Sida 1 av 1

Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 01:24
av Legato
Det brukar ju sägas att man då och då ska ladda batteriet fullt för att det ska balanseras korrekt. För oss som har mjukvaruspärrat batteri så är ju inte detta möjligt. Är det någon som vet om Tesla kan låsa upp och balansera/ladda fullt vid service för att sedan låsa batteriet igen?

Hade en lite obehaglig upplevelse på långresa för några dagar sedan. Kom fram till Sillekrog med 4% SOC och laddningen vägrade starta. Trodde det var fel på SUCen, men fick samma problem vid nästa SUC. Efter ytterligare ett byte och längre väntan (5-10 minuter) så "vaknade" laddningen till slut. Jag var allmänt konfunderad då jag tidigare bara upplevt detta problem när jag hade 0% kvar. Med 4% kvar borde det ju inte vara något bekymmer att få igång laddningen snabbt.

Intressant nog så upptäckte jag ikväll att jag enligt TeslaFi hade förbrukat 59,42 kWh under körningen. Om man kan lita på TeslaFi så borde min SOC alltså varit 0-2% (beroende på hur stor "reserven" verkligen är, har hört ca 2 kWh, samt beroende på om mitt batteri hunnit degraderas något efter strax under 2000 mil)... Tur att man inte körde mer på marginalen denna gång, då hade man ju blivit stående!

För övrigt är dessa 59,42 kWh överlägset den största förbrukningen på TeslaFis topplista med en X60. Min resa åt andra hållet drog 58,47 kWh, men efter dessa två verkar nästa person ligga på 51,3 kWh! Inte reflekterat över detta tidigare, men tydligen "gamblar" jag mer än de flesta ;)

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 09:17
av Smutt
Kör också hårt med min S60 har dragit slutsatsen att hur fort man kört sista milen påverkar även hur varmt det är ute samt vilken SUC det är, vilket hjälpsamt svar va :lol:

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 11:11
av e5m1r
Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 21:50
av Legato
Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras ;)
Capture+_2017-11-06-21-47-47.png
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 21:54
av Legato
e5m1r skrev:
Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Japp, det bidrog säkert också. Känns mer logiskt när det är minusgrader dock, nu var det 5-10 plus.

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 22:41
av bylund
Stämmer priset i signaturen fortfarande? 8-)

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 22:46
av Jensa
Legato skrev:
Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras ;)
Capture+_2017-11-06-21-47-47.png
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Grattis till 75:an! 8-)

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 22:50
av gellerstam
bylund skrev:
Stämmer priset i signaturen fortfarande? 8-)
lol, det var min första tanke det med ..... :-)

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 06 nov 2017 23:31
av Plutric
Legato skrev:
e5m1r skrev:
Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Japp, det bidrog säkert också. Känns mer logiskt när det är minusgrader dock, nu var det 5-10 plus.
Är det verkligen så att man påverkar uppvärmningen för batteriet? Jag tror inte det. Jag har testat det sista tiden o jag märker ingen skillnad i effekten av uppvärmning av batteriet. Dock slår bilen av på effekten i kupén. Tesla låter väl inte batteriet fara illa och bli "farligt" nerkylt. Dock ökar förbrukningen om man skapar ökad förbrukning i kupén som säkert ger ökad värmeförlust (ökad temp batteri). Jag kan ha fel men känslan är inte att det påverkar uppv. batteriet. Jag är inte ensam om det om man söker på olika forum. :?:

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 06:41
av e5m1r
Plutric skrev:
Legato skrev:
e5m1r skrev:
Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Japp, det bidrog säkert också. Känns mer logiskt när det är minusgrader dock, nu var det 5-10 plus.
Är det verkligen så att man påverkar uppvärmningen för batteriet? Jag tror inte det. Jag har testat det sista tiden o jag märker ingen skillnad i effekten av uppvärmning av batteriet. Dock slår bilen av på effekten i kupén. Tesla låter väl inte batteriet fara illa och bli "farligt" nerkylt. Dock ökar förbrukningen om man skapar ökad förbrukning i kupén som säkert ger ökad värmeförlust (ökad temp batteri). Jag kan ha fel men känslan är inte att det påverkar uppv. batteriet. Jag är inte ensam om det om man söker på olika forum. :?:
Jag vill påstå att range mode ger knappt nåt på långresa i vanlig fart
Korta resor under 5 mil i stöten med längre stopp därefter ger rangemode mycket

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 07:14
av Plutric
e5m1r skrev:
Plutric skrev:
Legato skrev:
e5m1r skrev:
Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Japp, det bidrog säkert också. Känns mer logiskt när det är minusgrader dock, nu var det 5-10 plus.
Är det verkligen så att man påverkar uppvärmningen för batteriet? Jag tror inte det. Jag har testat det sista tiden o jag märker ingen skillnad i effekten av uppvärmning av batteriet. Dock slår bilen av på effekten i kupén. Tesla låter väl inte batteriet fara illa och bli "farligt" nerkylt. Dock ökar förbrukningen om man skapar ökad förbrukning i kupén som säkert ger ökad värmeförlust (ökad temp batteri). Jag kan ha fel men känslan är inte att det påverkar uppv. batteriet. Jag är inte ensam om det om man söker på olika forum. :?:
Jag vill påstå att range mode ger knappt nåt på långresa i vanlig fart
Korta resor under 5 mil i stöten med längre stopp därefter ger rangemode mycket
Ok, kan vara att jag har testa precis runt 5,5 mil och inte kört längre samt i riktigt kallt väder. Tack för svaret!

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 08:32
av Legato
bylund skrev:
Stämmer priset i signaturen fortfarande? 8-)
Nöjd? Den blå semifossilen såldes för ett par veckor sedan så det var inte mycket rätt där faktiskt :D

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 08:34
av Legato
Jensa skrev:
Legato skrev:
Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras ;)
Capture+_2017-11-06-21-47-47.png
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Grattis till 75:an! 8-)
Tack! Vid första laddning fick jag dock bara 10% mer räckvidd (293->324 km). Borde ju bli typ 16% (från 62->72 kWh). Hoppas det är balanseringsproblem, vore galet om batteriet redan degraderat så mycket...

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 08:44
av Hedman
Om jag fattat det rätt så kan balanseringen ta allt från en till flera dagar.

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 09:22
av e5m1r
Legato skrev:
Jensa skrev:
Legato skrev:
Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras ;)
Capture+_2017-11-06-21-47-47.png
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Grattis till 75:an! 8-)
Tack! Vid första laddning fick jag dock bara 10% mer räckvidd (293->324 km). Borde ju bli typ 16% (från 62->72 kWh). Hoppas det är balanseringsproblem, vore galet om batteriet redan degraderat så mycket...
Är du säker på att det inte var vid 90% du fick detta

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 09:52
av Legato
Hedman skrev:
Om jag fattat det rätt så kan balanseringen ta allt från en till flera dagar.
Får hoppas det stämmer. Blir spännande att se hur det ser ut om några dagar.

När jag nyss körde till jobbet kom jag faktiskt fram med exakt den räckvidd jag tidigare hade vid fullt (293), och den verkar ha dragit strax under 8 kWh. Klart bättre än de ca 6 kWh första laddningen indikerade iaf ;)

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 09:54
av Legato
e5m1r skrev:
Legato skrev:
Jensa skrev:
Legato skrev:
Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras ;)
Capture+_2017-11-06-21-47-47.png
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Grattis till 75:an! 8-)
Tack! Vid första laddning fick jag dock bara 10% mer räckvidd (293->324 km). Borde ju bli typ 16% (från 62->72 kWh). Hoppas det är balanseringsproblem, vore galet om batteriet redan degraderat så mycket...
Är du säker på att det inte var vid 90% du fick detta
Ja det är jag säker på. Hade det varit 90% hade det ju för övrigt varit alldeles för mycket extra. 60an fulladdad motsvarar ju ca 86% laddning i 75an teoretiskt.

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 09:57
av e5m1r
Legato skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:
Jensa skrev:
Legato skrev:
Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras ;)
Capture+_2017-11-06-21-47-47.png
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Grattis till 75:an! 8-)
Tack! Vid första laddning fick jag dock bara 10% mer räckvidd (293->324 km). Borde ju bli typ 16% (från 62->72 kWh). Hoppas det är balanseringsproblem, vore galet om batteriet redan degraderat så mycket...
Är du säker på att det inte var vid 90% du fick detta
Ja det är jag säker på. Hade det varit 90% hade det ju för övrigt varit alldeles för mycket extra. 60an fulladdad motsvarar ju ca 86% laddning i 75an teoretiskt.
Min 70 har exakt 324kkm vid 90 och 360 vid 100 så din 75 bör ha några fler km

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 10:18
av Svenssons
e5m1r skrev:
Min 70 har exakt 324kkm vid 90 och 360 vid 100 så din 75 bör ha några fler km
Troligtvis mindre, det är ju en X och inte en S. Min Model X P90D med 22" har väl ca 340 km vid 100% och 70 km/h. Möjligt det är samma på en X75D med 20" eftersom det inte är en P och inte 22".

Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?

Postat: 07 nov 2017 11:11
av e5m1r
Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Min 70 har exakt 324kkm vid 90 och 360 vid 100 så din 75 bör ha några fler km
Troligtvis mindre, det är ju en X och inte en S. Min Model X P90D med 22" har väl ca 340 km vid 100% och 70 km/h. Möjligt det är samma på en X75D med 20" eftersom det inte är en P och inte 22".
Missade totalt att det var en X :)
Så går det när man sitter på telefonen och läser olästs trådar utan hänsyn för huvud kategori