Service/småfix och upplevelser av lånebil
Postat: 11 feb 2015 11:33
Har bilen inne för koll/åtgärd av en del köldrelaterade små irritationsmoment och fick låna en S60 under tiden.
Några subjektiva reflektioner kring skillnader mot min (äldre) S85.
- 60 vs 85 – Väsentligt sämre acceleration. Minst lika stor skillnad som 85 vs P85 skulle jag subjektivt säga.
- Nya stolarna – Bättre ryggstöd med högre nackstöd och lite mer sidostöd(?).
- Nya sensorer/farthållare etc – Använder sällan farthållare och gillar inte att lämna över till automatiska system, har inte provat hur väl de fungerar. Bra dock att hastighetsskyltarna visas i instrumentklustret. Sensorerna har också ett vidare upptagningsområde och tycks vara känsligare, vilket gör att de reagerar när man kökör invid tex en snövall och tänder upp varningsgrafiken i instrumentklustret.
- Nya blinkers/vxl-spakarna – Snyggare och mera ergonomisk placering, men klenare känsla i plast och form.
- Luftfjädring – Som jag minns det från tidigare lånad bil, lite bekvämare på vissa underlag och i vissa hastigheter, men också en konstgjord, artificiell och lite död chassikänsla.
- Dubbdäck – Jäklar vad de låter! Har inte haft dubbat på några år och hade glömt det. Väg/däckljud är väl kanske även annars de ljud man märker mest (oavsett däck).
Det som förhoppningsvis ska fixas på min bil är
- ”Gummipackning” mellan backspegelhus och fot frös fast då spegeln var invikt med auto fold. Stack ut då spegeln fälldes tillbaka ut. Har inte använt auto fold sedan dess, verkar klokast att inte göra det vintertid. (Detsamma gäller auto tilt vid backning då glaset också fryser fast i spegelhuset och inte går att justera.) Även lånebilen hade fö utstickande ”gummipackning” när speglarna fälldes in.
- Återkommande problem att ladda vid kyla. Kabeln går in helt, men låses inte fast och laddning startar ej. Låsstiften som kärvar och inte låser fast kabeln?
- Låsmekanismen till frunken kärvar och öppnar bara halvvägs. Man måste trycka på nyckelmojängen och lyfta luckan samtidigt för att det ska funka.
- Kromlist dörrkant höger bak lossnade/sitter löst – åkte med sidorutan upp/av. Sitter väl bara tryckta på dörrkanten, vet inte om det ev är något clip eller liknande som eventuellt lossnat.
- Takluckan fastnade, gick ej att öppna utan att trycka uppåt i bakkant med handen. Problemet kvarstod även då bilen blivit varm, men fungerar som det ska nu. Tesla ville titta på det och kolla så att mekanismen fungerar som den ska. Dessutom knarrar och gnisslar det runt listerna när man kör, särskilt på ojämnt underlag. Justeras? Smörjas? Har provat att smörja med vaselin efter tips, men det hjälper bara en kort tid sedan är ljudet tillbaka. Mycket irriterande då det sitter precis ovanför huvudet och låter när man kör.
För övrigt överraskade de mig med det glada beskedet att den i augusti beställda mittkonsolinsatsen nu fanns hemma och ska monteras. Precis när man inte saknar småfack etc längre och börjat uppskatta hålet att ställa hämtmatkassen i, hehe.
Men jag tror att det blir snyggare och lite mera ombonat och de extra drickahållarna är välkomna då de under armstöden sitter just under armstöden vilket inte är så praktiskt.. : )
Återkommer med rapport om hur felen avhjälpts och kanske en bild eller två på mittkonsolen om någon är nyfiken.
Några subjektiva reflektioner kring skillnader mot min (äldre) S85.
- 60 vs 85 – Väsentligt sämre acceleration. Minst lika stor skillnad som 85 vs P85 skulle jag subjektivt säga.
- Nya stolarna – Bättre ryggstöd med högre nackstöd och lite mer sidostöd(?).
- Nya sensorer/farthållare etc – Använder sällan farthållare och gillar inte att lämna över till automatiska system, har inte provat hur väl de fungerar. Bra dock att hastighetsskyltarna visas i instrumentklustret. Sensorerna har också ett vidare upptagningsområde och tycks vara känsligare, vilket gör att de reagerar när man kökör invid tex en snövall och tänder upp varningsgrafiken i instrumentklustret.
- Nya blinkers/vxl-spakarna – Snyggare och mera ergonomisk placering, men klenare känsla i plast och form.
- Luftfjädring – Som jag minns det från tidigare lånad bil, lite bekvämare på vissa underlag och i vissa hastigheter, men också en konstgjord, artificiell och lite död chassikänsla.
- Dubbdäck – Jäklar vad de låter! Har inte haft dubbat på några år och hade glömt det. Väg/däckljud är väl kanske även annars de ljud man märker mest (oavsett däck).
Det som förhoppningsvis ska fixas på min bil är
- ”Gummipackning” mellan backspegelhus och fot frös fast då spegeln var invikt med auto fold. Stack ut då spegeln fälldes tillbaka ut. Har inte använt auto fold sedan dess, verkar klokast att inte göra det vintertid. (Detsamma gäller auto tilt vid backning då glaset också fryser fast i spegelhuset och inte går att justera.) Även lånebilen hade fö utstickande ”gummipackning” när speglarna fälldes in.
- Återkommande problem att ladda vid kyla. Kabeln går in helt, men låses inte fast och laddning startar ej. Låsstiften som kärvar och inte låser fast kabeln?
- Låsmekanismen till frunken kärvar och öppnar bara halvvägs. Man måste trycka på nyckelmojängen och lyfta luckan samtidigt för att det ska funka.
- Kromlist dörrkant höger bak lossnade/sitter löst – åkte med sidorutan upp/av. Sitter väl bara tryckta på dörrkanten, vet inte om det ev är något clip eller liknande som eventuellt lossnat.
- Takluckan fastnade, gick ej att öppna utan att trycka uppåt i bakkant med handen. Problemet kvarstod även då bilen blivit varm, men fungerar som det ska nu. Tesla ville titta på det och kolla så att mekanismen fungerar som den ska. Dessutom knarrar och gnisslar det runt listerna när man kör, särskilt på ojämnt underlag. Justeras? Smörjas? Har provat att smörja med vaselin efter tips, men det hjälper bara en kort tid sedan är ljudet tillbaka. Mycket irriterande då det sitter precis ovanför huvudet och låter när man kör.
För övrigt överraskade de mig med det glada beskedet att den i augusti beställda mittkonsolinsatsen nu fanns hemma och ska monteras. Precis när man inte saknar småfack etc längre och börjat uppskatta hålet att ställa hämtmatkassen i, hehe.
Men jag tror att det blir snyggare och lite mera ombonat och de extra drickahållarna är välkomna då de under armstöden sitter just under armstöden vilket inte är så praktiskt.. : )
Återkommer med rapport om hur felen avhjälpts och kanske en bild eller två på mittkonsolen om någon är nyfiken.