Sida 1 av 1

Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 00:51
av Frodo
Nu är det minusgrader ute och jag undrar om bäst laddstyrka avseende batterihälsan för min MS 90D.

Skall jag ladda med 16A i 1 timma, 8A i 2 timmar eller med 4A i 4 timmar för att optimera livslängden för hjärtat i bilen, batteriet.

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 02:01
av joel80
Så hög kräm som möjligt bör vara bäst.. Men 16A enfas i en timme lär inte göra så väldigt stor skillnad..

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 06:18
av mati
Rubriken heter förvärmning, men du pratar im laddning. Vad menas?
Förvärmningen drar som mest ca 6kW. Om du kör med 8A räcker det alltså precis för det. Så fort bilen är lite varmare minskar effektuttaget för värmaren och laddaren får mer kräm istället. Men har du strypt laddströmmen ännu mer så tar du från batteriet medan du värmer bilen.

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 07:09
av ellerstrom
mati skrev:
Rubriken heter förvärmning, men du pratar im laddning. Vad menas?
Förvärmningen drar som mest ca 6kW. Om du kör med 8A räcker det alltså precis för det. Så fort bilen är lite varmare minskar effektuttaget för värmaren och laddaren får mer kräm istället. Men har du strypt laddströmmen ännu mer så tar du från batteriet medan du värmer bilen.
Förtydligande: 8A över 3-fas räcker. 8A över 1-fas blir strax under 2kW. :)

Edit: såg nu att trådskaparen inte nämner något om hur många faser denne laddar på. Måste nog dricka mitt morgonkaffe...

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 07:13
av e5m1r
Ppls
Tesla har ingen förvörmning av batteriet som vi kan styra
Om du laddar bilen med hög ström tätt inpå avfärd så blir batteriet ljummen av laddningen så 16x3 en timma i så fall (ger ca 11kWh)
Om vi pratar om att förvärma själva insidan av bilen så behövs ingen laddning för det

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 08:24
av Leo
Nja frodo undrade om "batterihälsan". På den "relativt" låga effekten så spelar det nog ingen roll för batterihälsan.

Sen påverkar det definitivt förvärmning osv!

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 08:26
av Frodo
Jag har trefas med WC

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 17:04
av mati
e5m1r skrev:
Ppls
Tesla har ingen förvörmning av batteriet som vi kan styra
Jag har testat detta idag, eftersom frågan alltid kommer upp. Och tack vare nya camper mode kan man ju liksom driva testet till sin spets.
Jag parkerade bilen vid "min" laddstolpe i Götene. Sen satt jag på camper mode och gick på ett möte. Ögonkontakt med bilen hela tiden ifall det ändå blir nån form av elbilsinvasion och jag står i vägen för nån. Det hände såklart inte. Fem timmar senare var bilen riktig varm och god, värmen hade ju varit på hela tiden, men batteriet var stelfruset. Gula streck nästan hela vägen upp. Så nej, batteriet värms uppenbarligen inte ett dugg om man inte laddar samtidigt.

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 17:12
av Teslaspolen
Nä men det var väl väntat. Inkopplad går den ju på nätströmmen för värme. Batteriet värms väl bara antingen inför och under laddning, samt vid körning.

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 18:48
av mati
Teslaspolen skrev:
Nä men det var väl väntat. Inkopplad går den ju på nätströmmen för värme. Batteriet värms väl bara antingen inför och under laddning, samt vid körning.
Jo, men jag hade hoppats på åtminstone en liten uppvärmningseffekt när bilen är ansluten till en 22kW-stolpe, dvs den har tillgång till 16kW. Men den måste alltså ladda samtidigt. Enbart kupévärmaren har ingen koppling till batterivärmen öht. Jag har alltid anat det, men det har varit svårt att testa när värmen stängdes av automatiskt efter en halvtimme. Nu gör den inte det längre, men batteriet blir ändå inte varmt för det.

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 18:57
av Leo
Kan ju fortfarande finnas batterivärmning som kopplas in vid -x minusgrader eller?

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 19:41
av eric
Jag har fixat lite här hemma så att tiden när laddningen startar anpassas till att batteriet har fått 90% laddning lagom till avfärd varje morgon. Det brukar landa på 2-3 timmars laddning med 3*10A varje natt.

Men, batteriet är ändå inte varmt om det är några minusgrader ut. Något varmare än annars kanske men inte mycket. Så, min slutsats är att 3*10A inte räcker för att få upp någon mysig värme i batterit vid minusgrader. 16A kanske funkar?

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 19:54
av bylund
Vad jag har förstått så värms batteriet aktivt upp till över 0 grader om det är kallare, innan själva laddningen påbörjas, då man inte ska ladda den typen av batterier när de är kallare än så. När batteriet har kommit upp i säker temperatur är ytterligare värme laddningsförluster.

Jag vet inte om gränsen den värmer till är exakt vid 0, men principen är att värmningen sker för att skydda batterierna, inte för att göra regen bättre. Sedan lär det ju vara lite annorlunda vid laddning vid högre effekt, då det torde ha samma menliga inverkan som för stark regen när batteriet är kallt.

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 19:56
av mati
Jo, det går med 3x10A. Jag brukar ladda med 10A och batteriet blir varmt så småningom, även vid minusgrader. Men det tar tid. Man tappar ca 20% vid AC-laddning. Alltså 1,2kW i ditt fall. Och allt går inte som värme till batteriet. En del försvinner nån annanstans. Det blir inte många kWh på 2-3 timmar och det räcker inte för att värma upp ett batteri på flera hundra kilo. Efter 5-6 timmars laddning kan man få batteriet att bli lite ljummet.

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Postat: 22 nov 2017 20:13
av eric
Så kan det säkert vara. Lösningen, för mig, är alltså att köra mer så jag behöver ladda mer. :D