Sida 1 av 1
Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 28 nov 2017 07:25
av SR-71-BlackBird
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 28 nov 2017 09:03
av vigge50
Ska bli riktigt intressant att se om Tesla byter 75D mot 80D och hur det påverkar priserna. Även om vi kollar i USA så har 75D både sjukligt i pris en del och fått mycket standard som tidigare var extrautrustning, kan vi se en uppdatering till 80D utan prishöjning? Om detta sker, kommer Tesla sänka priset på 100D då skillnaderna blir mindre därmed svårare att motivera en stor prisskillnad. Enligt infon i tråden så är batteriet 8% större vilket borde ge en räckvidd på runt 280 miles enligt EPA.
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 28 nov 2017 09:24
av Smutt
vigge50 skrev:Ska bli riktigt intressant att se om Tesla byter 75D mot 80D och hur det påverkar priserna. Även om vi kollar i USA så har 75D både sjukligt i pris en del och fått mycket standard som tidigare var extrautrustning, kan vi se en uppdatering till 80D utan prishöjning? Om detta sker, kommer Tesla sänka priset på 100D då skillnaderna blir mindre därmed svårare att motivera en stor prisskillnad. Enligt infon i tråden så är batteriet 8% större vilket borde ge en räckvidd på runt 280 miles enligt EPA.
För mig känns det rimligt att priserna blir samma gratis laddning tas bort, känns som det var bristen på nåt nytt som gjorde att dom desperat gav fri laddning ägare nr1 nu kan dom sälja med på alla sätt bättre prestanda istället
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 28 nov 2017 09:26
av MangeT
Känns som en naturlig trend att istället för sänkt pris kommer batteriet att bli lite större emellanåt eller mer utrustning inkluderas.
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 28 nov 2017 09:29
av chaffis75
Jag till en viss gräns... Jag vill ha mina 30-35 riktiga mil efter de kan jag personligen känna att jag hellre tar en prissänkning av bilen men detta beror såklart på var mans behov och kör mönster..
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 28 nov 2017 09:36
av Verdi
MangeT skrev:Känns som en naturlig trend att istället för sänkt pris kommer batteriet att bli lite större emellanåt eller mer utrustning inkluderas.
Känns ju dumt att köra runt med för stora batterier av flera anledning. Batterier är tunga, inte direkt miljövänliga och riskerar dessutom att bli en flaskhals framöver. Bättre med två 100 kWh-bilar än en 200 kWh-bil.
De få som verkligen behöver jättebatterier kan väl få köpa det men de flesta av oss klarar oss jättebra med mindre än 100 kWh tack vare superchargers.
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 28 nov 2017 11:22
av MangeT
Kan absolut hålla med om det och tror nog att ca 100kwh blir max för ”normala” personbilar. Laddnätverket borde ju byggas ut allt mer och laddtiden är egentligen viktigare än räckvidden vid långfärd så länge som nästa laddare kan nås.
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 28 nov 2017 11:27
av ovelundkvist
Håller med, det är laddtiden snarare än batteristorleken som bör förbättras nu.
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 29 nov 2017 07:48
av Henrik Torphammar
ovelundkvist skrev:Håller med, det är laddtiden snarare än batteristorleken som bör förbättras nu.
Jag är på jobbet 9h oavsett batteristorleken. Hade varit smutt med mindre batterialternativ också, men det är klart en svår nisch för en så dyr och komplex bil som S. Nu vill Tesla uppenbart distansiera S uppåt och då blir det den mindre 3 man vänvisar till för mindre batteri.
Re: Nytt 80 kWh batteri på gång?
Postat: 29 nov 2017 07:58
av Mickep
Det finns en annan faktor som kan utvecklas; vikten (och storleken)
Vad som är viktigast av priset energitätheten laddhastigheten eller vikten är svårt att säga de hör ihop så att säga, de andra egenskaperna brukar följa med på köpet.
Priset. Det kommer garanterat att sjunka, det är oundvikligt.