Sida 1 av 4
Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 21 nov 2017 23:19
av Zalman3
Gamle GM chefen spekulerar i att Tesla har konkat om ett år.
Bob Lutz: ”Tesla kommer inte klara sig”
Det han talar tyst om är att GM har stora problem. Så kommer GM att konka först?
Having a sell signal is bad enough, but what was more concerning is that Goldman Sachs was alerting investors to the potential that GM shares could see double-digit declines in the next year or so. Goldman's forecast suggested that GM shares could hit $32 in the long term — indicating the possibility for a more than 25% drop.
At $32 a share, GM would be trading $1 lower than its public offering price of $33 a share in November 2010 after emerging from bankruptcy and receiving a government bailout.
http://www.freep.com/story/money/person ... 812695001/
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 10:34
av Toja
Jag tror att Fiat, GM och Ford ligger är bland de första som får släcka lyset.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 10:37
av Foluke
Zalman3 skrev:Gamle GM chefen spekulerar i att Tesla har konkat om ett år.
Bob Lutz: ”Tesla kommer inte klara sig”
Det han talar tyst om är att GM har stora problem. Så kommer GM att konka först?
Having a sell signal is bad enough, but what was more concerning is that Goldman Sachs was alerting investors to the potential that GM shares could see double-digit declines in the next year or so. Goldman's forecast suggested that GM shares could hit $32 in the long term — indicating the possibility for a more than 25% drop.
At $32 a share, GM would be trading $1 lower than its public offering price of $33 a share in November 2010 after emerging from bankruptcy and receiving a government bailout.
http://www.freep.com/story/money/person ... 812695001/
Det var inte många år sedan GM konkade. De fick konkursskydd 2009 och staten tog över 60% av aktierna. De satt med fel produkter i förhållande till marknaden när ekonomin krisade. De kan nog fortsätta att göra bort sig. USA håller dem under armarna!
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 10:42
av Torkel
Opel tror jag ligger illa till, tillsammans med amerikanerna då. VW hade kunnat hamna i GMs sits om det inte vore för att dieselgate skyndade på deras omställning.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 10:44
av chaffis75
varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 10:48
av Swede1
Saab! Redan klart. Nästa blir Fiat!
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 11:00
av Teslaspolen
Fiat eller GM.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 11:29
av AGCF
Fiat är:
Fiat
Alfa Romeo
Maserati
Chrysler
Dodge
Jeep
RAM
GM är:
Chevrolet
Buick
GMC
Holden
Cadillac
+ några asiatiska
Mycket som skulle gå i graven.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 11:36
av Verdi
Nä, det måste ju vara nån hyfsat ensam tillverkare. De flesta ägs av stora jättar numera. Men kanske VAG skrotar SEAT-märket? Eller nån mindre asiatisk tillverkare? Eller nåt udda på brittiska öarna?
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 11:38
av AGCF
Om man ska göra en lista vilka som ligger bäst till land för land.
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Frankrike: Renault ligger före PSA.
Japan: Nissan ligger före Toyota och Mazda
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
USA: Tesla ligger före alla, GM säljer dåligt med Bolt trots specen. Är det för att man vill ha en Tesla om man vill ha en elbil?
Utveckla gärna.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 11:42
av 12man
Holden är nedlagt som tillverkare, bara import fr.o.m. 20 Oktober 2017
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 11:55
av zyax
PSA konkar först i Europa, mest skitmärken. Det sämsta tyska+det sämsta franska.
Fiat ligger väl också riktigt kass till, men de har en del märken som ligger bra till.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 12:09
av Legato
chaffis75 skrev:varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 12:14
av Legato
AGCF skrev:Om man ska göra en lista vilka som ligger bäst till land för land.
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Frankrike: Renault ligger före PSA.
Japan: Nissan ligger före Toyota och Mazda
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
USA: Tesla ligger före alla, GM säljer dåligt med Bolt trots specen. Är det för att man vill ha en Tesla om man vill ha en elbil?
Utveckla gärna.
Jag hade för mig att Hyundai ägde Kia men det var fel... Enligt Wikipedia:
"Hyundai acquired the majority of rival Kia Motors. Hyundai owns 33.88% of Kia"
Jag undrar hur de får ihop påståendet att 33,88% skulle vara en majoritet av aktierna i bolaget

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 12:15
av Ric
AGCF skrev:
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
Om jag kommer ihåg rätt så har väl de samma ägare? I vart fall nära samarbete.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 12:17
av Legato
AGCF skrev:
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Jag tror trots detta att VW kommer gå vinnande ur kampen i Tyskland. Dock inte av egen vilja, utan pga att de i praktiken tvingats in i elbilsracet... Gemene man verkar inte bry sig om Diesel Gate. För mig känns VW dock väldigt avlägset att köpa, lite som att anlita en pedofil som barnvakt efter att han sonat sitt brott

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 12:22
av 12man
Legato skrev:chaffis75 skrev:varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.
men PSA ägs av franska och kinesiska staten (via Dongfeng)
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 12:39
av Leo
Hade inte Nissan, Mitsubishi och Renault gått in i något samarbete om framtida elbilar?
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 14:04
av Verdi
Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?
Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 14:31
av e5m1r
Har ni glömt Ford ?
Den är redan nedbantad
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 14:37
av Verdi
Walker skrev:SAAB??
...var kanske två (eller trea) på den bollen?

Saab var långt ifrån först att gå i konkurs.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... %C3%A4rken
Bland de mer kända nedlagda märkena finns: Plymouth, Packard, Studebaker, Oldsmobile, MG, Pontiac, Rover, Hummer, Morris...
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 15:19
av Svenssons
Verdi skrev:Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?
Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Bara för ett företag går i konkurs betyder inte det att märket försvinner, GM har ju redan konkat en gång och risk finns att de gör det igen. Fossiltillverkare kan konka och återuppstå som elbilstillverkare, kanske med kineser som nya ägare likt SAAB fast där överlevde inte märket.
Varför tror du att kinesiska bilar troligen inte kommer att säljas utanför Kina? Det finns redan minst ett kinesiskt märke som säljs i Europa:
http://bydeurope.com/vehicles/e6/index.php
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 15:48
av Jerker
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 16:11
av Verdi
Jerker skrev:Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Kanske. De har en väldigt stor inhemsk marknad och det ställs helt andra krav på bilarna i Europa vad gäller kvalitet och säkerhet. Frågan är om de anser det värt kostnaden att slå sig in på en hårt konkurrensutsatt marknad som inte är så stor med deras mått mätt. Tror de hellre sneglar mot Indien faktiskt.
Fast jag vet inte så mycket om detta. Sånt här sas väl om japanska bilar på 60-talet också. Osvuret är bäst.
För övrigt roligt med skilda perspektiv. På Autopower (BMW-forumet) är de helt övertygade om att Tesla är lurendrejare som snart går i konkurs. Det finns ju faktiskt en del som tyder på det också. Massiva förluster inte minst.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 16:21
av nek0
Walker skrev:SAAB??
...var kanske två (eller trea) på den bollen?

Vad då SAAB ? Det går som tåget för oss.