Du som företagsidkare skall begära skadestånd som Tesla i slutändan skall betala... Skämtar du?

Lycka till! Will not happen!

[/quote]
Har du nån relevant bakgrund som styrker ditt påstående, eller är du mest nån på internet som tycker nåt?

[/quote]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo, jag är nog mest någon på internet som "tycker nåt"... Fast lite tort på fötterna har jag ibland. -Även en blind höna...
Nåväl, "Verkligheten" brukar styra, vad du än önskar skulle ske i ditt drömscenario. Som privatkonsument står du mycket stark mot en näringsidkare. Men här är det ett helt annat förhållande som råder. Resultatet av en tvist
mellan näringsidkare är ett lotteri i bästa fall. I detta fall är det dock rätt dåliga odds. Du skall upp emot ett företag som har finfina friskrivningsklausuler. (Klausulerna är dock som sagt var ganska så värdelösa gentemot privatkonsument, där har ju KKL /DAL företräde, men i detta fall är du ju näringidkare).
När du tagit ev juridisk hjälp för att driva din talan mot Tesla, så skall det först redas ut vem som är avtalsmotpart. Är det det svenska bolaget, det danska, det holländska eller är det rent av det amerikanska Tesla-bolaget du skall stämma. -I så fall vilket av de amerikanska bolagen? Väljer du fel motpart i din stämningsansökan, så spelar det ingen roll om du vinner en process aldrig så mycket. Vilken domstol? Vilket lands lag? Navigerar du väl runt dessa grynnor, så upptäcker du snart att skadan dels måste vara definierad till belopp, men framför allt måste domen sedan även vara exekuterbar.
Det finns massor av andra grynnor du kan gå på grund på i din seglats över stormiga hav, men dessa lämnar vi därhän. Du blir nog varse inom sinom tid.
Med en härlig lön om 2kkr+ per timme (+cost), för resp parts advokater, så har du väldigt, väldigt fort förbrukat pengar som vida överstiger det lilla du bråkar om. Märk väl, har du väl dragit igång karusellen så har du små möjligheter att strypa flödet av arvoden till parternas advokater. Du kör med öppen plånbok och det enda skyddet du har, är det faktum att du för din talan i form av att vara näringsidkare. Du har då möjlighet att begära ditt företag i konkurs om domen går dig emot med ev allt för stora stora kostnader för företaget som följd. Annars är det mest nackdelar att köra en process som näringsidkare. Men för all del, pröva gärna saken och berika oss andra oss andra här på forumet med lite info om hur det sedan gick.
Finns ett par andra alternativ. Det bästa vore nog att ta och höja upp din diskussion med Tesla SE till en nivå högre. Du kan dock räkna med att det du framför till din DS även vidarebefordras högre upp i hierarkin. I vart fall om det är kostnadskrävande beslut som måste tas, ex.vis att ge dig en Loaner tills du fått din bil med drag monterat, eller vad man nu kan komma på inom organisationen för att "stilla dig".
Ja sen kan du ju fortsätta på den inslagna vägen och göra ditt problem succesivt mer publikt. Men där får du ta dig en tankeställare vad som är viktigt för dig. Tesla är i ett mycket kritiskt läge fram till att Mod 3 produktionen tar fart. Det sista man nu behöver är dålig publicitet. Så tänk dig för noga vad som är det övergripande målet för dig. Jordens möjlighet till miljöomställning, eller din lilla dragkrok.
Bättre förbrukad energi och pengar vore nog att lägga energin på att tjäna lite mer pengar i företaget, så att du gladeligen kan hyra / köpa en bil med drag för ditt transportbehov med dragbil.
Ovanstående ett litet råd i all välmening. Eller som jag lite krasst uttryckte mig tidigare: "Stämma Tesla när du är näringsidkare":
Glöm det! 