Sida 1 av 1
Slipstream-fälgar och salt
Postat: 27 okt 2017 13:53
av Kylbalsam
Jag har kört en vintersäsong med Slipstream-fälgarna och efter tvätt i våras kunde det konstateras att alla korroderat i spåret som finns inne i fälgen:
Jag visste med 99.9% att detta skulle hända, då designen inte är vinter-säkrad...samt att säkert lacken är supertunn just i spåret.
Kör man en säsong till och saltvatten får stå o gotta sig ännu en säsong, så kommer det bli ännu värre.
Frågan är nu; Tips på åtgärd!?
1. Ska man slipa ner o lacka om just spåret och anslutningen till det?
2. Eller olja spåret så ingen vidare korrosion kan ske. (Dock fastnar säker sand etc o skapar obalans.)
3. Göra ingenting...
4. Garanti?
Hoppas få höra era erfarenheter och tips.
/Anders
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 27 okt 2017 14:08
av snowtroll
Väldigt nyfiken på svaren på detta jag med.
Generellt med Alu är nog att lackningen måste vara tillräckligt robust... men den åker till slut även den.
Lacka om, efter lackborttagning, fälgar vet jag inte heller hur bra det blir då alu inte lackas utan vidare utan att bearbeta eller behandla den med ngt som gör att ytan binder med lacken först?
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 27 okt 2017 15:30
av AGCF
Fantastiskt. Hur tänkte dom? Den borde ha lutat hela vägen.
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 27 okt 2017 18:27
av mati
AGCF skrev:Fantastiskt. Hur tänkte dom? Den borde ha lutat hela vägen.
Made in California. Det regnar sällan, det snöar garanterat aldrig någonsin, och salt på vägarna har de inte ens hört talas om.
Det blir spännande när Model 3 börjar levereras till resten av världen och de första bilarna börjar rosta sönder strax efter leverans pga dålig lack och typiska "det-tänkte-vi-inte-på fel". Tur att man har en aluminiumburk.
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 27 okt 2017 19:43
av Smutt
Det är bara att lämna in det där är inte svår fixat

Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 27 okt 2017 22:08
av Generalbogge
Har också stört mig på den där gropen. När man tvättat bilen /fälgarna, så samlas där alltid vatten, och det är svårt att få bort. Sedan när man kör, så skvätter såklart detta vattnet iväg, och då det ofta inte är rent, så blir fälgarna skitiga igen (man ser där det runnit iväg).
Skulle man inte kunna typ fylla med silikon där, eller något liknande?
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 27 okt 2017 23:00
av GiGurra
hmm.. vad tusan då..
Jag som just fått vinterdäck levererade på slipstreams.. om detta nu är ett känt problem tycker man ju att tesla borde kunna tipsa om bättre fälgar för vintern.. Eller uppstår det här med alla deras fälgar? Räknar iofs inte med att ha bilen mer än 2-3 år men... hur länge betyder det här att man kan räkna med att fälgarna håller?
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 28 okt 2017 09:24
av Bjelke
Håller gör dom nog många år ändå, men det blir fult och kanske problem med balans...
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 28 okt 2017 09:34
av Verdi
Står det vatten där och det fryser till is så lär man få en ordentlig obalans. Fälgarna lär väl dock hålla i bra många år innan de i sig orsakar obalans.
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 28 okt 2017 09:48
av bonath
Multibond på Biltema, otroligt segt och starkt. Finns i grått. Har använt det som fönsterkitt, fantastiskt bra. Finns både vanlig och rapid.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000030746/
Re: Slipstream-fälgar och salt
Postat: 28 okt 2017 10:16
av Nicke Nyfiken
GiGurra skrev:hmm.. vad tusan då..
Jag som just fått vinterdäck levererade på slipstreams.. om detta nu är ett känt problem tycker man ju att tesla borde kunna tipsa om bättre fälgar för vintern.. Eller uppstår det här med alla deras fälgar? Räknar iofs inte med att ha bilen mer än 2-3 år men... hur länge betyder det här att man kan räkna med att fälgarna håller?
Det går väl fortfarande att köpa de ”gamla” 19 tummarna hos tesla. De verkar hålla mycket bättre, och har inget spår där det samlas vatten och skit.
Mina gamla 19” originalfälgar åkte precis på för 4’e vintersäsongen nu, och de ser ut att vara i betydligt bättre skick än de slipstream på bilderna i trådstarten. Den enda synbara korrosionen är på kanterna av det silvriga centrumlocket med Teslaemblemet. Men dessa är ju enkla att byta ut.