Sida 1 av 1

"UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus?

Postat: 23 nov 2017 11:51
av dstr

Re: "UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus

Postat: 23 nov 2017 11:56
av gellerstam
Du menar att batteriproblemen i GF1 egentligen bara var leveranser till detta? Hmmmm, tänkvärt.

Re: "UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus

Postat: 23 nov 2017 11:58
av dstr
gellerstam skrev:
Du menar att batteriproblemen i GF1 egentligen bara var leveranser till detta? Hmmmm, tänkvärt.
Om jag räknat rätt är det iofs bara batterier till nästan 2000 bilar, 2 dagars produktion enligt den takt dom skulle vara uppe i om 2 veckor.

Re: "UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus

Postat: 23 nov 2017 12:10
av svlu
Var det inte samsung batterier det energilagret?

Re: "UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus

Postat: 23 nov 2017 14:36
av dstr
svlu skrev:
Var det inte samsung batterier det energilagret?
Det var snack om det initialt, men vad blev det?

Re: "UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus

Postat: 24 nov 2017 00:11
av Geni87
dstr skrev:
svlu skrev:
Var det inte samsung batterier det energilagret?
Det var snack om det initialt, men vad blev det?
Yes det blev Samsungceller. Så detta projekt har rimligtvis inte påverkat Gigafactoryns förmåga att leverera celler till produktionen av Model 3. Dessutom har väl inte celltillverkningen, som sköts av Panasonic, varit det stora problemet i Gigafactoryn - utan snarare tillverkningen av de kompletta batteripacken.

http://www.bbc.com/news/business-42090991

https://www.energy-storage.news/news/te ... own-begins

Re: "UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus

Postat: 24 nov 2017 06:55
av dstr
Geni87 skrev:
dstr skrev:
svlu skrev:
Var det inte samsung batterier det energilagret?
Det var snack om det initialt, men vad blev det?
Yes det blev Samsungceller. Så detta projekt har rimligtvis inte påverkat Gigafactoryns förmåga att leverera celler till produktionen av Model 3. Dessutom har väl inte celltillverkningen, som sköts av Panasonic, varit det stora problemet i Gigafactoryn - utan snarare tillverkningen av de kompletta batteripacken.

http://www.bbc.com/news/business-42090991

https://www.energy-storage.news/news/te ... own-begins
För att personalen stått och skruvat ihop andra batteripack?

Edit: enl artikeln skruvades dom ihop i GF1

Re: "UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus

Postat: 24 nov 2017 07:47
av chaffis75
Jag tror vi i Sverige generellt inte har så stor nytta av denna typ av lagring då vi har vår vattenkraft (som agerar som ett batteri lager) men skulle man inte kunna se ett sådant batteri lager på Gotland? Jag tänder att de där har mycket med förnybar energi och bara en förbindelse till fastlandet. Vad blir billigast, bygga en ny fast förbindelse eller ett batteri lager?

När jag tänker efter så kanske detta kan användas även till att ta bort toppar vad de gäller överföring av el i Sverige. Ner till elområde SE4 har man ofta problem vilket höjer priset för oss har nere, ja den där sydväst länken är ju många år försenad, helt sjukt. Eller är de så att ett sådant lager skulle vara en piss i Mississippi?

Re: "UPS'en downunder" klar - Nu kanske Model 3 kan få fokus

Postat: 25 nov 2017 01:51
av Geni87
dstr skrev:
Geni87 skrev:
dstr skrev:
svlu skrev:
Var det inte samsung batterier det energilagret?
Det var snack om det initialt, men vad blev det?
Yes det blev Samsungceller. Så detta projekt har rimligtvis inte påverkat Gigafactoryns förmåga att leverera celler till produktionen av Model 3. Dessutom har väl inte celltillverkningen, som sköts av Panasonic, varit det stora problemet i Gigafactoryn - utan snarare tillverkningen av de kompletta batteripacken.

http://www.bbc.com/news/business-42090991

https://www.energy-storage.news/news/te ... own-begins
För att personalen stått och skruvat ihop andra batteripack?

Edit: enl artikeln skruvades dom ihop i GF1
Problemen med batteripacksmonteringen för Model 3 var/är att den automatiserade monteringslinan ej var färdig i tid. Elon Twittrade någon ursäkt om att de fick "skriva om all mjukvara från scratch". Brist på monteringspersonal nämndes inte och låter osannolikt med tanke på ingångspriset för Model 3 - "handbyggda" pack blir för dyrt.