Då var det min tur. Bilen har inte använts på tre dagar, inte stått med laddsladden i men med 90% laddning när jag ställde ifrån mig bilen. Skulle åka en kort bit idag och fick upp varningen om dåligt 12-voltsbatteri.
Nu står bilen på laddning igen.
Kan jag köra imorgon som vanligt? Skall jag maila service eller någon annan mailadress på tesla?
Låter som att det har varit massor av olika symptom runt detta?
Bilen är 10 månader och gått 3000 mil.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 04 nov 2017 17:37
av Tenk
Boka tid för byte på serviceställe, fick själv upp samma en månad efter leverans. Lät på supporten, som du kan ringa 077 588 80 36, som kan kolla på loggar att de bör göras snarast då risk finns att man blir stående. Fick också tid för byte närmast direkt.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 04 nov 2017 20:24
av nicklasandersson
Tack - ringer direkt imorgon.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 00:43
av Gustafsson
Det där borde inte vara omöjligt för Tesla att fixa en gång för alla, fattar inte att det här fortfarande är ett problem.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 01:25
av MangeT
Om jag förstått det rätt så laddas bara batteriet när man kör. Kan alltså en lite längre körning, säg typ 10 mil hjälpa? Går det att ladda 12V batteriet med en vanlig C-tek laddare t.ex? Var laddar man i sådana fall batteriet?
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 02:03
av Swede1
Finns det nån elbil som inte har problem med fjösiga 12 v batteriet? Att det överhuvudtaget ska behövas...
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 02:55
av nicklasandersson
MangeT skrev:
Om jag förstått det rätt så laddas bara batteriet när man kör. Kan alltså en lite längre körning, säg typ 10 mil hjälpa? Går det att ladda 12V batteriet med en vanlig C-tek laddare t.ex? Var laddar man i sådana fall batteriet?
Kanske? Förra veckan var jag i Karlstad och stockholm så två turer med runt 40 mil ToR. Kanske ladda funkar?
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 09:34
av bylund
MangeT skrev:
Om jag förstått det rätt så laddas bara batteriet när man kör. Kan alltså en lite längre körning, säg typ 10 mil hjälpa? Går det att ladda 12V batteriet med en vanlig C-tek laddare t.ex? Var laddar man i sådana fall batteriet?
På bilar med noskon finns poler bakom nämnda noskon där man kan ge 12 V starthjälp. Vet ej var polerna sitter på ansiktslyfta bilar.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 10:21
av Svenssons
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 10:58
av _TonyV
Swede1 skrev:
Finns det nån elbil som inte har problem med fjösiga 12 v batteriet? Att det överhuvudtaget ska behövas...
Inne på andra Leaf:en, 3je året.
Inga problem, whatsoever.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 11:28
av Niklas Z
Hur laddas 12V batteriet när man kör? Regenerering vid fartsänkning? Via trafo från huvudbatteriet? Eller någon annan variant?
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 11:32
av SAB
Å jag som tom sagt till en vän att det inte gick att ge starthjälp med Tesla så han fick ringa en annan
Tack för tipset/info!
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 11:33
av Bjelke
En egen laddare som tar från stora batteriet...
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 12:13
av bylund
SAB skrev:
Å jag som tom sagt till en vän att det inte gick att ge starthjälp med Tesla så han fick ringa en annan
Tack för tipset/info!
Du bör inte använda den för att ge starthjälp till annan bil. Batteriet är inte dimensionerat för att driva en startmotor. Möjligen hjälpa en annan elbil på traven.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 13:21
av Gustafsson
Om man nu måste ha ett 12 v batteri - är detta verkligen ett blybatteri fortfarande? Borde gå att ersätta med ett litium-dito åtminstone för längre hållbarhet. Många MC idag har ju 12 v litumbatterier.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 13:33
av Lessmog
Rent upplysningsvis, har inte kollat själv och har ingen anknytning till firman, men det finns: https://www.battmobilebatteries.com/product-page
Tydligen drop-in-kompatibel med Teslas 12V. Som sagt, helt upa!
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 14:23
av nicklasandersson
Det skulle vara ok att köra vidare
Service skulle återkoppla imorgon hur vi enklast byter. En rangerservice på detta vore grymt.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 16:22
av per
Problemet med 12 V-batteriet tycks vara den ständiga upp-/urladdningen.
På US-forumet läste jag i ett gammalt inlägg att kontrollelektroniken matas från 12 V-batteriet och drar ca 45 W, även i strömsparläge. Detta är 1 kWh per dygn.
12 V-batteriet är på 12 V * 35 Ah = 420 Wh. Vid behov startar en inverter som omvandlar högspänningen till 12 V och laddar batteriet. Detta sker flera gånger per dygn.
Om vi bortser från förluster i invertern och krypströmmar i 12 V-batteriet motsvarar detta en minskning i räckvidd på ca 6 km/dygn.
Jag har börjat förlora 25 km/dygn, samtidigt som det nästan ständigt hörs ett svagt 500 Hz surrande under ”motorhuven”. Jag misstänker att invertern försöker få upp spänningen i 12 V-batteriet som är slitet och kämpar med krypströmmar. Tesla har inte bekräftat min analys, men ska titta på detta om 2 månader vid min 2-årsservice.
Det tycks vara svårt att få fram 12 V-batterier som klarar stort antal djupurladdningar. 1000 cykler motsvarar ju bara ett år. Samtidigt finns tydligen bestämmelser som kräver att trafikkritisk utrustning matas från separat batteri.
Visst finns alternativ, som Litium, men klarar de stort antal djupurladdningar? Hur är det vid kyla, säg en natt i -30 grader.
Stora batteriet värmer upp sig, men behöver ett fungerande 12 V-batteri för att få igång uppvärmningen.
När bilen rullar går invertern hela tiden, varför 12 V-batteriet inte behöver cyklas utan bara agerar backup. Bäst är kanske lång årlig körsträcka.
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 18:59
av Tjell
När (om?) vårt batteri dyker så ska jag nog köpa ett Optima.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Re: 12-voltsbatteriet...
Postat: 05 nov 2017 20:22
av Teslaspolen
Gustafsson skrev:
Om man nu måste ha ett 12 v batteri - är detta verkligen ett blybatteri fortfarande? Borde gå att ersätta med ett litium-dito åtminstone för längre hållbarhet. Många MC idag har ju 12 v litumbatterier.
Absolut går det. Den enda frågan är bara hur det går vintertid; Li-Ion gillar inte att laddas när dom är kalla.
E.x Battmobiles är seriösa, men dom oppererar i varmare klimat.