Sida 1 av 6
Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 08:15
av olarsson
Någon som hört hur det går med en fix för detta? Börjar bli rätt trött på att bara kunna nyttja bilens kapacitet till hälften utan att skaka loss plomberna.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 09:00
av Elektrisk
För 2v sen fanns ingen lösning när jag var inne med X'en i Upplands-Väsby. Nu kör jag bara på "very low" och då har jag bara en antydan till vibrationer vid max acceleration, men på standard höjd vibrerar det rejält och på low relativt mycket.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 09:04
av Hyted
Elektrisk skrev:För 2v sen fanns ingen lösning när jag var inne med X'en i Upplands-Väsby. Nu kör jag bara på "very low" och då har jag bara en antydan till vibrationer vid max acceleration, men på standard höjd vibrerar det rejält och på low relativt mycket.
Exakt sådan är min också.
Skulle vilja kunna tvinga kvar bilen i Wery Low så man slipper ändra det varje gång man åker.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 09:23
av Elektrisk
Ja precis det hade varit bra om den inte gick tillbaks till low. X'en är ju såpass hög i "very low" också så i normal stadstrafik har det aldrig varit ett problem för mig med varken farthinder eller garage nedfarter mm.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 19:16
av Johnalm
Hyted skrev:Elektrisk skrev:För 2v sen fanns ingen lösning när jag var inne med X'en i Upplands-Väsby. Nu kör jag bara på "very low" och då har jag bara en antydan till vibrationer vid max acceleration, men på standard höjd vibrerar det rejält och på low relativt mycket.
Exakt sådan är min också.
Skulle vilja kunna tvinga kvar bilen i Wery Low så man slipper ändra det varje gång man åker.
+1

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 19:47
av olarsson
Samma med min. Standard skakar rejält, low är acceptabelt tills vidare och very low hade varit acceptabelt permanent.
Har också börjat köra i low. Men jag gillar standard bättre, tycker att den blir lite för stötig i low på alla gropiga gator hemma i kvarteret.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 20:05
av Advocatus Diabolo
VARNING!
Kör du runt i low / very low, så sliter du snabbt ut innerkanten av däcken pga kraftigt ändrad camber!
Gå inte på den lätta finten att åtgärda ett fel med ett annat! Inte jättesmart!

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 20:21
av Hyted
Advocatus Diabolo skrev:VARNING!
Kör du runt i low / very low, så sliter du snabbt ut innerkanten av däcken pga kraftigt ändrad camber!
Gå inte på den lätta finten att åtgärda ett fel med ett annat! Inte jättesmart!

Vilket år är du ifrån?
Dubbla länkarmar är ingen nyhet direkt.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 20:27
av Tars
He’s back!!!!!
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 20:57
av Advocatus Diabolo
Yeah,

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 21:06
av Advocatus Diabolo
Hyted skrev:Advocatus Diabolo skrev:VARNING!
Kör du runt i low / very low, så sliter du snabbt ut innerkanten av däcken pga kraftigt ändrad camber!
Gå inte på den lätta finten att åtgärda ett fel med ett annat! Inte jättesmart!

Vilket år är du ifrån?
Dubbla länkarmar är ingen nyhet direkt.
Tja, verkligheten råder, "dubbla länkarmar",- or not. Time will tell...
För att inte iev gnoranta ägare skall drabbas av onödiga skador på däcken, så rekommenderas att googla runt lite på "Tire wear- Tesla - low, very low setting".
Men för all del, vet du bättre, så motbevisa mig gärna!
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 21:33
av Leo
De flesta trådar som pratar om högt däcksslitage vid "low" berör Model S.
X har nog en lite "högre" inställning vid low. Vissa säger att Low på X ungefär motsvarar Standard på S.
Stämmer det så är risken för ökat däcksslitage vid körning i Low på X betydligt mindre än om man gör samma sak på S.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 22:05
av olarsson
Bilen sänker ju automatiskt till low i högre fart (är det 80+ som defaultinställning?) så det lär ju inte vara ett jätteproblem.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 22:38
av Baretta
Har Tesla gett nån förklaring till vad vibrationerna beror på? Det kan ju knappast vara bra för andra delar av bilen som borde slitas snabbare..?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 22:40
av olarsson
Vinkeln mellan motor och drivaxel som inte funkar om jag förstått det rätt. Blir vibrationer i drivaxeln som då väl slits varpå vibrationerna förvärras. Rätta mig gärna om jag har fel.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 12 okt 2017 22:40
av e5m1r
Advocatus Diabolo skrev:VARNING!
Kör du runt i low / very low, så sliter du snabbt ut innerkanten av däcken pga kraftigt ändrad camber!
Gå inte på den lätta finten att åtgärda ett fel med ett annat! Inte jättesmart!

Skitsnack kör min bil på lägsta sen dag ett 4000k senare fortfarande samma däck knappt slitna
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 21 okt 2017 18:40
av tbjorn81
Ska in med min bil på service på en stol i Göteborg till veckan och frågade om de hade llösning än. Fick följande svar:
Tyvärr har vi ingen lösning på dem problemen ännu.
Det är fortfarande under utveckling och validering.
Hoppas de kan klämma fram en lösning snarast för er.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 21 okt 2017 19:34
av Tars
Walker skrev:
Hjälp!!! Förra tråden spårade REJÄLT.
Förra?
Alla trådar som Jävulens advokat är med i spårar fruktansvärt ur.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 21 okt 2017 19:42
av mans71
Tars skrev:Walker skrev:
Hjälp!!! Förra tråden spårade REJÄLT.
Förra?
Alla trådar som Jävulens advokat är med i spårar fruktansvärt ur.
Popcorn-time

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 21 okt 2017 20:12
av El Toys
Gillar faktiskt advokat jävulen. För alltid retar han någon. Oftast flera.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 22 okt 2017 06:46
av Advocatus Diabolo
Reta upp? -Vadå? - Inget emot vad de som kompenserar ett fel med ett annat ("Low/Very Low" kompensation) kommer att reta sig på däckslitaget så småningom. Efter lite "Googlande" kan ni i alla fall inte hävda att ni inte visste bättre...
För det har ni väl gjort?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 22 okt 2017 11:46
av Tars
Advocatus Diabolo skrev:Reta upp? -Vadå? - Inget emot vad de som kompenserar ett fel med ett annat ("Low/Very Low" kompensation) kommer att reta sig på däckslitaget så småningom. Efter lite "Googlande" kan ni i alla fall inte hävda att ni inte visste bättre...
För det har ni väl gjort?
Google is my friend.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 22 okt 2017 11:49
av Niclas
Löjligt av djävulens advokat
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 22 okt 2017 15:06
av e5m1r
Advocatus Diabolo skrev:Reta upp? -Vadå? - Inget emot vad de som kompenserar ett fel med ett annat ("Low/Very Low" kompensation) kommer att reta sig på däckslitaget så småningom. Efter lite "Googlande" kan ni i alla fall inte hävda att ni inte visste bättre...
För det har ni väl gjort?
Det där år nog myt
Kör min bil på low hela tiden från dag ett och däcken är inte det minsta onormalt slitna
Jag kanske har en torsdags ex vem vet
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 22 okt 2017 15:11
av Tars
e5m1r skrev:Advocatus Diabolo skrev:Reta upp? -Vadå? - Inget emot vad de som kompenserar ett fel med ett annat ("Low/Very Low" kompensation) kommer att reta sig på däckslitaget så småningom. Efter lite "Googlande" kan ni i alla fall inte hävda att ni inte visste bättre...
För det har ni väl gjort?
Det där år nog myt
Kör min bil på low hela tiden från dag ett och däcken är inte det minsta onormalt slitna
Jag kanske har en torsdags ex vem vet
Allting sker på en torsdag