverkas i höst, ska vara som seriebilen och ska användas till krocktester m.m.
Det är fortfarande inte säkert att man ror det hela i hamn och lyckas starta en serietillverkning av bilen, men engagemanget och seriositeten i företaget är det ingen brist på. Man har nog varit lite väl optimistisk vad gäller hur snabbt man skulle kunna få bilen i produktion och det får nog främst skyllas på att de inte haft rätt kompetens i företaget i tidigare skeden av utvecklingen. Det verkar dock som att de skulle kunna få en hyfsad kundbas, särskilt bland dem som vill ha en billig och praktisk bil främst för pendling och kortare körsträckor.
Jag håller inte med i allt om deras prioriteringar. T.ex. anser jag att nyttan av solcellerna är kraftigt begränsad. Den utvecklingskostnaden hade de kunnat lägga på annat och kostnaden i bilen hade kunnat läggas på ett större batteri och/eller fler andra utrustningsdetaljer. Men här drivs de av sitt miljöengagemang: bättre med mindre batteri och solceller. Mossan i luftreningen orkar jag knappt kommentera. Det är ren plakatpolitik för att tillfredsställa värre miljömuppar än jag själv.
Det som lockar mig med den här bilen, och jag önskar verkligen att den kommer i produktion, är bl.a.
* Ett relativt lågt pris. Det lilla batteriet är ju tyvärr en förutsättning för det.
* Ett riktigt rymligt bagageutrymme med en stor rektangulär dörröppning och nästan vertikal bakdel.
* Dragkrok.
* Självservicen.
* 230V 16A schukouttag samt 11 kW typ 2-uttag till att ladda andra bilar med.
Finns fler små detaljer som lockar mig, men detta är de främsta.
Jag förhåller mig avvaktande men förväntansfull till den här bilen. Blir den av så ska jag köpa en, blir den inte av så kommer det nog nån annan i sinom tid som har det mesta som denna har. Det finns väl en överhängande risk att nån kines hinner före. Inte med alla praktiska detaljer, men iaf prismässigt.
Jag säger inte säkert att de kommer att lyckas, men jag opponerar mig mot att detta bara skulle vara en bluff, för det är jag rätt säker på att det inte är.
Jag håller helt med dig Jerker och har lite svårt förstå dem som gärna diskvalificerar ett projekt så fort det antyds att den kan komma i produktion, speciellt detta projekt.
Bara för att man har försett den med solceller så betyder ju inte det heller, att det skulle vara en dålig ide.
Har läst flera artiklar i samband med solcellsuveckling som visar tydliga tecken också på att just flexibla solceller kommer att bli mycket effektivare. Inte så konstigt egentligen att det är många som vill tänka sig tanken förse karosser med solceller.
Senast har ett företag lyckats ta fram ett närapå osynligt skikt direkt på glas. Det visade sig att det fungerar och att man får ut än högre effekt av det... Så är det väl inte fel om allt utom framrutan kan täckas.
Ett annat team har lyckats ta fram solceller där man lyckats trycka in ytterligare energigivande lager mellan olika ytskikt så att man trefaldigat möjligheten att få ut ännu mer effekt. På folie-baserad böjbar yta! Skall se om jag hittar den länken?
- Så var inte pessimistiska. Människan har mer än tillräckligt i bakhuvudet för att lösa detta också!
Och jag har på känn att vi nog får se Sono Sion i en produktionslina - nära oss om sisådär ett par år? Eller tidigare?