Sida 1 av 2

Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:33
av Addex86
Hej!

Jag har sedan sensommaren kollat efter en tjänstebil på mitt företag, kör privat en BMW, så jag började kolla på nya 5 serien, sedan blev jag intresserad av Volvo XC60 som jag var på väg att beställa. Provkörde en Model S 2014 i Täby, blev väldigt imponerad, men har tyckt att det var dyrt.
Har sedan suttit och räknat på olika bilar med förmånsvärde, leasingkostnad och räknat på vad kostar det för företaget och vad kostar det mig privat. Sedan var jag och provkörde en S75D i Solna och då blev man ju sugen igen. Så hem och började räkna på det, och inser att det är samma pengar som en Volvo XC60, kanske till och med bättre för mig privat.
Så nu börjar jag bli redo att lägga en beställning inom en ganska snar framtid men,
samtidigt börjar jag fundera på om man vågar leasa en så pass dyr bil i 3 år med den utveckling som varit?
Jag tänker, på 3 år hinner det hända mycket. Kanske går då framtidens Tesla 100 mil på en laddning, vad händer då med andrahandsvärdet på den jag leasar? Hur påverkar det mitt företag?
Hur tänker ni som nyligen har fått era bilar eller precis har beställt?

Tack för ett riktigt bra forum!

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:39
av Smutt
Hej försök köpa en Tesla för under 500000kr det är typ omöjligt så sätter du restvärdet på 40% så klarar du dig fint 8-) det är en underbar bil har själv bara tillval färg vilket jag tror gör mig till en av dom nöjdaste på detta forum :mrgreen:

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:40
av LarsL
Spelar ingen större roll om det finns bättre bilar om 3år. Det kommer råda brist på nya elbilar och när populariteten stiger och fler får upp ögonen för elbilar så hålls begagnatpriserna uppe. Och en 75D funkar för väldigt många idag och kommer göra det om 3år också.

Enda stora risken är dollarkursen. Om den sjunker kommer Tesla förmodligen följa med ner med sina ny priser... till slut. Och det kan ju skada andrahandsvärdet.

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:41
av Kraftverksdoktorn
Om 3 år så finns det fler och snabbare laddare så räckvidden blir mindre viktig då. Men helt klart så kommer det finnas mycket mer att välja på och det bör ju påverka andrahandsvärdet negativt. Jag tänkte ha min i 6år och 40000mil. Om det funkar så blir det bra ekonomi både privat och för företaget. Om inte så var man iaf provat...

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:42
av Smutt
LarsL skrev:
Spelar ingen större roll om det finns bättre bilar om 3år. Det kommer råda brist på nya elbilar och när populariteten stiger och fler får upp ögonen för elbilar så hålls begagnatpriserna uppe. Och en 75D funkar för väldigt många idag och kommer göra det om 3år också.

Enda stora risken är dollarkursen. Om den sjunker kommer Tesla förmodligen följa med ner med sina ny priser... till slut. Och det kan ju skada andrahandsvärdet.
Håller helt med men 40% måste han väl få?

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:46
av LarsL
Ja, jag tror att man får mer än vad man förtjänar eftersom det kommer finnas fler som vill köpa än bilar till salu.

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:47
av Yrsir
Addex86 skrev:
Så nu börjar jag bli redo att lägga en beställning inom en ganska snar framtid men,
samtidigt börjar jag fundera på om man vågar leasa en så pass dyr bil i 3 år med den utveckling som varit?
Jag tänker, på 3 år hinner det hända mycket. Kanske går då framtidens Tesla 100 mil på en laddning, vad händer då med andrahandsvärdet på den jag leasar? Hur påverkar det mitt företag?
Hur tänker ni som nyligen har fått era bilar eller precis har beställt?

Tack för ett riktigt bra forum!
Jag äger mitt egna lilla bolag och räknade fram och tillbaka på detta förra sommaren. Din totala kalkyl stämmer om du är i samma situation, kostnaden blir ungefär som en vanlig tjänstebil på kanske runt 420-450’ om man räknar med den privata drivmedelsbesparingen, miljöpremien, förmånsvärdet etc. Tesla garanterar väl dessutom fortfarande restvärdet va? Ingen chansning i sådana fall! Skicka gärna ett pm så kan vi snacka lite!

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:48
av Jensa
Du är helt rätt inne i dina beräkningar. Det är det som är så kul, när man väl börjar räkna på det kommer siffror fram som man bara kunde drömma om. Detta även om man gör en helt realistisk kalkyl! Men när det gäller Tesla är det aldrig (eller alltid) läge att köpa. Det kommer hela tiden nya funktioner och tillbehör eller prestanda. När du än hoppar på tåget så kommer bilen inte vara den senaste ens när du får den :)

Men varför vänta, du kommer oavsett få en fantastisk bil när du än kör. När jag själv hämtade ut min bil hade precis AP 2 och premiumstolar kommit, men jag är ändå supernöjd med min bil.

Tesla har ju ändå återköpsgaranti vilket gör att du inte tar en enorm risk, du vet att det finns ett pris som du kan sälja tillbaka den för om x antal månader!

Lycka till!

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:49
av eloon
Har du funderat på operativ leasing genom leaseplan till exempel? Då behöver du inte tänka alls på andrahandsvärdet. De är också vana att hjälpa företag räkna brutto/netto avdrag för personalbil upplägg.

Priset ingår service, försäkring, vinterdäck, däckbye, däckförvaring...

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:51
av Smutt
eloon skrev:
Har du funderat på operativ leasing genom leaseplan till exempel? Då behöver du inte tänka alls på andrahandsvärdet. De är också vana att hjälpa företag räkna brutto/netto avdrag för personalbil upplägg.

Priset ingår service, försäkring, vinterdäck, däckbye, däckförvaring...
Sånt är dyrt sa jag dyrt eller glömde jag säga dyrt

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:53
av hencjo
Jag hämtar ut min Tesla förmånsbil imorgon. Samtidigt lämnar jag in den förra (Bmw 535dx).

Vi kommer gå från en Bmw med förmånsvärde ca 8000 till två miljöbilar (S75, Kia Optima SW PHEV) med totalt förmånsvärde 6500:-.

Samtidigt slutar jag köpa bränsle för privata medel tack vare en laddbox hemma som kan ladda båda bilarna.

Det är alltså billigare att ha två elbilar än den gamla BMWn!

Vill jag bli av med Teslan om tre år finns det ett garanterat restvärde.

Givetvis finns det mindre och billigare bilar men vi vill ha två säkra och rymliga bilar att köra runt familjen i.

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 22:53
av eloon
Smutt skrev:
eloon skrev:
Har du funderat på operativ leasing genom leaseplan till exempel? Då behöver du inte tänka alls på andrahandsvärdet. De är också vana att hjälpa företag räkna brutto/netto avdrag för personalbil upplägg.

Priset ingår service, försäkring, vinterdäck, däckbye, däckförvaring...
Sånt är dyrt sa jag dyrt eller glömde jag säga dyrt
Nja... Hur räknar du TCO för bolaget?

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 23:00
av Smutt
TCO kan man påverka ordentligt när man gör det själv prutar på allt, köper billigt här på forumet förhandlar sin försäkring osv

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 23:07
av Addex86
Tack för alla svar!
Tesla själva räknar på restvärde 52% i deras offert.
Är det bra eller bör man ha ett lägre värde?
Hur påverkar lägre restvärde kalkylen?
Vad är fördelar/nackdelar med att ha en låg kontantinsats?
Vad ligger förmånsvärdet på S75D idag?

Re: Vågar man?

Postat: 28 nov 2017 23:24
av Jensa
Addex86 skrev:
Tack för alla svar!
Tesla själva räknar på restvärde 52% i deras offert.
Är det bra eller bör man ha ett lägre värde?
Hur påverkar lägre restvärde kalkylen?
Vad är fördelar/nackdelar med att ha en låg kontantinsats?
Vad ligger förmånsvärdet på S75D idag?
Beror på hur mycket du kör, men så högt restvärde som möjligt utifrån din körsträcka är ju bra för att utnyttja återköpsgarantin. Eftersom de nu erbjuder återköpsgaranti så känns operationell leasing inte som det rätta valet i de flesta fall. Just därför att du vid en finansiell leasing har möjlighet att sälja bilen till ett högre värde och få tillbaka en del av det du lagt ut. Är bilen mindre värd än restvärdet har du ju garantin i botten!

Sätter du ett lågt restvärde får du en högre avbetalning (leasingkostnad). Men i slutändan blir det samma kostnad ändå eftersom du får tillbaka pengarna vid en försäljning om du säljer bilen till ett högre pris än aktuellt restvärde.

Räntan är idag 0,49 % genom DnB och räntekostnaden blir inte så hög även om du lägger en låg kontantinsats. Själv tycker jag det ändå är skönt att ha betalat in en bra slant i starten så leasingkostnaden blir lägre samt att skulden ligger en bra bit under aktuellt marknadsvärde.

Förmånsvärdet på en S75D ligger idag på 4591 kr/mån brutto.

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 00:06
av improwise
Hur är det med förmånsvärdet och alla turer där, är det så att den som köper idag är någorlunda garanterad att restvärdet inte stiger under leasingtiden? Finns väl en del snack om att staten inte ska subventionera lyxbilar även om dom går på el och isf skulle förmånsvärdet på en Tesla stiga dramatiskt sett till inköpspriset.

Skulle ni säga att denna kalkylator är någorlunda korrekt? Säger absolut inte att det inte skulle vara det men bra veta om någon opponerar sig :)

http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/

(Finns väl en tråd om denna i någon annan del av forumet)

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 07:02
av mati
Vad är alternativet till en Model S? En Volvo XC60 eller en BMW? Jag skulle nästan garantera dig att andrahandvärdet på dessa kommer sjunka som en sten om bara några år. Risken att Teslan faller mer i värde än utgående modeller (dvs fossilbilar) är inte särskilt stor. Köp inte en fossilbil, det är galet. Enda halvvägs vettiga alternativet är i så fall att behålla den nuvarande ett tag till. Men den dagen du ger upp och köper en Tesla kommer du ångra dig att du inte har gjort det tidigare.
Dessutom har du redan provkört och börjat räkna på det. Det betyder att du har egentligen redan bestämt dig och då är det liksom kört. Välkommen. ;)

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 07:24
av Verdi
mati skrev:
Vad är alternativet till en Model S? En Volvo XC60 eller en BMW? Jag skulle nästan garantera dig att andrahandvärdet på dessa kommer sjunka som en sten om bara några år. Risken att Teslan faller mer i värde än utgående modeller (dvs fossilbilar) är inte särskilt stor. Köp inte en fossilbil, det är galet. Enda halvvägs vettiga alternativet är i så fall att behålla den nuvarande ett tag till. Men den dagen du ger upp och köper en Tesla kommer du ångra dig att du inte har gjort det tidigare.
Dessutom har du redan provkört och börjat räkna på det. Det betyder att du har egentligen redan bestämt dig och då är det liksom kört. Välkommen. ;)

Teslan sjunker nog mer i kronor räknat. ;)

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 07:39
av ermase
Kan bara instämma i vad alla skriver. Jag var i din sits i somras, egen firma och dags att byta tjänstebil. Jag räknade jag så ögonen blödde innan jag beställde min S75D i september och ja trots att Teslan kostar dubbelt så mycket som de fossilbilar jag jämförde med så är totalkostnaden jämförbar. Min känsla är också att du får väldigt mycket Tesla för pengar när du beställer en S75D idag. Priset är lågt, prestandan är uppgraderad, en hel del funktioner som tidigare var extra ingår nu i standard och påverkar därmed vare sig priset eller förmånsvärde. Dessutom nytt klart förbättrat baksäte, ny hårdvara för AP mm.
Ett klipp helt enkelt :D

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 08:09
av mati
Verdi skrev:
Teslan sjunker nog mer i kronor räknat. ;)
Det är klart att det är så. Hade det inte varit fallet så hade en Tesla även för en privatbilist inte varit dyrare än en fossilbil. Dvs, samma värdeminskning i kronor. Den högre kontantinsatsen kompenseras troligen med lägre bränslekostnad. Det är uppenbart att det inte riktigt stämmer.
Men när man jämför bilkalkyler, fossil vs Tesla, så jämför man ju alltid den procentuella värdeminskningen. Om man antar att det är samma för en fossilbil så står sig Teslan bra i alla tjänstebilskalkyler. Men om man antar att en fossilbil faller ännu mer så står sig Teslan oförskämt bra. Antagandet kan vara fel såklart, men det är ändå inte helt uteslutet att det blir så.
Sen kan det vara klokt att inte tro för mycket på ett skyhögt andrahandsvärde. Det blir nån slags bonus om det visar sig att man har varit för pessimistisk. Däremot så blir det jobbigt när det visar sig att glädjekalkylen inte håller.

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 08:43
av Addex86
Vilka är argumenten för att inte köpa t ex Ioniq eller i3 istället för Tesla?
Mest nyfiken på era argument? :)

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 08:53
av eloon
Addex86 skrev:
Vilka är argumenten för att inte köpa t ex Ioniq eller i3 istället för Tesla?
Mest nyfiken på era argument? :)
Går inte att ha som enda bil.

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 08:54
av Verdi
Addex86 skrev:
Vilka är argumenten för att inte köpa t ex Ioniq eller i3 istället för Tesla?
Mest nyfiken på era argument? :)
Jag har både en Tesla och en i3 och det enda de har gemensamt är att de är batteribilar.

Men visst, kostnaden för en i3 är mindre än hälften av en Tesla. Men användningsområdet är ganska begränsat. Behöver du inte utrymme, räckvidd osv så är det bättre med en i3.

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 12:29
av mati
Addex86 skrev:
Vilka är argumenten för att inte köpa t ex Ioniq eller i3 istället för Tesla?
Mest nyfiken på era argument? :)
Inte alls. Kalkylen fungerar för alla elbilar.

Re: Vågar man?

Postat: 29 nov 2017 13:16
av HerrNilsson
hencjo skrev:
Jag hämtar ut min Tesla förmånsbil imorgon. Samtidigt lämnar jag in den förra (Bmw 535dx).

Det är alltså billigare att ha två elbilar än den gamla BMWn!
Nice! :)