Vad har hänt med laddningen?
Postat: 29 nov 2017 21:48
Det är ett 10A uttag jag står vid men alla dagar jag har laddat nu i 3 månader har jag fått ut 13A men varför kan man inte öka längre?
Vanligt vägguttag, jag provade sätta in laddningen i 3 st olika. Gick sedan ut och vände på kontakten så laddaren lös rött (felvänd kontakt) väntade några sekunder och satt i den igen och nu laddar den med 13A igen?!bylund skrev:Typ 2? I så fall har den som driver stolpen fixat maxgränsen på uttaget som antagligen var felinställt tidigare.
Får kolla vad som händer när jag jobbar inatt om den slår av eller fungerar hela nattenSvenssons skrev:Misstänker att bilen kan ha mätt spänningsfall eller ostabil spänning och därför begränsat strömmen.
och det förklarar 10/13 förhållandetNotera: Om Model S laddas och detekterar oväntade variationer i inspänningen minskar
laddningsströmmen automatiskt med 25 %. Exempel: Detta innebär att 40 Ampere minskas till 30
Ampere. Den automatiska strömminskningen ökar robustheten och säkerheten i situationer där
det finns ett problem utanför Model S och dess laddningselektronik. Exempel på detta kan vara ett
elnät i en bostad där en kontakt, en adapter eller en kabel inte uppnår sin märkström. Som en
försiktighetsåtgärd, när Model S automatiskt minskar platsens spänning sparas den minskade
spänningen vid laddningsplatsen. Även om du kan öka den manuellt så rekommenderar Tesla att
du laddar med den lägre ströminställningen tills det underliggande problemet har lösts och
laddningsplatsen ger konstant strömmatning.
Det gick ej att öka det indikerade 10/10 på skärmenmgorgis skrev:Punkt 6 i Laddstatus i manualen på sidan 141 för MS säger såhär:och det förklarar 10/13 förhållandetNotera: Om Model S laddas och detekterar oväntade variationer i inspänningen minskar
laddningsströmmen automatiskt med 25 %. Exempel: Detta innebär att 40 Ampere minskas till 30
Ampere. Den automatiska strömminskningen ökar robustheten och säkerheten i situationer där
det finns ett problem utanför Model S och dess laddningselektronik. Exempel på detta kan vara ett
elnät i en bostad där en kontakt, en adapter eller en kabel inte uppnår sin märkström. Som en
försiktighetsåtgärd, när Model S automatiskt minskar platsens spänning sparas den minskade
spänningen vid laddningsplatsen. Även om du kan öka den manuellt så rekommenderar Tesla att
du laddar med den lägre ströminställningen tills det underliggande problemet har lösts och
laddningsplatsen ger konstant strömmatning.
Toja skrev:Jag fick så också förra vintern börjat laddade med 13 A. Kom fram till att det gick åt el ett tag att värma batterierna först. Efter ett långt tag kom den upp i 13 A. Löste det genom att alltid ladda när jag varit ute och kört.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man klarar sig långt på ett 13A uttagmgorgis skrev:Bra att det max är 13A med tanke på att uttaget är 16A så jag har lite marginal där. Har köpt Wall Connector men har inte dragit 3-fas än, får vänta till våren eller sommarn
Mycket mera praktiskt eftersom man slipper hämta sladden ur bakluckan jämntmgorgis skrev:Ganska säkert i mitt fall iaf men tycker det blir snyggare och mer praktiskt med en WC så småningom
Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttagbullen skrev:Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....
Den har jag faktiskt provat och det funkar så länge uttagen är på olika faser. Men den är ännu mindre att rekommenderaKulingen skrev:Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttagbullen skrev:Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....
Alla uttagen är på olika faserbullen skrev:Den har jag faktiskt provat och det funkar så länge uttagen är på olika faser. Men den är ännu mindre att rekommenderaKulingen skrev:Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttagbullen skrev:Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....