Sida 1 av 5
2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 18:59
av Verdi
Ser ut som att jag faktiskt får min S 75D såld till rimligt pris.
Nu velar jag mellan att köpa en P85D från Tesla. Antagligen denna:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA8H27FFP71740 för 785 700:- (eller så
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H46FFP78352 då jag såg att den första var svart solid) eller så en faceliftad 90D (sep -16) med samma utrustning, mil och vinterhjul för 900 000:-.
Vad ska man tänka på? Jag tycker facelift är rätt mycket snyggare. En 90D har längre räckvidd men sämre prestanda än P85D. Och så har P85D högre förmånsvärde.
Nån som ägt/provat båda modellerna och kan säga vilken som är mest prisvärd? Inklusive vinterhjul så är skillnaden mindre än 100 000:-.
Edit: Jag får 850' för min som gått 1300 mil. Jag saknar dock premiumpaket, elbaklucka, luftfjädring och ultra hifi och så tycker jag nog svart skinn är snyggare än det ljusbruna jag har nu. Har jag hål i huvudet som gör det bytet? Tänker köpa 21" sommarhjul till våren om jag behåller min så där får man väl lägga till 30-40 tusen. Har bara en uppsättning 19" slipstream idag.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 19:19
av deffe
Verdi skrev:Ser ut som att jag faktiskt får min S 75D såld till rimligt pris.
Nu velar jag mellan att köpa en P85D från Tesla. Antagligen denna:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA8H27FFP71740 för 785 700:- (eller så
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H46FFP78352 då jag såg att den första var svart solid) eller så en faceliftad 90D (sep -16) med samma utrustning, mil och vinterhjul för 900 000:-.
Vad ska man tänka på? Jag tycker facelift är rätt mycket snyggare. En 90D har längre räckvidd men sämre prestanda än P85D. Och så har P85D högre förmånsvärde.
Nån som ägt/provat båda modellerna och kan säga vilken som är mest prisvärd? Inklusive vinterhjul så är skillnaden mindre än 100 000:-.
Edit: Jag får 850' för min som gått 1300 mil. Jag saknar dock premiumpaket, elbaklucka, luftfjädring och ultra hifi och så tycker jag nog svart skinn är snyggare än det ljusbruna jag har nu. Har jag hål i huvudet som gör det bytet? Tänker köpa 21" sommarhjul till våren om jag behåller min så där får man väl lägga till 30-40 tusen. Har bara en uppsättning 19" slipstream idag.
P85D - Mer ös för pengarna, men till kostnaden av att den har mindre räckvidd och även lite äldre såklart. Men P85D är ändå en av Teslas bästa versioner av sin bil.
90D - Lite snyggare och mer modern. Noterbart längre räckvidd, och ganska bra ös ändå men inget du kan "skryta" med.
Jag tycker en 90D med AP1 eller en P85D egentligen placerar sig på samma nivå men helt beroende på om du verkligen behöver dom extra ~15mil som en 90D erbjuder. Svårt att supercharger hoppa kanske (ladda på varannan supercharger, funkar på en 90D och med nöd och näppe med en P85D också men kanske får hålla igen lite)
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 19:20
av dstr
Vill du köra ifrån sporthojar vid rödljus eller räcker inte 39 mils räckvidd så du måste ha 43?
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 19:22
av jpetters
Jag hade köpt en en P85DL, dvs med Ludicrous. Vi har idag en P90D och en P85+ i familjen (båda Model S). Skillnaden i range är ca 25km. Laddar man på SuC är 85 batteriet klart bättre är min erfarenhet. 85-an hoppar direkt upp till 118kW medans 90-an max kommit upp i 105kW och gärna segar i början.
P-modell är grymt kul och har man begränsad budget så hade jag satsat på en P85D, helst med Ludicrous installerat. De P85D Tesla säljer ger grymt mycket känsla för pengarna.


Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 19:37
av Remuz
P85D såklart. Tom jag funderar på att lämna X för en S bara för P85D fallit så mycket i pris. Jag är dock privatköpare så förmånsvärde är ovidkommande.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 19:45
av Verdi
Är det några uppenbara nackdelar med pre facelift förutom utseendet? Har pre facelift sämre lysen? Har för mig att jag läst det.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 19:50
av Verdi
jpetters skrev:Jag hade köpt en en P85DL, dvs med Ludicrous. Vi har idag en P90D och en P85+ i familjen (båda Model S). Skillnaden i range är ca 25km. Laddar man på SuC är 85 batteriet klart bättre är min erfarenhet. 85-an hoppar direkt upp till 118kW medans 90-an max kommit upp i 105kW och gärna segar i början.
P-modell är grymt kul och har man begränsad budget så hade jag satsat på en P85D, helst med Ludicrous installerat. De P85D Tesla säljer ger grymt mycket känsla för pengarna.


Hur stor skillnad gör L på P85D?
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:02
av Verdi
Vad är det för baksäten på den här?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H46FFP78352
Det här är väl den vanliga "bänken":
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H49FFP75316
Och det här är premiumbaksäte:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA8H27FFP71740
Alla tre är ju olika. Är det "next generation"-baksäten?
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:13
av mati
Verdi skrev:Är det några uppenbara nackdelar med pre facelift förutom utseendet? Har pre facelift sämre lysen? Har för mig att jag läst det.
Nej, det tycker jag definitivt inte. Pre-facelift har xenon, medan facelift har led, men de är
inte bättre. Led:arna ger en annan ljusbild som jag inte tycker är så bra. Xenonlysen ger jämnare ljus. Men det är en smaksak. I båda fallen är ljuset kasst, som vi vet.
Förresten, jag tror inte att skillnaden i räckvidden är så stor. Jag hade en P85 utan D, och den ska ju ha sämre räckvidd, men i jämförelse med min nuvarande 90D var det ingen jätteskillnad. Några enstaka mil kanske. Ingenting av betydelse. Förbrukningen var nästintill identisk, bara att 90:an har några få kWh mer.
Angående laddning vid SuC håller jag med. 85an är snabbare.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:14
av Remuz
Den sista verkar grymt opraktisk. Lite som sexsitsig X med mittkonsol
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:19
av Niclas
P85D med plusfjädring, Ludicrous, och AP1 är den bästa bilen Tesla tillverkat. P85DL är 0,3 s långsammare än P100D men väghållningen är oerhört mycket bättre och P85D ligger väldigt attraktivt i pris. Jag tycker dessutom prefacelift är snyggare, mer klassisk och bättre sammansatt helhet än facelift. Dessutom är AP1 bättre än AP2 hittills. Och nextgen baksätena är bättre, snabbare laddare (22kw), och 85-batteriet håller bättre än nya 90 som degraderas snabbare.
Jag ser ingen fördel med en 90D, har haft en sådan, men gillar man prestanda är 90D inte tillräcklig.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:21
av Surfaren
Verdi skrev:
Alla tre är ju olika. Är det "next generation"-baksäten?
Ja, det är nextgen-säten bak på den blåa för 739'. Det där baksätet med bara 2 stolar skulle jag undvika. Tror att det finns en anledning till att Tesla slutade med det (klen marknad). Har för mig att det inte går att fälla, dessutom.
Jag var själv inne på att byta men har bestämt mig för att skippa det. För mig var det intressant vad bilarna har för registrerad effekt då det gör ganska mycket på försäkringspremien för mig.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:25
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:Är det några uppenbara nackdelar med pre facelift förutom utseendet? Har pre facelift sämre lysen? Har för mig att jag läst det.
Nej, det tycker jag definitivt inte. Pre-facelift har xenon, medan facelift har led, men de är
inte bättre. Led:arna ger en annan ljusbild som jag inte tycker är så bra. Xenonlysen ger jämnare ljus. Men det är en smaksak. I båda fallen är ljuset kasst, som vi vet.
Förresten, jag tror inte att skillnaden i räckvidden är så stor. Jag hade en P85 utan D, och den ska ju ha sämre räckvidd, men i jämförelse med min nuvarande 90D var det ingen jätteskillnad. Några enstaka mil kanske. Ingenting av betydelse. Förbrukningen var nästintill identisk, bara att 90:an har några få kWh mer.
Angående laddning vid SuC håller jag med. 85an är snabbare.
Sant. LED-lysena ger en lite spretig och ojämn ljusbild. Kollade räckvidd på
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S och det verkar skilja 66 km på EPA som är väl det som ligger närmast verkligheten? Enligt wiki-sidan så är P85D aningen sämre räckviddsmässigt än till och med min 75D. Men så är det väl inte i verkligheten?
Vad innebär "teknikpaketet" förresten?
Har inte den här röda AP1 aktiverat?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H49FFP75316
Den här är ju till synes likadan men har teknikpaket:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73906
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:26
av Verdi
Remuz skrev:Den sista verkar grymt opraktisk. Lite som sexsitsig X med mittkonsol
Ah, så den är strikt 4-sitsig? Då går ju den bort.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:28
av mati
Niclas skrev:P85D med plusfjädring, Ludicrous, och AP1 är den bästa bilen Tesla tillverkat. P85DL är 0,3 s långsammare än P100D men väghållningen är oerhört mycket bättre och P85D ligger väldigt attraktivt i pris. Jag tycker dessutom prefacelift är snyggare, mer klassisk och bättre sammansatt helhet än facelift. Dessutom är AP1 bättre än AP2 hittills. Och nextgen baksätena är bättre, snabbare laddare (22kw), och 85-batteriet håller bättre än nya 90 som degraderas snabbare.
Jag ser ingen fördel med en 90D, har haft en sådan, men gillar man prestanda är 90D inte tillräcklig.
Håller med i alla punkter. Angående degradering så är jag rädd att det stämmer. Min 90D har efter 1700 mil ungefär samma kapacitet som min P85 hade efter tre år och 4500 mil, runt 75kWh. Trots extremt skonsam behandling. Det är kanske inte ovanligt, men ganska dåligt ändå.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:29
av jpetters
P85DL som Niclas skriver är nog den bästa Model S som byggts. En P100DL är ju en inte fel heller, men i en annan prisliga.
Executive baksätet går som sagt inte att fälla. Men lite speciellt och schysst om man bara har två som ska sitta i bak.
Jag har Nextgen bak på min P90D och gillar det skarpt. Bästa modellen som jag sett själv (möjligen är den nya premium bak like bra).
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:33
av Verdi
Niclas skrev:P85D med plusfjädring, Ludicrous, och AP1 är den bästa bilen Tesla tillverkat. P85DL är 0,3 s långsammare än P100D men väghållningen är oerhört mycket bättre och P85D ligger väldigt attraktivt i pris. Jag tycker dessutom prefacelift är snyggare, mer klassisk och bättre sammansatt helhet än facelift. Dessutom är AP1 bättre än AP2 hittills. Och nextgen baksätena är bättre, snabbare laddare (22kw), och 85-batteriet håller bättre än nya 90 som degraderas snabbare.
Jag ser ingen fördel med en 90D, har haft en sådan, men gillar man prestanda är 90D inte tillräcklig.
Hur vet man om den har plusfjädring? Står det angivet?
Börjar onekligen svänga mot en P85D faktiskt. Visst är förmånsvärdet högre än en 90D men bara ca 1 000:- brutto. Däremot kommer man ju ner en del i pengar. I mitt kalkylark går det faktiskt på ett ut. Månadskostnaden blir ungefär densamma.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 20:39
av Verdi
Surfaren skrev:Verdi skrev:
Alla tre är ju olika. Är det "next generation"-baksäten?
Ja, det är nextgen-säten bak på den blåa för 739'. Det där baksätet med bara 2 stolar skulle jag undvika. Tror att det finns en anledning till att Tesla slutade med det (klen marknad). Har för mig att det inte går att fälla, dessutom.
Jag var själv inne på att byta men har bestämt mig för att skippa det. För mig var det intressant vad bilarna har för registrerad effekt då det gör ganska mycket på försäkringspremien för mig.
Fick nej på blå bil från frun. Däremot är grå, svart och röd ok.
Nu vet jag inte riktigt. Ingen P85D är helt klockren, inte ens den blå. De som saknar premiumpaket har 21" fälgar och vice versa. Och den röda som har både 21" och premium verkar sakna det där teknikpaketet som jag ser som ett måste. Och så vill jag ha ultra hifi också om det går.
Nu börjar jag gilla den här
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73940 men den har gått över 8000 mil och då får man bara 2 års garanti istället för 4...
Exakt vad kommer man missa om man inte har premiumpaket? Elbaklucka? Sämre material på dörrsidor? Inga dimljus fram? Är det nåt mer?
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 21:09
av Verdi
Förresten. Den här "begränsade garantin" som Tesla erbjuder på sina begagnade, betyder det att man bara behöver halvförsäkring?
2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 21:14
av Surfaren
Verdi skrev:Förresten. Den här "begränsade garantin" som Tesla erbjuder på sina begagnade, betyder det att man bara behöver halvförsäkring?
Nej, det betyder det inte. Helförsäkringen tar hand om skadegörelse, vagnskada som du vållar själv och liknande. Garantin gäller inte för dessa.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 21:15
av jpetters
Verdi skrev:Surfaren skrev:Verdi skrev:
Alla tre är ju olika. Är det "next generation"-baksäten?
Ja, det är nextgen-säten bak på den blåa för 739'. Det där baksätet med bara 2 stolar skulle jag undvika. Tror att det finns en anledning till att Tesla slutade med det (klen marknad). Har för mig att det inte går att fälla, dessutom.
Jag var själv inne på att byta men har bestämt mig för att skippa det. För mig var det intressant vad bilarna har för registrerad effekt då det gör ganska mycket på försäkringspremien för mig.
Fick nej på blå bil från frun. Däremot är grå, svart och röd ok.
Nu vet jag inte riktigt. Ingen P85D är helt klockren, inte ens den blå. De som saknar premiumpaket har 21" fälgar och vice versa. Och den röda som har både 21" och premium verkar sakna det där teknikpaketet som jag ser som ett måste. Och så vill jag ha ultra hifi också om det går.
Nu börjar jag gilla den här
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73940 men den har gått över 8000 mil och då får man bara 2 års garanti istället för 4...
Exakt vad kommer man missa om man inte har premiumpaket? Elbaklucka? Sämre material på dörrsidor? Inga dimljus fram? Är det nåt mer?
Utan premium saknar även en del lampor inne. Men det går att köpa till och koppla in bättre modell.
Elbakluckan hade jag saknat, men mest pga minnesfunktionen.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 21:19
av Surfaren
Teknikpaketet har de saker som listas längst ner på en bil med teknikpaket.

Så småningom försvann teknikpaketet (med/utan autopilot) och istället hamnade dess delar i premiumpaketet och i Autopilotpaketet (och kanske några blev standard?). Om en AP-bil har "komfortfunktioner" så är AP aktiverad.
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 21:24
av Niclas
Plusfjädingen finns sannolikt på alla P85D med VIN<70 000 men inte helt säkert. Tesla vet inte heller om man frågar. Jag köpte min CPO från Tesla men då hade jag pratat med förra ägaren och visste att den hade både plus och ludicrous, dessutom fullutrustad och så får man ju 4 år/8000mil garanti vid begköp från Tesla. Nobrainer till det priset.
Jag skulle definitivt köpa en P85D igen
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 21:35
av Surfaren
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Postat: 29 okt 2017 21:38
av Niclas
68028 den röda har definitivt plusfjädringen, den har jag haft som lånebil och det var den som övertygade mig att P85D med plus är den bästa bilen Tesla byggt. Jag hade P100D då men den röda P85D hade sååå mycket bättre känsla i chassi och styrning att jag sålde P100D.