Sida 1 av 1

Camper Mode Test

Postat: 07 nov 2017 10:40
av matsm
Testade nya funktionen att ha AC igång efter man lämnat bilen inatt (Camper Mode) ;)
Lämnade bilen kl 21.20 igår och lät bilen stå på 20 grader hela natten med 276 km kvar (typical, 70D). Utetemp 0 grader. Den fick t o m inte stå i carporten och ladda som den är van vid (stackars bil). Hade ingen sladd i alls. Hade fundering på att sova i bilen men det får bli en annan gång. En varm o go säng så nära är svårt att motstå 8-) . När jag kom ut till bilen kl 07.25, hela 10 timmar senare så hade bilen 187 km kvar, utetemp -2 grader. Den hade dragit 8,9 km per timme, ganska mycket kan jag tycka men men stora fördelen med nya inbyggda Camper Mode är ju nu att man kan ta ström externt, och på en campingplats eller liknande brukar det ju finnas strömuttag lätt tillgängliga.

Re: Camper Mode Test

Postat: 07 nov 2017 12:03
av Toja
Det är perfekt om man lämnar hunden i bilen någon timme eller så i vinter


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Camper Mode Test

Postat: 07 nov 2017 12:32
av Kraftverksdoktorn
Ja, lite mycket kan man tycka med nästan 2kW för att hålla bilen varm vid runt 0 grader. Jag måste testa på min och se om det kanske går åt mindre med solida taket.

Re: Camper Mode Test

Postat: 07 nov 2017 13:02
av Herr X
Kraftverksdoktorn skrev:
Ja, lite mycket kan man tycka med nästan 2kW för att hålla bilen varm vid runt 0 grader. Jag måste testa på min och se om det kanske går åt mindre med solida taket.
Jag tycker inte att det är så illa... både värme och luftkonditionering är igång och bilen är dåligt isolerad.
Ett problem kan vara om man står på en campingplats och är inpluggad på en vanlig 230V 10A Schuko - då har man bara 2,3kW, varav värmen drar 2kW. Det blir inte mycket laddning för att köra vidare nästa dag.

Re: Camper Mode Test

Postat: 07 nov 2017 13:13
av Svenssons
Det blir också lite mindre om det är en eller två personer i bilen. Man avger ju lite värme själv. Ska man sova kanske man kan sänka temperaturen lite också.

Re: Camper Mode Test

Postat: 07 nov 2017 14:10
av fth
Herr X skrev:
Ett problem kan vara om man står på en campingplats och är inpluggad på en vanlig 230V 10A Schuko - då har man bara 2,3kW, varav värmen drar 2kW. Det blir inte mycket laddning för att köra vidare nästa dag.
Det kanske iofs inte är så ofta man står på en campingplats när det är mellan 0 och -2 grader ute :)

/fth

Re: Camper Mode Test

Postat: 07 nov 2017 14:26
av Xmag
fth skrev:
Herr X skrev:
Ett problem kan vara om man står på en campingplats och är inpluggad på en vanlig 230V 10A Schuko - då har man bara 2,3kW, varav värmen drar 2kW. Det blir inte mycket laddning för att köra vidare nästa dag.
Det kanske iofs inte är så ofta man står på en campingplats när det är mellan 0 och -2 grader ute :)

/fth
Innan var det inte så trevligt. Nu kan man ju göra det!

Re: Camper Mode Test

Postat: 07 nov 2017 14:38
av fth
Xmag skrev:
Innan var det inte så trevligt. Nu kan man ju göra det!
Sant!

En-två personer i bilen ger ju lite värme (c:a 100W/person tydligen), och själva laddningen värmer väl upp bilen en del?
Totalt sett borde man väl då kunna vakna med några fler km i batteriet än när man gick och lade sig?

/fth

Re: Camper Mode Test

Postat: 11 jan 2018 09:40
av Kraftverksdoktorn
Jag har råkat testa förbrukningen vid -25 inatt. Det blev 3,8 kW.

+19 i bilen.

Re: Camper Mode Test

Postat: 11 jan 2018 09:59
av mattiasottosson
fth skrev:
Det kanske iofs inte är så ofta man står på en campingplats när det är mellan 0 och -2 grader ute :)
Provade faktiskt att sova i bilen på väg till Hemsedal. Var -2 när jag somnade och på morgonen när jag vaknade var det, så att säga, frisk stämning ute med - 13 på mätaren.
Märkte faktiskt inte så stor skillnad i bilen måste jag säga. Fungerade bättre än förväntat. Tempen inställd på runt 17 grader, manuell inställd fläkthastighet och riktad på golv och framåt.
IMG_3416.jpg

Re: Camper Mode Test

Postat: 11 jan 2018 10:14
av Kraftverksdoktorn
Om laddarna efter vägen är för långsamma blir man tvungen att övernatta och vid -25 så blir det längre eftersom värmen stjäl mer. En 3fas 16A ger alltså 3mil/timme istället för 5. Dessutom är ju vintermilen trögare så det blir nog bara 2mil/timme till slut.