Sida 1 av 1
Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 18:20
av Jonas77
När jag supercharger laddar och batterinivå ligger under 10 km kvarvarande sträcka så startar inte laddningen utan det går upp till 6 kw och sedan ned till 0 igen. Så håller det på mellan 15-40 min innan laddningen kommer igång ordentligt. Någon annan som varit med om detta? Irriterande när man har bråttom!
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 18:22
av Leo
Vilken modell, batteristorlek?
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 18:24
av Jonas77
S 60 (75) kw
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 18:28
av Jensa
Jag har varit med om det vid 12 km kvar (S 75). Tog bara ett par minuter innan det kom igång i bra fart dock. Har man otur så vill inte laddningen starta alls, så bäst att komma fram med lite marginal om möjligt.
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 18:29
av Leo
Har för mig att någon skrivit om att "nyare" bilar (ej tex 85) kan ta lite "extra tid" på sig att dra igång laddningen vid SuC om de har låg nivå när man påbörjar laddningen <10%?
Dvs att de beter sig liknande som du beskriver och att man därför helst ska komma fram till SuC med lite kvar i batteriet.
På min P85 har det alltid funkat även om jag varit ner emot 1-2% någon gång.
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 18:33
av Jonas77
Jag kommer ofta låg till suc. Varit med om några gånger det tagit några minuter men sista gångerna har det varit löjligt länge.
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 18:35
av Jensa
Kanske dags att uppgradera batteriet till 75?

Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 19:08
av e5m1r
Kör inte med rangemode !
Du kan inte superladda kall batteri och i värsta fall har du inte tillräckligt kvar för att värma upp batteriet
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 19:22
av Jonas77
Åh det kan vara så jävligt att jag glömt stänga av det! Slog på det för en månad sen då jag hade 10 km batteri och 18 till suc. Stort tack i sådana fall för uppslaget!
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 13 okt 2017 19:55
av Smutt
Jonas77 skrev:Åh det kan vara så jävligt att jag glömt stänga av det! Slog på det för en månad sen då jag hade 10 km batteri och 18 till suc. Stort tack i sådana fall för uppslaget!
Har exakt samma problem kör samma bil aldrig snål läge
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 14 okt 2017 00:09
av Gustafsson
Var det inte så att man alltid kan ladda med typ 2 eller UMC om detta händer. Räcker med en stund för att få i lite ”startgas” i batteriet, så kan man snabbladda sen.
Problemet är ju känt sedan nåt år och Tesla borde kunna fixa problemet tycker man...
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 14 okt 2017 08:06
av Mats
upplevde det i somras med 4km kvar. Bytte till annan SuC och då drog det igång som det skulle. Kanske hade fått lite in i batteriet så den hade dragit igång även på första om jag väntat lite?
Inget fel på första SuC, kom en annan och laddade där med bra fart direkt efter.
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 14 okt 2017 09:58
av Pontus
Min drog igång direkt med 114kW efter gårdagens äventyr.
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 14 okt 2017 10:09
av e5m1r
Pontus skrev:Min drog igång direkt med 114kW efter gårdagens äventyr.
På nya batterier har det med soc och värme i batteriet att göra
På äldre så är det bara batteritemp som spelar in
Du segade inte precis fram så batteriet säkert varmt och kan ta emot supercharging
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 14 okt 2017 11:05
av mati
Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 14 okt 2017 11:52
av e5m1r
mati skrev:Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
Har för mig att de nya är sega under 10%
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 14 okt 2017 12:21
av mans71
e5m1r skrev:Har för mig att de nya är sega under 10%
Så uppträder min iaf.
Re: Problem vid låg batterinivå
Postat: 14 okt 2017 13:13
av mati
e5m1r skrev:mati skrev:Det är ganska stor skillnad mellan gamla och nya bilar. Min nya bil har väldigt svårt för att ladda med hög effekt på SuC. Nu när det inte är sommarvarmt längre är det ganska vanligt att den stannar och segar vid runt 40kW, trots att jag har kört många mil innan och batteriet borde vara hyfsat varmt. Efter 20 minuter eller så börjar effekten öka lite sakta.
Så gjorde aldrig min gamla P85, såvida inte batteriet var iskallt.
Har för mig att de nya är sega under 10%
Ja, under 10% blir det segt. Men även kyla verka påverka mer.