Sida 1 av 1

Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 08:28
av ermase
Jag har ingen Tesla ännu (leverans runt jul hoppas vi på), men har tittat på serviceplanerna och blir förvånad över hur dyrt det verkar med tanke på hur lite som görs!? Dessutom måste man åka långt till Service Center (finns väl bara 2 i Sverige ännu så länge?), vilket gör en service ännu dyrare.

Vad jag kan se krävs ingen Service för att behålla full garanti!? Däremot för att behålla ett garanterat restvärde så måste bilen servas enligt plan.
Jag planerar att köra ca 4000 mil per år (vilket jag gör idag) och kan då tycka att en service per år borde räcka, d.v.s. ett besök till SC per år
Varannan service är bromsar och hjulinställning! det klarar väl vilket verkstad/däckverkstad som helt?! men om jag förstått får de inte?

Ni som varit med ett tag, hur ser era erfarenheter ut? Det kanske är status på garantiärendena som avgör när/hur ofta man behöver åka till SC?

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 08:42
av Svenssons
Misstänker att du kommer att köra minst 5 000 mil per år, det blir alltid mer med en Tesla... Servicen är dyr ja och den behövs som sagt var inte för att behålla garantin. Tror att Bjørn Nyland/TeslaBjørn gjorde sin första service på sin Model S efter 10 000 mil...

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 08:52
av Satellite65
Hej !

Jag har egentligen ingen erfarenhet av detta eftersom jag bara ägt min bil i ca en månad, men jag kan berätta hur jag tänkte ang. service.
Jag bor väldigt långt ifrån närmaste SC och att åka den sträckan endast för att lämna in bilen på service var inte aktuellt. Jag blev försäkrad inför köp att service inte skulle vara nödvändigt för att uppnå kraven för Garanti. Jag upplever som du att man inte gör speciellt mycket vid service och jag räknar med att någon gång besöka SC i ett garantiärende eller av någon annan anledning när jag är i närheten i andra ärenden. Tills dess så planerar jag att ha gjort en lista med alla punkter som jag vill att de kollar upp på bilen och räknar kallt med att de anmärker om de anser att en service behövs. Redan vid uthämtning av bilen så upptäcktes en repa på den ådrade askträdekoren som måste åtgärdas, sen dess så har jag en anmärkning till som kan tänkas gå på garantin men i det stora hela är jag väldigt nöjd.

120mil till SC....

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 09:20
av e5m1r
Om du leasar med sixt gäller årlig service för att behålla restvärdes garanti
Så är det för mig i alla fall
Annars har man hört historier där DNB / Tesla bråkar om 100 mil över eller så trots att de själva inte kunde ta emot bilen vid rätt tidpunkt

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 09:41
av Gustafsson
Brukar serva enligt plan men ligger nu 1000 mil över rek serviceintervall, men inser att restvärdet är mycket lägre än det faktiska värdet. Så lär det nog vara ett tag framöver, så personligen har jag droppat oron för restvärdesgarantin. Dock har jag ett lågt restvärde då jag köpte när dollarn var billigare.

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 09:54
av Kraftverksdoktorn
Jag har hoppat över några av dom där 2000-mils service tillfällena men så var jag på Tesla i Trondheim för att göra hjulinställning och dom tyckte att det vore nog bra att göra 8000-mila. Då byter man lite kylvätska och sånt. I princip skulle garantin gälla även utan den men man vill ju ändå undvika framtida problem, garanti eller ej. Det gäller att hitta på nåt annat ärende till nån plats nära SC så kanske det blir lättare att motivera resan. Jag får nog säga att det tog emot att åka 28 mil enkel för att göra hjulinställning. Jag får väl fiska torsk nästa gång.

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 12:09
av bylund
Dock gäller inte garantin för fel som beror på bristande service, även om utebliven service inte automatiskt tar bort garantin. Om ett igensatt kupéfilter skapar andra problem, men du borde ha bytt det så kan det kanske bli svårt med följdskadorna.

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 12:43
av AGCF
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Antar dock att DNB kan kräva att det är just en märkesverkstad. Det är ju ett avtal mellan två företag. Nu finns inga andra verkstäder, än, som servar tesla men jag hoppas att det kommer. Lättförtjänta pengar!

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 12:54
av Kraftverksdoktorn
bylund skrev:
Dock gäller inte garantin för fel som beror på bristande service, även om utebliven service inte automatiskt tar bort garantin. Om ett igensatt kupéfilter skapar andra problem, men du borde ha bytt det så kan det kanske bli svårt med följdskadorna.
Jag vet inte vad det skulle vara för följdskador men ett annat exempel är om man underlåter att kontrollera bromsarna och därmed drämmer rakt in i en bergvägg.

... eller att det sliter mycket däck pga att man kör med fel hjulinställning.

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 13:00
av LeffeP
Fråga, skriker inte bilen själv till när det är dags för service?

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 13:04
av bylund
Nej, inte om det bara är p g a av att viss tid har förflutit eller att man kört en viss sträcka. Bilen varnar bara om den har självdiagnosticerat något fel.

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 13:07
av MangeT
När behöver oljefiltret bytas?

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 13:08
av Svenssons
MangeT skrev:
När behöver oljefiltret bytas?
Det ska göras samtidigt med avgassystemet.
AGCF skrev:
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Antar dock att DNB kan kräva att det är just en märkesverkstad. Det är ju ett avtal mellan två företag. Nu finns inga andra verkstäder, än, som servar tesla men jag hoppas att det kommer. Lättförtjänta pengar!
Nu har dock Tesla samarbete med en del som t.ex. Vianor när det kommer till hjulen och Werksta som kanske ännu inte får utföra service dock men i Danmark kan väl service utföras av tredje part som jag fattar det som.

Re: Serviceintervaller

Postat: 07 nov 2017 21:09
av ermase
Walker skrev:
Gustafsson skrev:
...men inser att restvärdet är mycket lägre än det faktiska värdet. Så lär det nog vara ett tag framöver....
Nähä?? :ugeek:
(Ps. Se mina flesta övriga inlägg så förstår ni. :) )
Intressant detta, det enda som jag ser det motiverar att följa serviceplanerna till punkt och pricka är det garanterade restvärdet. Jag har fått 35% restvärdesgaranti efter 4 år och 16 000 mil, men jag känner att restvärdet bör vara högre än så, såvida det inte händer något drastiskt typ dollarn störtdyker, eller vad säger ni?

Nä, jag fattade inte riktigt, Walker, vad du menade :)