Kostnad per mil vid laddning hemma?
Postat: 08 feb 2015 21:59
Med aktuella priser på elen och den av er verkliga förbrukningen, vad blir den ungefärliga kostnaden per mil när man laddar Teslan hemma?
/Jocce
/Jocce
Räknar jag priset på elräkningen genom antal kilowattimmar så blir det 1.50-1.85kr/kWh.(timdebitering och laddar på natten bara) Det är för mig det enda vettiga sättet att göra det på. Gångra detta med 1.1 för verkningsgraden på laddaren och sedan gånger din förbrukning per mil. I mitt fall 2kWh/mil*(1.55*1.1) 3.41kr i el per mil.Jocce skrev:Tack!
Kommer troligen kunna ladda på jobbet om det nu blir en Tesla (samt i superchargers), men kan vara bra att ha koll
Beräkningssidan där var riktigt smidig och bra!
/Jocce
150 till 1.85 låter dyrt, läge att utvärdera leverantören?18650 skrev:Räknar jag priset på elräkningen genom antal kilowattimmar så blir det 1.50-1.85kr/kWh.(timdebitering och laddar på natten bara) Det är för mig det enda vettiga sättet att göra det på. Gångra detta med 1.1 för verkningsgraden på laddaren och sedan gånger din förbrukning per mil. I mitt fall 2kWh/mil*(1.55*1.1) 3.41kr i el per mil.Jocce skrev:Tack!
Kommer troligen kunna ladda på jobbet om det nu blir en Tesla (samt i superchargers), men kan vara bra att ha koll
Beräkningssidan där var riktigt smidig och bra!
/Jocce
18650 skrev:Eon. Kolla din förbrukning och dela på totala kostnaden, elnät+elpris+abonnemang etc.
Börjar man krana på tusentals kilowattimmar mer per år eller säkrar upp så ökar leveranspriserna, så jag räknar alltid på hela summan som mitt kwh pris.
Man räknar ju inte dollarpriset per fat råolja när man tankar v-power utan det faktiska priset på macken.
Vad hamnar du på?
Jag har en gräns vid 8000kWh/år där priset åker upp. Jag tycker man skall ta det som står på prislappen och inte säga tex att Teslan kostar 1295kr/år i helförsäring. För man skulle ju ändå haft en fossilbil och den kostar 6000kr, marginalen är det man får se. Hm inte mitt sätt att se det, jag har för lite pengar på banken för det. Jag släpper detta här. Finns ingen poäng i att vinna mot er, jag bara förklarar hur jag ser det.elulf skrev:18650 skrev:Eon. Kolla din förbrukning och dela på totala kostnaden, elnät+elpris+abonnemang etc.
Börjar man krana på tusentals kilowattimmar mer per år eller säkrar upp så ökar leveranspriserna, så jag räknar alltid på hela summan som mitt kwh pris.
Man räknar ju inte dollarpriset per fat råolja när man tankar v-power utan det faktiska priset på macken.
Vad hamnar du på?
Nja, i mitt fall har elförbrukningen ökat från ca 7500 kWh till 18.000 kWh och jag har inte gjort nån uppsäkring eller drabbats av ökade fasta kostnader på något sätt sen jag skaffade Teslan. Räknat på elpriset+skatt från min senaste faktura (1,13 kr/kWh) så hade jag med tidigare förbrukningen ett totalpris inkl. abbonemang och andra avgifter på 1,52 kr/kWh men numera ligger det på 1,29 kr/kWh. Det naturliga är väl ändå att räkna på marginalkostnaden 1,13 kr/kWh för man vill ju förmodligen jämföra kostnaden mot milkostnaden för en bensinare och kostnaden för elabbonemang lär ju kvarstå även när man kör fossilt.
Du som bor i Sollentuna kan även köpa el från Sollentuna Energi på landet, garanterat 100% miljöel utan extra påslag. Du kommer föstås inte undan de dyra leveransavgifterna från Eon eller Vattenfall, men ett steg i rätt riktning.12man skrev:satt och bet lite räkningar när jag såg tråden, har 2 abb, bägge är för jan-15
ett på villan i sollentuna, sollentuna energi, 1630:- 1404kwh, per kwh 1.16, extra 1 kwh 81,75 öre
landet värmland fortum, el 1521:- , 959 kwh, per kwh 1.59, extra 1kwh 124,64 ören
sollentuna energi tillämpar som ett? av få? elbolag en effektavgift som bara räknas mellan 07-19, lär ändras med nattladdande elbilar...
dvs styra laddning till rätt tid gäller
http://www.sollentunaenergi.se/elnat/natavgift.asp
Hur många mil har du kört Teslan på dom kWh?elulf skrev:18650 skrev:Eon. Kolla din förbrukning och dela på totala kostnaden, elnät+elpris+abonnemang etc.
Börjar man krana på tusentals kilowattimmar mer per år eller säkrar upp så ökar leveranspriserna, så jag räknar alltid på hela summan som mitt kwh pris.
Man räknar ju inte dollarpriset per fat råolja när man tankar v-power utan det faktiska priset på macken.
Vad hamnar du på?
Nja, i mitt fall har elförbrukningen ökat från ca 7500 kWh till 18.000 kWh och jag har inte gjort nån uppsäkring eller drabbats av ökade fasta kostnader på något sätt sen jag skaffade Teslan. Räknat på elpriset+skatt från min senaste faktura (1,13 kr/kWh) så hade jag med tidigare förbrukningen ett totalpris inkl. abbonemang och andra avgifter på 1,52 kr/kWh men numera ligger det på 1,29 kr/kWh. Det naturliga är väl ändå att räkna på marginalkostnaden 1,13 kr/kWh för man vill ju förmodligen jämföra kostnaden mot milkostnaden för en bensinare och kostnaden för elabbonemang lär ju kvarstå även när man kör fossilt.
Har inte haft bilen över ett helt kalenderår än så 18 MWh är en uppskattning. Om jag jämför 2013 mot 2014 hoppade iaf elförbrukningen upp från 7.681 kWh till 15.316 kWh så uppskattningsvis 7635 extra kWh till bilen. På den energin plus ett fåtal SC-uppladdningar gick bilen ca 2900 mil.jjmaskin skrev:Hur många mil har du kört Teslan på dom kWh?
du har rätt, men oss skulle det kosta, 1,3öre/kwh + 200:- ~ 320:- mer, anledningen att fortum har så hög framkörningsavgift , de har 2 olika fasta avgifter under/över 10000kWh/år, men gynnar hellre soll energi, bytte på andra stugan där det vattenfall, bara för att.Bengt skrev:Du som bor i Sollentuna kan även köpa el från Sollentuna Energi på landet, garanterat 100% miljöel utan extra påslag. Du kommer föstås inte undan de dyra leveransavgifterna från Eon eller Vattenfall, men ett steg i rätt riktning. 8-)