Sida 1 av 1

s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 09:03
av frippe
Verkar som det finns gott om s85or till försäljning, då från 2015, både med D som utan D. Men är de prisvärda att köpa eller finns det olika sätt att se på modellerna beroende på vilken årsmodell det är?

Självklart är prisvärda ett begrepp som inte går att definiera enhetligt utan är lite flytande.

Men både Teslas egna beganat sida har i stort sett bara s85(D) och på blocket lika så.

Är en s85D tillverkad sommaren 2015 en lite sämre bil än en S70D tillverkad samtidigt, förutsatt att skick och mil inte skiljer sig åt? Var finns fallgroparna rent modellmässigt? Har för mig att det var någon här som i en annan tråd resonerade kring detta med skillnaden mellan en S70a och en S85a att det fanns en skillnad. Men kan inte hitta det. Ja förutom batteristorleken då alltså.

En bil som gått tre månader i ett annat EU-land och som Tesla i Sverige själva inporterat och sålt vidare, hur ska man se på en sådan bil, om den är i bra skick i övrigt och ett ok pris?

Att räckvidden skiljer sig åt mellan en 85a och en 70, det är givet så klart.

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 09:12
av Leo
Bilarna är grunden samma, särskilt om de är byggda vid samma tidpunkt. Förutom just räckvidd och 4-hjulsdrift. Observera att skillanden i "verklig räckvidd" är klart mindre än sifferbeteckningen på bakluckan ibland visar. Då den användbara storleken av batteriet har varierat ganska mycket mellan olika modeller.

Sen har Tesla konstant förändrat/förbättrat olika detaljer på bilarna över tid. (Även "förenklat/försämrat vissa saker enligt en del)

Mest P-versionerna som avviker lite mer avseende motorer, inverter, utrustning osv.

Sen har std utrustning och paketinnehåll förändrats friskt genom åren. Så är du ute efter någon speciell utrustning kan det vara läge att kontrollera lite extra noga.

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 09:15
av Verdi
Jag tycker begagnatmarknaden för Tesla fortfarande är helt uppåt väggarna. Varför ska jag betala 6-700 tusen eller ännu mer för en 3 år gammal Model S när jag kan få en ny för en bit under miljonen? Då är den nya NY och har alla möjliga förbättringar också så det är inte samma bil heller. Fräscht batteri, AP, bättre stolar osv. Dessutom kan du på en ny få 0,49% ränta, restvärdesgaranti, nybilsgaranti, räcker med halvförsäkring...

Möjligt att om man köper privat att det kan gå att räkna hem en begagnad. Men annars förstår jag faktiskt inte...

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 10:04
av bylund
Att en bil rullat några månader i ett annat land skulle jag inte bry mig om alls om det gäller en bil som säljs av Tesla.

Däremot skulle jag bry mig om den säljs via någon annan kanal och det andra landet är Litauen.

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 11:37
av Gustafsson
En 70 borde ju vara något billigare än motsvarande 85, men har konstigt nog högre førmånsvärde iaf 2015. I nypris skiljde det nog ca 100000 mellan 70 och 85. Det är inte så stor skillnad i räckvidd som siffrorna på bakluckan anger anger, men ett par-tre mil extra bör man komma med 85 (min har nu efter 7000 mil 35 mil typical fulladdad, vilket kan vara bra att kolla vid köp, batterierna ær lite olika). Jag har egentligen aldrig övervägt 85 pga den skillnaden. Det är också lite mer "krut" i 85:an.

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 15:38
av apkungen
Jag tycker antingen att man bör köpa en 85a typ 2013 för 500k om man verkligen behöver hålla nere kostnader eller så köper man en ny 75D helt utan tillbehör. Som tidigare sagt så är begagnatmarknaden uppåt väggarna.

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 15:59
av MaxE
Så tänker jag med. Antingen en S85(D) med AP för under 600tkr eller en ny, ganska naken 75D.

Gick en fin S85 med AP1 och 7500 mil för 595 tkr på blocket för ett par dagar sedan.

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 16:29
av +46
Marknaden har alltid rätt. Annars är det ingen marknad...
Att köpa en begagnad Tesla behöver inte bara vara en plånboksfråga. Det finns alltid dom som vill ha en konfiguration som inte länge finns på nya bilar. Det kan till exempel vara RWD, färg, stålfjädring och stor frunk eller dubbelladdare, genuina lädersäten och plåttak.
Det kan också vara bra att känna till vad bilen kostade som ny. Fram till årsskiftet 2014/15 så fick man mycket Tesla för pengarna, främst pga att dollarn då var väldigt lågt värderad.

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 16:30
av Pontus
Gustafsson skrev:
En 70 borde ju vara något billigare än motsvarande 85, men har konstigt nog högre førmånsvärde iaf 2015. I nypris skiljde det nog ca 100000 mellan 70 och 85. Det är inte så stor skillnad i räckvidd som siffrorna på bakluckan anger anger, men ett par-tre mil extra bör man komma med 85 (min har nu efter 7000 mil 35 mil typical fulladdad, vilket kan vara bra att kolla vid köp, batterierna ær lite olika). Jag har egentligen aldrig övervägt 85 pga den skillnaden. Det är också lite mer "krut" i 85:an.
Min 85D som gått 8000 mil har 417km i typical vid fulladdad. Så då skiljer det ju 2 par 3 mil :-)
Min ligger ute som begagnad och är 400.000 kronor billigare än en ny 75D med motsvarande utrustning. Den nya bilen har också 1200kr högre förmånsvärde. Så att vilja ha 400.000 kronor mindre för en begagnad känns väl inte så fel? Dessutom är lacken som ny nu när folien är borta :-)

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 22 nov 2017 17:09
av Gustafsson
Bra batteri :-)

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 23 nov 2017 12:01
av frippe
Begagnatmarknad är alltid vädigt vansklig att dra slutsatser av. Man vet aldrig egentligen vad bilarna går för när köpen genomförs, bara vad utgångspriserna varit/är.
Sett till KVD och deras försäljning av Tesla t.ex. har de haft flera ute till försäljning men ingen finns med i avslutade affärer men ändå inte återkommit för en andra budgivning. Någon på forumet skrev att han köpt en Tesla via KVD under priset som var gräns för affären.

Blocket är uppåtväggarna ja, vissa priser där måste vara galna, jag kan förstå varför de inte går utan de flesta bilar ligger kvar länge. För att det ska vara värt pengarna bör det vara en rejäl stor skillnad mellan en två år gammal bil och en ny. Vilket vissa har men inte alla.

Visst är ny alltid roligt, men tycker nog inte det är värt pengarna att köpa ny bil, oavsett bil. En ny bil tar allt för stora värdesänkningar första åren, vilket man oftast slipper på en begagnad, om priset är rätt.

Ett annat problem med begagnat är relationen mellan Teslas egna begagnade och de som säljs utanför Tesla. Tesla erbjuder 4års garanti (om bilen gått under 8tmil) vilket är lockande när priserna kryper över 600tkr, något de utanför saknar. Och även om en Tesla ska vara byggd för att klara många mil, är en bil som gått 5tmil och upp över 10tmil rejält beganad. Eller så bara känns det så i en fossilbil.

Min inledande fundering med denna tråd var mer skillnaden eller relationen mellan modellerna som finns ute till försäljning, många s85(D) och få andra modeller. Vilket fick mig att fundera på om det fanns några speciella orsaker till att de finns kvar ute till försäljning. Elelr om det helt enkelt finns många av den varianten.

Äsch nu blev detta lite svamligt. Men kontentan, 600tkr är mycket pengar för en begagnad bil, 1 miljon är sjukt mycket mer för en ny bil. Och det är inte summan per månad det innebär som är problemet utan det stora beloppet för en bil, som får en att darra i knäna och tveka. En bil är trotsallt ett bruksföremål som utsätts för mycket varierande miljö och slitage.

Re: s85, s85D eller s70D

Postat: 23 nov 2017 13:52
av Leo
S85D var säkerligen den mest sålda modellen för 2-3 år sen när försäljningen tog fart =finns mest begagnade av den.

För 3år sen rullade ungefär 300st Model S i Sverige.