Sida 1 av 1
Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:08
av AnteF
Verkar som att vi kan få en ny laddport på Model S och Model X inom en snar framtid. Vi kanske tom får Chademo eller CCS-EU här i Europa?
Mer info finns på:
http://www.cnbeta.com/articles/tech/660969.htm
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:09
av Teslaspolen
Vad är det där? CHAdeMO fast annorlunda?
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:13
av AnteF
Teslaspolen skrev:Vad är det där? CHAdeMO fast annorlunda?
GBT vad jag förstår det som. Kinesisk standard.
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... BIS9nQSEh/
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:14
av Svenssons
Sidan är på kinesiska och det är den kinesiska snabbladdarvarianten GB/T DC som visas. Inget som kommer komma till Europa. För våra bilar är CCS det naturliga valet, inte Chademo eller den kinesiska varianten och jag tror inte att man kommer lägga till en laddlucka i Europa liknande bilderna.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:29
av AnteF
Svenssons skrev:och jag tror inte att man kommer lägga till en laddlucka i Europa liknande bilderna.
Dum fråga kanske men; Får CCS verkligen plats i den befintliga luckan?
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:32
av MangeT
Shit vad mycket snyggare med dagens laddlucka.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:40
av bylund
Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:46
av MangeT
Kan nog hålla med om det. Är lite som hellre dyr laddstation än ingen möjlighet att ladda.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 10:51
av Svenssons
bylund skrev:Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 12:23
av chaffis75
Svenssons skrev:bylund skrev:Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.
Ja kan ju vara så att de är krav i kina och då måste man göra en ny lucka... I Europa tror jag många blir glada om de kommer CCS... Lättast för Tesla är säkert om de kan ha en standard lucka av standard storlek och sedan har man olika kontakter under beroende på marknad.
Ja gamla luckan är kanske snyggare men som sagt blir inte lika praktiskt rent produktionsmässigt när men har olika krav på olika marknader.
Undrar om Tesla kommer sätta "dubbla kontakter" även för amerikanska marknaden? Kanske Teslas tryne plus en chademo för de är väl den mest populära snabbladdnings standarden med undantag för Teslas egna kontakt?
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 12:30
av vigge50
chaffis75 skrev:Svenssons skrev:bylund skrev:Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.
Ja kan ju vara så att de är krav i kina och då måste man göra en ny lucka... I Europa tror jag många blir glada om de kommer CCS... Lättast för Tesla är säkert om de kan ha en standard lucka av standard storlek och sedan har man olika kontakter under beroende på marknad.
Ja gamla luckan är kanske snyggare men som sagt blir inte lika praktiskt rent produktionsmässigt när men har olika krav på olika marknader.
Undrar om Tesla kommer sätta "dubbla kontakter" även för amerikanska marknaden? Kanske Teslas tryne plus en chademo för de är väl den mest populära snabbladdnings standarden med undantag för Teslas egna kontakt?
Ja, i början av året så fanns det 451735 bilar med Chadmoe, 183628 med Tesla och 119875 med CCS.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 12:41
av vigge50
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 12:59
av Henrik Torphammar
Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 14:08
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.
Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 14:16
av vigge50
Svenssons skrev:Henrik Torphammar skrev:Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.
Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 17:55
av Svenssons
vigge50 skrev:Svenssons skrev:Henrik Torphammar skrev:Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.
Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
Jag pratade om standarder. IEC-62196-3 DC-laddning standardiserades inte förrän 19 juni 2014 som jag uppfattar det som. Gäller både CCS och Chademo. Då hade Tesla redan hunnit leverera ganska många bilar och de första dryga 100 Superchargers hade redan kommit upp.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 18:35
av Henrik Torphammar
Svenssons skrev:vigge50 skrev:Svenssons skrev:Henrik Torphammar skrev:Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.
Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
Jag pratade om standarder. IEC-62196-3 DC-laddning standardiserades inte förrän 19 juni 2014 som jag uppfattar det som. Gäller både CCS och Chademo. Då hade Tesla redan hunnit leverera ganska många bilar och de första dryga 100 Superchargers hade redan kommit upp.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Samtidigt så valde man ju inte gristrynet i Europa utan valde en standard kontakt. Varför man inte gjorde samma i USA är ju en gåta som jag tror de valde fel svar på. Bilarna borde för det första sett likadana ut över allt och för det andra med typ2 i alla.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 19:07
av Lessmog
Standard handlar väl alltid om politik? <-- s k erotisk fråga, inget svar förväntas.
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 20:04
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
Samtidigt så valde man ju inte gristrynet i Europa utan valde en standard kontakt. Varför man inte gjorde samma i USA är ju en gåta som jag tror de valde fel svar på. Bilarna borde för det första sett likadana ut över allt och för det andra med typ2 i alla.
Det har varit uppe på flera videoklipp om Teslas historia och det som då har sagts var från början var det tänkt att ha samma kontakt till Europa som i USA men de tänkte om i sista stund eftersom det faktiskt fanns en standard som började få fotfäste och det var ju Menekes Typ 2 för AC-laddning som hade blivit en standard 13 oktober 2011. Denna hade visserligen blivit standard innan första Model S levererades i USA men det var så pass sent i utvecklingen av Model S och gällde inte USA så därför gjorde man sig inte besväret att försena produktion och ändra kontakt för den amerikanska marknaden.
Detta kan ha påverkat Tesla också:
http://www.mennekes.de/uploads/media/Ty ... ter_01.pdf
Det verkar som Tesla offentliggjorde att europabilarna skulle ha Mennekes Typ 2 i augusti 2013. :
http://evtv.me/2013/08/scotty-we-need-more-power/
Lessmog skrev:Standard handlar väl alltid om politik? <-- s k erotisk fråga, inget svar förväntas.
Erotisk fråga?
Re: Ny laddport?
Postat: 16 okt 2017 21:14
av Bjelke
Cicero var ju känd för sin erotik redan för typ 2000 år sedan... Eller var det nåt annat?
