Sida 1 av 1
Teslas utgifter är nu ungefär $ US 10500 per minut
Postat: 27 nov 2017 20:02
av Off Grid Byggaren
Hur länge kommer detta kassaflöde att fungera, fylls det på hela tiden av olika investerare och lån?
http://www.smh.com.au/business/innovati ... zq8p2.html
Finns det någon affärsrisk med att ha Tesla som kund just nu?
Re: Teslas utgifter är nu ungefär $ US 10500 per minut
Postat: 27 nov 2017 20:14
av SR-71-BlackBird
Model 3 kommer att börja generera rejält med pengar nästa år.
Re: Teslas utgifter är nu ungefär $ US 10500 per minut
Postat: 27 nov 2017 20:18
av Svenssons
Utgifterna bör också bli lägre nu när Model 3-produktionen är igång, inte lika stora kostnader för ny produktionsutrustning. Siffran är ju en beräkning från utgifter som varit det senaste kvartalet juli-september, starten för produktion av Model 3.
Re: Teslas utgifter är nu ungefär $ US 10500 per minut
Postat: 27 nov 2017 20:43
av Verdi
Jo men de har ju vinstpengar och svinhög omsättning...
Re: Teslas utgifter är nu ungefär $ US 10500 per minut
Postat: 27 nov 2017 21:53
av Franz
365 dagar / år * 24 timmar / dag * 60 minuter / timme = 525 600 minuter / år
525 600 minuter / år * $10 500 / minut = $5 518 800 000 / år
Om vi nu antar ett snittförsäljningspris för Model 3 på $45 000 / st kan vi få följande
$5 518 800 000 / år / $45 000 / Model 3 = 122 640 Model 3 / år. Vilket för övrigt är en produktionstakt på 2 352 bilar i veckan... Nu säger jag inte att det är så enkelt. En hel del av utgifterna med att bygga upp GF och Model 3 etc. behövs säkert inte i den omfattning det varit och varje Model 3 lär ju kräva sina direkt kostnader i material etc. Men man får ju ändå en känsla för siffrornas storlek.
Re: Teslas utgifter är nu ungefär $ US 10500 per minut
Postat: 27 nov 2017 22:13
av lator
Franz skrev:365 dagar / år * 24 timmar / dag * 60 minuter / timme = 525 600 minuter / år
525 600 minuter / år * $10 500 / minut = $5 518 800 000 / år
Om vi nu antar ett snittförsäljningspris för Model 3 på $45 000 / st kan vi få följande
$5 518 800 000 / år / $45 000 / Model 3 = 122 640 Model 3 / år. Vilket för övrigt är en produktionstakt på 2 352 bilar i veckan... Nu säger jag inte att det är så enkelt. En hel del av utgifterna med att bygga upp GF och Model 3 etc. behövs säkert inte i den omfattning det varit och varje Model 3 lär ju kräva sina direkt kostnader i material etc. Men man får ju ändå en känsla för siffrornas storlek.
Det är lätt att tappa kontrollen på alla nollor (hoppsan, ej avsiktlig ordvits) när talen blir stora. Man får väl anta att de som skapar artiklarna av denna typ med avskräckande siffror vet vad de gör och får bra betalt av någon som gynnas av olje/förbränningsmotorsförsäljningen...
Om man skulle göra samma kontroll på andra stora företag så kanske flera företag skulle spås en förtidig död. (Ingen nämnd, ingen glömd...)
Re: Teslas utgifter är nu ungefär $ US 10500 per minut
Postat: 27 nov 2017 22:21
av Svenssons
USA måste gå i konken riktigt snart, de spenderar ju mer än $7 miljoner per minut...
Re: Teslas utgifter är nu ungefär $ US 10500 per minut
Postat: 27 nov 2017 22:38
av Daoops
Ja det finns ju två val, antingen så expanderar dom snabbt. Tex lansera model 3 under 2017 istället för 2020 och med det inte bara bygga en hel fabrik utan också bredda superchargers och servicecenters. Det är klart att kassan får sig en törn initialt, men det är ju inte direkt som att det bara händer utan att någon förstår varför (vilket media tycks gilla att tro). Risken är ju att 3orna inte kommer ut i tid, vilket då skulle vara runt nästa sommar när kassan ebbar ut.
Eller så expanderar man långsammare och låter utgifterna ligga mycket närmare intäkterna. Man stannar av på expansionen på nya marknader, bygger bara så många superchargers och servicecenter som behövs för antalet bilar som säljs i dagsläget och bygger upp kapital för att satsa senare. Risken med det är ju att konkurrenterna som har 100 års erfarenhet av att bygga bilar eller har en fickor djupare än marianergraven kör om på insidan och Tesla tappar sitt försprång. Eller om man vill vara lite miljöig så kanske den största risken med det är att konkurrenterna INTE kör om och vi fortsätter köra runt på fossiler i 20 år till istället för 2.
Det ligger helt enkelt inte i Elons natur att köra på spår ett skulle jag vilja säga.