Sida 1 av 1
Ny intressant batteriteknik
Postat: 04 feb 2015 11:42
av Laddvin
Jag läste igår på NyTeknik om en ny intressant batteriteknik som ger dubbla mängden energi på samma volym batteri. Detta skulle potentiellt kunna ge Tesla Model S toppmodeller en räckvidd på uppåt 100 mil på en laddning. Mycket häftigt!
Till skillnad från andra batteritekniker i prototyp-stadiet så verkar denna vara mer realistisk prismässigt och kan bli verklighet relativt snart. Den bygger på Litiumjon-batterier och kräver alltså inte så mycket omställning i fabrikerna. Vad tror ni? Kommer de att dessa kommer att tillverkas i Teslas Gigafactory?
Källa:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 881150.ece
Originalartikel på engelska:
http://www.technologyreview.com/news/53 ... e-as-long/
Re: Ny intressant batteriteknik
Postat: 04 feb 2015 12:02
av Svenssons
.
Re: Ny intressant batteriteknik
Postat: 04 feb 2015 12:25
av Laddvin
Svenssons skrev:Som sagts tidigare så är det bara att ge Tesla en fungerande battericell så är man på banan.
Vad gäller batterier så är det flera faktorer som Tesla behöver kolla på och väga mellan när de väljer batteri till sin bilar:
- Volym
- Vikt
- Pris
- Hastighet att ladda batteriet
- Temperaturintervaller
- Hållbarhet vad gäller lagrad energi
- Livslängd/Hur många cykler som kan laddas med typ 80% bibehållen kapacitet
- Råvaror i batteriet
Finns garanterat fler faktorer som jag inte kommer på. Att bättra på egenskaperna för en av dessa kan leda till sämre för andra.
Jo absolut, alla dessa punkter är jätteviktiga. Men när man tittar på vad det är för typ av batteri så skiljer det sig väldigt lite från den nuvarande modellen, och det är just det som gör att jag tycker att denna prototyp är så intressant.

Re: Ny intressant batteriteknik
Postat: 04 feb 2015 12:49
av LarsL
Tesla fungerar nu, tycker jag att vi ska tillägga. Det som behövs då är framför allt billigare batterier över tiden, alltså billigare att tillverka och/eller ha längre livslängd.
Jag skulle tro att ett större energi innehåll per kilo kommer användas för att göra batteripaket mindre, lättare och billigare. Det kommer göra bilen energieffektivare och snabbare.
Jo, visst vore det trevligt med 100mils räckvidd så att man slipper stanna mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda. Men jag tror ändå att folk väljer en bil med halva räckvidden om den kostar 2/3 av pengarna i inköp.
Re: Ny intressant batteriteknik
Postat: 04 feb 2015 12:56
av Laddvin
LarsL skrev:Tesla fungerar nu, tycker jag att vi ska tillägga. Det som behövs då är framför allt billigare batterier över tiden, alltså billigare att tillverka och/eller ha längre livslängd.
Jag skulle tro att ett större energi innehåll per kilo kommer användas för att göra batteripaket mindre, lättare och billigare. Det kommer göra bilen energieffektivare och snabbare.
Jo, visst vore det trevligt med 100mils räckvidd så att man slipper stanna mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda. Men jag tror ändå att folk väljer en bil med halva räckvidden om den kostar 2/3 av pengarna i inköp.
Ja du har så rätt, ett mindre batteripaket skulle nog vara mer logiskt, just nu är ju bilarna riktigt tunga. Det skulle absolut vara bäst för framtida modeller med ett mindre och lättare batteri, men om man tänker på just Model S som har en bottenplatta och kaross redan i produktion, anpassad efter batteripackets storlek, så skulle det vara intressant om man kunde byta ut packet mot ett lika stort med extra räckvidd i efterhand.

Re: Ny intressant batteriteknik
Postat: 04 feb 2015 14:19
av LarsL
Kan tänka mig att Tesla kommer erbjuda bägge alternativen, när bättre batterier finns.
Sen ska vi inte glömma att batteribranchen är full av det, som Elon Musk har sagt. De får väl skicka honom en cell?
Re: Ny intressant batteriteknik
Postat: 05 feb 2015 08:27
av Wahll
Ja, det är intressant med all utveckling av dessa batterier.
Såg även denna artikeln om ett nytt membran.
Detta kanske kan knyta an till Tibors artikel om att batterierna tappar mest effekt i början. Man kan ju tänka sig att det efter produktionen är mest stoft kvar som lätt släpper och fastnar i membranen, som i sin tur leder till kortslutning eller försämrad funktion.
http://ns.umich.edu/new/multimedia/slid ... hargeables
Man förstår varför MIT håller sig framme med Boston Power (och svenskan Dr. Christina Lampe-Onnerud som grundare) "runt hörnet".