Sida 1 av 1
Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 14 nov 2017 13:27
av strejf
Jag undrar om detta är möjligt? Jag har försökt Googla men inte hittat något tydligt svar.
Jag vill alltså använda klimatanläggningen när bilen är inkopplad för laddning till att värma kupén så att den är varm när jag ska åka till jobbet...
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 14 nov 2017 13:33
av mans71
Ionic och Kia saknar värmare vad jag förstår. För att få värme måste bränslemotorn startas...

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 14 nov 2017 14:09
av strejf
mans71 skrev:Ionic och Kia saknar värmare vad jag förstår. För att få värme måste bränslemotorn startas...

Jag som hade tänkt köra utan bränsle i bränsletanken och bara på el

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 08:04
av strejf
Jag fick i alla fall bekräftat av Hyundai att Plug-in hybriden inte går att förvärma och ladda med samma kabel. Förslaget från bilhandlaren är då att installera separat kupé och motorvärmare från Defa och helt enkelt välja vid varje tillfälle om man vill ha en laddad bil eller en varm bil. Det går inte att få båda.
Så ett varningens finger till alla som funderar på en Hyundai IONIQ Plug-in om du bor i kallt klimat. Välj hellre Hyundai IONIQ electric i så fall, den kan förstås både värma kupén och ladda med en och samma kabel och schemalägga detta ifrån bilens bildskärm.
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 09:33
av Teslaspolen
Vad otroligt... Dumt...

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 10:38
av bylund
Det går inte att köra båda ens med två kablar och två uttag?
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 10:53
av strejf
bylund skrev:Det går inte att köra båda ens med två kablar och två uttag?
Jo det hade varit möjligt förstås....
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 11:00
av MSO
Har Optiman samma lösning?
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 12:22
av strejf
MSO skrev:Har Optiman samma lösning?
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 13:09
av StefL
strejf skrev:MSO skrev:Har Optiman samma lösning?
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Med tanke på att Kia och Hyundai har samma "ursprung" är nog risken överhängande att det är samma sak vad gäller Optiman. Har för mig att jag läste ett test någonstans som dock inte gällde Optima utan Niro Plug-In och jag är rätt säker på att den hade samma begränsning - i alla fall att den saknar värmepump och startar fossilmotorn titt som tätt för att hålla uppe kupévärmen under färd.
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 13:16
av gellerstam
strejf skrev:MSO skrev:Har Optiman samma lösning?
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Förtydligande då jag inte är hundra på vad som avses med vad Outlander PHEV inte har.
Outlander PHEV -17 har 5 timer tider för schemaläggning av värme eller kyla. För varje tid kan valfria veckodagar väljas 0-7st. Värmen/kylan fungerar oavsett om bilen är ansluten till 230v eller ej förutsatt att det finns laddning i det stora batteriet.
Outlander PHEV före faceliften har inte timer funktionen. Timerfunktionen kom med den senaste navigatorn med carplay m.m.
Jag har haft/har båda varianterna -14 & -17 så jag talar av egen erfarenhet och ej googlad erfarenhet.

Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 14:03
av Daniel R
strejf skrev:
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 14:11
av Bjelke
Daniel R skrev:strejf skrev:
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Exakt lika för mig på min Leaf, så jag satte in ett kupévärmaruttag som jag kör med om det är så att jag verkligen behöver precis hela batteriets räckvidd (har man 10 mil till jobbet och 24kWh-batteri så blir det så).
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 14:19
av Teslaspolen
EVSE:n (UMC) till Leaf är på 10A, vet inte med Outlander PHEV men troligen samma där pga elsäkerhet, därav problemet.
Har man en laddbox som är kopplad mot en 16A säkring så borde det problemet försvinna.
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 14:33
av gellerstam
Daniel R skrev:strejf skrev:
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Notera också att bilen bara kommer att dra max runt 14A även med en 16A laddare eftersom den interna laddaren i bilen är begränsad till 3,3kw.
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 15:23
av strejf
Daniel R skrev:strejf skrev:
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Vi ska dock pendla kortare sträckor endast, så att det inte är fulladdat när man ska åka är inget problem för oss. Vi kommer också ha 10 A uttag.
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Postat: 15 nov 2017 19:03
av mans71
MSO skrev:Har Optiman samma lösning?
Japp. Min far tröttnade på att vänta på en model 3 och beställde en optima. Han har nu tilläggsbeställt MoK värmare. Ok, två sladdar, men löser ju problemet vid vardagligt pendlande. Inte så tokigt ändå, bättre än ICE för hela slanten iaf.