Sida 1 av 1
140 mil med släp
Postat: 31 okt 2017 03:00
av SAB
Tänkte bara dela med mig att det går utmärkt att köra långt med X100D med släp.
Åkte häromdagen från Luleå till Falkenberg för att hämta lite saker. Hyrde i Varberg största kåpsläpet och for till Falkenberg och lastade prylarna. Märkte då att förbrukningen gick upp till runt 400wh/km(not 270 I snitt utan släp) vilket var lite i högsta laget. Vid passage Varberg igen stuvade vi om och bytte släp till det minsta med kåpa som är lika hög som X:en.
Förbrukningen gick ner till ca: 340.
Nu till det intressanta:
På resan ner laddade vi på istort sett alla SuC vi passerade ca: 15-20 min samt nåt längre matstopp. 18tim restid varav Tot ca 2,5h laddtid uppskattningsvis
På hemresan blev det nästan exakt en fördubbling av laddtiden, dvs 25-45min laddning på alla SuC.
23tim restid varav Tot ca 5-6h laddtid.
Re: 140 mil med släp
Postat: 31 okt 2017 08:00
av kangru
Ungefär vilken vikt fick du på släp och last?
Jag gissar att du dessutom höll lägre hastighet med släpet än utan?
Re: 140 mil med släp
Postat: 31 okt 2017 08:02
av snowtroll
Intressant, tackar för denna som beskriver en dag i praktiken

Re: 140 mil med släp
Postat: 31 okt 2017 08:50
av Satellite65
Mycket intressant rapportering!
Hur var vädret?
Hur många kWh använde ni som mest? (funderar på hur det skulle fungera med x75d)
Vilka däck har du på bilen?
Det lilla (ca 15mil) jag provat köra med släp gav mig en total räckvidd på ca 17-18mil i +2-4gC och regn med 75d
Re: 140 mil med släp
Postat: 31 okt 2017 09:54
av SAB
Satellite65 skrev:Mycket intressant rapportering!
Hur var vädret?
Hur många kWh använde ni som mest? (funderar på hur det skulle fungera med x75d)
Vilka däck har du på bilen?
Det lilla (ca 15mil) jag provat köra med släp gav mig en total räckvidd på ca 17-18mil i +2-4gC och regn med 75d
Vädret ner var runt 0 och nästan inget regn, upp var det +5 regn/blåst 3/4av resan
Hade faktiskt lite nervöst och fick sänka fart till 70 innan Gävle men det berodde på för bråttom vid laddningen innan. Hade aldrig över ca. 85% batteri. Tror det skulle gå med 75an men kanske ladda ytterligare 30% (tidsmässigt).
Har hakka 9or (dubb) på orig 20" och 3,2kg lufttryck
@Kangru
Släpet var Thule (Blendrup) small med kåpa. Hade lastat 300kg så Tot under 1000kg tror jag.
Körde laglig fart både ner och upp.
Vi var två och båda tyckte det gick smidigt när man sällan gör en sån sväng. Däremot skulle det inte funka om man for regelbundet. Lite för många långa stopp när man har släp...
edit: glömde lufttryck
Re: 140 mil med släp
Postat: 31 okt 2017 23:02
av apkungen
Tack för en kort men välformulerad och informativ rapport!
Re: 140 mil med släp
Postat: 03 nov 2017 18:20
av Leo
Premiärdragning med X100D. 20" vinterdäck, 3,0kg, +5 ute.
Ca 290 i förbrukning på 14mil med en hastighet av ca 70-85 mestadels.
Då har vi ett snitt på 270 vid vanlig landsvägskörning Stockholm-Umeå.
Så bör ju innebära en räckvidd på närmare 25-30mil sen i vinter om man kör försiktigt.
Re: 140 mil med släp
Postat: 03 nov 2017 20:40
av Gustafsson
Du kan ju alltid spænna før skotern om du får ont om strøm...
Re: 140 mil med släp
Postat: 03 nov 2017 21:49
av Leo
Alternativ till dubbdäck -går att dra lös bilen om man kör fast...