Motortrend provar Model 3
Postat: 28 nov 2017 08:36
http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/
A 4.8 second 0–60-mph time pops on the screen
A 4.8 second 0–60-mph time pops on the screen
den klår lastbilen?bjelkeman skrev:http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/
A 4.8 second 0–60-mph time pops on the screen
"Under 6 seconds".Jerker skrev:Vad var det utlovade med den här modellen? 5,3?
och sen kan Tesla sänka den tiden när behovet uppstårFeddan skrev:"Under 6 seconds".Jerker skrev:Vad var det utlovade med den här modellen? 5,3?
Jag noterade också det.Svenssons skrev:Lite intressant när testerna ska fylla i sina standardtabeller som gäller för alla bilar:
RECOMMENDED FUEL 110-volt, 220-volt electricity
Ja, det var vid eventet 2016. Men när den började levereras i somras sa han väl att 50 kWh-modellen skulle göra det på 5,9 och 75 kWh på 5,3.Feddan skrev:"Under 6 seconds".Jerker skrev:Vad var det utlovade med den här modellen? 5,3?
Det finns väl rapporter om det? Bör ju inte skilja sig från Model S/X. Vid själva SuC blir det ingen betalning men betalning sker mot ditt registrerade kontokort. Så som det borde fungera på alla laddare i framtiden och inte enbart för Teslas laddare. Kör fram till laddaren, koppla in den och laddaren kommer automatiskt registrera vad det är för bil och ifall bilen är registrerad så kommer betalning ske automatiskt.Mickep skrev:
men varför har INGEN ännu demonstrerat hur betalningen vid SuC går till?
Även om jag älskar att vara snabb ur startblocken så är 0-100 ändå relevant ur andra sammanhang. Det vittnar även om hur lätt det går att köra om t.ex.Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100
Svårt att jämföra elhästar mot fossilhästar dock. En elhäst svarar på kommando mycket snabbare och man får dessutom hela hästens kraft direkt. Däremot blir en elhäst tröttare i höga hastigheter.chpaulin skrev:Även om jag älskar att vara snabb ur startblocken så är 0-100 ändå relevant ur andra sammanhang. Det vittnar även om hur lätt det går att köra om t.ex.Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100
Tycker dessutom att 0-100 är ett bra mått när man pratar med bilägare med sämre drivlina då hästkrafter sällan funkar.
Kan inte hålla med dig mindre...Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100. (om man inte har pervers böjelse för rödljus drafting) iallafall för en vardagsbil. den duger (pigga fossilbilar har de siffrorna). om den gör det på 0.7 sekunder eller 7 sekunder är då ganska poänglöst. det är inte 50 sekunder vi pratar om.
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100. (om man inte har pervers böjelse för rödljus drafting) iallafall för en vardagsbil. den duger (pigga fossilbilar har de siffrorna). om den gör det på 0.7 sekunder eller 7 sekunder är då ganska poänglöst. det är inte 50 sekunder vi pratar om.
Det intressanta är hur långt den rullar på en laddning och hur driftsäker den är. (dvs hur ofta man måste ha bilen på verkstan/service) och beteende under olika klimat som ex vinter.
ser fram till första svenska långtidstestet.
Hur funkar betalning för de som inte har det inkluderat med model S idag?Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100. (om man inte har pervers böjelse för rödljus drafting) iallafall för en vardagsbil. den duger (pigga fossilbilar har de siffrorna). om den gör det på 0.7 sekunder eller 7 sekunder är då ganska poänglöst. det är inte 50 sekunder vi pratar om.
Det intressanta är hur långt den rullar på en laddning och hur driftsäker den är. (dvs hur ofta man måste ha bilen på verkstan/service) och beteende under olika klimat som ex vinter.
ser fram till första svenska långtidstestet.
men varför har INGEN ännu demonstrerat hur betalningen vid SuC går till?
Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)Jerker skrev:
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Men du vet lika bra som jag att det inte går att prata med petrolheads och få dem att förstå fördelar med elbilar. Det enda som gäller är kalla fakta vad gäller prestanda. Det är det jag syftar på.nek0 skrev:Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)Jerker skrev:
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Men du vet lika bra som jag att det inte går att prata med petrolheads och få dem att förstå fördelar med elbilar. Det enda som gäller är kalla fakta vad gäller prestanda. Det är det jag syftar på.[/quote]Jerker skrev:Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)nek0 skrev:
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Det är exakt samma hästkrafter. Det handlar bara om olika effektregister och olika prioriteringar. En elmotor går att överlasta enormt kortare stunder medan du måste släpa runt på hela din V12:a hela tiden om du skall kunna åka fort 0-100. Som synes på Roadster 2 så kommer "elhästarna" till sin rätt även i högre farter om man nu prioriterar det registret framför lågt pris tex.Verdi skrev:Svårt att jämföra elhästar mot fossilhästar dock. En elhäst svarar på kommando mycket snabbare och man får dessutom hela hästens kraft direkt. Däremot blir en elhäst tröttare i höga hastigheter.
Jag hamnade bakom en M550d på väg till jobbet och funderade på vilken bil som egentligen är snabbast. Och varför. Under motorvägsfart är nog min 90d snabbare men över motorvägsfart så tror jag att min är långsammare. Men då är frågan. När behöver man snabb acceleration i de hastigheterna? Kör man på motorväg har man oftast gott om tid att accelerera.
[/quote]nek0 skrev:Snälla, klipp inte i citaten utan att kolla att det blev rätt (klicka "Förhandsgranska"). Det blir svårläsligt och det riskerar att det ser ut som man sagt saker man aldrig sagt
[/quote]bylund skrev:Fy vad jag är jobbig och tokig.Har aldrig haft vettig svar på nek0-s inlägg. Kommenterar nek0-s inlägg bara för att jag inte gillar honom .
Ja det är klart att det är samma hästar på sätt och vis. Men i en fossilbil ligger du sällan på maxeffekt. Så även om motorn är specad till 200 hästar så är det väldigt sällan du plockar ut det. Det ger elbilar en stor fördel vid vardagskörning.Henrik Torphammar skrev:Det är exakt samma hästkrafter. Det handlar bara om olika effektregister och olika prioriteringar. En elmotor går att överlasta enormt kortare stunder medan du måste släpa runt på hela din V12:a hela tiden om du skall kunna åka fort 0-100. Som synes på Roadster 2 så kommer "elhästarna" till sin rätt även i högre farter om man nu prioriterar det registret framför lågt pris tex.Verdi skrev:Svårt att jämföra elhästar mot fossilhästar dock. En elhäst svarar på kommando mycket snabbare och man får dessutom hela hästens kraft direkt. Däremot blir en elhäst tröttare i höga hastigheter.
Jag hamnade bakom en M550d på väg till jobbet och funderade på vilken bil som egentligen är snabbast. Och varför. Under motorvägsfart är nog min 90d snabbare men över motorvägsfart så tror jag att min är långsammare. Men då är frågan. När behöver man snabb acceleration i de hastigheterna? Kör man på motorväg har man oftast gott om tid att accelerera.
Förbrukning, räckvidd och acceleration är ju mer intressanta mått än hästkrafter.
nek0 skrev:bylund skrev:Fy vad jag är jobbig och tokig.Har aldrig haft vettig svar på nek0-s inlägg. Kommenterar nek0-s inlägg bara för att jag inte gillar honom .