Sida 1 av 2
Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 05:31
av POHST
Tacksam för lite input från er alla med erfarenhet av Tesla och faktiska totalkostnaden att äga en Model S.
Jag kör idag en tjänstebil där jag själv betalar bränsle och får ersättning för tjänstemil.
Dock är mina tjänstemil försvinnande få men jag kör ca 600mil/mån då jag har 14mil till jobbet och pendlar varje dag.
Dessa 600mil/mån kostar mig ca 5000kr i diesel. Jag kör nästan bara på motorväg och ligger oftast i 150km/h.
Har nu blivit rekommenderad av Tesla att titta på en ny 100-modell till 0,45% ränta istället för beg som jag först tänkte mig.
Nu till frågorna.
Vad skulle enligt er uppfattning totalkostnaden bli för mig på 3 år om jag kör 6-7000mil/år för en ny kontra beg Model S?
Vilka dolda kostnader kan uppstå som man inte tänker på eller som säljarna på Tesla kan ”missa” att presentera?
Servicekostnader, försäkring, övrigt?
Hur stor är förbrukningen/räckvidden om man inte kör i 120 utan 150km/h?
Hela min billösning idag kostar ju ca 6000kr/mån inkl bränsle och jag slipper tänka på värdeminskning, försäkringar och självrisk etc...
Tacksam för alla tips, siffror och råd!
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 06:29
av Bjelke
Om bränslet kostar dig 5000kr idag och totala blir 6000kr så kostar dig alltså nuvarande bil bara en tusenlapp per månad...? Stämmer det?
Du har typ som mig med väldigt långt till jobbet varje dag och bör väl få göra avdraget i deklarationen som blir megastort med dom milen och
det avdraget påverkas inte heller av att du skaffar en Tesla eller inte...
Kostar nuvarande bil bara en tusenlapp per månad så antar jag att vi pratar om en privat lite äldre bil som är helt och fullt avbetald, så sammanlagt har jag svårt
att se att ett köp av en Tesla för runt miljonen går att "räkna hem" om man ser på det ur ditt nuvarande perspektiv (och 6000 mil/år), det kommer att bli dyrt ändå lixom,
men om det kan röra sig om en tjänstebil i någon form så kan det bli bra ändå kanske
Om du laddar hemma och kör 500mil/månad så kan du räkna med att månadskostnaden blir ca 1000kr isf 5000kr för soppan som du har nu iaf, dvs en skillnad på 4000kr

Resten, dvs din tusenlapp per månad består väl i skatt/försäkring/service/underhåll och det blir ju svårslaget med en Tesla för millen... Som du säkert redan läst en del om så kan försäkring bli väldigt dyrt (rena
anarkin bland försäkringsbolagen) men halvförsäkring i 3 år har du ju iaf...
Skatten just nu är typ noll men det ska ju göras om (och smbp blir då 60tkr isf 40tkr)...
Service inget som Tesla kräver förutom om man väljer en leasing med garanterat restvärde, ochden är ganska dyr isf (jämfört med din nuvarande iaf antar jag)...
Däck kan dra iväg lite i kkostnad oxo, kanske mest beroende på körstil *host host*, och är man van att dundra fram i 150 så tillhör man nog kategorin "dyrt med däck" på en Tesla...
Förbrukning ökar en del i 150km/h, typ 260-280 Wh/km på sommarn (model S iaf) och lite över 300 Wh/km på vinter eller i regn skulle jag säga ungefär, men det varierar ganska mycket
beroende på väglag/däck-fälg-val osv...
Resten när det gäller leasingbilar på företaget osv och hur man räknar där för att "lura" sig själv

finns det massa trådar om här, om det nu ens är möjligt i ditt fall, och du kommer nog få en
del tips och länkar osv snart här
Totalkostnaden för 3år med uppåt 7000mil/år? Då skulle jag nog vilja påstå uppemot bilens pris (25% restvärde kanske och det ihop med resten av kostnaderna däck/försäkring/el/mm blir nog typ bilens pris)...
Edit: och den där rabatten på 9000kr om man använder en referalkod kan du nog glömma för den tas bort om några dagar tyvärr (helt 100% säker kan man ju dock inte vara när det gäller Tesla)
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 06:40
av LarsL
Du måste räkna totalkostnaden, inte bara bränslet!
Förmånsvärdet är bättre för en elbil än för fossilen.
Du har rätt till samma milersättning för bränslet.
Det vore ändå konstigt om inte Teslan blir billigare för dig.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 07:24
av Xmag
Förmånsvärdet på en 100 blir ju mycket dyrare än på en ”75a”. Kanske räcker med en 75a? Kan du ladda på jobbet?
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 09:59
av Verdi
Xmag skrev:Förmånsvärdet på en 100 blir ju mycket dyrare än på en ”75a”. Kanske räcker med en 75a? Kan du ladda på jobbet?
Skiljer "bara" ca 800:- brutto på förmånsvärdet. Däremot är ju 100D några hundra tusen dyrare så totalkostnaden blir ju mycket högre ändå.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 12:55
av POHST
1000kr/mån (ca) är förmånsbeskattningen för nuvarande bil. (Golf combi)
Vår bilpolicy tillåter inte bilar för miljonen i dagsläget så jag får nog ta den privat. ...alternativt i eget bolag.

Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 12:57
av POHST
Jag kommer ev kunna ladda på jobbet och hemma kan jag. Men vad behöver jag hemma, egen laddstation?
(Ska på provkörning på onsdag så jag får mer info då men svara gärna ändå).

Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 13:10
av Hyted
POHST skrev:Jag kommer ev kunna ladda på jobbet och hemma kan jag. Men vad behöver jag hemma, egen laddstation?
(Ska på provkörning på onsdag så jag får mer info då men svara gärna ändå).

Hemma sätter du upp Teslas Wallconnector.
Den är supersmidig!
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 13:15
av OlleBack
Största frågan är väl hur länge vi kommer ha de här fördelaktiga räntorna (har själv 0.25). Räntan är ju inte fast under lease/köp mig veterligen och otydligt hur godtyckligt de kan ändra räntan
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 14:20
av mati
Jag har svårt att se hur en Tesla inte kan bli billigare om alternativet är att man man bränner 5000kr diesel varje månad. En 75D skulle troligen ha tillräckligt mycket räckvidd. Framförallt om laddning på jobbet kan fixas så är det ju en solkar kandidat.
Ang laddning så rekommenderas en laddbox, men ett vanligt trefasuttag gör samma jobb. 28 mil (alltså jobbet t o r) laddar man på under 6 timmar med 11kW i ett trefasuttag.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 15:53
av Jensa
Intressant och du kommer garanterat spara in en hel del med att köra Tesla istället. I alla fall få en underbar bilupplevelse varje dag du pendlar till jobbet!
Eftersom du har tillgång till laddning på jobbet så kanske du klarar dig med en Model S 75D? Detta för att hålla ned kostnad samt förmånsvärde. Hemma laddar du i vanligt 3-fas uttag med laddkabeln och har då alltid fulladdad bil morgonen efter, även om du ställer ned effekten till t.ex 3x10A för att inte blåsa huvudsäkringen. Eller så skaffar du en laddbox från Tesla. Jag har gjort en kalkylator där du kan se vad netto- samt bruttolöneavdrag landar på. Eller som i ditt fall för att få fram din privata kostnad samt ditt eget bolags kostnad.
https://www.dropbox.com/s/ie6roty3xg65c ... .xlsm?dl=0
Jag satte på skoj in dina siffror här och kortfattat ser de ut så här: (öppna i excel för att laborera med siffrorna i de gråa rutorna)
Model S 75D
Pris: 903.250 kr (inkl. moms)
Restvärde: 40%
Företagets kostnad för leasing samt försäkring, service landar på 13.534 kr/mån. Du betalar in förmånsvärdet som privat inbetalning (nettolöneavdrag) och kvar som företagets kostnad blir (13.534 - 4.591 = 8.943 kr/mån)
Skulle du tagit ut de 8.943 kr som lön istället skulle din lön netto bli: 8.943 / 1,3142 (soc. avg.) = 6.805 x 0,66 (löneskatt 34 %) = 4.491 kr/mån.
Privat blir din kostnad: 4.591 + 500 = 4991 kr/mån (laddkostnad 500 kr/mån, räknat på 3.000 mil hemmaladdning/år)
Påverkar dig privat inkl. din "uteblivna lön" 4.991 + 4.591 =
9.582 kr/mån
Ändrar du restvärdet gör det så klart stor skillnad i slutgiltig månadskostnad.
Edit: Tar arbetsgivaren alla kostnader blir kostnaden för dem 14.977 kr. Privat blir kostnaden skatten på ditt förmånsvärde + elkostnad, totalt 2.061 kr.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 27 okt 2017 22:34
av Generalbogge
150 km/h
Du kan ju kanske spara in lite på fortkörningsböter också genom att köra lite lugnare.
Men med de många milen som du kör, tycker jag absolut att du ska bli fossilfri. Där finns mycket att spara.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 28 okt 2017 13:19
av LarsL
POHST skrev:Jag kommer ev kunna ladda på jobbet och hemma kan jag. Men vad behöver jag hemma, egen laddstation?
(Ska på provkörning på onsdag så jag får mer info då men svara gärna ändå).

Du behöver bara en stickpropp för att ladda hemma. Men eftersom du åker så mycket så vill du säkert ladda 3-fas och då krävs ett 3-fas uttag. Sen kan du välja att lämna UMCn, laddkabeln, hem eller plocka ur och i den varje dag. I det läget blir det smidigare att skaffa en Wallbox, den kostar ungefär som en extra UMC... för att det är ungefär samma sak
Mellan tummen och pekfingret kan man säga att du kommer 1km/timme Ampere och fas. Alltså 1-fas 10A ger 10km/timme i räckvidd. 3-fas 16A ger på samma sätt 48km/timme. Man brukar ju vara hemma så där 10-12h per dygn så då är det bara att räkna för att se vad man behöver. Tex 2x14mil ger 28km/timme så då räcker det med 3-fas 10A.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 07:36
av POHST
Jensa skrev:Intressant och du kommer garanterat spara in en hel del med att köra Tesla istället. I alla fall få en underbar bilupplevelse varje dag du pendlar till jobbet!
Eftersom du har tillgång till laddning på jobbet så kanske du klarar dig med en Model S 75D? Detta för att hålla ned kostnad samt förmånsvärde. Hemma laddar du i vanligt 3-fas uttag med laddkabeln och har då alltid fulladdad bil morgonen efter, även om du ställer ned effekten till t.ex 3x10A för att inte blåsa huvudsäkringen. Eller så skaffar du en laddbox från Tesla. Jag har gjort en kalkylator där du kan se vad netto- samt bruttolöneavdrag landar på. Eller som i ditt fall för att få fram din privata kostnad samt ditt eget bolags kostnad.
Jag satte på skoj in dina siffror här och kortfattat ser de ut så här: (öppna i excel för att laborera med siffrorna i de gråa rutorna)
Model S 75D
Pris: 903.250 kr (inkl. moms)
Restvärde: 40%
Företagets kostnad för leasing samt försäkring, service landar på 13.534 kr/mån. Du betalar in förmånsvärdet som privat inbetalning (nettolöneavdrag) och kvar som företagets kostnad blir (13.534 - 4.591 = 8.943 kr/mån)
Skulle du tagit ut de 8.943 kr som lön istället skulle din lön netto bli: 8.943 / 1,3142 (soc. avg.) = 6.805 x 0,66 (löneskatt 34 %) = 4.491 kr/mån.
Privat blir din kostnad: 4.591 + 500 = 4991 kr/mån (laddkostnad 500 kr/mån, räknat på 3.000 mil hemmaladdning/år)
Påverkar dig privat inkl. din "uteblivna lön" 4.991 + 4.591 =
9.582 kr/mån
Ändrar du restvärdet gör det så klart stor skillnad i slutgiltig månadskostnad.
Edit: Tar arbetsgivaren alla kostnader blir kostnaden för dem 14.977 kr. Privat blir kostnaden skatten på ditt förmånsvärde + elkostnad, totalt 2.061 kr.
Tack för ett mycket uppskattat svar!
Jag kör idag tjänstebil med drygt 3000kr i förmånsvärde, därav ”kostnaden” 1000kr/mån i skatt.
Jag tror att jag behöver en 100-modell för räckvidden. Även om jag eventuellt kommer kunna ladda på jobbet (vilket jag inre är säker på) så händer det att jag endast är hemma 5tim över natten innan jag kör igen. När det då är -15 grader kallt, bilen ska värmas upp etc så tänker jag att det är onödigt att riskera att stå torr på juice i batterierna.men det är möjligt att jag kan komma ner till en 75:a om jag säkerställer laddning på jobbet.
Ang finansiering så kommer jag sannolikt inte kunna ha den som företagsleasing/tjänstebil men jag får ett generellt lönepåslag när egen bil körs i tjänsten så där har jag ett par tusen till som blir till fördel i ekvationen.
Ang kalkylen. Har du även en mall för privatleasing?
Är 60% värdeminskning (40% restvärde) en relevant värdeminskning för 18000mil på 3 år enligt din uppfattning?
Vad mer än däck bör man räkna in under övriga kostnader?
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 07:41
av POHST
LarsL skrev:POHST skrev:Jag kommer ev kunna ladda på jobbet och hemma kan jag. Men vad behöver jag hemma, egen laddstation?
(Ska på provkörning på onsdag så jag får mer info då men svara gärna ändå).

Du behöver bara en stickpropp för att ladda hemma. Men eftersom du åker så mycket så vill du säkert ladda 3-fas och då krävs ett 3-fas uttag. Sen kan du välja att lämna UMCn, laddkabeln, hem eller plocka ur och i den varje dag. I det läget blir det smidigare att skaffa en Wallbox, den kostar ungefär som en extra UMC... för att det är ungefär samma sak
Mellan tummen och pekfingret kan man säga att du kommer 1km/timme Ampere och fas. Alltså 1-fas 10A ger 10km/timme i räckvidd. 3-fas 16A ger på samma sätt 48km/timme. Man brukar ju vara hemma så där 10-12h per dygn så då är det bara att räkna för att se vad man behöver. Tex 2x14mil ger 28km/timme så då räcker det med 3-fas 10A.
Tack, bra info!
Jag kan lösa 3-fas eller tesla-laddare hemma så det är vilket som är bäst.
Så mina 30mil/dag tar då ca 6,5tim att ladda hemma på en 16A 3-fas?
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 07:53
av POHST
mati skrev:Jag har svårt att se hur en Tesla inte kan bli billigare om alternativet är att man man bränner 5000kr diesel varje månad. En 75D skulle troligen ha tillräckligt mycket räckvidd. Framförallt om laddning på jobbet kan fixas så är det ju en solkar kandidat.
Ang laddning så rekommenderas en laddbox, men ett vanligt trefasuttag gör samma jobb. 28 mil (alltså jobbet t o r) laddar man på under 6 timmar med 11kW i ett trefasuttag.
Det kan ev räcka med en 75:a.
Men det hänger nog lite på om jag kan ladda på jobbet eller inte.
Jag misstänker att min körstil mitt i vintern och med musik etc innebär att jag i sämsta fall inte kommer t o r 30 mil på en laddning, eller vad tror ni?
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 07:57
av POHST
OlleBack skrev:Största frågan är väl hur länge vi kommer ha de här fördelaktiga räntorna (har själv 0.25). Räntan är ju inte fast under lease/köp mig veterligen och otydligt hur godtyckligt de kan ändra räntan
Har någon försökt att låsa räntan?
Vad blev den fasta räntan i så fall?
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 08:34
av MangeT
POHST skrev:
Är 60% värdeminskning (40% restvärde) en relevant värdeminskning för 18000mil på 3 år enligt din uppfattning?
Jag skulle räkna med 50% värdeminskning, speciellt med tanke på körsträckan även om det inte är lika avgörande för en elbil.
Dock borde du säkerställa att det finns laddning på jobbet så att en 75:a räcker. Sparar du mycket pengar på. Kör själv en S60D idag och den räcker utan problem mellan Superchargers.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 08:58
av Leo
Tesla räknade för drygt ett är sen med 45% på 3år och 12000mil och 34% på 5år och 20000mil. Dock var det med +3% som kampanj sommaren 2016 om jag minns rätt då jag såg den här bilden som bifogas.
Tror nog att milen kommer att börja "påverka mer" framöver än det varit fram tills nu. Allt annat än drivlinan slits ju precis likadant som på en vanlig bil.
Ungefär som att på 90-talet fick man sjukt bra betalt för långmilade BMW då utbudet var så litet. Men där nu även BMW är lika som de flesta bilar med mycket mil. Så tror att Tesla bilar är påverkat av samma fenomen tidigare och just nu. Men frågan är om långmilare även fortsättningsvis kommer att ha lika urstarkt 2:a hands värde.
Så personligen skulle jag räkna lite lägre för att känna mig bekväm i kalkylen. Och förhoppningsvis vara på säkra sidan och få ett litet överskott. Som man då kan använda som kontantinsats till nästa bil. Riktigt trist att ev behöva "betala in" en peng igen då man lämnar in bilen efter 3år.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 09:05
av MangeT
MangeT skrev:POHST skrev:
Är 60% värdeminskning (40% restvärde) en relevant värdeminskning för 18000mil på 3 år enligt din uppfattning?
Jag skulle räkna med 50% värdeminskning, speciellt med tanke på körsträckan även om det inte är lika avgörande för en elbil.
Dock borde du säkerställa att det finns laddning på jobbet så att en 75:a räcker. Sparar du mycket pengar på. Kör själv en S60D idag och den räcker utan problem mellan Superchargers.
Ser nu att jag läste ditt inlägg galet. Tänkte precis tvärtemot vad du skrivit. 60% värdeminskning låter bra för att vara på säkra sidan.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 09:20
av Jensa
Jag gjorde i ordning en privat leasingkalkyl som du kan kika på. Blir dock betydligt mer pengar än om man kan ta den genom bolag eller liknande. Räknade även här på samma ränta och 40 % restvärde. Tror dock om du ska köra 18.000 mil på 3 år så borde man sätta restvärdet ännu lägre, kanske 30 %. Som Leo säger så är det bättre att vara på den säkra sidan
https://www.dropbox.com/s/yb3j7eubqmfmn ... .xlsm?dl=0
Kika här! Justera siffrorna i de gråa rutorna så de passar dig. La med reseersättning där man kan fylla i skattefritt belopp (18,50 kr/mil) samt belopp utöver skattefri som räknas som lön. Fyll på med däck, underhåll mm.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 17:41
av lobbin
Nu var det privatköp iofs, men vår säljare rekommenderade 100% avskrivning på 7 år istället för vad vi nu fick på 3 år. 3500 mil per år.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 21:14
av bylund
Fast det är ju lite på samma sätt att man räknar med att man ska klara av 7 % ränta när man lånar till bostad. Man ska ju helst klara av att bilen tappar värsta-falls-scenariot, och sedan är det ju bra om utfallet är bättre än så. Det är ju rätt surt att stå där med ett lån som man inte kan betala av om man säljer bilen.
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 21:37
av Smutt
Det suraste är om nån typ tänder eld på bilen och försäkringsbolaget betalar ut mindre än lånet
Re: Dags att bli fossilfri?
Postat: 29 okt 2017 21:41
av Lessmog
Smutt skrev:Det suraste är om nån typ tänder eld på bilen och försäkringsbolaget betalar ut mindre än lånet
Sådant kan hända.